دستگاه مانیتورینگ قلب | حل مشکل مانیتورینگ | جمشیدیان هِلث

دستگاه مانیتورینگ قلب، تابلو نمایش وضعیت بیمار است. سلامت عمومی بدن انسان تحت عوامل داخلی مانند تنفس، ضربان قلب و فشار خون قرار دارد. در هنگام تروما بیماران قلبی و یا انجام اعمال جراحی، رصد علائم حیاتی فرد به وسیله ی دستگاه مانیتورینگ قلب و علائم حیاتی انجام می‌شود.

تسلط بر  نحوه ی کار با این دستگاه برای پرسنل اتاق عمل، ICU و CCU الزامی می باشد. همچنین افرادی که در منزل از بیماران با شرایط وخیم پرستاری می‌کنند باید به نحوه ی کارکرد دستگاه آگاهی داشته باشند. تنظیم دستگاه و نحوه ی رفع اختلال در کارکرد دستگاه، یکی از نکات بسیار مهم و ضروری در کنترل و تنظیم علائم حیاتی بیماران می باشد. در این مقاله به نکات اساسی و قابل توجه در مورد مانیتورینگ می پردازیم.

 دستگاه مانیتورینگ قلب |علایم حیاتی نشان دهنده دستگاه مانیتورینگ

دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی چیست؟

مانیتورینگ علائم حیاتی در واقع به تبدیل علائم حیاتی فرد به داده های قابل مشاهده در مانیتور گفته می‌شود که امکان کنترل و مراقبت وضعیت بیمار را برای تیم پزشکی تسهیل می بخشد. دستگاه مانیتورینگ قلب در انواع مختلف توسط شرکت های گوناگون سعادت، البرز و… تولید می‌شوند که سیستم نمایش اغلب آنها مشابه یکدیگر است. این دستگاه با اتصال لیدها به بدن بیمار، اطلاعات زیر را نمایش می‌دهد.

  • فعالیت الکتریکی بافت قلب (ECG)
  • میزان دمای بدن (Temp)
  • میزان اکسیژن خون (SpO2)
  • فشار درون رگها (IBP)
  • تعداد ضربان قلب در دقیقه (HR)

توجه به تمام علائم و اعداد مانیتورینگ در حفظ سلامت و بهبود بیمار مؤثر می باشد. تنظیمات نادرست و عدم تسلط به نحوه ی کارکرد دستگاه مانیتورینگ قلب، سبب اعلام نادرست وضعیت بیمار می‌شود که اقدامات نامناسب تیم پزشکی و در نهایت وخامت وضعیت بیمار را به همراه خواهد داشت.

حل مشکل مانیتورینگ علائم حیاتی

آشنایی با دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی

دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی از اجزای مختلف اصلی و فرعی تشکیل شده است. در واقع این دستگاه شامل اجزای مختلفی است که با انتقال اطلاعات بدن بیمار از طریق سنسورهای مختلف به صفحه ی مانیتور، امکان ارزیابی و کنترل وضعیت بیمار را فراهم می نماید. شناخت بهتر اجزای دستگاه در استفاده ی بهینه از آن مؤثر می باشد. اجزای مختلف دستگاه مانیتورینگ قلب به شرح ذیل می باشند.

  • صفحه نمایش یا مانیتور: بخش اصلی دستگاه، صفحه مانیتور آن است که اطلاعات سنسورها را در قالب اعداد و اشکال به نمایش می‌گذارد. دستگاه های مدرن با تولید مانیتورهای لمسی، فضای بیشتری برای نمایش اعداد و اطلاعات فراهم نموده اند.
  • سنسورها: سنسورها در واقع رابط بین مانیتور و جسم فرد بیمار محسوب می‌شوند که اطلاعات را به دستگاه منتقل می‌کنند. سنسورها اطلاعات مختلفی چون دمای بدن، نبض، تنفس، فشار خون و… را به مانیتور دستگاه می رسانند.
  • چست لید (Chest Lead): که نام دیگر آن نیز چست الکترود است و برای بررسی دقیق شرایط بیمار و ایجاد ارتباط میان بدن، سیم‌های رابط و دستگاه بسیار ضروری هستند. این چست لید ها برای اتصال سیم‌های دستگاه به بیمار استفاده می شود.
  • باتری: با توجه به اینکه سیستم با جریان الکتریسیته کار می‌کند، دارای یک باتری اصلی و یک باتری کوچک می باشد.

آموزش کار با دستگاه مانیتورینگ

مراحل نحوه ی کار با دستگاه مانیتورینگ به شرح ذیل می باشند.

  • ابتدا وضعیت بیمار تشخیص داده شود.
  • در صورتی که عمل جراحی، تروما یا آسیب در قسمت تحتانی بدن باشد، قسمت فوقانی بدن برای نصب چست لیدها (Chest Lead) یا چست الکترود انتخاب شود. در صورتی که قسمت فوقانی بدن تحت عملی جراحی یا دچار تروما شده باشد، قسمت تحتانی بدن انتخاب شود. در شرایطی که فقط سر شخص سالم باشد، چست لیدها به نواحی مختلف سر متصل می شوند.
  • در مواقعی که نصب چست لید روی بالا تنه ی فرد دچار محدودیت باشد، چست لید قرمز روی ساعد دست راست، چست لید زرد روی ساعد دست چپ و چست لید سبز روی ساق پای چپ نصب می‌شوند. در اصطلاح پزشکی به این روش قناری روی درخت نیز می‌گویند.
  • در مواقعی که قسمت تحتانی بدن در دسترس نباشد، چست لید قرمز روی شانه راست، چست لید زرد روی شانه ی چپ و چست لید سبز قلب و زیر بغل نصب می‌شود.
  • در مواقعی مانند تروما شدید، عمل جراحی شکم یا لیپوساکشن که فقط سر فرد قابل دسترس است، چست لید سبز روی پیشانی نصب می‌شود. گاهی لید ضعیف است و دستگاه لید ۲ را نشان می‌دهد. در این صورت با تغییر لید ۲ به لید ۱ در تنظیمات دستگاه، قدرت لید افزایش می یابد.

تغییر مود دستگاه مانیتورینگ قلب

کار با دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی فرد بیمار، در شرایط مختلف متفاوت می باشد. تسلط به نحوه ی تغییر مود دستگاه مانیتورینگ قلب در شرایط خاص در کاهش خطای پزشکی مؤثر می باشد. در شرایطی که بیمار دچار آریتمی قلبی است یا احتمال ایست قلبی وجود دارد source دستگاه باید روی ECG قرار بگیرد.

 با استفاده از دکمه ی منو، کادر صورتی روی قسمت Heart Read قرار می‌گیرد. در نهایت قسمت SpO2 به ECG تغییر داده می‌شود. ایجاد این تغییرات، اطلاعات صحیح مربوط به فعالیت قلب را روی دستگاه نشان می‌دهد. در صورت عدم تنظیم دستگاه  درمورد بیماران با شرایط خاص، اطلاعات نادرست سبب عدم رسیدگی صحیح به بیمار می‌شوند.

 مانیتورینگ علائم حیاتی

حل مشکل دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی

گاهی اوقات دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی به درستی کار نمی‌کند. به طور مثال دکمه های آن پاسخ مناسب را ایجاد نمی‌کنند، در حالیکه پالس به انگشت بیمار وصل است، عدد صحیحی روی مانیتور مشاهده نمی‌شود، اختلالاتی از این دست که بررسی علائم حیاتی فرد را مختل می‌نمایند.

در صورت عدم دسترسی به دستگاهی دیگر یا عدم حضور سریع مهندسین پشتیبانی از سیستم دستگاه و قرار گیری در شرایط اضطراری، برای رفع اختلال دستگاه مانیتورینگ قلب، باید سیستم فرمت شود. نحوه ی فرمت نمودن دستگاه های سعادت، البرز و بیناین مشابه است. مراحل فرمت و راه اندازی مجدد دستگاه به شرح زیر می باشند.

  1. با استفاده از دکمه ی منو Menu، روی قسمت Factory کلیک شود.
  2. در مرحله ی بعد باید رمز دستگاه وارد شود. رمز تمام دستگاه های مانیتورینگ قلبی و شرکت سعادت ۳۵۹۲۹ است.
  3. سپس روی Enter کلیک شود.
  4. گزینه System Setup انتخاب شود.
  5. سپس گزینه ی Harder Format انتخاب شود.
  6. در نهایت تأیید شود.

پس از عملیات فرمت،با خاموش و روشن نمودن دستگاه مانیتورینگ قلب، راه اندازی مجدد با موفقیت انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه مانیتورینگ می توان به سایت استاد جمشیدیان مراجعه نمود یا سوال خود را از طریق دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

کلام آخر

بررسی و ارزیابی علائم حیاتی بدن که همگی از قلب نشأت می‌گیرند به کمک دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی انجام می‌شود. این دستگاه وضعیت فشارخون، ضربان قلب، میزان اکسیژن خون، دمایی بدن و فعالیت الکتریکی بافت قلب بیمار را نشان می دهد. این دستگاه برای بیمارانی که دچار تروما و آسیب دیدگی شدید شده اند، بیماران آماده ی عمل جراحی یا جراحی شده و برخی از بیماران با شرایط خاص، استفاده می شود.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

4 نظر

  1. توضیحات تون عالیه موفق‌باشید🌹

  2. من از آمریکا شمارو دنبال میکنم بسیار نکات ریز و به درد بخور ازتون یاد میگیرم.خوشحالم که کسانی مثل شما در ایران هستن و به مردم خدمت میکنن

  3. سلام استاد. من از آمریکا شمارو دنبال میکنم بسیار نکات ریز و به درد بخور ازتون یاد میگیرم.خوشحالم که کسانی مثل شما در ایران هستن و به مردم خدمت میکنن.

    • سلام. ممنون از شما. هدف من راه اندازی دانشگاهی بود که بالین رو به تصویر بکشه تا همه اصل مطالب رو یاد بگیرن. خوشحالممطالب سایت ما اینقدر برای شما کمک کننده بوده.
      موفق باشید
      jamshidian health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *