آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامتی

آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن باعث ضرر و آسیب به انسان می شود. بیشترین آلودگی هوا در کشورهای عراق و پاکستان و بحرین وجود دارد. تهران در آلودگی شهرهای جهان رتبه ۸ را دارد. آلودگی می تواند هم در داخل و هم در خارج از خانه باشد. ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت ها می باشد.

هوای آلوده

هوای آلوده

هوای آلوده در خانه: سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوای داخل خانه را «بزرگ‌ترین خطر بهداشت محیطی در جهان می نامد. افرادی که خانه هایشان کنار اتوبان یا خیابان است در مقایسه با افرادی که در کوچه یا مناطق دور از ترافیک زندگی می کنند، آلودگی بیشتری دریافت می کنند. خطرناک ترین آلاینده ها گاز CO، CO2 و گاز چاه است. یک بخاری گازی با دودکش مسدود در اتاق با درها و پنجره های بسته، تولید گاز CO و CO2 می کند.

هوای آلوده خارج خانه: آلودگی هوای بیرون که عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان بوده منجر به سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی مانند آسم می شود.

عوامل ایجاد آلودگی هوا

  • سوزاندن سوخت های فسیلی: سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، نفت، گازوئیل و بنزین برای تولید انرژی یا حمل‌ونقل آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی: یکی از اصلی ترین عوامل، فعالیت کارخانه های صنعتی در اطراف شهر ها
  • آتش سوزی و انفجار: آتش سوزی ها از منابع مختلفی همچون جنگل، ساختمان، ماشین ها
  • حمل و نقل و خودروهای فرسوده: خودروهای فرسوده بیشترین میزان آلاینده‌های ناشی از حمل‌ونقل را تولید می‌کنند. چون دارای تکنولوژی ‌های قدیمی هستند که مصرف سوخت بالا باعث انتشار آلاینده هایی مانند دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و ذرات معلق به هوا می شوند.
  • آلودگی هوا در محیط داخلی: تهویه ناکافی، دمای نامساوی و رطوبت، استفاده از دخانیات در داخل منزل، استفاده از اجاق‌های چوبی یا بخاری‌ها و…
  • فعالیت های ساخت و ساز و تخریب: این گونه فعالیت ها منجر به ایجاد گردوغبار، ذرات معلق، دود و مواد آلاینده دیگر به هوا می شوند.
  • فعالیت های کشاورزی: استفاده از سموم برای دفع آفات و استفاده از کودها، باعث می شوند که برخی از این سموم در آب حل و در هوا تبخیر شوند. برخی دیگر نیز وارد خاک شده که اثرات زیان آوری را در رابطه با سلامت محصولات دارند.

خطر آلودگی هوا بر سلامتی

  1. سرطان ریه: آلودگی هوا عامل اصلی سرطان ریه است. حدود ۶ درصد از مرگ و میرهای وابسته به هوای آلوده در جهان به علت سرطان ریه است.
  2. آسم: ذرات ریزی مانند گرد و غبار در هوای به ریه ها آسیب و باعث ایجاد آسم در افراد می شود.
  3. انسداد ریوی: در مناطقی که هوای آن به شدت آلوده است، دو عامل خطرناک در هوا به نام های اکسید نیتروژن و دی اکسید سولفور وجود دارد که باعث التهاب ریه یا پنومونی ریه می شوند.
  4. بیماری های قلبی: ذرات موجود در هوای آلوده به راحتی می توانند به عروق خونی راه پیدا کرده، ایجاد التهاب کنند. این ذرات با گذشت زمان منجر به بروز بیماری های قلبی می شود.

خطر آلودگی هوا بر سلامتی

هوای آلوده برای چه افرادی خطرناک تر است؟

افرادی که دچار آسم هستند و یا  مشکل قلبی، ریوی، اعصاب و برونشیت دارند نباید در هوای آلوده از منزل خارج شوند. همچنین افرادی دارای فشارخون، دیابتی، زنان باردار و کودکان بیشتر دچار مشکلات بر اثر آلودگی هوا می شوند.

راه های مقابله با عوامل آلودگی هوا

مقابله با آلودگی هوا امری است که در سال های اخیر همه کشورهای جهان به دنبال رهایی از آن هستند. در زیر با برخی از راه های مقابله با آلودگی هوا آشنا خواهید شد:

  • منابع انرژی پاک: استفاده از ترکیبات انرژی پاک مثل انرژی خورشیدی، هیدروژن، انرژی بادی و انرژی هسته‌ای می‌توانند جایگزین منابع انرژی فسیلی شوند و آلاینده‌ها را کاهش دهند.
  • حمل و نقل پایدار: استفاده کردن از وسایل نقلیه الکتریکی، استفاده از سوخت‌های سبز و استفاده از حمل‌ونقل عمومی باعث کاهش آلودگی هوا می شود.
  • کاهش مصرف سوخت فسیلی: استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، ارتقا بخشیدن بهره‌وری از سوخت و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی راهکار های مهمی برای کاهش آلودگی هوا محسوب می شوند.
  • استفاده کردن از سوخت های باکیفیت و پاک
  • به کارگیری فناوری های مدرن برای کاهش آلاینده های هوا
  • تشویق مردم برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر
  • آموزش مردم در مورد راه های کاهش آلودگی هوا و بالابردن فرهنگ و آگاهی عمومی

آلودگی هوا

نکاتی برای آلودگی هوا

  • هنگام بیرون رفتن حتما ماسک بزنید. سعی کنید از ماسک های فیلتر دار یا N95 استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم استفاده کنید که در آن حتما سبزیجات و میوه های دارای ویتامین C و E وجود داشته باشد.
  • افرادی که بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی دارند به هیچ وجه در هوای آلوده از خانه خارج نشوند.
  • از مصرف دخانیات بخصوص سیگار پرهیز کنید.
  • از سفر های غیر ضروری هنگامی که هوا بیشترین سطح آلودگی را دارد بپرهیزید.
  • از وسایل تصفیه هوا در منزل خود استفاده کنید چون حتی با وجود بسته بودن درب و پنجرها، باز هم گرد و غبار و آلودگی وارد خانه می شود.
  • گیاهانی مانند آریکا پالم، فیکوس و بامبو در منزل خود قرار دهید. گیاهان خانگی اکسیژن و رطوبت را در فضای داخل خانه ایجاد می کنند و باعث از بین بردن مواد آلوده کننده و مواد مضر می شوند.

رشد غدد سرطانی مانند سرطان های پستان، تخمدان، ریه و پانکراس در هوای آلوده به طور قابل توجهی افزایش می یابد. افرادی که سرطان دارند باید از زندگی در شهرهای صنعتی خودداری کنند.

کلام آخر

آلودگی هوای عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان، منجر به سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، انسداد ریوی، بیماری های قلبی و بیماری‌های تنفسی مانند آسم می شود.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره مدیریت کسب و کار، دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه زیبایی و زخم نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

حتما ببینید

استفاده از کاپ قاعدگی | قیمت کاپ قاعدگی | جمشیدیان هلث

یک راه حلی برای مدیریت خونریزی هنگام پریودی استفاده از کاپ قاعدگی است. به جاری …

یک نظر

  1. بسیار عالی👍🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *