رگ گیری | نکات مهم در رگ گیری | جمشیدیان هِلث

در این مقاله می خواهیم اصول رگ گیری با آنژیوکت را آموزش دهیم. اولین نکته ی مهم این است که ابتدا شما باید از نظر اخلاقی و روانی اعتماد به نفس بالای داشته باشید و به کار خود ایمان داشته باشید و استرس نداشته باشید. اگر شما واقعا کار می کنید و آموزش دیده هستید و تجربه کسب کرده اید، پس کاملا آماده هستید که از پس هر رگی بر بیایید و رگ افراد مختلف را بگیرید.

رگ گیری با آنژیوکت

مهمترین چیزی قبل از شروع رگ گیری آموزش و تجربه است که شما حتما باید قبل از هر چیزی آن ها را کسب کنید تا بتوانید پیشرفت کنید. بعد از آموزش تئوری برای کسب مهارت بیشتر می توانید در کلاس های عملی رگ گیری و تزریق سرم جمشیدیان هلث شرکت نمائید.
پس شما در ابتدای کار باید به این باور رسیده باشید که از پس هر رگی بر می آیید. حال اگر یک یا دوبار هم با مشکل مواجه شدید مهم نیست چون تجربه کسب می کنید و به مراتب این کار را بهتر و حرفه ای تر انجام  می دهید.

نکته دوم این است از نظر اخلاقی افرادی که قصد رگ گیری دارند باید افراد خندان و شادی باشند چون وقتی شما به طرف مریضی می روید که قصد رگ گیری او را دارید ممکن است حال مریض خوب نباشد و یا ترس رگ رگیری داشته باشد در این صورت شما باید با اخلاق خوب و آرامشی که دارید مریض را آرام کنید و سعی کنید از استرس او بکاهید تا این استرس به شما منتقل نشود و شما به راحتی بتوانید کار خود را انجام دهید. این اصول قبل رگ گیری بسیار مهم است و عدم تسلط بر اعصاب و روان باعث عدم موفقیت در کار شما می شود.

رگ گیری با آنژیوکت

مرحله بعدی بعد از تسلط بر اعصاب رگ گیری است. این مرحله دیگر بستگی به تشخیص شما دارد. تشخیص را به دو قسمت تقسیم می کنیم.

قسمت اول اینکه کدام رگ را انتخاب کنید و قسمت دوم اینکه کدوم آنژیوکت را انتخاب کنید. خوب این انتخاب به چه دلیلی است؟

یعنی مثلا یک مریضی به اورژانس مراجعه کرده و مریض ویروسی ساده یا سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد و یا اینکه مریض مشکل کمر درد یا پادرد دارد معمولا دکتر به این بیماران می گوید که یک سرم وصل کند و بروند. در ۲۰ دقیقه شما آنژیوکت صورتی را انتخاب می کنید.

انتخاب آنژیوکت صورتی برای زمانی است که بیمار رگ های خوب داشته باشد. اگر زمان بیشتری داشتید مثلا یک ساعت، یا فرد بد رگ باشد، می توانید آنژیوکت آبی را انتخاب کنید. البته آنژیوکت آبی برای زمانی که بیمار خوش رگ هم است به کار گرفته می شود. انتخاب نوع آنژیوکت کاملا بستگی به تشخیص شما دارد.

نکات مهم در رگ گیری

کدام رگها برای رگ گیری مناسب هستند؟

از نظر علمی از رگ های پایین دست(رگ های روی دست) برای رگ گیری استفاده می شود. اما در بخش هایی معمولی اورژانس می توان از رگ بالا(رگ آرنج) برای رگ گیری استفاده کرد. چون قرار است مریض صد در صد یک رگ خوب برای وصل سرم داشته باشد پس بهتر است از رگ های بالا استفاده کرد. دلیل انتخاب رگ های قسمت آرنج برای رگ گیری درد کمتر آن نسبت به پشت دست است. شما به راحتی می توانید رگ قسمت بالا را ببینید چون این رگ ها ضخیم تر هستند و جز رگ های اصلی بوده که پیدا کردن و گرفتن آنها برای شما راحت هستند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که در برخی موارد پیش می آید که ما اصلا رگی پیدا نمی کنیم. زمانی که رگ عمقی باشد یا مثلا لمسی است ، شما مجبورید از داخل مچ دست رگ بگیرید.

شما می توانید برای آشنایی با نحوه سرم زدن و موارد منع سرم  مقاله سرم زدن | موانع سرم زدن و رگ گیری را مطالعه نمائید. 

 آیا در قسمت مچ دست هم می توان رگ گیری کرد؟

پاسخ صحیح است. تفاوت رگ با شریان را اینجا توضیح خواهیم داد. شریان به این راحتی نیست که شما بتوانید آن را بگیرید. شریان گرفتن فقط توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام می شود. نکته مهم اینکه شریان پالس یا نبض دارد و اگر دست خود را روی آن قرار دهید متوجه نبض شریان می شوید و جایی که شریان داشته باشد کسی اقدام به زدن آنژیوکت نمی کند. پس جایی که پالس دارد یعنی شریان دارد و شما نباید وارد آن شوید.

 اگر آنژیوکت بر روی شریان زده شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر شما ناخواسته به جای رگ گیری آنژیوکت را به شریان بزنید خون شفافی خارج می شود. پس همیشه این را به یاد داشته باشید که خون شریان شفاف است اما خون رگ یا ورید تیره تر است.  پس رگ خون شفاف و پالس یا نبض ندارد. پس این یکی از تفاوت هایی است که پی می برید که شریان را گرفته اید یا رگ را.

اصول رگ گیری

نکات رگ گیری

یک نکته که در رگ گیری خیلی مهم است این است که برخی از بیماران داروهایی مانند وارفارین مصرف می کنند یا قبلا سابقه دیوتی یا آمبولی ریه داشته اند. بایستی برای این بیماران به چند نکته مهم توجه کرد.

وقتی برای بیماران با سابقه دیوتی یا آمبولی می خواهید، رگ را می گیرید سعی کنید آنژیوکت را تا پایان کار بگذارید. چون ممکن است با دیسکانکت یا برداشتن آنژیوکت بیمار دچار خونریزی شدید شود‌ این خونریزی طبیعی است و دست خود بیمار نیست. جای نگرانی نیست و با چند راه حل ساده می تواند خونریزی را بند آورد.

زمانی که خونریزی بعد از برداشتن آنژیوکت شدید بود. قسمت آنژیوکت قلمبه می شود و به صورت مداوم خونریزی می کند و دست کاملا کبود می شود‌. کبودی دست خطرناک نیست و برای این سری از بیماران طبیعی است. برای رفع این مشکل شما باید دست بیمار را اِلویت کنید. از این کار نترسید و به مدت نیم ساعت دست بیمار را بالاتر از سطح قلب بگیرید و بعد پگ کنید.

پگ کردن چیست؟

پگ کردن یعنی اینکه شما چند عدد گاز استریل بردارید و محکم بر روی محل خونریزی بگذارید و با چسب یا باند محکم ببندید و فشار دهید تا خونریزی کاملا بند شود. به این عمل پگ کردن گفته می شود.

اما برعکس این عمل زمانی است که شما ناخواسته آنژیوکت را بر روی شریان بزنید این عمل بسیار خطرناک است و ممکن است باعث فلبیت یا نکروز بافت شود. در شرایط این چنینی باید حتما به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. پزشک به شما مشاوره می دهد و هر کاری که لازم باشد برای بیمار انجام می شود.

در چه جاهایی از بدن می توان رگ گیری کرد؟

برای وصل کردن آنژیوکت جهت رگ گیری می توان از اندام های تحتانی پا استفاده کرد اما خطر ترومبوز زیاد در این اندام ها بیشتر است. اما برای بیمارانی که یک روز یا دو روز هستند مشکلی پیش نمی آید. این یعنی اینکه بیمارانی که فقط یک روز کار رگ گیری دارند و همان روز کارشان باید انجام شود و روی دست نتوان رگ را پیدا کرد. در بیماران این چنینی که مداوم نیاز به رگ گیری ندارند می توان از اندام تحتانی پا رگ را گرفت.
محل رگ گیری بعدی که بسیار رایج است، بر روی مچ دست، پشت و روی دست و قسمت داخلی آرنج است. در قسمت ران هم می توان رگ گیری کرد.

بر روی رگ فمورال و رگ ژوگولار اکسترنال یا ژوگولار خارجی که در هر دو طرف گردن وجود دارد می توانید رگ را بگیرید. فقط یک نکته که وجود دارد رگ هایی که بالاتر از سطح قلب قرار دارند مانند رگ ژوگولار گردن باید آنژیوکت برعکس نصب شود. مثلا در رگ گیری دست آنژیوکت به طرف قلب است و در رگ گردن هم باید سوزن آنژیوکت به طرف قلب یعنی به طرف پایین باشد.
تمام اصول گفته شده برای ارتقای سطح علمی و عملی پرستاران، کمک پرستاران و بهیاران لازم است.

کلام آخر

مهمترین چیزی قبل از شروع رگ گیری آموزش و تجربه است که شما حتما باید قبل از هر چیزی آن ها را کسب کنید تا بتوانید پیشرفت کنید. در این مقاله ۶ نکته خیلی مهم در رگ گیری گفته شد. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بود باشد.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

دگزامتازون چیست

دگزامتازون + فواید و عوارض | جمشیدیان هِلث

دگزامتازون یا دگزا یک داروی ضد التهاب بوده که به صورت قرص، آمپول، قطره، شربت، …

66 نظر

  1. سلام. وقتتون بخیر. ببخشید یک سوال داشتم دیروز به دلیل درد شدید ناشی از سنگ کلیه توی بیمارستان بهم مورفین وریدی زدن .ولی بعد از تزریق جاش قرمز شد و متورم و خارشم داشت. ممکنه زیر پوست رفته باشه اینجور شد. چون حین تزریق درد زیادی داشت یا اینکه حساسیته؟

    • سلام. اصلا اگر مورفین سوزش ،درد، خارش و قرمزی و کمی تورم در مسیر رگ تا ۲۰ سانتی متر بالاتر ایجاد نکنه که مورفین نیست. نگران نباشید بیمار حساسیت نداد . مشکلی نیست.

      موفق باشید jamshidianhealth

  2. سلام کسانی که رهاشدن سوخته باید چکار کنند برای سرم هیچ رگی دیده نمیشه حتی با اشکال از شریان برای آزمایش ازش خون میگیرند
    آیا پمادی نیست که رگ عمقی را برجسته کنه

    • سلام، نه متأسفانه محل هایی که پوست پیوند شده و بافت سوخته ترمیم شده، عروق دیده نمیشه و رگ گیری با اطلاعات آناتومیک انجام میشه و حتی گاهی ممکنه نیاز باشه برای پیدا کردن رگ،جراحی انجام بشه یا از عروق مرکزی استفاده بشه.
      موفق باشید jamshidianhealth

  3. سلام،من دو هفته پیش آزمایش دادم ،به محض اینکه نمونه رو گرفت تا مچ دستم شروع به سوزش ودرد کرد ،طوری که حس می کنم رگم پاره شده و‌گره خورده و گاهی حس سوزن سوزن زدن ،داره و وموقع کار ،کش می یاد ،الان دو هفته است گاهی بهتر میشه ولی همچنان حالت سوزنی وکش اومدن رو داره،می خواستم بدونم مشکلی هست و باید چه اقدامی کنم،ممنون میشم جواب بدید

  4. سلام، خدا قوت استاد عزیز . یک دنیا ممنون بابت اطلاعات مفید کارگاه تزریقات . بسیار آموزنده بود ورکشاپتون.
    سپاسگذارم.

  5. سلام،من دو هفته پیش آزمایش دادم ،به محض اینکه نمونه رو گرفت تا مچ دستم شروع به سوزش ودرد کرد ،طوری که حس می کنم رگم پاره شده و‌گره خورده و گاهی حس سوزن سوزن زدن ،داره و وموقع کار ،کش می یاد ،الان دو هفته است گاهی بهتر میشه ولی همچنان حالت سوزنی وکش اومدن رو داره،می خواستم بدونم مشکلی هست و باید چه اقدامی کنم،ممنون میشم جواب بدید

  6. سلام وقت بخیر،دو روز پیش آزمایش خون دادم،وقتی آمپول را به آرنجم زد تا نمونه بگیره تمام ماهیچه دستم شروع به درد و سوزش کرد هنوزم ماهیچه و مچ دستم میسوزه احساس میکنم رگی پاره شده،میشه راهنماییم کنید .ممنون ازتون

  7. سلام وقتتون بخیر…به رگی که انژیوکت زدیم و کارمون تموم شده تا چند وقت میشه دوباره انژیوکت زد به همونجاش؟

  8. با سلام و وقت بخیر من امروز حین تزریق آمپول بتامتازون ال آ حس کردن کمی نیدل پاین تر رفت برای همین آخر کار آسپیره کردم که تو ی رگ نرفته باشه و بعد سریع نیدل را بیرون کشیدم چون روی آمپول نوشته بود فقط عضلانی میخواستم بپرسم آیا مشکلی ایجاد نمی کند در سوالات بالا خواندم که آسپیره آخر ممنوع است اما بریا اطمینان از اینگه توی رگ رفته یا نه مجبور شدم آسپیره آخر را انجام دهم

    • سلام، ممنوعیت آسپیره بعد از تزریق به دلیل آسیب به بافت و خارج شدن دارو از عضله ست و نباید انجام بشُ وقتی یکبار ابتدای تزریق آسپیره کردین،هیچ لزومی نداره مجدد این کارو انجام بدین.
      مشکل خاصی نیست فقط. درد محل تزریق بیشتر میشه.
      موفق باشید jamshidianhealth

  9. خیلی خوب بود

  10. عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *