اکسیژن خون نرمال | اکسیژن خون | جمشیدیان هِلث

اکسیژن رسانی|اکسیژن خون

اکسیژن خون شریانی برای افرادی که در چند سال اخیر با کرونا درگیر بوده اند، بسیار موثر و مفید است. در این مقاله نکات مهمی در خصوص اکسیژن خون بیان می شود. توصیه می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید

میزان اکسیژن خون

اکسیژن خون نرمال باید بین ۹۶ الی ۱۰۰ باشد. اگر کمتر از ۹۲ باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کرد. دستگاه مانیتورینگ قلبی عدد اکسیژن خون را با رنگ بنفش نمایش می دهد.(البته در دستگاه های مختلف این رنگ قابل تغییر خواهد بود.)

اکسیژن خون نرمال

  •  اکسیژن خون نرمال باید بین ۹۶ الی ۱۰۰ باشد. اما از زمانیکه اپیدمی ویروس کرونا شروع شد. نرمال اکسیژن خون شریانی هم تغییر کرد و محدوده ۹۳ به بالا طبیعی بوده و هیچ ایرادی ندارد.
  • در دوران اپیدمی ویروس کرونا افرادی که سالم هستند و هیچ گونه مشکلی ندارند. زمانی که محدوده اکسیژن خون شریانی آن ها زیر ۹۲ بیاید، باید حتما به پزشک مراجعه کنند.
  • اما کسانی که COPD هستند یا مصرف سیگار در آن ها بالاست و به مدت ۱۰ تا ۲۰ سال سیگار کشیده اند، یا در گذشته سینه پهلو گرفته اند یا همان پنومونی یا ذات الریه دارند. کسانی که ادم ریوی دارند و یا کلا یک سری از افراد که مشکلات ریوی دارند و سالیان سال است با اکسیژن خون پایین یعنی بین ۸۵ تا ۹۲ زندگی کرده اند و اکسیژن تراپی انجام می دهند، برای این افراد این محدوده کاملا طبیعی است. پس اگر شما برای این دسته از افراد اکسیژن خون شریانی را سنجش کردید و این مقدار بود هیچ مشکلی وجود ندارد. اما باید از قبل در مورد سابقه بیماری، پزشک خود را مطلع کنید تا نگران نشود.
    در صورتی که اکسیژن خون شما پایین است حتما مقاله
    طرز استفاده از کپسول اکسیژن|دستگاه اکسیژن ساز را مطالعه کنید.
  • افرادی که دچار کرونا شده اند، اکسیژن خون پایینی دارند. این افراد محدوده اکسیژن خون ۸۸ تا ۹۳ دارند. بعد از کرونا ۸ هفته زمان لازم است تا ریه فرد کاملا تمیز شود و اکسیژن خون او بالا برود.

دستگاه پالس اکس متر 

  1. نکته اول: نکته اول در مورد نحوه اتصال پالس اکسی متری به انگشت است. چه افرادی که در خانه هستند و از پالس اکسی متر انگشتی استفاده می کنند و سیم متصل به دستگاه مانیتورینگ را ندارند و چه افرادی که در بیمارستان هستند ، باید دقت کنند که قسمت لیزر مانند پالس، هنگام اتصال به سمت ناخن باشد.
  2. نکته دوم: در صورتی این پالس صحیح است که شما کرو ( منحنی پالس اکسیمتر) را بر مانیتورینگ به صورت رشته کوه مشاهده کنید. حتی برای پالس اکسی مترهای خانگی هم این کرو مشاهده می شود. شما باید چند بار دکمه را بزنید تا کرو نمایان شود. در صورتی که این کرو مشاهده نشود عدد اکسیژن خون شریانی اشتباه خواهد بود.
  3. نکته سوم: اگر انگشت ها سرد باشد ممکن است اکسیژن خون شریانی اشتباه نمایش داده شود. دمای پایین بدن باعث اشتباه در پالس می شود. این مسئله بخصوص در افراد سالمند بیشتر مشاهده می شود. شما باید قبل از کار حتما این نکته را در نظر داشته باشید.
  4. نکته چهارم: نکته پایانی در مورد پالس اکسیمترهای خانگی است. این پالس اکسیمترها در مدل های مختلفی وجود دارند. اما این پالس های خانگی اکسیژن را حدود ۲ الی ۳ شماره از دستگاه مانیتورینگ قلب کمتر نشان داده می شوند.

در چه جاهایی می توان پالس اکسی متر را قرارداد؟
شما می توانید پالس اکسی متر را در تمام انگشت های دست، قسمت لاله گوش، تمام انگشتان پا قرار دهید و سنجش دقیق اکسیژن خون را انجام دهید.

اکسیژن خون|عدداکسیژن خون شریانی

آیا ماسک بر روی اکسیژن خون تاثیر دارد؟

 طی یک آزمایش عملی اکسیژن خون شریانی در یک فرد در حالت عادی و بدون ماسک اندازه گیری شده و در محدوده ۹۶ بوده است. این آزمایش زمانی هم که فرد به صورت همزمان از سه ماسک استفاده کرده است تفاوتی نداشته و مقدار ۹۶ بوده است که عددی نرمال و طبیعی برای اکسیژن خون است.

علت احساس تنگی نفس زیر ماسک

دلیل اینکه بیشتر افراد با زدن ماسک احساس تنگی نفس دارند چیست؟ برخی از افراد ادعا دارند با زدن ماسک دچار تنگی نفس می شوند. در واقع این احساس شماست و در علوم پزشکی به آن هیستریک گفته می شود. به این معنی که شما باور می کنید که زدن ماسک روی تنفس شما تاثیر می گذارد. در واقع ماسک زدن هیچ اثری بر روی اکسیژن خون ندارد.این افراد استرسی هستند باید حتما از طریق مدیریت ذهن به این باور برسند که ماسک زدن برای آن ها باعث ایجاد تنگی نفس نمی شود. خیلی از پرسنل های اتاق عمل سال ها ماسک میزنند و مشکلی ندارند.

 

اما برخی از افراد هستند که به خاطر آلرژی، سینوزیت و … ممکن است به الیاف پارچه ها و یا پرزهای روی پارچه ماسک حساسیت داشته باشند و ممکن است دچار سرفه یا عطسه شوند. وجود این علائم مشکلی به وجود نمی آورد و دلیلی بر این نیست که شما هنگام بیرون رفتن از خانه رعایت نکنید و ماسک نزنید. این گروه از افراد بهتر است از ماسک های پارچه ای بدون پرز استفاده کنند.

چه موقع باید ماسک زده شود؟

  • هر زمانی که شما از منزل خود بیرون می روید و مقصد شما محیط های عمومی یا جاهای شلوغ و سربسته است بهتر است ماسک خود را بزنید.
  • زمانی که شما در خانه تنها است و یا در ماشین رانندگی کنید و تنها هستید نیازی به ماسک زدن ندارد.
  • هنگام ورزش در فضای آزاد اگر تنها باشید و یا با نفرات کناری خود فاصله داشته باشید نیازی به زدن ماسک ندارید.

سطح اکسیژن خون نرمال|تبادل اکسیژن به ریه ها

کلام آخر

بر روی مانیتورینگ عددی که به رنگ بنفش داده می شود مربوط به اکسیژن خون شریانی است .طی یک آزمایش عملی اکسیژن خون شریانی در یک فرد در حالت عادی در محدوده ۹۶ بوده است.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۹۳۸۰۴۱۴۳۳۷ تماس حاصل فرمایید

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

3 نظر

  1. من ناراحت ریه دارم ۳۰ سال الان اکسیژن گرفتم ۸۹ بود ایاخوب است یاخیر قسمت پایین دستگاه ۶۱میبلشد

    • سلام، باید بدونیم که از قبل سطح اکسیژن خون همیشه چقدر بوده نسبت به اون مقایسه کنیم،ولی ۸۹ در حالت عادی پاییه
      ولی باز هم بستگی به سطح‌ اکسیژن پایه و معمول داره.
      موفق باشید jamshidianhealth

  2. رضا خسروابادی

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *