اکسیژن تراپی | ماسک ونچوریی | ماسک رزرودار | جمشیدیان هِلث

اکسیژن تراپی

اکسیژن تراپی به معنای استفاده درمانی از اکسیژن برای کمک به آن هایی است که درگیر نگهداری سطح اکسیژن مورد نیاز بدن خود هستند.

اکسیژن تراپی چیست؟

اطلاع پیدا کردن از چگونگی اکسیژن تراپی می تواند از مسمومیت با اکسیژن جلوگیری کند. تنظیم اکسیژن خون نقش مهمی در سلامتی افراد دارد. رسیدن بیش از حد اکسیژن به بدن ممکن است خطرات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. در این مقاله به دو روش دیگر اکسیژن تراپی که شامل ماسک ونچوری و ماسک روزو بگ دار می باشد می پردازیم.

روش های رایج اکسیژن تراپی

ماسک ونچوری و بگ دار دو ماسک پرکاربرد و مهم در اکسیژن تراپی هستند. ماسک رزرو دار یا بگ دار در دو مدل ماسک با ذخیره بازدمی و ماسک بدون ذخیره بازدمی وجود دارد. ماسک های رزرودار دریچه دار می باشد. مدل بدون ذخیره بازدمی در ایران موجود و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در گذشته ساختار دریچه ها قدری متفاوت تر بود و حالت ولف مانندی داشت که دریچه در بغل ماسک بود. اما نمونه های امروزی دریچه به نحوی طراحی شده است که در هنگام بازدم بسته می شود و اجازه نمی دهد که CO2 وارد کیسه ها شود. در مدل های قبلی مقداری co2 در کیسه ها باقی می ماند ولی این مدل ها به نحوی است که ذخیره کامل اکسیژن در آن ها انجام می شود.

درصد خلوص اکسیژن در ماسک بدون ذخیره بازدمی حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد می باشد که تقریبا ذخیره کامل اکسیژن خالص را به بیمار می دهد. در حالی که اکسیژن سازهای سنترال بیش از ۸۵ درصد اکسیژن به بیمار نمی دهند.

دستگاه اکسیژن

کاربرد ماسک رزرو بگ دار بدون ذخیره بازدمی

اگر برای اکسیژن تراپی از ماسک ماسک رزرو بگ دار بدون ذخیره بازدمی استفاده می شود لازم است که بدانید که این ماسک برای چه بیمارانی کاربرد دارد و باید مورد استفاده قرار بگیرد.

این ماسک بیشتر برای بیمارانی که دچار دِیسترس تنفسی می شوند، بیمارانی که در ICU یا اورژانس هستند وبیمارانی که دچار آپنو تنفسی می شوند، کاربرد زیادی دارد. از آنجا که کیسه ی تعبیه شده بر روی ماسک باد می شود یک ذخیره اکسیژن ایجاد می کند و اگر بیمار شما دچار لارنگو اسپاسم شده با فشار دادن کیسه حجم زیادی از اکسیژن را به ریه های بیمار هل داده اید، این کار باعث می شود که حدود دو لیتر اکسیژن را با فلوی بیشتری به مریض داده شود.

در این ماسک ها حتما باید لیتر اکسیژنی که برای بیمار باز می کنید بین ۶ لیتر تا ۱۵ لیتر باشد. حتما توجه داشته باشید که کمتر از ۶ لیتر اکسیژن را باز نکنید چون با این کار CO2 در این ماسک ذخیره می شود و شما آن را به مریض می دهید و در مریض های COPD ممکن است عوارض وخیمی به دنبال داشته باشد.

ماسک دومی که در اکسیژن تراپی به کار گرفته می شود ماسک ونچوری می باشد. برخلاف تصور افراد که احساس می کنند که ماسک ونچوری یک ماسک خیلی خوب و پر کاربرد می باشد و برای اینکه درصد خلوص اکسیژن بیشتری به بیماری بدهیم ماسک بسیار خوبی است اما اینطور نیست.

ماسک ونچوری تنها برای کسانی کاربرد دارد که دچار مسمومیت با اکسیژن شده اند و یا بیمارانی که COPD هستند. این ماسک برایی دو دسته از بیماران بسیار خوب و مناسب می باشد. این ماسک با کانکتورها و در برندهای مختلف وجود دارد.

ماسک ونچوری در اکسیژن تراپی دقت بالایی دارد و شما با جریان و فلوی بالا و با درصد خلوص اکسیژن پایین، به بیمار اکسیژن می دهید و به دلیل دقت بالا و آداپتور هایی که بر روی آن وجود دارد CO2 از اطراف ماسک به بیرون می زند و هیچ ذخیره CO2 برای بیمار صورت نمی گیرد که گزینه ی بسیار مناسبی برای بیماران COPD می باشد.

نحوه استفاده از ماسک ونچوری در اکسیژن تراپی

استفاده از ماسک ونچوری در اکسیژن تراپی همانند سایر ماسک ها می باشد و کار چندان سخت و پیچیده ای نیست. این ماسک های پرکاربرد اگر به درستی استفاده شوند می توانند بسیار مفید واقع شوند و اکسیژن لازم را به بیماران برسانند. تمام ماسک های ونچوری دارای شلنگ، ماسک، لوله خرطومی، آداپتور به رنگ های مختلف و سوپاپ هستن. برای استفاده از ماسک ابتدا شیلنگ ماسک را به دستگاه اکسیژن وصل می کنید، سپس لوله خرطومی را به آداپتور و سوپاپ وصل می کنید. به طرف دیگه لوله خرطومی ماسک را متصل می کنید

آداپتور به رنگ های مختلف وجود دارند که درصد خلوص اکسیژن متفاوتی دارند و روی آداپتورها شرکت های سازنده درصدها را درج کرده اند. به طور مثال FITU آداپتور آبی ۲۴ درصد، آداپتور قرمز یا صورتی ۴۰ درصد و آداپتور نارنجی که نهایت حد است، ۵۰ درصد می باشد. سوپاپ ها نیز انواع مختلفی دارند

برای شروع به کار آداپتور را وارد سوپاپ کنید و لوله اکسیژن و لوله خرطوم را به سوپاپ وصل می کنید. وصل کردن اجزای این ماسک بسیار آسان است. فقط انتخاب سوپاپ و آداپتور به مقدار اف ای تو ای بستگی دارد که شما به بیمار می دهید .

نحوه استفاده از ماسک ونچوری

برای ماسک ونچوری مقدار اکسیژنی که شما مجاز هستید باز کنید بین ۴ لیتر تا ۸ لیتر می باشد. اگر شما می خواهید ۴ لیتر اکسیژن را باز کنید باید از آداپتور رنگ آبی استفاده کنید و بعد به ترتیب می توانید ۶ لیتر و تا ده لیتر هم اکسیژن را باز کنید تا درصد جریان اکسیژن بیشتری به بیمار بدهد. با توجه به رنگ آداپتور در ماسک ونچوری خلوص اکسیژن بین ۲۵ درصد تا ۵۰ درصد می باشد.

این ماسک برای بیماران COPD بسیار پرکاربرد و مفید است. برای بیماران COPD بهتر است که از آداپتور رنگ سفید یا زرد استفاده شود که شروع کار از ۲۸ تا ۳۰ درصد اکسیژن باشد چون با این درصد به شما غلظت اکسیژن ۸۰ تا ۹۰ درصد را می دهد.( چون بالای ۹۰ درصد برای این بیماران سم است.) شما می توانید زمانیکه بیمار مبتلا به انسداد مزمن ریه است با توجه به تشخیص پزشک از یکی از روش های اکسیژن تراپی رایج استفاده کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی بر نشان دادن تفاوت ماسک های اکسیژن تراپی برای تشخیص و بهبود عملکرد شما کمک پرستاران داشتیم. همانطور که گفته شد اکسیژن تراپی به معنای استفاده درمانی از اکسیژن برای کمک به آن هایی است که درگیر نگهداری سطح اکسیژن مورد نیاز بدن خود هستند.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

 

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

یک نظر

  1. سلام جناب دکتر جمشیدیان
    ممنون از ورکشاپ تزریقات خیلی مفید و آموزندتون
    من با اینکه بابل یک دوره خیلی خوب گذرونده بودم اما نکات تکمیلی بسیار بسیار عالی رو یاد گرفتم چه تو زمینه تداخلات دارویی،چه سرم تراپی، شناخت بک گراند بیمار، برخورد با بیمار ،انواع تزریقات و آمپول ها
    مربی ها هم از نظر بالینی،اخلاق و سابقه علمی عالی بودن
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *