عوارض مشروب | چگونه مشروبات الکلی را از بدن خارج کنیم؟

عوارض مشروب

در این مقاله قصد داریم تا با عوارض مشروب و مصرف الکل آشنا شوید، همچنین به بررسی اقدامات لازم و مفید در زمانیکه حالت تهوع بعد از مصرف مشروبات الکلی به شما دست می دهد می پردازیم. فرقی نمی کند که در داخل یا بیرون منزل باشید این اقدامات به بهتر شدن حال شما کمک خواهد کرد.

عوارض مشروب و الکل

زمانی که مصرف الکل و میزان الکل خون از یک مقداری بیشتر شود فرد دچار استفراغ می شود. برای سنجش الکل خون از میلی گرم بر دسی لیتر mg/dl استفاده می شود. از ۵۰ تا ۱۰۰ فاز سرخوشی و مستی می باشد و اگر به ۲۰۰ تا ۳۰۰ برسد باعث می شود که فرد دچار حالت تهوع و استفراغ شود. زمانیکه این سطح بیشتر از ۳۰۰ شود باعث کاهش هوشیاری فرد می شود و در برخی موارد فرد به کما می رود و ممکن است حتی باعث مرگ وی شود.

در این قسمت می خواهیم به بررسی رسیدن به درصد ۲۰۰ تا ۳۰۰ مصرف الکل بپردازیم.

پس از نوشیدن بیش از حد الکل فرد دچار عوارض مشروب مانند حالت استفراغ می شود این حالت زمانی پیش می آید که فرد با مصرف بیش از حد وارد حالت ۲۰۰ تا ۳۰۰ شده باشد.

رسیدن به این درجه به دو عامل بستگی دارد:

  1.  مقدار زیادی مشروب در زمان کوتاهی مصرف شود
  2.  مقدار بسیار بیشتری از مشروب را مصرف کنید حتی در زمان طولانی

زمانیکه مقدار الکل در خون به بالای ۲۰۰ برسد این عوارض مشروب بروز می کند.

در این حالت شما دچار عوارض مشروب از قبیل سرگیجه، کاهش هوشیاری و در برخی مواقع تشنج، استفراغ بیش از حد و تکرر ادرار شدید می شود. در این شرایط آب بدن شما کم می شود و با ادرار زیاد قند خون شما هم کاهش پیدا می کند. با استفراغ زیاد آب بدن هم کم می شود و بدن فرد دی هیدراته می شود. به دنبال این علائم فرد دچار سردرد و سرگیجه شدید می شود.

در معده فرد هم بعد از مصرف الکل به مقدار زیاد، اتفاقاتی می افتد و باعث از بین رفتن ویتامین های گروه B بخصوص B6،B12 می شود و زمانیکه فرد به اورژانس مراجعه می کند در وهله اول آمپول های ب کمپلکس را برای فرد تزریق می کنند.

درمان عوارض مشروب

تهوع و استفراغ بعد از مشروب 

فرض را بر این می گذاریم که شما با مصرف الکل زیاد دچار استفراغ شده اید حال باید چه اقداماتی انجام دهید؟

اولین درمانی که شما به آن فکر می کنید قطعا درمان های خانگی می باشد و بعد از آن رفتن به بیمارستان است. زمانیکه شما به بیمارستان مراجعه می کنید در مرحله اول یک سرم دکستروز واتر با دو آمپول ب کمپلکس برای شما تزریق می شود و شما درمان می شوید.

اما اگر با مصرف الکل فراوان و عوارض مشروب مانند حالت شدید تهوع و استفراغ، بخواهید در خانه خودتان را درمان کنید، چند اشتباه رایج در این خصوص وجود دارد که ابتدا به این اشتباهات رایج درمانی می پردازیم.

    1. اولین اشتباه – دوش آب سرد: آب سرد زدن به سر و صورت و یا دوش آب سرد هیچ کمکی به بهتر شدن  حال بیمار نمی کند و ممکن است منجر به شوک هم بشود. چون اگر در مرحله ای باشید که سطح هوشیاری شما کاهش پیدا کرده باشد ممکن است دچار شوک یا کما شوید.
    2. دومین اشتباه – مصرف آبلیمو: یکی دیگر از اشتباهات رایج بعد از مصرف الکل و عوارض مشروب، مصرف آبلیمو می باشد. وقتی شما آبلیمو مصرف می کنید در واقع اسید معده شما افزایش پیدا می کند و این باعث استفراغ بیش از اندازه می شود و باعث کم آبی بدن فرد می شود.

توصیه لازم در زمان اوردوز الکل

اما توصیه های لازم و اصولی بعد از مصرف الکل به شرح زیر می باشد.

شما باید در ۶ ساعت ابتدایی مصرف الکل فقط آب خالی بنوشید تا معده ی شما برای وعده ی غذایی بعدی آماده شود. حالا وعده ی غذایی بعدی باید آب سیب ی، خود سیب ، موز و یا حتی آبگوشت باشد. چون معده تحمل این مواد غذایی را دارد و ۶ ساعت بعدتر باید سراغ غذاهای دیگر بروید مانند نان و برنج و …

در این مرحله بایستی از مصرف غذاهای چرب، تند، شور و تلخ و مصرف ادویه جات و … خودداری کنید. چون ممکن است عوارض مشروب را تشدید کند.

پس بهتر است ابتدا آب فراوان بنوشید و سعی کنید که بخوابید وقتی که به درمانگاه و اورژانس دسترسی ندارید و می خواهید در خانه خودتان را درمان کنید. مرحله بعدی بعد از خواب این است که می توانید برای کاهش سر درد و سرگیجه خود مسکن مصرف کنید.

البته مصرف مسکن برای ۴ یا ۵ ساعت است و دوباره سردرد و سرگیجه شروع می شود. بیشتر افراد در این دوره که دوره خماری گفته می شود قهوه یا نوشیدنی کافئین دار مصرف می کنند. این نوشیدنی ها کمک زیادی به سردرد نخواهد کرد و ممکن است باعث نفخ شدید معده شود. در واقع ترکیبات گازدار باعث نفخ معده خواهد شد.

در مرحله خماری ممکن است بعضی از افراد توصیه کنند که شما یک پیک دیگر مشروب بخورید تا حال شما بهتر است از این کار بپرهیزید. چون حال شما را بدتر خواهد کرد. در مرحله خماری که شما سردرد و سرگیجه شدید دارید، بهتر است استراحت کنید و یا به اورژانس مراجعه کنید و سرم قندی دریافت کنید و همچنین با تزریق آمپول B کمپلکس مشکل خود را کاملا حل کنید.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که طب سنتی بعد از مصرف الکل توصیه می کند که فرد عرق نعنا، گل گاوزبان و … بخورد که برای رد کردن این مرحله خوب است. این تجویز هیچ ریشه علمی ندارد و ممکن است در تغییر حال شما تاثیری نداشته باشد. اگر تا ۲۴ ساعت درمان اساسی برای استفراغ بعد از مصرف الکل به کار گرفته نشود حتما باید فرد به اورژانس مراجعه کند.

در هنگام اوردز مشروب چه بخوریم؟

کلام آخر

همه ی ما میدانیم که مصرف مشروبات الکی باعث ازبین رفتن سلامتی و آسیب دیدن اندام های داخلی می شود. نوشیدن بیش از حد الکل هم می تواند در دراز مدت سبب به وجود آمدن بیماری هایی مانند سرطان، نارسایی های کلیوی و… شود. امیداواریم خواندن این مقاله بتواند چنانچه مشروبات الکی را مصرف کرده و در نوشیدن آن زیاده روی کردید و به عوارض مشروب دچار شدید، به شما کمک کرده و هرچه سریع تر بهبود بیابید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

128 نظر

  1. اقا دم شما گرم داشتم میمردم از بالا آوردن

  2. سلام برای رفع تهوع و استفراغ بعد از مصرف مشروبات الکلی چکار باید کردی درصورتی ک دسترسی ب بیمارستان نباشه؟

  3. سلام میشه بجای قرص ب کمپلکس قرص ویتامین ب۱خورد چون ب کمپلکس نداریم

  4. سلام شخصی که در حالت هوشیار نرمال نشون میده رفتاراش و اصلا‌نمیشه فکرشو کرد یک سری رفتارهای زشت و زننده که توی بدمستی از خودش نشون بده مال هموون فرده؟؟؟؟آیا شخصیت واقعی فرد همینه که تو مستی خودشو نشون میده یا نه فقط وقتی مست میکنه این حالات رو داره؟

    • سلام. این مباحث کاملا روانشناسیه و مربوط به بروز ناخودآگاه و عوامل ذهنی میشه که در تخصص ما نیست متأسفانه.
      موفق باشید jamshidianhealth

  5. سلام من سوزش در سمت چپ بدنم و ی قسمت از دهنم داشتم و یک مقدار افسردگی. دکتر آمپول ب کمپلکس و ب ۱۲ زدن احساس کردم سوزشم برطرف شده و ۱۰ ساعت بعد از امپول الکل خیلی زیاد مصرف کردم و دوباره فرداش همون علائم اومد سراغم. ایا امکان داره الکل اثر آمپول رو برده باشه؟

    • سلام، ویتامین ب کمپلکس اثرات الکل رو خنثی میکنه.
      میتونین از قرص ب کمپلکس به صورت روزانه استفاده کنین.
      موفق باشید jamshidianhealth

  6. سلام ، من بعد از خوردن هر نوع مشروبات الکلی ، بدن درد شدید میگیریم تو قسمت دستام و و پاهام
    چرا ؟ و اینکه درمانش چجوریه

  7. سلام من هر دفعه ودكا ميخورم فردا صبحش استفراغ شديد ميكنم الانم دقيقا همين اتفاق افتاده حتى آب هم نميتونم بخورم به سرعت بالا ميارم چيكار بايد بكنم ؟ شرايط سرم زدن هم ندارم:((

    • سلام، یه مقدار آب قند با دو عدد قرص ب کمپلکس و یه قرص اندانسترون بخورین اگر بهتر نشد یا نتونستین بخورین باید حتما سرم بزنید.
      موفق باشید jamshidianhealth

  8. همسرم عمل قلب باز کرده
    دیشب مست بود صبح پاشد بالا آوورد
    الانم میگه خوبم?

  9. سلام خیلی اموزنده بودممنون ازراهنمایی تون،امیدوارم که هیچ کسی چنین چیزی روتجربه نکنه

  10. سلام. من دوره تزریقات شما رو خریداری کردم. واقعا با این هزینه ناچیز توی خانه راحت تزریق زیر جلدی، عضلانی و سرم زدن رو یاد گرفتم. ممنون از شما . به نر من همه باید این دوره ها رو تهیه کنند و آموزش ببنید.
    یاد گیریش تزریقات نیاز هر انسانی هست.

    • سلام. ممنون به خاطر اعتماد شما. همتون مسلط میشین. حالا منتظر باشید براتون سورپرایز دارم.
      موفق باشید jamshidianhealth

      • سلام آقای دکتر. من مشروب که میخورم بعد از ۱۲ساعت دستم اکثر اوقات روی بازوم و بعضی وقتا روی صورتم حالت کهیر میزنه بعد سه چهار روز از بین می‌ره قبلاً این مشکل نداشتم کبدم چرب بود ولی الان گرید یک شده سونو دادم به نظرتون از چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *