انتوباسیون یا لوله گذاری نای چیست؟ | جمشیدیان هِلث

لوله گذاری نای یا انتوباسیون برای عمل های جراحی و مریض های ICU کاربرد دارد. انتوباسیون به روش های مختلفی انجام می شود. در زیر و اینتوباسیون به روش نازال(لوله گذاری از طریق بینی) و اینتوباسیون به روش اورال دو شیوه ی معمول لوله گذاری، را آموزش می دهیم.

وسایل لازم برای انتوباسیون

برای انجام هر دو عمل لوله گذاری به لوازم یکسانی نیاز است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • لارنگوسکوپ یا بیل گلنگ بیهوشی
  • پنس مگیل
  • گاید یا استایلت
  • سرنگ هوا یا سرنگ خالی
  • ژل و قطره فنیل افرین
  • چسب آنژیوکت
  • ایروی
  • لوله تراشه

انتوباسیون

لوله گذاری نای

برای انتوباسیون به روش نازال باید از لوله تراشه شمالی یا از لوله اسپیرال فنری استفاده کرد. چون این لوله با توجه نرم بودن و انعطاف پذیری خوبی که دارد، کینگ نمی شود. به این معنی که مسیر لوله بسته نمی شود و اکسیژن به بیمار می رسد.

پرکاربردترین و بهترین لوله ها، لوله های شمالی هستند که از جنس سیلیکون می باشند.

نحوه انجام انتوباسیون به روش نازال

قبل از انجام انتوباسیون باید داروها و بی حس کننده های لازم به بیمار داده شود تا مریض آماده ی انجام انتوباسیون به روش نازال شود.قبل از انجام انتوباسیون می توانید چند کار را انجام دهید که در زیر یک به یک اقدامات لازم را بیان می کنیم.

  1. در وهله اول چند قطره فنیل افرین داخل سوراخ بینی که می خواهید لوله را رد کنید بریزید، مثلا دو یا سه قطره تا از خونریزی جلوگیری کنید. البته اگر قطره نریزید هم مشکلی به وجود نمی آید. یا اینکه از ژل جهت جلوگیری از زخم استفاده کنید.
    مقداری از ژل لیدوکائین یا ژل لوبریکانت را پشت دست بریزید و آن را روی جلد لوله تراشه بریزد. یا اینکه مستقیما ژل را در سوراخ بینی بریزید. فرقی نمی کند که از چه ژلی استفاده کنید، مهم نرم کردن مجرای بینی برای راحت تر رد شدن لوله تراشه است.
  2. بعد از اینکه این کار را انجام دادید باید انتوباسیون را انجام دهید. دقت کنید لوله را به همان حالتی که هست باید وارد کنید. لوله های شمالی یک قسمت صاف و یک قسمت قوس مانندی دارند که باید این قوس به سمت شما باشد. چون زمانیکه لوله را وارد بینی می کنید این قوس روی پیشانی بیمار می خوابد و بعد لوله را صاف و عمود از طریق یکی از سوراخ های بینی وارد می کنید.

    دقت کنید کسانی که انحراف بینی دارند باید لوله تراشه را به سمت مخالف فرد وارد کنید. قبل از انجام انتوباسیون باید معاینات لازم در این خصوص را انجام دهید. لوله باید کاملا عمود دقیقا مانند تیوب NG وارد شود. در این حالت فرد به دلیل ژل استفاده شده کاملا بیهوش و بی حس است و هیچ گونه دردی حس نمی کند و کاملا مسیر لوله نرم شده است.

لارنگوسکوپ

  1. به محض اینکه لوله تراشه به حلق بیمار رسید برای بقیه مراحل مانند روش اورال عمل می کنید و از لارنگوسکوپ استفاده می کنید. حالا لارنگوسکوپ را از دهان و از قسمت راست وارد می کنید زبان را به سمت چپ کنار می زنید. از جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات پزشکی که به کنترل راه تنفس در زمان جراحی کمک می کند ویدئو لارنگوسکوپ می باشد. برای آشنایی با این وسیله مقاله تکنیک اینتوباسیون با ویدئو لارنگوسکوپ را مطالعه کنید.
  2. بعد لوله را وارد می کنید نمونه های سیلیکونی مناسب این عمل نیستند. برخی از لوله ها خوب هستند و اگر لیز نخورند می توان اینتوبایشن را بدون پنس مگیل انجام دهید. اما اگر نتوانستید با این روش لوله را وارد کنید با پنس مگیل این کار را انجام می دهید. البته دقت داشته باشید روی ناحیه ی کاف فشار وارد نکنید چون باعث پارگی این ناحیه می شود. سپس با پنس مگیل قسمت مورد نظر گرفته می شود در این حالت راحت تراشه پیدا است و لوله را هول می دهیم تا وارد شود.

نکات مهم در انتوباسیون به روش نازال

  1. به دلیل استفاده از ژل، خونریزی و ترومالی ایجاد نمی شود که وارد ریه بیمار شود. البته در صورت وجود چنین مشکلی می توان با ساکشن این مشکل را رفع کرد.
  2. برای اینکه خطر وارد کردن لوله تراشه بیش از حد به حداقل برسد. می توان لوله را در خانم ها در روش اورال حداکثر ۲۱ سانتی متر و در آقایان حداکثر ۲۳ سانتی متر هدایت کرد. این اختلاف در روش اورال و نازال بین خانم ها و آقایان حدود سه سانتی متر است. به طوری که در روش نازال می توان در خانم ها ۲۲ تا ۲۳ سانتی متر و در آقایان ۲۵ تا ۲۶ سانتی متر وارد کنید.
  3. نکته بعدی که بسیار مهم است مربوط به فیکس کردن لوله تراشه است. زمانی که لوله وارد شد قسمت قوس مانند روی پیشانی قرار دارد که از چسب آنژیوکت برای فیکس کردن استفاده کنید. فیکس کردن بیشتر در جراحی های فک استفاده می شود و کسانی که تومورهای زبان دارد و اورال آن ها بسته است و نمی خواهیم این مسیر لوله تراشه باشد. در چنین شرایطی می توانید به جراح مربوطه بگویید که با نخ لوله را بین دندان ها فیکس کند. فیکس کردن بهتر است که با روش نخ انجام شود.
  4. بعد از فیکس کردن لوله تراشه بهتراست که روش های مراقبت های از چشم را انجام دهید. حتما باید روی چشم ها پماد بزنید و گاز استریل بگذارید تا جراح وقتی دستش را روی این ناحیه می گذارد فشاری روی چشم وارد نشود و باعث ایجاد خراش روی قرنیه نشود و به چشم آسیب نرسد. با زدن پماد از خشکی قرنیه جلوگیری می شود.

لوله گذاری نای

عوارض انتوباسیون به روش نازال

عوارض لوله گذاری تنفسی یا لوله گذاری نای به روش نازال شامل یک سری عوارض حین لوله گذاری، عوارض بعد از لوله گذاری و عوارض بعد از اکستوبه کردن بیمار است. رعایت نکاتی که گفته شد می تواند تا حد زیادی عوارض را کاهش دهد.

در حین لوله گذاری بیمار ممکن است بترسد و یا لوله با فشار وارد نای شود و بیمار دچار تروما، لارنگواسپاسم و برونکواسپاسم شود. دیس ریتمی های قلبی، جایگذاری غلط لوله، وارد کردن بیش از حد لوله، استفراغ، هایپوکسی و … از عوارض حین لوله گذاری هستند که همه ی آن ها را می توان با رعایت چند تکنیک و دستورالعمل حذف کرد.

بعد از لوله گذاری غلط عوارضی از قبیل انسداد لوله تراشه، نشت از کاف، آسیب راه هوایی، آسیب به تراشه، خونریزی، عفونت و … ممکن است به وجود بیاید. عوارض بعد از اکستوبه کردن هم شامل اسپاسم یا ادم لارنکس، استریدور و خشونت صدا، تشکیل گرانولومای لارنکس و تراشه، تنگی لارنکس و … است.

سخن آخر

تمام نکاتی که گفته شد کاملا دقیق و علمی است و یادگیری آن به شما کمک می کند تا انتوباسیون را به خوبی انجام دهید. از طریق لوله اسپیرال هم می توان انتوباسیون را انجام دهید چون این لوله انعطاف پذیری خوبی دارد اما مناسب ترین لوله همان لوله تراشه شمالی است.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

4 نظر

  1. این کار توسط متخصص بیهوشی و بعد از عمل جراحی انجام می شود؟

    • سلام.انتوباسیون یا لوله گذاری نای هم توسط متخصص بیهوشی و هم کارشناس بیهوشی انجام میشه.
      بلافاصله پس از شروع بیهوشی و قبل از شروع جراحی انجام میشه.

  2. سپاس از مطالب مفیدتون

  3. افریییییین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *