اسپیرومتری تشویقی چیست و چه کاری انجام می دهد؟|جمشیدیان هِلث

اسپیرومتری تشویقی یا Spirometry در واقع یک روش درمانی و تمرینی برای سلامت ریه‌ و شش‌ها می باشد. اسپیرومتری با افزایش حجم ریه باعث راحتی و بهبود تنفس بیماران می شود. این دستگاه شامل یک لوله می‌شود که بیمار آن را در دهان خود قرار داده و شروع به دم و بازدم می‌کند. این کار باعث بهبود روند تنفس در بیمار خواهد شد.

اسپیرومتری تشویقی

اسپیرومتری به چه دلیلی انجام می شود؟

اسپیرومتری برای تشخیص بیماری‌های خاص ریوی انجام می‌شود و در صورت بروز علائم این بیماری‌ها و یا در صورتی که پزشک احساس کند شما در معرض خطر برای ابتلا به بیماری‌های ریوی هستید انجام می‌گیرد. برای افرادی با علائم، مداوم نفس نفس زدن و افراد سیگاری بالای ۳۵ سال توصیه می‌شود تست Spirometry را انجام دهند.

کاربرد اسپیرومتری تشویقی چیست؟

اسپیرومتری تشویقی یا انگیزشی دستگاهی است که برای بیماران با مشکلات تنفسی قابل استفاده می باشد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات این دستگاه بهبود عملکرد ریه و تقویت ریه است.

از این دستگاه برای بهبود بیماری‌هایی همچون ذات‌الریه، فیبروز سیستیک، بیماری آتلکتازی، COPD، مشکلات آسم، فیبروز ریوی، انسداد مزمن ریوی و مشکلات تنفسی و… استفاده می‌شود.استفاده از Spirometry تشویقی بعد از عمل جراحی یا بعد از گذر از بیماری های ریوی یا در طول بیماری ریوی برای بیمار تجویز می‌شود.
اسپیرومتری تشویقی به‌صورت ملایم شش‌ها را تمرین داده و آن‌ها را در بهترین شرایط سلامت نگه می‌دارد. همچنین به ریه کمک می‌کند که بتوانید نفس‌های آرام و عمیق بکشید. Spirometry تشویقی همچنین حجم ریه را افزاش داده و توانایی بیمار را برای تنفس بهبود می‌بخشد.

آزمایش اسپیرومتری

  1. برای شروع بصورت کاملا صاف (بدون خمیدگی) روی یک صندلی یا تخت خود بنشینید.
  2. اسپیرومتری تشویقی را با هر دو دست بگونه ای که نشانگر درست روبروی صورت شما و قابل دیدن باشد نگاه دارید.
  3. معمولا پزشک معالج بیان خواهد کرد که با چه درجه‌ای آغاز نمایید.
  4. دهانی اسپیرومتری تشویقی را داخل دهان قرار داده، به طوریکه کاملا با لب بالا و پایین بچسبد.
  5. تا زمانی که پیستون به نشانگر برسد از دهان خود دم بگیرید.
  6. حال هوا را تا حداکثر بیشترین میزان به داخل ریه ها فرستاد، سپس دهانی را از دهان خارج کرده و نفس خود را برای مدت حداقل ۳ ثانیه و حداکثر تا جایی که ممکن است حبس نگاه دارید.
  7. در این زمان پیستون شروع به پایین آمدن تا کف اسپیرومتری می کند و هرچقدر بیشتر بالا رفته باشد بهتر است. در این زمان اگر احساس بی حالی یا سرگیجه داشتید، بهتر است کمی استراحت کنید.
  8. به صورت عادی نفس را به بیرون فرستاده و برای مدتی استراحت نمایید و سپس سرفه کنید تا مسیر هوایی یا Airway از مخاط تمیز شود.
  9. پس از لحظاتی استراحت مجددا دهانی را داخل دهان قرار داده و نفس خود را به داخل بکشید. تا جاییکه پیستون به درجه ای برسد که بتوان آن را بهترین رکورد شما دانست و هر بار سعی در شکستن رکورد خود داشته باشید.

این فرایند را ۱۰ الی ۱۲ مرتبه در هر ساعت انجام دهید و هر بار سعی بر این داشته باشید که نشانگر درجه ای بهتر از دفعه قبل را نشان دهد و اصطلاحا رکورد خود را بشکنید.

اسپیرومتری ریه

فواید اسپیرومتری ریه

استفاده از دستگاه اسپیرومتری تشویقی فواید بسیاری را برای بیماران در برداشته که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تمرین برای بهبود عملکرد ریه و شش
  • اندازه‌گیری میزان هوای داخل شش توسط دستگاه Spirometry
  • ایجاد تبادل بهتر اکسیژن و پر کردن کیسه هوای داخل شش
  • بهبود وضعیت تنفس(بازدم هوای درون دستگاه توسط شما، نشانگر حجم شش‌های شماست.)
  • بهبود برونشیت و مفید برای آن
  • بهبود آسم

انواع دستگاه اسپیرومتری

دستگاه اسپیرومتر انواع مختلفی دارد که هر فرد بیمار می‌تواند بنابر بیماری خود یک نمونه را تهیه کرده و از آن استفاده کند. از انواع دستگاه اسپیرومتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پپلتیسموگرافی کل بدن
  • پنوما تاکومتر
  • اسپیرومتر تشویقی
  • اسپیرومتر الکترونیکی
  • اسپیرومتر مشابه آسیاب بادی

انواع اسپیرومتری تشویقی

اسپیرومتر تشویقی از نظر نوع ظرفیت، برند و قیمت در انواع مختلفی وجود دارد. دو نوع از موثرترین و پرکاربردترین آن به شرح زیر هستند.

  1. اسپیرومتر تشویقی ۳ توپ ۱۲۰۰ میلی متری: این دستگاه دارای سه توپ است که فرد بیمار با انجام دادن دم و بازدم متداول این توپ‌ها را به سمت بالا هدایت می‌کند و این نشان‌دهنده میزان ظرفیت دستگاه و ارزیابی فرد است.
  2. اسپیرومتر تشویقی حجم سیلندری ۵۰۰ میلی‌متری: این دستگاه دارای ۳ نوع توپ در اندازه و حجم متفاوت است. از کاربردهای این دستگاه می‌توان به نشانگر آن برای انجام تمرینات مکرر و نشانگر دم و بازدم بیمار و همچنین تاثیر مهم آن در ارتباط با بازدم فرد اشاره کرد.

تست اسپیرومتری

Spirometry تشویقی یک نوع آزمایش برای تشخیص عملکرد ریوی افراد است که اطلاعات مهمی در این زمینه ارائه می‌دهد. این تست به منظور تشخیص برخی از بیماری‌ها همچون بیماری آسم، اختلالات سیستم تنفسی و بیماری ریوی انجام می‌شود. این آزمایش در واقع یک نوع تست بسیار ساده بوده که میزان هوای ورودی و خروجی به ریه و شش را مشخص می‌کند. در آزمایش Spirometry، دم و بازدم افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد که در کل مشخص می‌شود جابه‌جایی مقدار هوای درون ریه‌ها به چه میزان است و همین‌طور با چه سرعتی بازدم صورت می‌گیرد.

تست اسپیرومتری

در این تست بیمار باید یک نفس عمیق بکشد و با سرعت بسیار زیاد آن هوا را از دهان خود خارج نماید و به درون ابزاری که داخل دهان شما قرار گرفته‌ است بدمید تا زمانی که هوایی خارج نشود. این آزمایش بی خطر بوده و معمولاً ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. برای تست ریه از ابزار اسپیرومتر استفاده می‌شود.
لازم است قبل از تست اسپیرومتری ریه لباس‌هایی بپوشید که نفس‌های شما را محدود نمی‌کند زیرا نیاز است در طول آزمایش نفس‌های عمیقی بکشید. نکات قابل توجه قبل از تست خوردن غذای سبک، ننوشیدن الکل قبل از آزمایش و همچنین در صورت مصرف دارو پزشک را قبل از آزمایش از آن مطلع سازید.

دهانی اسپیرومتری از چه جنسی ساخته شده است؟

برای ساخت برخی از دهانی‌های دستگاه Spirometry از جنس یک‌بار مصرف استفاده شده و در برخی دیگر از دهانی‌های دائم برای این دستگاه استفاده می‌شود. دهانی‌های یک‌بار مصرف می‌بایست هر ۲۴ ساعت یک بار تعویض گردند. برای رعایت بهداشت در دهانی‌های دائمی بهتر است بعد از هر بار استفاده دهانی را با آب و صابون بشویید.

موارد عدم استفاده از اسپیرومتری تشویقی

در برخی از موارد نباید از این دستگاه استفاده کرد. از موارد عدم استفاده Spirometry تشویقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اگر عمل جراحی چشم انجام داده‌اید، در آن زمان از این دستگاه استفاده نکنید.
  • اگر از آسیب بسیار جدی به شش‌ها رنج می‌برید، از این دستگاه استفاده نکنید.
  • داشتن آنوریسم در قفسه سینه، شکم یا مغز

هزینه تست اسپیرومتری

اسپیرومتری تشویقی یکی از تجهیزات پزشکی به شمار می‌رود. هزینه تست Spirometry در مراکز خصوصی و دولتی با یکدیگر تفاوت دارند. در صورت استفاده از بیمه، مبلغ اسپیرومتری ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

 هزینه این دستگاه به‌دلیل تنوع در انواع آن، متفاوت است. جهت اقدام برای خرید آن می‌بایست یکی از انواع آن را انتخاب کنید. در حالت کلی این دستگاه از قیمت بسیار بالایی برخوردار نیست.

سخن پایانی

اسپیرومتری تشویقی یکی از تجهیزات پزشکی موثر برای برطرف کردن برخی از مشکلات تنفسی است. از این دستگاه برای بهبود روند تنفش شش و ریه‌ها استفاده می‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند یا از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، می‌توانند از دستگاه Spirometry تشویقی استفاده کنند. این دستگاه یکی از راه‌های افزایش بازدهی تنفسی است.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۹۳۸۰۴۱۴۳۳۷ تماس حاصل فرمایید

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *