اقدامات اولیه تشنج | علائم تشنج | جمشیدیان هِلث

اقدامات اولیه تشنج

از اقدامات اولیه تشنج چه می داند؟ تشنج کردن یکی از بیماری هایی است که به دلایل مختلفی ممکن است پیش بیاید. اگر در خانه یا خیابان فردی را دیدید که به زمین افتاده و حرکات بدن او غیر ارادی است، باید بدانید که این فرد تشنج کرده و نیاز به اقدامات اولیه تشنج دارد. بیشتر افراد در این شرایط دستپاچه می شوند و هیچ گونه اقدام درمانی تا رسیدن اورژانس انجام نمی دهند. اما اگر چند راه کار ساده بلد باشید می توانید جان یک نفر را نجات دهید. تشنج زمان زیادی طول نمی کشد و معمولا بعد از چند دقیقه فرد به حالت عادی برمی گردد.

علائمی که در به وجود آوردن تشنج دخالت دارند متنوع هستند، گاها برخی از بیماری ها موجب تشنج می شود و بعضی مواقع دلیل مشخصی برای رخ دادن آن وجود ندارد. در این مقاله با اقدامات اولیه تشنج آشنا خواهید شد، با ما همراه باشید

تشنج چیست؟

اولین سوالی که ذهن مخاطب را به خود درگیر می کند این است که تشنج چیست و چرا فرد دچار این حالت می شود؟ در واقع ما به گرفتگی غیرارادی عضلات با تغییر سطح هوشیاری تشنج می گوییم که این حالات غیر قابل کنترل و نامنظم هستند و معمولا بیشتر از دو تا سه دقیقه طول نمی کشند.

گاها افرادی که دچار بیماری صرع هستند، دچار این حالت می شوند. البته باید این نکته را متذکر شویم که هر فردی که دچار تشنج می شود مبتلا به صرع نیست. ممکن است این حالت نتیجه تب بالا، افت شدید فشار خون و یا غیره باشد.در این بیماری یک سری فعالیت های الکتریکی انفجاری در مغز اتفاق می افتد. در هر قسمت از مغز که این فعالیت های الکتریکی روی دهد موجب وقوع یک نوع تشنج خاص می شود.

گاها ممکن است فرد هیچ گونه سابقه بیهوشی، صرع، یا هیچ بیماری مغزی نداشته باشد و صرفا چون یک داروی خاصی مصرف کرده است دچار این اختلال می شود و یا ممکن است مبتلا به یک بیماری خاص شده باشد و یکی از عوارض آن صرع باشد و گاها در برخی از تشنج ها علت همچنان ناشناخته باقی می ماند.

در پاره ای از مواقع افراد تفاوت بین صرع و تشنج را نمی دانند. این دو مسئله کاملا متفاوت هستند، فردی که صرع دارد ممکن است دچار تشنج شود اما افراد با تشنج دچار صرع نمی شود و صرع یک وضعیت عصبی مزمن است، در حالیکه تشنج نتیجه یک بیماری یا یک واقعه پزشکی می باشد.

اقدامات اولیه تشنج هنگام مواجه با فرد بیمار

شرایط بروز تشنج

در بروز تشنج عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا این انفجار در مغز روی دهد و بدن دچار حرکات غیر ارادی و نامنظم شود. شرایطی هستند که بستر وقوع تشنج را فراهم می کنند که در زیر به برخی از این عوامل اشاره می کنیم:

  1. تب بسیار بالا: همه ما میدانیم زمانی که درجه حرارت بدن سریعا بالا می رود و تغییر دما به صورت ناگهانی اتفاق می افتد فرد دچار تشنج می شود. این حالت بیشتر در نوزادان و کودکان شایع است.
  2. بیماری صرع: در این بیماری مزمن عصبی، گاها ممکن است فرد دچار تشنج شود.

علائم تشنج

تشخیص تشنج بسیار آسان است و معمولا اگر شما برای اولین بار فردی را در حالت تشنج ببیند، می تواند این بیماری را تشخیص دهد. اگر هر کدام از علائم از قبیل کاهش سطح هوشیاری، سفید شدن چشم ها، تغییر رنگ صورت به قرمز یا آبی، تغییر در تنفس، قفل شدن کل بدن بخصوص بازوها و پاها، غیر قابل کنترل شدن حرکات بدن، عدم پاسخگویی به تحریکات بیرونی و غیره را مشاهده کردید، می توانید تشنج را تشخیص دهید.

دوام این علائم کوتاه است و در برخی از افراد تنها چند ثانیه طول می کشد و در برخی از افراد ممکن است به ۵ دقیقه هم کشیده شود که در این حالت حتما باید فرد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

بروز تشنج

اقدامات اولیه تشنج هنگام مواجه با فرد بیمار

زمانی که کنار شما فردی دچار تشنج می شود یعنی کاملا اختیار حرکت و حرف زدن و حتی هوشیاری از او سلب می شود و نمی تواند هیچ اقدام درمانی برای خود انجام دهد. در اینگونه شرایط یک سری اقدامات اولیه تشنج  وجود دارد که تا قبل از رسیدن فوریت های پزشکی باید فرد همراه آن ها را انجام دهد تا بیمار دچار عوارض خطرناک تر نشود. پس لازم است که این شرایط خونسردی خود را حفظ کنید و اقدامات اولیه تشنج زیر را انجام دهید:

  • بیمار را به یکی از پهلوها بخوابانید. فرقی نمی کند پهلوی راست یا پهلوی چپ باشد. کنار بیمار بنشینید
  • سعی کنید راه هوایی بیمار را باز کنید. راه هوایی در واقع باز کردن دهان بیمار است. در تشنج دندان ها حرکات غیر ارادی دارند و ممکن است در این حالت باعث گاز گرفتگی زبان و یا حتی شکستن دندان ها در اثر برخورد به هم شوند. برای رفع این مشکل اگر دستمالی کنار خود دارید، آن را لای دندان های فرد قرار دهید. با این کار دو اتفاق مهم روی می دهد، اینکه از گاز زدن زبان جلوگیری می شود و دوم اینکه اگر غذای داخل معده بیمار وجود داشته باشد آسپیریشن ریوی یا برگشت غذا به مری اتفاق نمی افتد. اقدام بعدی خارج کردن دندان مصنوعی فرد بیمار است. اگر فرد دندان مصنوعی دارد و یا چیزی در گلوی او گیر کرده است حتما باید خارج شود
  • اگر کودکی به دلیل تب بالا دچار تشنج شود، نباید در این حالت اقداماتی برای پایین آوردن تب انجام داد مانند قرار دادن کودک در وان آب.
  • هر گونه جسم تیز و برنده در اطراف بیمار باید برداشته شود.
  • زیر سر بیمار یک بالش نرم قرار دهید تا از سر او محافظت شود.
  • تا برگشتن فرد به حالت اولیه و طبیعی نباید او را رها کرد.
کلام آخر

هر فرد در هر گروه سنی چه کودک، چه نوجوان و چه بزرگسال ممکن است دچار تشنج شود. پس فردی که یک بار دچار این حالت شده، نباید نگران این باشد که ممکن است در آینده هم دچار این واقعه شود. اما نباید به راحتی در کنار واقعه ای به این مهمی گذر کند، چون ممکن است ناشی از یک بیماری خطرناک باشد و با این علامت بیماری خود را نشان داده باشد. برای همه ما واجب است که با یک سری اقدامات مثل اقدامات اولیه تشنج آشنا باشیم تا در صورت لزوم نجات دهنده زندگی دیگران باشیم . همه با هم برای سلامتی گام برمی داریم.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *