نحوه نصب دستگاه ساکشن در منزل | قیمت دستگاه ساکشن خانگی

اگر در منزل از بیمار سالمندی مراقبت می کنید یا در مطب و کلینیک مشغول به کار می باشید و نیازمند استفاده از دستگاه ساکشن هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ساکشن چیست؟

ساکشن چیست؟

ساکشن دستگاهی است که توسط پمپ مکش و با ایجاد خلاء باعث ایجاد فشار منفی شده و هوا و مایعات را به درون می‌کشد. دستگاه ساکشن یکی از پرکاربرد ترین دستگاه های حوزه تنفس درمانی می باشد. 

ساکشن برای افرادی که در بیمارستان داروی بیهوشی گرفتند، افرادی که زندگی نباتی دارند و افراد سالمند استفاده می شود.

محتویات دستگاه ساکشن

محتویات داخل جعبه دستگاه ساکشن شامل: دفترچه راهنما، سوند نلاتون، دو سیم رابط، فیلتر و دستگاه ساکشن می باشد.

نحوه نصب دستگاه ساکشن در منزل

ابتدا جعبه ساکشن رو باز کنید. بعد از باز کردن جعبه دفترچه راهنما را به دقت مطالعه کنید. سوند نلاتون داخل جعبه برای ساکشن استفاده می شود. دو عدد سیم رابط به لوله ساکشن و لوله رابط بین مخزن و دستگاه گفته می شود.

  1. برای نصب ابتدا سیم دستگاه ساکشن را به برق وصل کنید. کنار دستگاه یک دکمه مشکی برای on و off وجود داره، دستگاه را روشن کنید.
  2. دکمه سبز رنگ روی دستگاه جهت تنظیم قدرت ساکشن می باشد که برای قدرت بیشتر به سمت + بچرخانید.
  3. دستگاه ساکشن دارای یک مخزن بوده که میزان حجم روی آن نوشته شده است. داخل مخزن یک غواصک وجود دارد. وقتی ترشحات خیلی غلیظ و زیاد می شود به شما هشدار می دهد و دیگر ساکشن انجام نمی شود تا مخزن را خالی کنید.
  4. دقت کنید درب مخزن حتما سفت بسته شود. در صورت شل بودن مکش به خوبی انجام نخواهد شد.
  5. فیلتر دستگاه ساکشن به همراه رابط روی خودش را روی درب مخزن قسمتی که نوشته شده FIL یعنی فیلتر نصب کنید. سپس لوله رابط را بین فیلتر و روی دستگاه کنار گیج تنظیم کننده  نصب کنید.
  6. در مرحله بعد جایی که Pashan نوشته شده است باید لوله ساکشن رو نصب کنید.
  7. حالا دستگاه آماده ساکشن کردن است.
  8. در انتها سوند نلاتون رو به وسیله رابط به لوله ساکشن وصل کنید و مکش را انجام دهید.
  9. پس از اتمام کار حتما باید مخزن را شسته و خشک کنید.

نحوه نصب دستگاه ساکشن در منزل

چک دستگاه ساکشن

برای چک کردن دستگاه ساکشن را روشن کنید، دستتان را روی لوله ساکشن گذاشته و مسیر را ببندید و پیچ تنظیم رو روی حداکثر بگذارید.

درجه قابل قبول روی ساکشن باید بین منفی ۰.۶ میلیمتر و منفی ۰.۸میلیمتر باشه. وقتی درجه بالای منفی ۰.۶ باشد یعنی دستگاه درست کار می کند و چک آن سالم است.

ما در مطلب ساکشن تراکئوستومی به طور کامل اصول ساکش را توضیح دادیم.

مشکل در هنگام استفاده از ساکشن

استفاده از ساکشن خانگی نیاز به دقت بالایی دارد و ممکن است به راحتی به بیمار آسیب وارد نماید. آسیب های احتمالی وارده عبارتند از:

  • چسبندگی ریه ها
  • تحریک اعصاب
  • سرفه
  • کاهش اکسیژن خون
  • ایجاد عفونت
  • آسیب مخاط

انواع دستگاه‌ ساکشن

  1. ساکشن دستی: این دستگاه ها از برق استفاده نمی کنند. این نوع ساکشن اغلب در شرایط اضطراری استفاده می‌شود و معمولا کوچک و قابل‌حمل بوده و کاربردی ساده دارند.
  2. دستگاه ‌های پرتابل یا قابل حمل: این نوع ساکشن دارای وزن کمی بوده و معمولا به شکلی ساخته شده ‌اند که توسط بیمار قابل حمل ‌باشند. همچنین این دستگاه‌ ها به عنوان ساکشن یدکی نیز در بخش ‌های مختلف بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی کاربرد دارند و دارای درجه مکش قابل تنظیم می باشد.
  3. دستگاه‌ های مرکزی: این نوع ساکشن را می‌ توان در هرجایی نصب کرد و برخلاف دستگاه ‌های قابل حمل امکان جا به جایی و انتقال این دستگا‌ه ها وجود ندارد. مشکلی که این دستگاه ها دارند این است که وزن و سایزشان زیاد است و نمی توانید آنرا به مکان دیگری منتقل کرد. مخزن این دستگاه یک یا چندبار مصرف می باشد.

ویژگی های ساکشن خوب

  1. بدنه آن قابلیت استریل بالایی داشته باشد.
  2. دارای موتور و مکش با قدرت بالایی باشد.
  3. توان خروجی بالایی داشته باشد.
  4. حجم مخزن ساکشن حجم زیاد باشد.

دستگاه‌ ساکشن

خرید ساکشن

هنگام خرید ساکشن به نکات زیر دقت کنید:

  • قابلیت استریل بدنه
  • داشتن گارانتی
  • جنس بدنه و لوله ها
  • داشتن تاییدیه
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین
  • ظرفیت مکش
  • حجم مخزن
  • بی صدا بودن دستگاه حین کار

قیمت دستگاه های ساکشن خانگی

قیمت دستگاه ساکشن به عواملی متعددی مانند قدرت و توان دستگاه، میزان مصرف انرژی، ویژگی‌های ایمنی، کیفیت بدنه و نحوه ساخت، برند و شرکت سازنده ساکشن، فیلترهای با کیفیت و قابل شستشو و یا قابل تعویض بستگی دارد.

قیمت ساکشن ها از ساده ترین مدل یعنی رومیزی از قیمت ۱.۹۰۰.۰۰۰ شروع می شود به بالا.

سخن آخر

در این وید‌‌ئو آموزش صفر تا صد نصب و چک کردن دستگاه ساکشن آموزش داده شده است. در ابتدا بعد از بازکردن جعبه دستگاه ساکشن حتما دفترچه راهنما را مشاهده کنید و سپس با توجه به توضیحاتی که در فیلم مشاهده می کنید می توانید دستگاه را راه اندازی و استفاده کنید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *