نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک و دندانپزشکی استفاده می‌شود.

لیدوکائین چیست؟

لیدوکائین با انسداد اعصاب از فرستادن سیگنال های درد به مغز جلوگیری می کند. لیدوکایین برای بی حسی Caudual، بی حسی اپیدورال، انسداد عصب سمپاتیک ،انسداد عصب محیطی و انفیلتراسیون استفاده می شود.

لیدوکائین به صورت آمپول، اسپری، ژل، چسب، قطره چشم و شیاف عرضه می شود.

آمپول لیدوکائین

آمپول لیدوکایین هیدروکلراید در داروخانه ها به صورت آمپول ۱%( ۵۰ میلی گرم در ۵ میلی لیتر) در بسته بندی ۵ عددی، آمپول ۲% (۱۰۰ میلی گرم در ۵ میلی لیتر) در بسته بندی ۵ عددی، آمپول داخل نخاعی ۵ درصد (۲ میلی لیتری) در بسته بندی ۱۰ عددی عرضه می شود

این دارو از راه­های تزریق داخل جلدی Intradermal  یا تزریق زیر پوستی  Subcutaneous  و زیر مخاطی Submucosal استفاده می­شود. برای تزریق دقت کنید که دارو را به آهستگی تزریق و چندین بار عمل آسپیراسیون را انجام دهید تا مطمين شوید دارو در عروق تزریق نمی شود.

اسپری لیدوکائین

لیدوکائین یک بی حس کننده موضعی است که هدایت جریان های عصبی اعصاب حسی را مهار می کند. این مهار جریان عصبی ناشی از تغییر نفوذپذیری غشای سلولی به یون ها می باشد. از این اسپری برای بی حسی موضعی غشاهای مخاطی قبل از معاینه هایی مثل: گوش، حلق و بینی و یا جراحی های دهان و دندان، لوله گذاری در نای و آندوسکوپی و… استفاده می شود. تعداد افشانه های اسپری به وسعت سطحی که نیاز به بی حسی دارد بستگی دارد و در هر پاف از اسپری ۱۰ میلی گرم لیدوکائین وجود دارد.

ژل لیدوکائین

بالاترین غلظت لیدوکایین موضعی موجود ۵% است و بدون نسخه در دسترس است. این ژل برای درمان سوختگی با آفتاب، بریدگی یا خراشیدگی، نیش حشرات، تب‌خال، بثورات، بواسیر، کاربرد دارد.

 

لیدوکائین برای کاهش درد تزریق عضلانی

آیا می شود در موقع تزریق از لیدوکایین استفاده کنیم تا درد کمتری حس کنیم؟
تزریق لیدوکائین Lidocaine با داروهایی مثل پنی سیلین یا سفتریاکسون یا هر دارویی که تزریق عضلانی آن دردناک است، کار درستی نیست. زیرا قاطی کردن دارو با لیدوکائین و تزریق آن ممکن است باعث ایجاد آبسه، رسوب دارو و عوارض دیگری شود. بیمارانی که فاویسم یا سابقه سیجر یا تشنج دارند، نمی توان لیدوکائین را به راحتی تزریق کرد، زیرا ممکن است بیمار دچار عارضه شود و جان او در خطر بیفتد. هم چنین مصرف زیاد لیدوکایین باعث آریتمی قلبی خواهد شد.

کاهش درد تزریق

حین تزریق ممکن است بیمار درد احساس کند. این درد طبیعی است و نگران کننده نمی باشد. مهم این است که بیمار چند ساعت تا چند روز بعد از تزریق، از داشتن درد شکایتی نداشته باشد.

برای کاهش درد می توانید از اسپری لیدوکائین ۱۰ ٪ یا ژل بی حسی یا زایلوژل استفاده کنید. هم چنین می توانید از تزریق بی حسی موضعی استفاده نمایید. توجه کنید اسپری یا ژل، درد سر سوزن را کاهش خواهد داد درصورتیکه که خود دارو نیز دردناک اس.  بهتر است قبل از تزریق بیمار را مطلع کنید که تزریق دارو با درد همراه است تا بیمار تحمل درد خود را بالا ببرد.

بهتر است در این شرایط از تکنیک هایی استفاده کنید که بیمار درد کمتری داشته باشد. این تکنیک ها شامل موارد زیر می باشد:

  1. سریع فرو کردن سوزن
  2. آهسته تزریق کردن
  3. استفاده از روش قفل هوا z track یا  روش ANT

چه کسانی نباید از لیدوکائین استفاده کنند؟

برای افراد زیر مصرف لیدوکائین ممنوع است:

  1. افراد دارای مشکل کبدی
  2. افراد دارای مشکلات و نارسایی های قلبی
  3. افراد باردار و شیرده
  4. افراد دارای سابقه آلرژی به لیدوکایین یا سایر داروهای مشابه
  5. افرادی که در محل درمان خود بریدگی، بثورات، اگزما و خونریزی دارند.

مسمویت با لیدوکائین

اگر مریض بعد از عمل جراحی یا در دندان پزشکی با لیدوکائین مسموم شد چه کاری باید انجام شود؟ اصلا آنتی دوت داره یا نداره؟ درمان و علائم این مسمویت چیست؟ برای پاسخ به این پرسش ها تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

در جراحی های مانند جراحی کف دست و جراحی چاقی به دلیل تزریق لیدوکایین به صورت زیرجلدی، ممکن است بیمار بعد از ۵ الی ۶ ساعت دچار مسمومیت شود. اگر بیش از دوز مجاز تزریق شود، بیمار آوردوز می کند.

هم چنین در دندان پزشکی ممکن است بیشتر از وزن بیمار لیدوکائین تزریق شود  بیمار دچار مسمومیت می شود.

علائم مسمومیت با لیدوکائین چیست؟

  • احساس وز وز گوش
  • گرفتگی ماهیچه اطراف لب و دهان
  • آژیته و بی قرارشدن بیمار
  • خستگی شدید
  • تاری دید
  • احساس مزه آهن در دهان
  • تشنج

درمان مسمویت با لیدوکائین

در زمان حاد مسمویت لیدوکائین بیمار دچار تشنج خواهد شد. در این زمان برای بیمار دیازپام تزریق می شود. ممکن است بعد از این مرحله بیمار دچار ارست قلبی شود. دقت کنید این اتفاق معمولا با آمبولی ریه اشتباه گرفته می شود.

برای درمان بیمار دچار مسمومیت، باید در ابتدا در مورد سابقه مصرف کوکائین هیستوری گرفته شود. به دلیل شکل دارویی کوکائین و لیدوکائین که کاملا شبیه به هم هستند خطر مسمومیت در افراد کوکائینی بیشتر است.

لیدوکایین آنتی دوت اختصاصی ندارد. طبق تحقیقات، توصیه شده در افرادی که مشکلات قلبی و نارسایی قلبی دارند بیشتر مراقبت و دقت کنید. اگر بیمار دچار ارست قلبی شده باید به ازای هر کیلو وزن بدن، کمتر از ۱میکروگرم  پِر کیجی به صورت وریدی تزریق کنید.

می توانید چربی Fat به بیمار دارای علائم مسمومیت تزریق کنید. مثل سرم اینترالیپید چون مولکول های چربی فراوانی دارد به بیمار تزریق می کنیم. مولکول های چربی این سرم به لیدوکائین داخل پلاسما وصل می شود و باعث کاهش لیدوکائین داخل خون می شود. وقتی لیدوکائین توی خون کم شود، پس خطر آوردوز و ارست قلبی کم می شود و بیمار از حالت مسمومیت خارج می شود.

سخن نهایی

در این مطلب با داروی لیدوکائین Lidocaine، موارد مصرف، موارد منع مصرف، مسمومیت با دارو، علائم و درمان مسمویت آشنا شدید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

 

 

حتما ببینید

دگزامتازون چیست

دگزامتازون + فواید و عوارض | جمشیدیان هِلث

دگزامتازون یا دگزا یک داروی ضد التهاب بوده که به صورت قرص، آمپول، قطره، شربت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *