لرز بعد از عمل + دلایل و درمان | جمشیدیان هِلث

چرا پس از عمل میلرزیم؟ لرزیدن پس از عمل Shivering یکی از عوارض شایع بیهوشی است که دلیل اصلی آن کاهش دمای بدن است. این shavering دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه مطلب با آن ها آشنا خواهید شد. همچنین راه حل هایی برای کاهش و رفع لرزش پس از عمل به طور کامل برای شما بیان شده است.

چرا پس از عمل میلرزیم؟

بیهوشی چیست؟

بیهوشی حالت القا شده ای است که در پزشکی و دندانپزشکی باعث از بین رفتن درد در بیمار می شود. بیهوشی در سه حالت بی هوشی کامل، بی حسی موضعی و نخاعی ایجاد می شود.

داروی بیهوشی

در حین عمل جراحی برای بیهوشی یا بی حس نمودن بیمار، از ترکیبات و مواد شیمیایی گوناگون استفاده می شود. هر کدام از این داروها عوارض خاصی در بیمار ایجاد می کنند. داروی بیهوشی، مواد شیمیایی ساخته شده در محیط آزمایشگاه می‌باشند که به صورت بیهوش کننده تزریقی و استنشاقی استفاده می شوند.

عوارض بيهوشي

عوارض بیهوشی مانند لرز، سرگیجه و گیجی، تهوع، اختلال شناختی و مشکلات ادراری می باشد. در ادامه با عارضه لرز بعد بیهوشی آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است برای جمع‌ آوری مطلب این صفحه از ۵۱ مقاله استفاده شده است.

عوارض بیهوشی


لرز بدن

لرز بدن یا chills یک احساس سردی که موجب حرکت غیر ارادی ماهیچه ها و عضلات بدن می باشد که در اثر انقباض و انبساط سریع ماهیچه ها  و تنگ شدن عروق پوست، رخ می دهد. این عارضه پاسخ طبیعی بدن نسبت به سرما است که به گرم تر شدن بدن کمک می کند. shavering به علت هوای سرد، افت قند خون، عفونت، ترس و پس از بیهوشی رخ می دهد.

لرز بعد از عمل

ممکن است بیمار پس از دفع بیهوشی به صورت غیر ارادی شروع به لرزیدن کند. دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست اما به احتمال زیاد احساس لرز و سرما در بدن بیمار پس از بیهوشی، به علت افت فشار خون و دمای پایین اتاق عمل می باشد.

اتاق های عمل معمولا سرد هستند و گاهی عمل جراحی به مدت طولانی انجام می شود. این سرما با دمای بدن تداخل دارد و باعث ایجاد shavering می شود. این عارضه معمولا بعد از ۱ تا ۵ ساعت پس از بیهوشی رفع می‌گردد.

لرز بعد از عمل در کدام نوع بیهوشی بیشتر است؟

لرز بعد از عمل در عمل های تحت بیهوشی، اپیدورال یا عمل های بی حسی اسپاینال یا نخاعی اتفاق می افتد، ولی درصدشان متفاوت هست. احتمال این عارضه بعد بیهوشی در اپیدورال و  نخاعی بین ۳۳ تا ۳۵ درصد می باشد.  shavering بعد از عمل در بیهوشی کامل بین ۶۰تا ۶۵ درصد رخ می دهد و در نظر دیگه بین ۵ تا ۶۰ درصد رخ می دهد.

دلایل لرزش بعد از عمل

  1. کاهش دمای بدن: به طور کلی دلیل اصلی این لرز هایپوترمی یا کاهش دمای بدن حین بیهوشی است. علت این اتفاق این است که حین بیهوشی دمای بدن کم می شود بعد از بیهوشی یک باره دمای بدن به حالت عادی بر می گردد و لرز ایجاد می شود. برای کاهش این عارضه  پس از عمل در ریکاوری از دستگاه warmer استفاده می کنیم.
  2. درد: دلیل دیگر درد است که ممکن است باعث ایجاد shavering شود.
  3. استرس: دلیل دیگر استرس می باشد.

عوارض لرز بعد از عمل

shavering پس از عمل عارضه هایی برای بدن به همراه داره که در زیر به آن ها می پردازیم.

  1. طبق تحقیقات یکی از این عارضه ها بیشتر شدن مصرف اکسیژن تا ۳ تا ۴برابر است. یعنی مریض به اکسیژن بیشتری احتیاج دارد و ممکن است دچار هایپوکسی یا کاهش سطح اکسیژن خون شریانی شود. این عارضه می تواند خطرناک باشد.
  2. عارضه دیگر افزایش فشار داخل چشم IOB و فشار داخل جمجمه ICP می باشد. این عارضه نیز بسیار خطرناک است. برای بیمارانی که دچار تومور سر شدند یا تحت عمل جراحی چشم یا گلوکم قرار می گیرند که فشار چشم بالا میرود، اگر پروفلاکسی قرار ندین بیمار دچار لرز یا shaveringخواهد شد.

لرز بعد از عمل
درمان لرز بعد از عمل

کارهایی که در هنگام shavering بیمار بعد از عمل باید انجام شود:

  1. انجمن بیهوشی آمریکا بیان می کند در مرحله اول سیستم گرمایشی مثل warmer برای مریض قرار دهید و یا سرم گرم به بیمار تزریق کنید.
  2. اگر shavering بهبود پیدا نکرد دارو تزریق کنید. مثلا ۲۵ میلی گرم iv تزرق کنید
  3. در تحقیق دیگری در ایران بیان نمودند تزریق ۸میلی گرم دگزامتازون، لرز پس از عمل را کم می کند.
  4. در تحقیق دیگری در آمریکا بیان نمودند تزریق ۱۰۰ میلی گرم هیدروکورتیزون در ریکاوری به بهبود shavering کمک می کند.
  5.  در تحقیق جالب دیگری گفته می شود داروی بیهوشی ایزوفلوران باعث لرزش بیشتری بعد از عمل خواهد شد. این دارو نسبت به پروپوفل یا دسفلوران یا سووفلوران لرز بیشتر ایجاد می کند.
  6.  همان طور که می دانید در اتاق عمل از مخدر های مانند فنتانیل، رمیفنتانیل و سوفنتانیل استفاده می شود. طبق تحقیق بیان شده وقتی در اتاق عمل از مخدری رمیفنتانیل استفاده می شود، احتمال لرز پس از عمل بیشتری می شود. چون رمیفنتانیل اثرش کوتاه تر است و آستانه درد زودتر ایجاد می شود. اما وقتی که در اتاق عمل از فنتانیل یا سوفنتانیل استفاده شده باشد احتمال لرزش کمتر است.
سخن نهایی

لرز پس از عمل در اکثر بیماران وجود دارد و یکی از عوارض بیهوشی است. در این مطلب درباره لرز بعد از عمل، دلیل ایجاد و عوارض آن به طور کامل صحبت کردیم.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *