اورژانس شکستگی بینی | علائم شکستگی بینی | جمشیدیان هِلث

اقدامات درمانی در اورژانس شکستگی بینی
اقدامات درمانی در اورژانس شکستگی بینی کدام است؟ شکستگی بینی یک از اتفاقات رایجی است که سالانه افراد زیادی را به اورژانس می کشاند. سالانه درصد آسیب هایی که بر اثر اتفاقاتی مانند تصادف، افتادن از بلندی، خوردن ضربه و غیره روی می دهد بسیار بالاست و در بین آن ها شکستگی بینی شایع ترین آسیب است که عدم درمان یا انتخاب نامناسب درمان بر روی سیستم تنفس و زیبایی فرد تاثیر می گذارد.

گاها تشخیص های نامناسب باعث می شود که فرم بینی برای همیشه تغییر حالت دهد و ظاهر فرد را نامناسب کند. به طور کلی آمار نشان می دهد مردان بیشتر از زنان دچار این حادثه می شوند و مهمترین علت این شکستگی هم تصادف با وسیله نقلیه برآورد شده است.برای مراجعه کنندگان اورژانس شکستگی بینی باید معاینات لازم جهت نوع شکستگی، علائم و مشکلات پیش آمده برای فرد، وجود مشکل در تنفس بررسی شود. این شکستگی با علائم و عوارض متعددی همراه است و باید اقدامات درمانی ویژه ای بعد از شکستگی انجام شود تا قوز بینی، شکستگی، انحراف و گرفتگی بینی پیش نیاید.

نحوه تشخیص شکستگی در بینی

ممکن است در طول زندگی برای همه ی ما یک بار اتفاقات ناگواری مانند ضربات به سر و صورت پیش آمده و نتیجه این ضربات، شکستگی ببینی یا دیگر اعضا بوده باشد. دعواهای خیابانی، جنگ و اختلافات خانوادگی، تصادفات، ورزش های رزمی، افتادن از بلندی و غیره همگی ممکن است باعث ضربات خفیف تا شدیدی به بینی شود. چه اقداماتی هنگام مواجه با این حوادث کارساز است؟ آیا ضربات وارد شده به بینی و شکستگی آن قابل درمان است؟ چه محدودیت هایی در درمان وجود دارد؟ و در پایان آیا روش های درمانی کارساز است؟

ضربات وارد شده به بینی با درد و خونریزی همراه است و این درد گاها بسیار شدید بوده و ممکن است بینی متورم شود. اما برای اینکه تشخیص دهید که آیا بینی شما بعد از وارد شدن ضربه دچار شکستگی شده است یا خیر، بایستی به اورژانس شکستگی بینی مراجعه شود. پزشکان در اورژانس ابتدا بینی را فشار می دهند، اگر بینی متورم و دچار خونریزی شد باید به شکستگی شک کرد و یا اگر بیمار حین نفس کشیدن با بینی دچار خونریزی شدید شود باید برای معاینات بیشتر برای تشخیص قطعی شکستگی اقدام کند.

انواع شکستگی بینی

انواع شکستگی بینی

یکی از اورژانس های گوش، حلق و بینی مربوط به شکستگی بینی می باشد. ضرباتی که به بینی وارد می شود ممکن است از جهات مختلفی باشد و باعث شکستگی قسمت های مختلف در بینی شود.حال اگر ضربه از قسمت روبرو یا جلو به بینی وارد شود، می تواند باعث شکستگی از جلو به عقب بینی شود. اگر ضربات از بغل به بینی وارد شود که باعث آسیب از بغل می شود.

گاه ضربه هایی که از بغل به بینی وارد می شود ممکن است منجر به شکستگی در همان قسمت شود و گاهی ممکن است شکستگی تیغه میانی و شکستگی استخوان سمت مخالف ضربه نیز، دچار شکستگی شود. این سه دسته از شکستگی ها در بینی بسیار رایج است و در پاره ای مواقع ممکن است وارد شدن ضربه به بینی باعث آسیب به اجزای اطراف بینی مانند اربیت و گونه شود.

یکی از اورژانس های مهم در شکستگی بینی، بررسی عارضه هماتوم سپتوم است و گاها در شکستگی خونریزی که در روی تیغه میانی بینی صورت می گیرد، تخلیه نمی شود و ممکن است باعث آبسه شود. تداوم این عارضه ممکن است باعث شود که ۳/۲ بینی یا قسمت پشت بینی به پایین کشیده شود.

عوارض شکستگی بینی

قرار گرفتن بینی در قسمت وسط صورت و برآمدگی آن یکی از دلایلی است که در هنگام سوانح باعث شکستگی بینی و آسیب می شود. این عارضه با عوارض متعددی همراه است که هر فرد باید بعد از مشاهده ی یک یا چند علامت به پزشک مراجعه کند تا شدت عوارض را به حداقل برساند. عوارض مهم در شکستگی شامل موارد زیر می باشند:

  • انحراف پیدا کردن تیغه بینی یا سپتوم بینی: این یک عارضه نسبتا شایع است. در این عارضه دیواره باریک بینی دچار تغییر وضعیت و به دنبال آن مجرای بینی کوچکتر می شود و رفع این عارضه تنها با جراحی امکان پذیر است.
  • هماتوم سپتوم: این عارضه زمانی روی می دهد که در قسمت های شکسته شده لخته خون جمع شده باشد و باعث مسدود شدن مجرای بینی شده باشد، که در اینگونه موارد با جراحی لخته ها و شکستگی ها برطرف می شوند و از آسیب های احتمالی به غضروف بینی پیشگیری به عمل می آید.
  • شکستگی غضروف: در برخی موارد ضربه های وارد شده به بینی به قدری شدید هستند که باعث شکستگی غضروف و استخوان های گونه هم می شود و این آسیب ها با جراحی بهبود پیدا می کنند.

اورژانس شکستگی بینی

علائم شکستگی بینی

معمولا افرادی که برای اورژانس شکستگی بینی مراجعه می کنند یکی از چند علامت زیر را داشته اند:

  • ورم بینی
  • عوض شدن حالت بینی، خم شدن و کج شدن آن
  • داشتن درد بخصوص زمان لمس بینی
  • خونریزی از بینی
  • کبودی اطراف چشم و سیاهی رفت چشم
  • تنگی نفس و احساس انسداد بینی
  • جاری شدن مخاط بینی
  • شنیدن یک صدای ناگهانی بعد از لمس بینی

اقدامات درمانی در اورژانس شکستگی بینی

اولین اقدامی که در اورژانس شکستگی بینی انجام می شود، جا انداختن بینی در نیم ساعت است. معمولا برای جا انداختن شکستگی یک زمان طلایی وجود دارد. این گلدن تایم دقیقا ۵ تا ۷ روز بعد از ضربه است. در اطفال و کودکان این گلدن تایم ۳ تا ۴ روز بعد از ضربه است و کودک باید حتما در این تایم مراجعه کند تا ارزیابی های لازم انجام شود و شکستگی جا انداخته شود.

کلام آخر

در موضوع اورژانس شکستگی بینی به این موضوع پرداخته شد که ممکن است شکستگی باعث انحراف، اختلال در تنفس و تغییر در ظاهر بینی شود.و یکی از مهمترین اورژانس شکستگی بینی، هماتوم سپتوم است که بیمار باید حتما در بیمارستان بستری شود تا عمل تخلیه انجام شود و بعد از آن تا زمان بهبود کامل، آنتی بیوتیک مصرف کند. به طور کلی بیشتر شکستگی ها در ناحیه بینی با جراحی رفع می شوند. شدت شکستگی ارتباط نزدیکی با میزان موفقیت در جراحی و برگشتن به حالت اولیه دارد. امیدورایم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *