گرمازدگی | علائم گرمازدگی | جمشیدیان هِلث

گرما زدگی چیست؟

در فصول گرم از سال گرمازدگی بسیار رایج است و مراجعات بسیاری به اورژانس و بیمارستان ها به دلیل گرمازدگی اتفاق می افتد. گرما زدگی در برخی موارد می تواند تاثیرات و عوارض تقریبا جبران ناپذیری برای شخص داشته باشد، پس به همین علت آشنایی با پدیده گرمازدگی، علائم و نوع درمان آن می تواند برای شما و اطرافیانتان بسیار ضروری و سودمند باشد.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی موقعیتی حاد و تهدید کننده سلامتی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت، از کار می افتد. در حالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که می تواند منجر به تخریب اندام های اصلی بدن شود.

گرمازدگی شرایطی است که علائم آن شامل تعریق شدید، ضربان قلب سریع و در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن است. این حالت یکی از سه سندرم مربوط به گرماست. در حقیقت گرمازدگی خفیف ترین و گرما گرفتگی (گرفتگی عضلات بر اثر گرما) شدیدترین آن می باشد.

نشانه های گرمازدگی

علائم گرمازدگی تقریبا در تمامی گروه های سنی یکسان است. اما در برخی گروه ها مانند کودکان، زنان باردار و افراد مسن خطرناک تر است و می تواند عوارض جبران ناپذیری برای شخص به همراه داشته باشد.

  • سرگیجه
  • تشنگی زیاد
  • تعریق بیش از حد
  • افزایش دمای بدن
  • تپش قلب
  • ضعف
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات

از علائم شایع گرمازدگی می باشند.

راه های جلوگیری از گرما زدگی|علائم گرمازدگی:افزیش دمای بدن ،سرگیجه،سردرد،بیحالی،حالت تهوع ،تپش قلب

بهترین روش های پیشگیری از گرمازدگی شامل: تعویض محلی که در آن هستید، قطع فعالیت سنگین در حال انجام، مصرف دو الی سه لیتر آب روزانه می باشد.

شما برای تشخیص گرمازدگی در راحت ترین حالت ممکن از خود بیمار می توانید سوالات مهم و تاثیرگذار را بپرسید و روند فعالیت و سلامت جسمی او را در دو روز گذشته چک کنید تا بتوانید به درست ترین تشخیص برسید.

اگر شخص تب بالای ۴۰ درجه داشته باشد و این تب ناشی از وجود عفونت در بدن شخص نباشد، شخص دارای تعریق زیاد و تشنگی بیش از حد باشد، به طور قطع فرد دچار گرمازدگی شده است.

انواع گرمازدگی

گرمازدگی به دو حالت تعریف شده است

  • گرمازدگی کلاسیک: این نوع گرمازدگی بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق می افتد. علت های مانند بیماری دیابت و بیماری قلبی-عروقی و یا هرنوع بیماری زمینه ای می تواند منجر به گرمازدگی کلاسیک شود.
  • گرمازدگی فعالیتیی: این نوع گرما زدگی بیشتر در افراد جوان اتفاق می افتد و به علت فعالیت زیاد درآب و هوای گرم به وجود می آید. اگر شخص روش های پیش گیری معرفی شده را انجام بدهد می تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند.

از دیگر عوامل موثر در به وجود آمدن گرما زدگی می توان به مصرف مشروبات الکل، سن بالا، مصرف مواد مخدر، بیماری های زمینه ای و … اشاره کرد.

گرمازدگی درمان

  1. در اولین اقدام شما باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.
  2. به این علت که اگر گرما زدگی به حد بالایی از خود در بدن رسیده باشد باعث آسیب به کلیه، کبد و دیگر اندام ها می شود.
  3. در قدم بعدی فرد را به حالت دراز کشیده در بیاورید و سپس لباس هایش را از بدنش خارج کنید.
  4. در قسمت هایی از بدن بیمار که دارای مویی کمتری هستند مانند زیر بغل،کنار گردن و بین ران ها حتما کمپرس یخ قرار دهید.
  5. فرد را در معرض یک دستگاه خنک کننده مانند پنکه قرار دهید و کل بدنش را نمناک کنید.این عمل باعث کمک به کاهش دمای بدن و بهبود شرایط بیمار می شود.
  6. اگر پس از انجام این اعمال علائم بیمار کاهش پیدا نکرد فورا به بیمارستان مراجعه کنید.

درمان گرما زدگی:استفاده از فن جهت پایین آوردن دما ،سپری آب خنک ،کمپرس یخ ،برداشتن لباس اضافی،نوشیدن آب خنک ،پاهارابالا نگه دارید،گرمازده

در بیمارستان امکانات بهتر و روش های دقیق تری برای کنترل دمای بدن وجود دارد. در آنجا دمای مرکزی بدن به طور مرتب کنترل می شود تا فرد دچار افت ناگهانی دمای بدن (هیپوتِرمی) نشود. آزمایشات خونی برای تعیین مقدار نمک و سایر املاح موجود در خون انجام می شود و مایع درمانی برای حفظ تعادل الکترولیت ها و آب بدن صورت می گیرد.

بعد از اولین گرمازدگی بایستی برای مدت چند هفته مقدار آب و نمک بدن و نیز عوارضی مثل ناتوانی کلیه کنترل شود . بعد از این حالت برای چند هفته، تغییرات دمایی بدن رخ خواهد داد که طبیعی است.

درمان ضعف و گرفتگی عضلات ناشی از گرمازدگی

معمولاً این عوارض را می توان در منزل درمان کرد.

  • فرد باید در محل خنکی در منزل استراحت کند، لباس های نازک و نخی بپوشد، لباس های اضافی خود را در آورد، بدن خود را با آب سرد بشوید یا بوسیله یک حوله خنک مرطوب نگه دارد یا تکه های یخ را به بدن خود بمالد.
  • همچنین از کولر یا پنکه برای خنک کردن خود استفاده کند.
  • یک نوشیدنی خنک، حاوی نمک بنوشد. مثلاً یک قاشق چایخوری یا مرباخوری نمک را در یک لیتر آب حل کند و در طی یک ساعت کمکم آن را بنوشد. همچنین می تواند یک قاشق غذاخوری شکر یا پودر شربت را برای افزایش کالری نوشیدنی، به آن اضافه کند.مصرف یک نوشیدنی شور، از عود گرفتگی پیشگیری می کند. اگر فرد مسن است یا نمی تواند نوشیدنی شور بنوشد، باید او را به بیمارستان ببرید.
  • گرفتگی عضلات را می توان با ماساژ دادن آنها برطرف کرد. باید روی محل گرفتگی فشار دهید و حوله ی گرمی روی آن قرار دهید.
  • فردی که دچار این عوارض شده است، حداقل باید ۲۴ ساعت استراحت کند.
کلام آخر

گرمازدگی شرایطی است که علائم آن شامل تعریق شدید، ضربان قلب سریع و در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن است. در  صورت عدم اقدامات لازم در گرمازدگی، فرد دچار افت ناگهانی دمای بدن (هیپوتِرمی) خواهد شد. لذا آشنایی با پدیده گرمازدگی، علائم و نوع درمان آن می تواند برای شما و اطرافیانتان بسیار ضروری باشد.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *