فوبیا چیست؟ انواع فوبیا و درمان آن| جمشیدیان هلث

همه ما ترس یا فوبیا را در سنین کودکی، بلوغ و یا اوایل دوره بزرگسالی و در موقعیت های مختلف تجربه کرده ایم. ترس از ارتفاع و ترس از حیوانات از شایع ترین ترس ها می باشد. خانم­‌ها دو برابر بیشتر از آقایان درگیر ترس هستند.

فوبیا چیست؟

فوبیا چیست؟

ترس شدید، هراس یا فوبیا phobia نوعی ترس بیش از حد، غیر منطقی و بیمار گونه بوده که منجر به اختلال در زندگی روزمره فرد می شود. phobia معمولا ترس از یک شی، موقعیت یا فعالیت خاص است. این ترس ناگهانی و شدید زمانی اتفاق می افتد که خطر واقعی وجود ندارد و چند دقیقه طول می کشد. phobia می تواند به شدت آزار دهنده و عذاب آور باشد که فرد تمام تلاش خود را برای اجتناب از این ترس انجام دهد و یا همیشه به دنبال راهی برای رهایی از ترس های خود باشد. در برخی موارد ممکن است phobia منجر به حمله عصبی یا حمله پانیک شود.

علت ایجاد ترس

از عوامل ایجاد ترس می توان به ژنتیک و عوامل محیطی، استفاده از مواد مخدر و سابقه افسردگی اشاره کرد.

علائم ترس چیست؟

در مواقع ایجاد ترس های شدید بدن انسان هورمون آدرنالین ترشح می کند. با ترشح آدرنالین علائم جسمی از جمله تعریق، لرز، افزایش ضربان قلب و تنگی نفس، احساس اضطراب شدید، تمایل به فرار از موقعیت، ناتوانی در کنترل احساسات ایجاد می‌کند.

انواع فوبیا 

به طور کلی ۱۰۵ نوع phobia رایج در جهان وجود دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • کلاستروفوبیا یا ترس از فضای بسته یا گیر کردن در جای تنگ
  • آگورافوبیا یا ترس از مکان های باز و وسیع مثل دریا
  • گلوسوفوبیا یا ترس از سخنرانی عمومی
  • آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع
  • آکوستیک فوبیا یا ترس از صدای بلند
  • دنتوفوبیا یا ترس از دندان‌پزشکی
  • نیکتوفوبیا یا هراس از تاریکی
  • هموفوبیا یا خون هراسی
  • آویاتوفوبیا یا ترس از پرواز
  • توموفوبیا یا ترس از عمل جراحی
  • زوفوبیا یا ترس از حیوانات
  • ترایپوفوبیا یا ترس از الگوهای نامنظم
  • ترس از محیط‌های طبیعی
  • فوبیای اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی

درمان ترس شدید
ترس از صدا یا آکوستیک فوبیا

اولین فوبیای شایع ترس از صدای می باشد که آکوستیک فوبیا ACOUSTICPHOBIA معروف است. اگه فرد بیرون باشد و صدا زیاد به گوشش بخورد، این صدا منجر به ترس، افزایش ضربان قلب و فرار از محل خواهد شد. حتی ممکن است برخی افراد نسبت به صدای کم و ضعیف مثل نجوا کردن نیز ترس داشته باشند.

ترس از بیهوشی یا توموفوبیا

به طور کلی توموفوبیا به ترس از عمل جراحی و مداخله پزشکی گفته می شود که نوعی ترس می باشد. ترس از بیهوشی از شایع ترین ترس هایی که بیشتر افراد در عمل های جراحی با آن مشکل دارند. معمولا افرادی از بیهوشی می ترسند که فکر می کنند بعد بیهوشی دیگر بیدار نخواهند شد یا بعد بیداری فلج خواهند شد. طبق تحقیقات سال ۲۰۰۴ اضطراب و ترس می تواند اثر بیهوشی رو کم کند.

ترس از بیهوشی ممکن است:

  1. خیلی شدید و در حد پانیک باشد.
  2. شدید باشه که به phobia معروف است.
  3. در حد یک ترس معمول باشد.

درمان ترس از بیهوشی و جراحی

  • قبل از عمل آگاهی لازم در زمینه بیماری خود و درمان آن کسب کنید.
  • راه های که در گذشته با کمک آن ها اضطرابتان رو مدیریت می کردید با یاد آورید.
  • یک تکنیک جدید را برای مدیریت اضطراب خود پیش بگیرید.
  • قبل از عمل حتما با جراح و متخصص بیهوشی خود صحبت کنید.
  • حتما همراهی در جهت حمایت روحی داشته باشید.

هیچ دلیل علمی وجود ندارد که ترس از بیهوشی باعث مرگ افراد می شود. زیرا از اول تا پایان عمل جراحی مانیتوررینگ قلبی برای بیمار انجام خواهد شد و علائم بیمار تا لحظه بیدار شدن توسط تیم پزشکی کنترل می شود.
قابل ذکر است که عوارض جراحی و بیهوشی باعث اضطراب افراد می شود. این عوارض شامل: حالت تهوع ، تنگی نفس، سرگیجه، درد، گریه می باشند.

ترایپوفوبیا یا ترس از الگوهای نامنظم

ترایپوفوبیا یک حس بصری و دیداری و ترسی از الگوهای نامنظم ، خوشه یا حفره های سوراخ دار می باشد. . وقتی فرد این نوع اشکال را می‌بینند، دچار انزجار یا ترس می شود. این بیماری اغلب به عنوان “ترس از سوراخ‌ها” شناخته می شود. این ترس علائمی مانند حالت تهوع، خارش، تعریق، لرزش و در مواقع شدید حملات هراس را به دنبال دارد.

اختلال اضطراب اجتماعی

فوبیای اجتماعی | اختلال اضطراب اجتماعی

ترسی غیر منطقی برای تصمیم گیری وجود دارد به اصلاح decidophobia گفته می شود، یعنی فرد قدرت تصمیم گیری ندارد. در این نوع phobia فرد حتی نمی توانید از بین دو رنگ، یکی را  انتخاب کنید.
در شدیدترین حالت ممکن این نوع ترس حملات پانیک به فرد دست می دهد، فرد تمایل داد همیشه یک نفر در کنارش باشد و به او کمک کند. این افراد در تصمیم گیری ضعف دارند و نمی توانید به تنهایی یک کاری را انجام دهند.

طبق آخرین تحقیقات تقریبا  ۵۵٪ هر جامعه ای این مشکل را دارند و در کارهای روزمره، کارهای دانشگاهی، موارد شغلی و زندگی نمی توانند تصمیم گیری کنند. این افراد دچار اختلالات می شوند، لذا باید همیشه تحت نظر باشند.

درمان فوبیا

هدف درمان ترس کاهش ترس و اضطراب و کنترل واکنش به عوامل ایجاد ترس می باشد. درمان ترس شامل روان‌ درمانی (درمان شناختی-رفتاری)، استفاده از داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب یا ترکیبی از هر دو است.

در روان درمانی یا رفتار درمانی افراد در محیطی کنترل‌شده در معرض منبع ترسشان قرار می‌ گیرند. با این روش فرد حساسیت خود به ترسش را از دست می‌دهد و اضطرابش کم می شود.

کلام آخر

phobia یک اختلالات اضطرابی است که منجر به ترس شدید، اغراق آمیز و غیر منطقی در مواجه با برخی موقعیت‌ها، موجودات زنده، اشیا و یا مکان‌ها می باشد. در این مقاله به انواع ترس، علائم و درمان آن آشنا شدید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *