آمپول پروژسترون | نحوه تزریق آمپول پروژسترون | جمشیدیان هِلث

 پروژسترون|تاثیر آمپول پروژسترون

آمپول پروژسترون، از تنظیم قاعدگی تا تنظیم یائسگی! کنترل اعمال سلول ها و فعالیت های بدن بر عهده ی دستگاه عصبی و هورمون های تولید شده می باشد. هورمون ها مواد شیمیایی تولید شده توسط غدد و سلول های خاص بدن می باشند. آنها از طریق تاثیر بر سلول های بدن، تغییرات لازم را اعمال می کنند. هورمون ها، دارای ساختار پروتئینی یا استروئیدی می باشند.

بعضی از هورمون ها به عنوان هورمون های جنسی شناخته می‌شوند که در بدن زنان و مردان ترشح می شوند. هورمون های استروژن و پروژسترون به عنوان هورمون های زنانه شناخته می‌شوند و هورمون تستوسترون در بدن مردان ترشح می شود.پیش از بررسی ساختار آمپول پروژسترون به بررسی نحوه ی عملکرد پروژسترون در بدن می پردازیم.

عملکرد پروژسترون در بدن

 پروژسترون یک هورمون اختصاصی زنانه می باشد  که دارای ساختار استروئیدی است. این هورمون در تنظیم دوره ی قاعدگی، حفظ جنین و بارداری نقش موثری دارد. طی چرخه ی تخمدان و پس از آزاد سازی تخمک از جسم زرد، ترشح این هورمون ادامه می یابد. جسم زرد، وظیفه ی تولید هورمون پروژسترون را بر عهده دارد. در صورتی که تخمک با اسپرم لقاح یابد، جسم زرد به ترشح این هورمون ادامه می دهد.

پروژسترون با تأثیر بر عروق دیواره ی رحم موجب قطور شدن آندومتر دیواره ی رحم می شود و فضای رحم را برای رشد تخمک لقاح یافته و جنین مناسب می سازد. امروزه استفاده از آمپول پروژسترون در علم پزشکی رایج می باشد. پروژسترون روغنی است و به صورت ویال یا آمپول موجود می باشد. آمپول پروژسترون به منظور جلوگیری از بارداری، درمان آمنوره، تنظیم چرخه ی قاعدگی، تنظیم یائسگی و سقط جنین استفاده می‌شود.

کاربرد آمپول پروژسترون

آمپول پروژسترون به تشخیص پزشک برای زنان در دوران بارداری و دوران قاعدگی تزریق می شود. این آمپول به صورت عضلانی تزریق می گردد. عضله ی بازو یا ران، محل مناسبی برای تزریق این آمپول می باشد. در صورت مصرف مداوم، ترجیحا هر بار عضله ی هدف تزریق، تغییر داده شود. آمپول مدنظر روغنی می باشد و به صورت ویال هم موجود است. تعیین موارد مصرف و مقدار مصرف دارو و آمپول پروژسترون بر عهده ی پزشک متخصص می باشد. از مصرف این دارو بدون اطلاع پزشک، جدا خودداری کنید. در زیر با کاربرد دقیق تر پروژستورن آشنا خواهید شد.

سندرم پیش از قاعدگی: حدود ۷۵ درصد زنان، قبل از دوره ی قاعدگی، دچار اختلالات و تغییراتی چون نوسانات خلق و خو، استرس، پرخوری، حساس شدن و افسردگی می شوند. امروزه با بهره گیری از داروهای پروژسترون، این علائم را کاهش می‌دهند.

زایمان: در هنگام بارداری، جسم زرد و جفت جنین به ترشح پروژسترون می پردازند. در برخی از زنان پس از زایمان، به علت کاهش تولید این هورمون دچار افسردگی و نوسانات خلق و خو می‌شوند. با استفاده از داروهای حاوی پروژسترون، افسردگی این زنان کاهش می یابد.

بارداری: هورمون پروژسترون با ارتقای کیفیت بارداری، پیشگیری از سقط و پیشگیری از زایمان زودتر از موعد، کمک شایانی به زنان باردار می کند. این هورمون محیط رحم را برای جایگزینی تخمک لقاح یافته و رشد جنین، مناسب می‌سازد.

آمنوره: آمنوره به عنوان اختلال قاعدگی در زنان با قابلیت باروری می باشد. این اختلال به صورت عدم خونریزی در دوران قاعدگی بروز پیدا می کند. آمنوره به دو صورت نرمال و غیرطبیعی رخ می‌دهد. آمنوره طبیعی در زنان شیرده رخ می دهد. از داروهای پروژسترون به منظور رفع آمنوره غیرطبیعی استفاده می کنند.

 کاربردآمپول پروژسترون|نحوه تزریق آمپول

نحوه تزریق آمپول پروژسترون

در زیر به چگونگی تزریق آمپول مورد نظر می پردازیم.

  1. محلول داخل آمپول یا ویال به داخل سرنگ منتقل گردد.
  2. محل تزریق آمپول ضدعفونی شود.
  3. به منظور کاهش درد تزریق، نیدل به سرعت وارد عضله شود.
  4. اما محلول به آرامی در بدن تزریق گردد.
  5. به منظور جلوگیری از آبسه، پس از تزریق دارو چند ثانیه نیدل در محل تزریق نگه داشته شود.
  6. نیدل را خارج نموده و روی محل تزریق پنبه ی الکلی قرار داده شود.

اگر تزریق سریع انجام شود، درد ناشی از تزریق افزایش می یابد. در صورت بروز درد در محل تزریق، طی ۴۸ ساعت روی محل مورد نظر کیسه ی آب یخ قرار داده شود. اگر پس از ۴۸ ساعت درد ادامه یافت، کیسه ی آب گرم روی محل مورد نظر قرار داده شود. در صورتی که تزریق به صورت سریع انجام شود و بلافاصله نیدل خارج گردد، احتمال نشت محلول و بروز آبسه افزایش می یابد.

باید توجه نمود تزریق این آمپول دارای عوارض اولیه و ثانویه می باشد. عوارض اولیه شامل؛ راش و آکنه، خارش و قرمزی پوست، کهیر، بی خوابی، تب و افزایش دمای بدن و گر گرفتگی می باشد. پزشک تمام این عوارض را به بیمار توضیح خواهد داد.

پیشگیری از عوارض تزریق آمپول

به منظور پیشگیری از عوارض ناگهانی و غیر منتظره، قبل از تزریق آمپول موارد زیر به پزشک اطلاع داده شوند؛

  1. ابتلا به بیماری‌های کبدی
  2. هر گونه بیماری قلبی عروقی
  3. دیابت و فشار خون بالا
  4. سرطان سینه یا مشکلات رحم
  5. کم کاری یا پرکاری تیروئید
  6. سابقه ی سقط جنین
  7. سابقه ی بیماری های تنفسی و آمبولی ریه
  8. داروهای مورد استفاده، اعم از داروی بیماری های خاص، داروهای تقویتی، ویتامین ها و ریز مغذی ها

 پروژسترون عوارض |تاثیرآمپول پروژسترون بربارداری

عوارض شدید تزریق آمپول

گاهی عوارض شدید تزریق این آمپول در بدن فرد بروز می یابند که به محض مشاهده ی آنها باید به پزشک مراجعه شود. برخی از این عوارض امکان ابتلا به شوک آنافیلاکسی و آمبولی ریه را افزایش می دهند. عوارض شدید شامل موارد زیر می باشند:

  • تنگی نفس
  • احساس درد در قفسه ی سینه
  • ورم دست و پا
  • ورم دهان و حلق
  • گر گرفتگی
  • تغییرات ناگهانی خلق و خو
  • بثورات پوست
  • واکنش های آلرژیک شدید
  • ناراحتی های کبدی
  • بی اشتهایی
  • خونریزی غیر طبیعی واژن
  • تغییر ناگهانی در سینه و خروج ترشحات از نوک سینه

مزایا و ویژگی های استفاده از آمپول پروژسترون

  • کاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم
  • قطع خونریزی عادت ماهیانه
  • عدم منع مصرف در دوران شیردهی
  • کاهش خونریزی های ناشی از کیست های رحم
  • افزایش باروری
  • حفظ بارداری و جلوگیری از سقط جنین
سخن آخر

آمپول پروژسترون راه حل بسیاری از مشکلات ناباروری و سقط جنین می باشد. استفاده از داروهای هورمونی حتما تحت نظر پزشک متخصص صورت پذیرد.

ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt با برگزاری دوره های آموزشی مجازی بالینی گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. نکته های طلایی دوره برای همه افراد جامعه کاربردی و ضروری خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت معتبر استاد خسرو جمشیدیان یا اینستاگرام مراجعه نماید.

حتما ببینید

دگزامتازون چیست

دگزامتازون + فواید و عوارض | جمشیدیان هِلث

دگزامتازون یا دگزا یک داروی ضد التهاب بوده که به صورت قرص، آمپول، قطره، شربت، …

83 نظر

  1. سلام وقتتون بخیر من انتقال باید انجام بدم دکتر دو تا آمپول داده پرژسترون و فراگمین ، سوالم اینه همزمان آممولها زده شه مشکلی نداره یا باید با فاصله تزریق بشه ؟

  2. آقای دکتر من انتقال انجام دادم،آمپول پروژسترون روزی دوبار تزریق میکنم اما تپش قلب گرفته ام بدکترم گفتم گفت از استرسه،من چکار باید بکنم؟

  3. سلام من برای بار دوم ای وی اف کردم پارسال و امسال که الان آمپول پروژسترون استفاده میکنم ولی جای آمپول خیلی سفت شده درد دارم و موقع تزریق خیلی درد میکنه چکار کنم کیسه آب گرم هم استفاده کردم زیاد فایده ای نداشت. لطفا راهنماییم کنید

    • سلام و درود، می تونید تا یک هفته کمپرس سرد هم استفاده کنید تا التهابش کمتر بشه. اگر درد ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.
      موفق باشید jamshidianhealth

  4. سلام من انتقال انجام دادم خودم تزریق میکنم ولی چون آروم وارد سرنگ میشه هوا میره داخل سرنگ و وقتی میخوام هوا رو خارج کنم چند قطره بیرون میره اشکال نداره ؟خودم تزریق کنم خوبه یا برم بیرون انجام بدن ؟ممنون

    • سلام و درود، در حد یکی دو قطره موقع هواگیری مشکلی نداره.
      اگر خودتون مهارت کافی برای تزریق به خودتون رو دارین، مشکلی نداره می تونین خودتون انجام بدین.
      موفق باشید jamshidianhealth

  5. سلام و وقت بخیر
    بعد از گذشت ۷ ماه از جراحی لاپراسکوپی، هنوز پریود نشدم، دکترم برام ۲تا آمپول پروژسترون نوشتن، اما بدلیل سابقه dvt و مصرف آسپرین میترسم بزنم، دکتر گفت مشکلی نیست، آیا واقعا مشکلی نداره؟

    • سلام و درود. این سوال مربوط به تشخیص پزشک هست و اگر با تجویز پزشک باشه مشکلی نیست.
      ضمن اینکه چون دارین آسپرین هم مصرف میکنید احتمالش کمتره.
      موفق باشید jamshidianhealth

  6. سلام وقت بخیر من پریودم عقب افتاده دکتر بهم دوتا آمپول پروژسترون داده گفته که دوتاشو با هم بزنم خواستم بپرسم این دوتا چجوری با هم ترکیب و زده میشن

    • سلام درود،هر دو آمپول در واقع یک دارو هست،هر دو رو در یک سرنگ بکشین و در عضله باسن به صورت عمیق عضلانی تزریق کنید
      موفق باشیدjamshidianhealth

  7. سلام محل تزریق سفت می‌شود آیا طبیعی هست ؟

  8. سلام و وقت بخیر؛ هنگام انتقال محتویات آمپول (پروژسترون) به سرنگ، خیلی آرام و به سختی وارد سرنگ می‌شود، آیا این طبیعی هست یا احتمال مشکل در آمپول وجود دارد؟
    با تشکر و سپاس

  9. سلام وقتتون بخیر ۴۴ ساله هستم ماه پیش پریود نشدم دکتر برام دوتا پروژسترون تجویز کرد با مفنامیک اسید و مترونیدازول
    الان چهار روزه امپول زدم ولی خبری از پریود نیست
    چند روز دیگه باید صبر کنم؟؟ و ایا مفنامیک اسید رو حتما باید مصرف کنم چون تا حایی که میدونم این قرص برا درد هست یا با امپول نقش دیگه ای داره؟؟؟

  10. سلام من چندروزی خودم پروژسترون رو تزریق کردم و الان درد تو ی پام دارم و احساس خواب رفتگی اگه اشتباه ترزیق کرده باشم باید چکار کنم؟ولی تو محل تزریق سفت شدگی یا خون مردگی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *