علت غش کردن چیست؟ | اقدامات درمانی غش کردن | جمشیدیان هِلث

اقدامات درمانی غش کردن

آیا می دانید علت غش کردن چیست؟ غش کردن یکی از اتفاقات رایجی است که بیشتر افراد در بعضی از موقعیت های مختلف به آن دچار می شوند. از دست دادن هوشیاری بدن برای چند ثانیه تا چند دقیقه را، غش کردن یا در اصطلاح پزشکی سنکوپ می گویند.

البته در فرهنگ عامیانه اصطلاح از حال رفتن بیشتر رایج است و ممکن است بارها اطرافین خود را دیده باشیم که از حال رفته اند. این از هوش رفتن می تواند به دلیل قرار گرفتن در موقعیت های مختلفی باشد اما مهمترین مسئله، اقداماتی است که در اینگونه شرایط باید انجام شود. در اینگونه موارد دستپاچه شدن و استرس ممکن است باعث شود که شما نتوانید هیچ اقدام درمانی موثری انجام دهید. اما اگر بدانید که تنها با چند حرکت ساده و ابتدایی فرد از حال رفته را می توانید نجات دهید، از فشار استرس شما کاسته می شود.

دلایل زیادی برای بیهوش شدن ناگهانی وجود دارد که کاهش فشار خون، تصادفات، دیدن خون، وجود یک بیماری پیش زمینه ای و … می تواند باعث شود که فرد سنکوپ کند.در بیشتر موارد غش کردن به دلیل وجود مشکل پزشکی خاصی نیست، پس برای تمام افرادی که در چنین شرایطی قرار می گیرند، باید اقدامات اورژانسی تا رفع کامل علائم انجام شود تا فرد زودتر به حالت طبیعی برگردد.

از دلایل رایج غش کردن می توان به شنیدن خبر ناگوار، افت فشار خون، افت قند خون، از دست دادن آب بدن، مصرف مشروبات الکلی، دیابت و… است. اقدامات و کمک های اولیه به خوبی می تواند فرد را از مشکلات جدی تر نجات دهد. اما اگر فردی به طور مداوم دچار غش کردن می شود، باید به پزشک مراجعه کند تا دلایل پزشکی بررسی شود و از درمان های موثرتر استفاده کند.

نکات مهم و کاربردی در مورد غش کردن

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر کسی کنارتان غش کند چه کار موثری تا رسیدن اورژانس باید انجام دهید و از چه اعمالی باید بپرهیزید؟

غش کردن به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به مغز رخ می دهد، پس اگر فردی را دید که غش کرده است بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و کمک های اولیه را شروع کنید. نیازی نیست تا مشخص شدن دلایل پزشکی صبر کنید و باید در همان ثانیه های ابتدایی، امداد را شروع کنید. فرد غش کرده دچار علائمی از قبیل احساس سقوط، تاری دید و گیجی می شود و سپس از حال می رود. انجام بعضی از حرکات برای فردی که غش کرده است، خطرناک است پس اگر کاملا با کمک های اولیه آشنایی دارید، کمک های مناسب را انجام دهید.

نکات مهم و کاربردی در مورد غش کردن

مهم ترین علت غش کردن چیست؟

در فرهنگ عامه معمولا ناراحتی زیاد را دلیلی برای غش کردن می دانند. اما از حال رفتن افراد به دلیل ضعف در اکسیژن رسانی به مغز به هر دلیلی ممکن است رخ دهد. گاها فرد از مشکلات ریوی، قلبی و عروقی یا مسمومیت با منواکسید کربن از حال میرود که در واقع این مکانیسم کمک می کند تا فرد زنده بماند. کمک به بقای فرد به این نحو است که زمانی که جریان خون و اکسیژن مغز از مقدار طبیعی خود کمتر می شود، مغز فورا جریان خون اندام هایی از بدن که در زنده ماندن فرد نقشی ندارند را قطع می کند و این خون را به اندام های حیاتی بدن می رساند.

حال زمانی که مغز متوجه کاهش اکسیژن می شود، تلاش برای جبران کمبود اکسیژن توسط سیستم تنفسی شروع می شود و تنفس سریع تر با افزایش تهویه در فرد بیشتر می شود که این عمل ممکن است با افزایش ضربان قلب همراه باشد. غش کردن معمولا در اثر نرسیدن اکسیژن به مغز یا کاهش اکسیژن آن رخ می دهد، که این حالت می تواند در اثر مشکلات ریوی، قلبی و عروقی یا مسمومیت با منوکسید کربن باشد.

وقتی مغز متوجه کاهش اکسیژن می شود، بدن شروع به تنفس سریع تر یا افزایش تهویه میکند، تا دوباره اکسیژن را به مقدار اصلی خود برگرداند.همچنین ممکن است ضربان قلب نیز برای افزایش اکسیژن مغز بیشتر شود که این افزایش ضربان قلب منجر به کاهش فشار خون یا افت شدید آن در اندام های بدن می شود، به همین دلیل مغز خون بیشتری در قبال کاهش خون دیگر اندام ها دریافت می کند. افزایش تهویه همراه با افزایش فشار خون ممکن است سبب از دست دادن کوتاه مدت هوشیاری، ضعف عضلات و سرانجام منجر به غش کردن شود.

علت غش کردن چیست؟

اقدامات درمانی غش کردن

آیا تا بحال شما فردی را دیده اید که غش کرده باشد و افراد سریعا پاهای بیمار را چند درجه به طرف بالا می گیرند. در واقع این اقدام یک اقدام پزشکی کاربردی است. این حالت که Lawn Chair پوزیشن گفته می شود در آن سه اتفاق مهم رخ می دهد.

  1. افزایش بازگشت وریدی از سمت اندام های تحتانی: یعنی پاها به سمت قلب و با این کار فشار خون بالاتر می رود و حال مریض خوب می شود.
  2. باعث کاهش درد در ناحیه زانو، لگن و کمر می شود.
  3. باعث افزایش بازگشت وریدی مغز می شود. البته باید به این موضوع توجه کنید که افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند و یا در تصادف آسیب دیده اند شما نباید از این پوزیشن، استفاده کنید چون باعث افزایش فشار مغز می شود و ممکن است آسیب های جدی به مغز فرد وارد شود.

در بعضی از بیماران لازم است که بعضی اقدامات را برای کاهش فشار مغزی انجام داد. بهترین حالت قرار گرفتن پاها در بالا و همچنین قرار دادن قفسه سینه و سر به سمت بالا یا پوزیشن ۷ می باشد.

در پوزیشن Lawn Chair فقط پاها به سمت بالاست و با بازگشت جریان خون فشار مغزی کم می شود اما در بعضی مواقع نیاز است تا هم سر و هم پاها چندین درجه بالاتر باشد. بهترین اقدامی که شما بعد از غش کردن فرد بلافاصله باید انجام دهید همان بلند کردن پاها می باشد.

اما برای پرستاران و پزشکان و اتاق عمل و کادر درمان که بیماران فشار خونی دارند و می خواهند فشار تا پایان جراحی ثابت باشد، بهترین پوزیشن همان پوزیشن ۷ می باشد تا فشار مغز بالاتر نرود و فشار قلب هم کنترل شود.

 

سخن آخر

برای همه ی ما ممکن است اتفاق غش کردن یک بار در زندگی رخ داده باشد.شاید سوال شما این باشد که علت غش کردن چیست؟ زمانیکه اکسیژن به مغز نرسد فرد از حال می رود و برای زمان موقتی هوشیاری خود را از دست می دهد. اگر جریان خون و اکسیژن مغز به طور قابل توجهی کاهش یابد، مغز جریان خون اندام های بدن که مرتبط با حیات نیستند را فورا قطع می کند، به همین دلیل خون بیشتری به اندام های حیاتی می رسد و در واقع غش کردن مکانیسمی برای کمک به بقای فرد است. 

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

2 نظر

  1. سلام جناب آقای جمشیدیان خداقوت عرض میکنم و خواستم قدردانی کنم بابت دوره آموزش تزریقات که به کمک آن توانستیم به خوبی تزریقات را در بیمارستان به انجام برسانم امیدوارم در کنار شما به علم و مهارت ما افزوده شود و از خداوند برای شما سلامتی مسالت مینمایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *