لوله گذاری تنفسی| خطر آسیب به دندان در بیهوشی| جمشیدیان هلث

لوله گذاری تنفسی به فرآیندی می‌گویند که در آن لوله‌ای در درون نای بیمار قرار داده می‌شود و یک طرف لوله به دستگاه تنفسی متصل می‌گردد. این فرآیند برای مدیریت و کنترل تنفس در افرادی انجام می‌گیرد که مشکلات ریوی و نارسایی تنفسی دارند و یا عمل جراحی با بیهوشی کامل دارند و قادر به تنفس خود به خودی و کافی از طریق دهان یا بینی نیستند.

لوله گذاری تنفسی

در حین لوله گذاری تنفسی، بیمار بایستی تحت بیهوشی کامل قرار گیرد. بسیاری از بیماران به‌دلیل ترس از آسیب دیدن دندان‌های خود برای انجام تراشه‌گذاری نای، مردد می‌شوند؛ اما امروزه به‌دلیل پیشرفت علم و تجهیزات پزشکی، دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد. امروزه راهکارهای بسیاری برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌های بیمار در هنگام بیهوشی وجود دارند.

لوله گذاری تنفسی یا انتوباسیون چیست؟

لوله گذاری تنفسی به فرآیندی اطلاق می‌گردد که در آن لوله‌ای با نام تراشه ET در راه تنفسی بیمار قرار می‌دهند. این فرآیند از طریق دهان انجام می‌شود. پس از لوله‌گذاری در نای، سر لوله خارج از بدن قرار می‌گیرد. سر لوله به دستگاه تنفسی متصل می‌گردد تا فرد بیمار بتواند از طریق آن تنفس خود را انجام دهد. این روش مدیریت تنفسی، محدودیت سنی نداشته و لوله گذاری تنفسی برای سنین کودکان نیز قابل انجام است.

آیا امکان آسیب دیدن دندان در حین بیهوشی وجود دارد؟

در عمل‌های جراحی که در آن لوله گذاری تنفسی انجام می‌شود، امکان آسیب به دندان وجود دارد. در بیمارستان برای افرادی که بیهوشی جنرال دارند، انتوباسیون یا لوله گذاری تنفسی توسط وسیله‌ای به‌نام لارنگوسکوپ انجام می‌گیرد.

در حین انجام انتوباسیون برای بیمارانی که دیفیکالت difficult نباشند، دو نکته مهم را باید در نظر گرفت. دیفیکالت به این ‌معناست که برخی از افراد راه تنفسی شان مشکل داشته و ممکن است در حین لوله گذاری تنفسی و اینتوباسیون، فشار زیادی به دندان‌های وی وارد شود.

اگر بیمار دندان آسیب‌دیده یا لق شده داشته باشد، ممکن است قسمتی از دندان در داخل حلق بیمار قرار گرفته یا قسمتی از دندان او بشکند. این حوادث ممکن است خطرات بسیاری را برای بیمار به همراه داشته باشند؛ از این‌رو باید نکات زیر را برای انتوباسیون در نظر گرفت:

  1. نکته اول: زمانی که شما برای عمل جراحی به بیمارستان مراجعه می‌کنید، اگر دندان لق شده یا آسیب‌دیده‌ای داشته باشید، می‌بایست این موضوع را با تیم درمان در میان بگذارید. بیان نکردن این مشکل ممکن است خطرات زیادی را برای شما به‌وجود آورد. (البته این مشکل در مورد ارتودنسی و ایمپلنت دندان مشکلی نخواهد داشت).
  2. نکته دوم: اگر افراد مسن دندان مصنوعی داشته باشند، باید این موضوع را به تیم درمان اطلاع دهند. عدم اطلاع این موضوع می‌تواند خطرات احتمالی بسیاری را برای بیمار به‌دنبال داشته باشد.

خطر آسیب به دندان در بیهوشی
توصیه مهم به کادر درمان در حین لوله گذاری تنفسی

اگر فرد بیمار دندان لقی داشته باشد و در حین انجام انتوباسیون و لوله گذاری تنفسی، این دندان لق وارد نای بیمار شود، چه توصیه‌ای می‌توان برای کادر درمان داشت؟ برای پاسخ این سوال می‌توان گفت که بهتر است دندان لق یا دندان پوسیده بیمار با کمک نخ ویکریل محکم بسته و سوچور کنید؛ سپس قسمتی از نخ در خارج از دهان بیمار قرار داده شده و انتهای نخ را به سینه بیمار بچسبانید. با انجام این کار اگر حین انتوباسیون دندان بیمار آسیب دیده یا بشکند، دندان داخل حلق بیمار نمی رود و جان بیمار به خطر نمی افتد.

یکی از نکات قابل ذکر این است که امروزه علم و تجهیزات پزشکی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و این امر اختیارات تیم درمان را افزایش داده است. حوادثی همچون افتادن دندان لق در نای یا آسیب دیدن دندان، بسیار نادر رخ خواهند داد و دیگر نیازی به نگرانی در این مورد نیست.

عوارض احتمالی لوله گذاری تنفسی


در حین انجام جراحی یا بعد از اتمام آن، ممکن است عوارضی روی دهند. کنترل دقیق بیمار می‌تواند اندکی از عوارض احتمالی لوله گذاری تنفسی بکاهد. یکی از عوارض شایع، احساس ترس بیمار در هنگام انجام جراحی است. اگر بیمار از نظر روانی آماده لوله گذاری تراشه نباشد، ممکن است در ابتدا یا انتهای عمل جراحی دچار ترس شدیدی شده و اضطراب بالای او باعث بروز عوارضی شود.بهتر است بیهوشی بیمار در زمان مناسبی انجام گیرد و پرسنل کارآزموده و مجربی بالای سر بیمار حضور یابند

خطرات لوله گذاری در نای

 از سایر خطرات انتوباسیون یا  لوله گذاری تنفسی می‌توان به ‌موارد زیر اشاره کرد:

  • تروما، برونکواسپاسم و لارنگواسپاسم:اگر در حین انجام لارنگوسکوپی، تارهای صوتی کاملاً مشاهده نشوند، نباید لوله را با فشار بالا و با خشونت درون نای بیمار قرار بگیرد. بهتر است قبل از لوله گذاری تراشه، ترشحات درون حلق و دهان بیمار پاک شوند. پرنور بودن باتری‌های لارنگوسکوپ برای کاهش عوارض احتمالی بسیار موثر است؛ زیرا با نور بالای آن می‌توانید تارهای صوتی حنجره را بهتر مشاهده کنید.
  • دیس ریتمی‌های قلبی: این عارضه به‌دلیل تحریک عصب واگ اتفاق می‌افتد. برای کاهش این خطر بایستی فشار خون بیمار بررسی شود و از افت فشار خون فرد جلوگیری به‌عمل آید.
  • جایگذاری اشتباه لوله تراشه در مری: اگر مراکز معتبری را برای انجام عمل و لوله گذاری تنفسی انتخاب نکنید، ممکن است بی‌دقتی در جایگذاری تراشه باعث بروز خطراتی ناگوار شود. بهتر است پس از وارد کردن لوله در نای، کاف آن را باد کرده و تنفس دستی به بیمار انجام گیرد. با تنفس دستی می‌توان وضعیت تهویه ی ریه‌های بیمار را بررسی کرد.
  • استفراغ یا آسپیراسیون احتمالی: این حادثه در صورت تحریک رفلکس رخ می‌دهد. اگر زمان زیادی برای جراحی وجود داشت، بهتر است قبل از لوله‌گذاری، با گذاشتن NGT و تخلیه ترشحات معده از بروز استفراغ جلوگیری شود.
  • آسیب به تراشه: در اثر باد کردن بیش از حد کاف لوله تراشه احتمال آسیب به تراشه وجود دارد.

از سایر عوارض متعدد لوله گذاری تنفسی می‌توان به گلودرد، خونریزی یا گرفتگی صدا اشاره کرد.

 

لوله گذاری تنفسی و آسیب به دندان

سخن نهایی

در عمل‌های جراحی که لوله‌گذاری تنفسی در آن‌ها انجام می‌شود، امکان وارد شدن آسیب به دندان وجود دارد؛ اما برای دندانی که آسیب دیده و لق شده باشد، باید هنگام مراجعه به بیمارستان برای انجام عمل جراحی نکاتی را مد نظر داشته باشید.

یکی از نکات بستن دندان پوسیده یا لق شده به کمک نخ ویکریل است؛ به این صورت که دندان را با این نخ بسته و قسمتی از آن خارج از دهان بیمار قرار می‌گیرد و انتهای آن نیز به سینه بیمار چسبانده می‌شود. این جراحی نیز همانند سایر روش‌های درمانی ممکن است با عوارضی متعدد همراه باشد.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

25 نظر

  1. سلام آقای جمشیدیان احوال شریف شما امیدوارم سالم و تندرست باشید
    من دوره تزریقات ثبت نام کردم و دیروز فیلم هارو دیدم
    با وجود اینکه مدرک تزریقات داشتم بازم دوست داشتم از نکات و توضیحات شماهم استفاده کنم
    عالی بودن بی صبرانه منتظر دوره پشتیبانی هستم

  2. سلام،مطالب تون خیلی جامع و مفیده
    موفق باشید همیشه🌹

  3. با سلام و خسته نباشید
    من فقط اسکالپ بلد بودم و وحشت خاصی از آنژیوکت داشتم ولی با آموزش های دوره تزریقات شما موفق شدم این ترسم رو دور بریزم و همون بار اول بزنم.مرسی که هستین

  4. من واقعا خداروشکر میکنم که با پیج استاد جمشیدیان و بعدخودتون آشنا شدم چون کلی مسیر زندگیم عوض شد و مطمئنم بهتر میشه با تمام توان جلو میرم

  5. سلام. ممنون از مطلب خوبتون

  6. آقای جمشیدیان یه سوال.
    وقتی از اتاق عمل میای بیرون چرا بعضی ها الکی میخندن و یا پرستار خانم میبینن ابراز علاقه میکنن؟
    من به چشم خودم این موضوع دیدم برام جای سوال داشت!

  7. ممنون از توضیحات کامل تون

  8. ممنون از توضیحات کامل و پاسخ گوی تون

  9. عالی بود فیلمتون. خیلی کامل توضیح دادید.

  10. سلام. ممنون از مطلب خوبتون استاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *