طرز استفاده از کپسول اکسیژن|دستگاه اکسیژن ساز|جمشیدیان هِلث

گاهی بر اثر بیماری های تنفسی، مشکلات ریوی و یا مسمومیت گازی، تامین اکسیژن بدن به درستی انجام نمی‌شود. در این شرایط، بنا به توصیه ی پزشک، برای فرد بیمار استفاده از کپسول اکسیژن تجویز می‌گردد. استفاده از کپسول  فقط مختص بیمارستان ها و مراکز درمانی نیست. افراد می توانند در منزل، محل کار، مدرسه و اماکن عمومی به منظور رفع کمبود اکسیژن، از این کپسول ها بهره بگیرند.

با افزایش بیماری های تنفسی و درگیری ریه در کرونا، فراگیری طرز استفاده از کپسول اکسیژن در منزل، برای همه ی افراد لازم می باشد. پرستاران، کادر درمان، فرد بیمار و اطرافیانش باید طرز استفاده از کپسول اکسیژن در منزل را فرا بگیرند. اکسیژن مورد نیاز افراد بیمار، به وسیله کپسول یا دستگاه اکسیژن ساز تأمین می‌گردد.

کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن

برای استفاده از گاز اکسیژن درون کپسول، به مانومتر نیاز است. مانومتر وسیله ی انتقال گاز اکسیژن از کپسول به لوله ی پلاستیکی دستگاه تنفسی بیمار است که از اجزایی چون؛ فشار سنج، شیشه ی آب مقطر، پیچ تنظیم جریان و فلومتر تشکیل شده است.

مراحل استفاده از کپسول اکسیژن در منزل

  • برای وصل کردن مانومتر، ابتدا رابط کپسول را باز کرده و مانومتر را به رابط متصل کرده ، سپس مهره ی اتصال کاملا محکم بسته شود.
  • در محفظه ی آب مقطر حداقل تا حد مینیمم آب مقطر ریخته شود. این آب از خشک شدن مخاط بینی بیمار جلوگیری می کند. (البته در بیمارستان ها، برای بیماران کرونایی از آب مقطر استفاده نمی کنند.)
  • اکسیژن تراپی به فرد بیمار توسط ماسک اکسیژن یا کانولای بینی انجام می‌گیرد.
  • در این مرحله، پیچ کپسول اکسیژن باز شود.
  • پیچ تنظیم کننده ی جریان مانومتر را باز نموده و به عدد روی فلومتر توجه شود. اگر از ماسک اکسیژن استفاده می شود، عدد فلومتر باید بالای ۵ لیتر باشد. در صورت استفاده از کانولای بینی، حجم اکسیژن درون فلومتر از ۱ تا ۵ لیتر مناسب است.
  • در آخر ماسک یا کانولای بینی روی صورت فرد بیمار قرار داده شود.
  • در صورتیکه از کانولای بینی استفاده می‌شود، برای رفع خشکی مخاط بینی، از پماد ویتامین A چشم یا ویتامین AD استفاده گردد.
  • در صورتیکه برای اکسیژن رسانی از ماسک استفاده می‌شود، بررسی کش ماسک و محل قرار گیری ماسک فراموش نگردد.

نکات تکمیلی استفاده از کپسول اکسیژن در منزل

  • کپسول اکسیژن باید در جای امن ، دور از حرارت و ضربه نگهداری شود.
  • در صورتی که عقربه ی فشارسنج مانومتر کمتر از ۵ را نشان دهد، باید نسبت به شارژ کپسول اقدام نمود.
  • کپسول اکسیژن در اندازه های ۲ ،۵ ،۱۰ و ۲۰ لیتری موجود می باشد.
  • درصد خلوص اکسیژن کپسول ها، بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد می باشد.
  • تهیه‌ی ۲ عدد کپسول اکسیژن، به افزایش اطمینان خاطر بیمار، کمک می‌نماید.

استفاده از کپسول اکسیژن در منزل

کپسول اکسیژن ساز

طرز استفاده از دستگاه یا کپسول اکسیژن ساز، مانند استفاده از کپسول می باشد، با این تفاوت که کپسول نیاز به شارژ نمودن اکسیژن ندارد. این دستگاه در واقع به وسیله برق کار می کند.

نکات دستگاه یا کپسول اکسیژن ساز:

  • دستگاه اکسیژن برخلاف کپسول، خطرناک نبوده و نگهداری آن آسان است.
  • دستگاه های اکسیژن ساز در اندازه های ۳، ۴ ،۸ و ۱۰ لیتری قابل استفاده هستند.
  • برای بیماران نیازمند به اکسیژن بیشتر از ۵ لیتر،تهیه ی دستگاه اکسیژن ساز ۸ یا ۱۰ لیتری ضروری می باشد.
  • در صورتی که بیمار از ماسک رزرو دار بگ استفاده کرده و به حجم بالای اکسیژن نیاز داشته باشد، دستگاه با ظرفیت بیشتر از ۵ لیتر تهیه شود.
  • به طور کلی، تشخیص و توصیه های پزشک و پرستار در مورد تهیه ی کپسول یا دستگاه اکسیژن ساز، بسیار مهم می باشد.

تفاوت دستگاه اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

دغدغه ی بسیاری از افراد، انتخاب دستگاه اکسیژن ساز یا استفاده از کپسول در منزل می باشد. استفاده از هر کدام، به وضعیت بیمار بستگی دارد. کپسول اکسیژن، تحت فشار اکسیژن تقریبا خالص شارژ می شود. به همین دلیل، خلوص اکسیژن آن ۹۰ تا ۱۰۰ درصد می باشد. در حالی که درصد خلوص اکسیژن دستگاه اکسیژن ساز، کمتر از ۸۸ درصد می باشد. جریان اکسیژن حاصل از کپسول اکسیژن، سریع تر می باشد. دستگاه اکسیژن ساز به وسیله ی برق یا باطری کار می‌کند و نیازی به شارژ اکسیژن ندارد. کپسول اکسیژن حداکثر یک روز به طور مداوم قابل استفاده می باشد، پس از آن باید شارژ شود. دستگاه اکسیژن ساز، چرخدار می باشد.

استفاده از کپسول اکسیژن در منزل

 طرح فانتزی این دستگاه، روحیه ی بیمار را حفظ می نماید. استفاده از کپسول اکسیژن در منزل یا اکسیژن ساز، حتما طبق تشخیص پزشک، صورت گیرد. استفاده ی سرخود از تجهیزات اکسیژن رسان، برای فرد مشکلاتی ایجاد می‌نماید.

بنابر تشخیص پزشک، در صورتیکه فرد بیمار به جریان اکسیژن مداوم نیاز داشته باشد، استفاده از کپسول اکسیژن به همراه یک کپسول یدک توصیه می گردد. در صورتیکه فرد، به مدت یک یا دو ماه روزانه به بیش از  ۵ لیتر اکسیژن نیاز داشته باشد، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز، بهتر و مقرون به صرفه تر است.در مواردی که پزشک، استفاده از اکسیژن را به کنترل میزان اکسیژن خون منوط می نماید، می‌توان از کپسول اکسیژن استفاده نمود. در این شرایط، با کاهش اکسیژن خون به کمتر از ۹۰ واحد، باید به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه از کپسول اکسیژن استفاده نمود.

 

کلام آخر

یکی از آموزش های مهمی که هر شخصی باید یاد بگیرد استفاده از کپسول اکسیژن است. در این مقاله با نحوه استفاده از کپسول در منزل و نحوه کارکرد دستگاه اکسیژن ساز آشنا شدیم.
ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt با برگزاری دوره های آموزشی مجازی بالینی گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. نکته های طلایی دوره برای همه افراد جامعه کاربردی و ضروری خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت معتبر استاد خسرو جمشیدیان یا اینستاگرام مراجعه نماید.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

2 نظر

  1. من مرتب تزریقات برای دوستان و آشنایان انجام میدادم ولی برای رگ گیری همیشه ته دلم استرس داشتم که نکنه بار اول نتونم رگ گیری انجام بدم. ولی با دوره تزریقات شما کاملا مسلط شدم و اعتماد به نفسم عالی شد

  2. ممنونم از مطلب خوبتون. عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *