مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می داد در طول خواب حدود ٪۵۴ از زمان رو به پهلو، ۳۷٪ رو به پشت و ٪۷ طاق باز می گذرانیم. در سال ۲۰۱۶ تحقیق جالبی دیگری بر روی بیشترین  و کمترین میزان خواب در موقعیت جغرافیایی مختلف انجام شد. این تحقیق نشان داده که مردم هلند بیشترین استراحت و مردم ژاپن و سنگاپور کمترین استراحت را در هر شب دارند.

بهترین مدل خوابیدن

انواع مدل خوابیدن

در این مطلب با انواع مدل خوابیدن و مزایا و معایب هر کدام آشنا خواهید شد.

مدل خوابیدن به پشت یا پوزیشن ستاره دریایی

خوابیدن به پشت به حالت ستاره دریایی نیز معروف است. در این مدل می توانید دست ها را در موازات بدن یا بالا یا دور بالشت قرار دهید. این مدل خوابیدن منجر به کاهش درد گردن و کمر و درد مفاصل، جلوگیری از فشار روی لگن و زانو، جلوگیری از ایجاد جوش روی پوست و جلوگیری از چین و چروک صورت می شود.

مدل سرباز یا مدل خوابیدن به پشت و دست ها را امتداد بدن، بهترین و سالم ترین مدل خوابیدن برای ستون فقرات و گردن است. ۸% افراد در این حالت می‌خوابند .افرادی که به روی شکم می خوابند دارای شخصیت درون گرا، ساکت و خود دار و قانون مند می باشند.

معایب مدل خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت منجر به خروپف و احتمال ایجاد مشکلات تنفسی در خواب می شود. این مدل برای افرادی که آپنه خواب دارند مناسب نیست زیرا منجر به تشدید انسداد راه‌ هوایی می شود
 بالا نگه داشتن دست ها در این مدل منجر به فشار روی اعصاب شانه و درد شانه ها خواهد شد.

مدل خوابیدن جنینی

بسیاری از افراد خوابیدن در این حالت را دوست دارند زیرا این حالت همان حالت خوابیدن جنین در رحم مادر بوده و بسیار راحت است. طبق تحقیقاتی که انجام شده، این مدل خوابیدن رایج ترین نوع پوزیشن خواب به خصوص در کشور آمریکا می باشد. طبق تحقیقات ٪۵۴  زنان و ۳۹٪ مردان، مدل جنینی می خوابند.

پوزیشن جنین یا sleeping in the fetal position یکی از بدترین روش ها برای خوابیدن است. زیرا می تواند منجر به صدمه دیدن گردن و پشت شده و باعث ایجاد درد شود. حالت خوابیدن جنینی شدیداً پیچ و تاب خورده بوده و علاوه بر درد کمر و گردن باعث می شود که در هنگام خواب نتوانید نفس عمیق بکشید. این مدل خوابیدن برای زنان باردار به هیچ وجه توصیه نمی شود.

مدل خوابیدن روی شکم یا سقوط آزاد

بعد از پوزیشن جنین، پوزیشن روی شکم رایج ترین مدل خوابیدن می باشد. پوزیشن روی شکم یا freefall position به این شکل می باشد که روی شکم، سر به پهلو و دست ها زیر بالشت قرار می گیرد.

خوابیدن روی شکم برای رفع مشکل خروپف مناسب بوده و باعت تقویت عملکرد سیستم گوارش می شود. این روش خوابیدن منجر به فشار و درد گردن و افزایش احتمال ایجاد چین و چروک خواهد شد. این مدل خوابیدن برای افرادی که دارای کمردرد یا گردن درد و یا ریفلاکس هستند، مناسب نیست. شما می توانند در این پوزیشن بالشتی را زیر ران یا پهلوی خود بگذارند تا احساس درد کمتری هنگام خواب داشته باشند.

حدود ۱۷ درصد جمعیت به این شکل می خوابند. در تحقیقی نشان داد که افرادی که به روی شکم می خوابند دارای شخصیت برونگرا، اهل ارتباط و حساس می باشند.

مدل خوابیدن به پهلو

۱۳% افراد به این شکل می خوابند. افرادی که به پهلو می خوابند دارای شخصیتی منطقی، شکاک و عیب جو، غرغرو و طبع باز می باشند.

  1. خوابیدن به پهلوی راست یا چپ: خوابیدن روی پهلوی راست منجر به مشکلات قلبی و خوابیدن روی پهلوی چپ منجر به ایجاد فشار روی اندام های داخلی مثل معده، ریه ها و کبد می شود.
  2. خوابیدن به پهلو با دست های آزاد: خوابیدن به پهلو برای رفع خروپف بسیار مفید است. اما این مدل خوابیدن منجر به درد در ناحیه شانه و گردن خواهد شد.
  3. خوابیدن به پهلو و دست ها در امتداد بدن: این مدل خوابیدن منجر به ایجاد چروک و شل شدن سینه ها در خانم ها شود. اما برای کاهش درد های گردن و کمر، رفع مشکل تنسی در خواب مناسب است.

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

اگر به هر دلیل نمی‌توانید به پشت خود بخوابید، خوابیدن به پهلوها را امتحان کنید. می‌توان گفت که بعد از خوابیدن به پشت، خوابیدن به پهلو، بهترین روش برای رفع دیسک کمر و اصولی ترین گزینه ممکن است.

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک گردن

  1. خوابیدن به پهلو یکی از بهترین حالت ها برای سلامت دیسک گردن می باشد. بهتر است کسانی که به پهلو می خوابند از بالش های عریض و پهن استفاده نمایند تا فضای بین شانه و گوش ها کاملا پر شود.
  2. خوابیدن به پشت برای بیمارانی که دیسک گردن دارند مناسب می باشد. یکی از علائم دیسک گردن، بی حسی و درد شانه ها می باشد. اگر در هنگام خواب به پشت بخوابید، به دلیل در یک راستا قرار گرفتن سر و گردن و ستون فقرات این دردها کمتر می شود. در حالت خوابیدن به پشت می توانند بالشی را زیر قوس ستون فقرات خود قرار دهند.

بدترین حالت خوابیدن برای دیسک گردن

یکی از مضرترین حالت های خواب برای دیسک گردن، خوابیدن به روی شکم است. زیرا که در این حالت سر و گردن از حالت عادی خارج می شود و چرخش سر، فشار زیادی بر روی ستون فقرات وارد می کند. اگر شما گردن درد دارید و شدیدا به این طرز خوابیدن عادت کرده اید، حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که بدون بالش بخوابند تا فشار کمتری به ستون فقرات وارد شود.

سردرد در خواب نشانه چیست؟

نشانه های سردرد درخواب می تواند عواملی مانند آپنه خواب، هیپوگلیسمی، تنش و استرس، انواع سردرد های خوشه ای و سینوسی و شبانه، حالت خواب و دندان قروچه باشد.

پوزیشن خواب

سخن آخر

مدل سرباز یا مدل خوابیدن به پشت و دست ها را امتداد بدن، بهترین و سالم ترین مدل خوابیدن برای ستون فقرات و گردن است.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره مدیریت کسب و کار، دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه زیبایی و زخم نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

حتما ببینید

دگزامتازون چیست

دگزامتازون + فواید و عوارض | جمشیدیان هِلث

دگزامتازون یا دگزا یک داروی ضد التهاب بوده که به صورت قرص، آمپول، قطره، شربت، …

یک نظر

  1. این مقاله واقعا کاربردی و عالی بود،ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *