تاثیر داروی بیهوشی در شیردهی | جمشیدیان هلث

داروی بیهوشی به‌ طور موقت می‌تواند موجب بی‌دردی، فلج موضعی و حتی فراموشی شود. فراموشی و از بین بردن هوشیاری دو جنبهٔ مهم حالت بیهوشی هستند. بیهوشی حالتی است که در آن، بیمار به‌ صورت ارادی و غیرارادی کنترلی بر قسمت هایی از جسم یا تمام جسم و محیط فیزیکی خود ندارد.

داروی بیهوشی

بیهوشی در شیردهی در گذشته

سالهاست در مورد موضوع بیهوشی در زنان شیرده، بحث های متفاوتی وجود دارد. بحث اصلی در مورد داروی بیهوشی هست. سوالاتی که همیشه مطرح می شود شامل موارد زیر هستند:
خانوم هایی که می خواهند سزارین کنند و همچنین خانوم های شیرده با هر نوع عمل جراحی آیا بعد از مصرف داروی بیهوشی می توانند به نوزاد خود شیر بدهند؟
آیا شیر مادر می تواند بعد از بیهوشی برای نوزادش سمی باشد یا باعث مشکلات رفتاری در نوزاد شود ؟

در چند دهه ی اخیر افراد بر این باور بودند که وقتی مادر تخت عمل جراحی همراه بیهوشی قرار می گیرد. بعد از اتمام جراحی باید تا ۲۴ ساعت شیر مادر دوشیده و دور ریخته شود و بعد از ۲۴ ساعت می توانند به نوازد خود شیر دهد.

داروی بیهوشی در شیردهی

امروزه انجمن بیهوشی آمریکا ASA و بریتانیا AAGBI می گویند: مادر می تواند به محض بیدار شدن و هوشیاری در صورتی قادر به شیردهی باشند، به نوازدش شیر دهد. هم چنین دیگر نیازی به پمپ و تخلیه به مدت ۲۴ ساعت نیست.

تغذیه با شیر مادر برای زنان و نوزاد فواید ثابت شده دارد. بیشتر داروی بیهوشی در مقدار بسیار کم به شیر مادر منتقل می کند. زیرا اکثر داروی بیهوشی مانند مول پروپوفل و هوشبرهای استنشاقی از بدن مادر خارج می شوند یا غلظت آن ها خیلی سریع کاهش می یابد.

FDA توصیه می کند داروهای مخدر مثل ترامادول و کدئین در زنان شیرده استفاده نشود. همچنین بنزودیازپینها و آرام بخش های طولانی اثر، باید با دوز محدود برای زنان شیرده استفاده شود.
اگر بیمار درد داشت می توانید از مخدرهای دیگر با دوز کم استفاده کنید و نوزاد باید از نظر علائم سدیشن تحت نظر باشد.

فرد بالغ باید ۸ ساعت قبل از بیهوشی از خوردن غذا خودداری کند.

بیهوشی در شیردهی

جراحی کودکان

نوزاد داروی بیهوشی رو که به صورت خوراکی مصرف می کند. داروی بیهوشی جذب کمی دارند و از این نظر ایمن هستند. بیهوشی در کودکان زیر شش سال معمولا با گازهای استنشاقی انجام می شود. به این صورت که در اتاق عمل متخصص بیهوشی با قرار دادن ماسک بر روی بینی و دهان کودک، سبب تنفس گاز بوسیله کودک می شوند. گازهای بیهوشی جدید بوی بسیار کمی دارند و باعث ایجاد عوارض بسیار کمی از بیهوشی می شوند.

انواع بیهوشی

در زیر با انواع بیهوشی به چند روش آشنا خواهید شد:

  • بیهوشی عمومی که در آن فعالیت دستگاه عصبی مرکزی به صورت کامل متوقف شده و در نتیجه بیمار بیهوش می‌شود. این نوع بیهوشی با داروی بیهوشی پروپوفول (تزریقی)، فنتانیل (تزریقی)، سووفلوران (استنشاقی) و میدازولام (تزریقی) انجام می شود.
  • آرام‌بخشی نوعی از بیهوشی است که در آن فرد به صورت کامل بیهوش نیست. در این روش انتقال تکانه‌های عصبی بین قشر مغز و دستگاه کناره‌ای متوقف و منجر به حالت آرام بخشی و مختل شدن حافظهٔ بلندمدت می شود. داروی بیهوشی این دسته معمولا بنزودیازپین‌ها، پروپوفول، کتامین، تیوپنتال سدیم و داروهای استنشاقی هستند.
  • داروی بیهوشی خوراکی به صورت خوراکی مصرف می شوند و تاثیر آن ها بصورت خواب آور و تسکین دهنده است.برخی از این دارو ها در دسته مخدر ها قرار می گیرند چون بسیار قوی هستند. برخی دیگر برای کنترل در بعد از جراحی استفاده می شوند مانند آلفنتانیل و استامینوفن.

انواع بی حسی

  1. بی حس کننده موضعی که تزریق در همان محل موردنظر یا نزدیک آن انجام می‌شود. از این روش برای جراحی های کوچک و سرپایی انجام می شود. در این دسته از داروهایی مانند لیدوکائین استفاده می‌ کند که با سوزن به بدن تزریق می‌شوند یا به‌ صورت موضعی در قالب کرم روی پوست زده می‌شوند.
  2. بی‌حسی منطقه‌ای که در آن انتقال تکانه‌های عصبی از طریق سیستم عصبی بین بافت هدف و طناب نخاعی متوقف می‌شود. بی حسی باعث از بین رفتن حس در بافت هدف شده و بیمار کاملاً هوشیار است. در این روش از داروی بیهوشی به صورت موضعی و یا تزریقی استفاده می کنند.
  3. بیهوشی نخاعی که مانند بی حسی منطقه ای انجام می شود، بخشی از بدن را برای انجام کارهای پزشکی مانند بخیه‌زدن بی‌حس می‌کند و از آمپول بی حسی نخاعی استفاده می‌شود.
  4. بی حس کننده اپیدورال بصورت تکنیکی است که از شکم تا بالای پاها را بی‌حس می‌کند. از اپیدورال در زایمان‌های طبیعی بدون درد استفاده می‌شود.

بیهوشی در جراحی بینی

بیهوشی برای جراحی بینی به دو صورت انجام می شود:

بصورت آرام‌بخشی داخل وریدی است که سرپایی انجام می‌شود. یعنی پزشک داروی بی‌حس‌کننده را به داخل بافت‌های بینی تزریق می‌کند.شما در عین حال که به هوش هستید، اما دردی نخواهید داشت.

بصورت بیهوشی عمومی است که فرد کاملا بیهوش می شود. در این روش بیهوشی با استنشاق داروی بیهوشی از طریق یک لوله کوچک در رگ دست، گردن یا قفسه سینه، انجام می‌شود.

خطرات بیهوشی در جراحی بینی

مانند هر عمل جراحی، خطر بیهوشی در عمل بینی هم زیاد است. خطراتی که فرد را در بیهوشی حاصل از جراحی بینی تهدید می کند عبارتند از:

  • احساس تهوع و استفراغ در ۲۴ ساعت اول بعد از عمل بینی
  • گرفتگی صدا، خشکی گلو و گلودرد
  • مشکل در تنفس از طریق بینی حین و پس از عمل
  • احتمال کبودی و خارش بدن
  • به‌جا ماندن جای زخم و بخیه
  • سرگیجه، ضعف، سردرد، لرزش و احساس سرمای شدید در بدن
  • درد عضلانی در شانه ها بمدت ۲ الی ۳ روز
  • اختلال در دفع ادرار

جراحی بینی در شیردهی

متخصصصان بیهوشی به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند که حداقل بین ۶ ماه تا یک سال بین عمل بینی و بارداری فاصله‌ی زمانی داشته باشند تا زخم‌ ها و تورم ناشی از عمل بهبود پیدا کند.

 

جراحی بینی در شیردهی

عوارض بیهوشی

بعد از بیهوشی فرد ممکن است دچار عوارض بیهوشی یا حالت هایی زیر شود :

  • سردرد
  • انقباض عضلانی
  • تاری دید
  • استفراغ
  • احساس مداوم بی حسی
  • ضعف یا گزگز
کلام آخر

انجمن بیهوشی آمریکا ASA و بریتانیا AAGBIمی گویند مادر می تواند به محض بیدار شدن و هوشیاری در صورتی قادر به شیردهی باشند، به نوازدش شیر دهد.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره مدیریت کسب و کار، دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه زیبایی و زخم نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

حتما ببینید

درمان سکسکه | سکسکه نوزاد | مانور والسالوا | جمشیدیان هلث

سکسکه hiccups یک اختلال شایع بین تمام انسان ها است. این اختلال غیر ارادی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *