سرم زدن | موانع سرم زدن و رگ گیری

امروزه سرم زدن به یک امر جدانشدنی زندگی بشر تبدیل شده است. بسیاری از افراد به دلایلی مانند آسیب دیدگی، خستگی و از دست دادن قوای جسمی، تجویز پزشک باید به طور مداوم داروهای خود را از طریق سرم های مختلفی دریافت کنند. بنابراین پیشنهاد می شود که نحوه صحیح سرم زدن را  یاد بگیرید.

سرم زدن

سرم چیست؟

سرم محلول هایی حاوی الکترولیت Electrolyte، آب و نیازهای سلولی است که از طریق سیاهرگ ها تجویز شده و به بدن تزریق می شود. سرم‌ها جز درمان‌های دارویی تزریقی بوده و دارای انواع مختلفی هستند. سرم ها برای افراد مختلف با توجه به نیاز بیمار، تجویز می‌شود.

انواع سرم

سرم ها دارای ۴ دسته می باشندکه در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. جهت جبران کاهش مایعات یا الکترولیت ها
  2. جهت جبران کاهش حجم داخل عروق که جایگزین پلاسما است
  3. جایگزین تغذیه، محلول های غذایی
  4. جهت کاربرد درمانی

تزریق سرم در منزل

توجه داشته باشید که تزریق سرم در منزل با مراکز درمانی تفاوت چندانی ندارد. اما سرم زدن در منزل مزیت های فراوانی دارد که از جمله مزیت های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان در محیط امن و ساکت منزل
  • عدم مواجه و درگیری با آلودگی هوا و آلودگی صوتی
  • عدم تحمل ترافیک سنگین شهری
  • جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینه ها
  • جلوگیری از بروز سانحه
  • عدم مواجه با موارد ناامید کننده مراکز درمانی
  • دوری از عفونت های بیمارستانی
  • قوت قلب ناشی از حضور عزیزان
  • در امان ماندن و جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل آنفولانزا و کرونا و …..

سرم تراپی

سرم تراپی

همان طور که می دانید ۷۵ ٪  وزن بدن انسان را آب تشکیل داده است. در مواردی بیمار دچار کاهش حجم مایعات بدن می شود. این مشکل به دلایل مختلفی اعم از:اسهال، مسمومیت، ضعف بدنی، آسیب یا سوختگی، بیهوش بودن بیمار، قادر نبودن به نوشیدن آب به دلیل جراحی و غیره ایجاد می شود. در این صورت بیمار نیاز به سرم زدن پیدا خواهد کرد تا بتوانند سریعا مایعات از دست رفته را با سرم تراپی جبران کنند.

انجام سرم تراپی در مراکز درمانی مثل کلینیک ها و بیمارستان‌ها هزینه، وقت و انرژی زیادی می‌گیرد، علی الخصوص هنگامی که شرایط جسمانی بیمار باعث انتقال سخت وی به مراکز درمانی شود. بنابراین  سرم زدن در منزل می‌تواند در این مواقع بسیار کمک کننده باشد.

سرم تراپی در منزل برای چه کسانی مناسب است؟

  • سالمندان
  • خانم های باردار
  • افرادی که به دلیل ضعف جسمانی توانایی نشستن و منتظر ماندن در نوبت را ندارند.
  • کودکانی که ترس از مراکز درمانی و آمپول زدن دارند.
  • افرادی که منزل آنها از مراکز درمانی بسیار دور است.
  • افراد معلول و افرادی که توانایی حرکت ندارند.

هزینه تزریق سرم در منزل

قیمت سرم زدن توسط کارشناسان پرستاری در منزل بر اساس تعرفه خدمات پرستاری در منزل هر ساله توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود. عوامل متعددی در تعرفه این خدمات تاثیر دارند مثل مسافت طی شده تا محل بیمار، داروی مورد استفاده در سرم، اورژانسی بودن خدمات، ایجاد موارد خاص، ساعت حضور، مدت زمان حضور در منزل و ….

تزریق سرم در منزل

موارد موانع سرم زدن

مواردی جهت منع سرم زدن و رگ گیری وجود دارد که در این مطلب با آن ها آشنا خواهید شد. سرم زدن، خون گیری و رگ گیری در مورد زیر ممنوع است.
اگر بیماری در اثر سرطان سینه مجبور به برداشتن سینه خود شده باشد نباید از سمتی که سینه برداشته شده، از دستان بیمار رگ بگیرید.

به دلیل اینکه در ماستکتومی یعنی برداشتن سینه، گره های لنفاوی برداشته می شوند. وقتی گره های لنفاوی زیر بغل برداشته می شوند، دیگر عفونت ها توسط گره های لنفاوی جمع نمی شوند. بنابراین ممکن است دچار عفونت شوند. پس اجازه رگ گیری و سرم زدن از سمتی که ماستکتومی شده است را ندارید. اما می توانید فشار خون بگیرید.

اما اگر بیمار فقط نمونه برداری کرده باشد می توانید با دستور کتبی پزشک رگ گیری و  سرم زدن را انجام دهید. چون گره های لنفاوی بیمار هنوز وجود دارند و فقط تعدادی جهت آزمایش برداشته شده است.

رگ گیری

قبل از آموزش و انجام سرم زدن یا رگ گیری در منزل باید با ابزار و تجهیزات مورد نیاز و نحوه استفاده از هر کدام آشنا شوید.

شما می توانید برای آشنایی با نحوه رگ گیری و نکات مهم آن مقاله رگ گیری | نکات مهم در رگ گیری را مطالعه نمائید. بعد از آموزش تئوری برای کسب مهارت بیشتر می توانید در کلاس های عملی رگ گیری و تزریق سرم جمشیدیان هلث شرکت نمائید.

رگ گیری با آنژیوکت

در افرادی که رگ آن ها مشخص نیست از طریق لمس کردن می توانید رگ را پیدا کرده و سوزن آنژیوکت را وارد کنید. در این قسمت با انواع آنژیوکت و قرار دادن آن در محل مناسب، آشنا خواهید شد.

انواع آنژیوکت و کاربردهای آن

  1. بنفش سایز ۲۶ : کوچک ترین سایز آژیوکت است و برای نوزادان استفاده می شود.
  2. زرد سایز ۲۴: برای کودکان
  3. آبی سایز ۲۲: جهت سرم تراپی
  4. صورتی سایز ۲۰
  5. سبز سایز ۱۸، خاکستری سایز۱۶ و آجری سایز ۱۴: جهت فرآوره های خونی

لوازم رگ گیری با آنژیوکت

لوازم مورد نیاز برای رگ گیری با آنژیوکت شامل موارد زیر می باشد:

  • تورنیکه
  • آنژیوکت
  • هپارین لاک
  • چسب آنژیوکت
  • پنبه الکل

آموزش نحوه رگ گیری با آنژیوکت

در رگ هایی مانند دست و ساعد که پایین تر از سطح قلب هستند، عکس جهت قلب و رگ هایی مانند رگ ژگولار سر را به پایین شیب کرده و در جهت قلب سوزن را وارد بدن می کنیم. در ابتدا از بیمار بخواهید چندین بار مشت خود را باز و بسته کند، یا با دو انگشت روی محل تزریق ضربه بزنید تا رگ ها برجسته شود.

در رگ گیری شما باید از پایین ترین رگ شروع کنید. پنبه را به صورت دورانی روی محل تزریق بکشید. آنژیوکت را باز کنید. پوست را ترجیحا بکشید زاویه رگ گیری در آنژیوکت باید بین ۱۰ الی ۳۰ درجه باشد. قسمت پروانه ای دست را گرفته و سوزن را وارد کنید.

به محض این که آنژیوکت داخل رگ شد نیدل را خارج کنید و به آرامی قسمت پلاستیکی آنژیوکت را داخل بدن کنید. پس از این مرحله تورنیکه را از روی دست بیمار باز کنید. چسب را روی محل بچسبانید. بالای محل ورود آنژیوکت را فشار دهید دست را بالاتر از سطح قلب نگهدارید و هپارین لاک را بزنید.

سخن آخر

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله دریافتید که سرم زدن در منزل مزایای فراوانی به همراه دارد. اما باید قبل از هر گونه اقدامی به طور کامل آموزش ببینید و نکات بهداشتی و اصولی تزریق سرم را رعایت نمائید تا مشکلی برای بیمار ایجاد نشود.

شما می توانید با شرکت در دوره آنلاین یا ورکشاپ حضوری تزریقات و سرم تراپی آکادمی جمشیدیان هلث Jamshidian Healt مهارت مورد نیاز برای تزریقات را کسب نمائید. همچنین با موارد منع سرم زدن و راه های رگ گیری برای سالمندان و افراد بد رگ و … آشنا می شوید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

 

حتما ببینید

دگزامتازون چیست

دگزامتازون + فواید و عوارض | جمشیدیان هِلث

دگزامتازون یا دگزا یک داروی ضد التهاب بوده که به صورت قرص، آمپول، قطره، شربت، …

یک نظر

  1. سلام جناب آقای جمشیدیان خداقوت عرض میکنم و خواستم قدردانی کنم بابت دوره آموزش تزریقات که به کمک آن توانستیم به خوبی تزریقات را در بیمارستان به انجام برسانم امیدوارم در کنار شما به علم و مهارت ما افزوده شود و از خداوند برای شما سلامتی مسالت مینمایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *