علائم سکته قلبی | علائم حمله قلبی | جمشیدیان هِلث

سکته قلبی

 

آیا می دانستید طبق آمار، روزانه ۳۰۰ نفر بر اثر سکته قلبی در ایران فوت می کنند.
آیا تا به حال در تلویزیون یا سایر رسانه ها فردی را دیده اید که دچار گرفتگی قلب شود و محل قلب را با دو دست بگیرد. بعد از دیدن این علائم می گویند که او حتما حمله قلبی داشته است. در اصل چنین نیست و هر دردی در قلب نشان از حملات قلبی یا سکته قلبی نیست. اگر علاقمند به افزایش دانش خود در زمینه حملات قلبی و نشانه و علائم آن هستید تا بتوانید جان یک نفر را نجات دهید، بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سکته قلبی چیست؟

انفارکتوس میوکارد (MI) یا سکته قلبی فرآیندی است که در آن قسمتی از عضله قلب به علت قطع یا کاهش جریان خون شریان کرونری (عروق خون رسان قلب) به طور دائمی از بین می رود.

علائم سکته قلبی

  • اولین علامت MI، دردهای جلو سینه ای است که در ۸۰ درصد بیماران وجود دارد.
  • این درد با مصرف قرص زیر زبانی و استراحت رفع نمی شود و مدت آن بیشتر از ۱۵-۳۰ دقیقه است.
  • شدت درد بسیار زیاد و به دست چپ و راست، گردن، پشت و حتی فک تحتانی انتشار می‌یابد.
  • به همراه درد علائم تنگی نفس، تعریق، رنگ پریدگی، تهوع و استفراغ هم وجود دارد

اولین علامت سکته قلبی

اولین و مهم ترین علائم سکته قلبی درد قفسه سینه است، دردی که دقیقا در وسط قفسه سینه و پشت استخوان جناغ باشد. نه دردی که فقط در قسمت چپ و خود قلب باشد. در این درد شما احساس سوزش شدید، سنگینی زیاد و داغ بودن می کنید. به طوری که انگار ذغال در وسط سینه شما ریخته شده و در حال سوختن است. احساس سنگینی هم به قدری زیاد است که انگار یک فیل روی سینه ی شما نشسته است. پس اولین نشانه حملات قلبی احساس دردهای این چنینی است.

احساس این درد به صورت یکجا و ناحیه ای و به صورت یک ثانیه ای یا دو ثانیه ای نیست. درد زمانی که شروع می شود تیر می کشد و ادامه دار است.
نکته بعدی که وجود دارد این است که درد قلبی فقط شامل قفسه سینه نمی شود. دردها از گردن و یا ممکن است از استخوان فک شروع شود و به صورت پخش شونده ممکن است تا سر دل یا سر معده شما برسد.

نکته مهم: برخی از افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند، همیشه سوزش سر دل یا معده درد دارند و برای تسکین این دردها به درمانگاه مراجعه و رانیتیدین یا فاموتیدین استفاده می کنند. اما این افراد باید ترجیحا یکبار نوار قلب بگیرند. گرفتن نوار قلب به این دلیل است که اگر مشکل شما قلبی باشد و شما متوجه این موضوع نباشید، پس از مدتی ممکن است نصف ماهیچه قلب از کار بیفتد.
پس همیشه به این نکته مهم توجه و به عزیزان خود نیز گوشزد کنید.

در چه افرادی درد یا سوزش سر دل مهم است و باید جدی گرفته شود؟

افرادی که دارای شرایط زیر بودند اگر دچار سوزش معده یا سوزش سر دل شدند ترجیحا باید به پزشک اورژانس مراجعه کنند و حتی الامکان  نوار قلب بگیرند. تا خیالشان راحت باشد.

  • افراد بالای ۴۰ سال
  • افرادی که دیابتی هستند و مدت طولانی است که دیابت دارند.
  • افرادی که به صورت طولانی مدت مصرف کننده مواد مخدر تریاک هستند یا سیگار می کشند.

علائم سکته قلبی

دومین علائم حمله قلبی

تنگی نفس هم یکی دیگر از علائم سکته قلبی است. افرادی که مسن هستند، بیماران دیابتی، افرادی که در فامیل سابقه وجود مشکلات قلبی و عروقی دارند، باید حتما هنگام تنگی نفس به پزشک مراجعه کنند.

اگر دچار تنگی نفس شدیم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شما اگر در طول زندگی با پیاده روی یا دویدن طولانی مدت هیچ گونه مشکلی در تنفس نداشتید و دچار احساس تنگی نفس نمی شدید، اما اکنون حتی با یک پیاده روی صد متری، احساس تنگی نفس می کنید. در چنین شرایطی ممکن است که دچار گرفتگی قلبی یا انسداد رگ های قلبی شده باشید و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

گروههای پر خطر حملات قلبی

متاسفانه در گروهی از افراد حساس مانند افراد مسن یا سالمند و دیابتی، مشکلات قلبی شایع تر است. اگر این افراد دچار ضعف و بی حالی، رنگ پریدگی، استفراغ و تعریق شدید، احساس تنگی نفس شدند، درگیر حملات قلبی شده اند. این علائم در بین افرادی که سابقه سکته قلبی یا بیماری فشار خون داشته اند بیشتر است. مشاهده این علائم در این گروه از افراد، حتما باید جدی گرفته شود.

نشانه های سکته قلبی

  • تغییرات نوار قلب
  • مطالعات آزمایشگاهی (بررسی آنزیم های قلبی)
  • اکو کاردیوگرافی
  • تصویربرداری رادیو نوکلئید
  • رادیوگرافی قفسه سینه

برای جلوگیری از سکته قلبی چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

افرادی که سابقه مشکلات قلبی و عروقی آنها تشخیص داده شده است و یا سابقه سکته خفیف قلبی شده اند باید مرتبا تحت نظر پزشک باشند. اما وجود علائمی از قبیل تنگی نفس، فشار خون بالا، دیابت، درد و سوزش در قفسه سینه و کشیده شدن درد به سایر قسمت های بدن، افراد سالمندی که دچار علائمی از قبیل تنگی نفس و سوزش معده و … می شوند، فشار خون بالا در گروه های حساس دیابتی و سالمند، خطر سکته ی قلبی را به همراه دارد. فرد باید با مشاهده هر کدام از این علائم سریعا به اورژانس مراجعه کند و اقدام به گرفتن نوار قلب و پیگیری های لازم کند.

علائم حمله قلبی|مراحل بسته شدن رگ

نشانه سکته قلبی

بیشتر افراد با این تصور که هر وقت در قسمت قلب درد حس شود یا شانه چپ یا راست دچار درد شود و این دردها به سمت انگشتان دست و پا تیر بکشد نشان از حملات قلبی است ممکن است اقدامات سکته قلبی را انجام دهند. اما این نوع دردها ، درد قلبی نیستد. دردی جزو درد قلبی محسوب می شود که از قفسه سینه شروع شود به سمت گردن و شانه شما کشیده شود. پس به تمام این موارد دقت کنید تا دردهایی قلبی را به راحتی تشخیص دهید.

عوارض سکته قلبی

  • آریتمی و بلوک های قلبی
  • نارسایی احتقانی قلب و ادم ریه
  • شوک کاردیوژنیک
  • آمبولی ریه
  • نارسایی دریچه میترال
  • آنوریسم بطنی
  • پارگی قلب
  • پریکاردیت
  • عوارض روانی
کلام آخر

۴۰% علل مرگ و میر در ایران بیماری های قلبی و عروقی می باشد. لذا بسیار مهم است علائم سکته قلبی را بدانند تا در سریع ترین زمان ممکن اقدامات اولیه را انجام دهید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۹۳۸۰۴۱۴۳۳۷ تماس حاصل فرمایید

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

2 نظر

  1. سلام. وقت بخیر. استاده من کارگاه تزریقات ۲۹ بهمن رو شرکت کردم. خیلی راضی هستم. شما بسیار صبورانه و دلسوزانه با وجدان کاری بالا برای انسانیت تلاش می کنید. کارتون بسیار بسیار ستودنیه. امیدوارم خداوند تمام موانع سر راهتون رو برداره و مسیر آموزش و خدمت و پیشرفتتون روز به روز هموار و هموار تر باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *