علائم درگیری ریه در کرونا |درمان درگیری ریه | جمشیدیان هِلث

درمان درگیری ریه در کرونا

علائم درگیری ریه در کرونا چیست؟ از زمان پاندمی ویروس کرونا و شیوع آن در گروهای سنی مختلف نگرانی های زیادی دامنگیر افراد شد. این بیماری به خودی خود موجب رعب و وحشت در چند سال اخیر شده است. اگر به آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که ترس افراد بی دلیل نیست و در هر خانه حداقل یک عزیز به خاطر کرونا فوت شده است.

در ابتدای شیوع کووید ۱۹ در سراسر جهان یک سری عوارض جدی از این بیمار گزارش شد که نگرانی ها را دو چندان کرد. درگیری ریه یکی از رایج ترین علائم و عوارض ویروس کرونا است. بزرگ ترین نگرانی های افرادی که به کرونا مبتلا می شوند همین علامت است و بی توجهی به علائم درگیری ریه در کرونا جان بسیاری از افراد در سراسر جهان را گرفت.

از زمان شیوع ویروس کرونا هیچ گونه علائمی مبنی بر درگیر شدن ریه در روزهای ابتدایی بیماری نیست و در بیشتر بیماران ممکن است تا زمان بهبود اصلا ریه درگیر نشود و یا درگیری بعد از هفته ی دوم باشد. بعد از این پزشکان متخصص علائم دقیق و کلی بیماری را تعیین کردند و روش های درمانی هم متعاقبا برای کاهش علائم درگیری ریه به کار گرفته شد، هر چند که تا بحال درمانی قطعی برای ریشه کن شدن ویروس اعلام نشده است اما با تلاش های فروان کادر درمان واکسن کرونا ساخته شده تا حدودی ایمنی بدن افراد را بالا می برند و از شدت عوارض و تداوم بیماری می کاهند.

زمان شروع علائم درگیری ریه در کرونا

ویروس کرونا اولین نگرانی که در افراد ایجاد می کند وجود علائم درگیری ریه است، از این رو با علائم ابتدایی اقدام به اسکن ریه می کنند. به طور کلی وقتی کرونا در مراحل ابتدایی خود قرار دارد به هیچ وجه ریه درگیر نمی شود، اگر هم درگیر شود علائم بسیار خفیف خواهد بود.

اما سوال اساسی اینجاست که ریه چه زمانی درگیر می شود؟ زمانیکه ویروس در بدن باقی می ماند در واقع به نوع جهش یافته تغییر حالت می دهد و سیر بالینی بیماری تغییر پیدا می کند، در این صورت علائم درگیری ریه خود را نشان می دهد. عوارض و مشکلاتی که درگیری ریه به دنبال دارد، یکی از نشانه هایی است که افراد را ملزم به انجام سیتی اسکن می کند. گاها اگر عوارض نادیده گرفته شود و ویروس روز به روز جهش یافته تر شود، ممکن است منجر به فوت بیمار شود. پس با مشاهده علائم ابتدایی حتما باید اقدامات درمانی شروع شود.

شروع درگیری ریه در کرونا

علائم درگیری ریه در کرونا کدامند؟

علائم درگیری ریه در کرونا در گروهای سنی مختلف و اینکه افراد در چه مرحله ای از بیماری قرار دارند، متفاوت است. اگر فرد بیمار از همان ابتدای ابتلا به بیماری اقدامات درمانی را انجام دهد، علائم کرونا هم به صورت خفیف خواهند بود و معمولا در همین مرحله متوقف می شوند.اما در مواردی که شدت بیماری غیر قابل کنترل شده و ریه فرد درگیر شده، معمولا درمان سختر و درصد نتیجه بخشی پایین تر است. اگر بخواهیم علائم کلی بیماری کرونا زمانیکه ریه درگیر شده است را بیان کنیم، بایستی ابتدا افراد بیمار را دسته بندی کنیم و علائم جداگانه برای هر گروه را بیان کنیم.

  1. گروه اول جوانان هستند که در رده سنی ۱۰ تا ۴۵ سال قرار دارند، معمولا این افراد علائم خفیف تا شدیدی مانند داشتن درد قفسه سینه، تنگی نفس، تنفس سطحی، درد قفسه سینه، استفراغ بیش از ۴۸ ساعت، تب بالای ۷۲ ساعت، کبودی لب و نوک انگشتان و اکسیژن خون زیر ۹۰ درصد را دارند. این علائم نشان دهنده ی درگیری ریه است اما برای اینکه دقیقا میزان درگیری اندازه گیری شود، باید فرد بیمار برای انجام سی تی اسکن به پزشک مراجعه کند، تا اقدامات موثرتر و بهتر شروع شود.
  2. گروه دوم سالمندان هستند که در رده سنی بالای ۴۵ سال قرار دارند. این افراد تمام علائمی که برای گروه جوانان بیان شد را دارند اما به غیر از این علامتها، علائم جدی تری از قبیل کاهش سطح هوشیاری، بدن درد شدید و ضعف و بیحالی شدید در گروه سالمندان مشاهده شده است. این گروه پر خطر باید سریعا به پزشک ارجاع داده شوند تا با انجام سی تی اسکن ریه، شدت بیماری و میزان پیش روی آن در ریه بررسی شود.
  3. گروه سوم که پرخطرترین گروه در بیماران کرونایی می باشند، افراد دارای بیماری پیش زمینه ای هستند و اگر بیماری کنترل نشده باشد ممکن است ریه را کاملا درگیر کند. افراد دارای بیماری پیش زمینه ای در تمام گروهای سنی نوجوان، جوان و سالمند وجود دارد. این افراد ممکن است تمام علائم جوانان و سالمندان را داشته باشند و وجود این علائم نشان دهنده ی پیشروی التهاب و شدت بیماری می باشد. مرگ و میر در این دسته از افراد بالاست، چون بیماری پیش زمینه ای باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود و همین مسئله باعث می شود که کرونا با سرعت بالایی پیش برود و وارد فاز دلتا و جهش شود. این بیماران باید از همان روزهای ابتدایی که ریه درگیر نشده است به پزشک مراجعه کنند تا روش های جلوگیری از شدت یافتن بیماری انجام شود.

علائم درگیری ریه در کرونا

درمان درگیری ریه در کرونا

در کرونای خفیف، علائم درگیری ریه وجود ندارد و فقط در برخی موارد فرد دچار سرفه های خفیف می شود. سنجش اکسیژن خون در این شرایط کمک کننده است چون به راحتی فرد به شدت بیماری پی می برد. اگر سرفه ها شدیدتر و سطح اکسیژن خون پایین تر بیاید باید سریعا سی تی اسکن جهت درگیری ریه انجام شود.

اگر شدت درگیری ریه متوسط باشد معمولا داروی “رمد سیویر” توسط پزشک تجویز می شود و اگر از سطح متوسط بالاتر رفت، فرد برای مراقبت های تخصصی تر بستری می شود. هر چه درصد درگیری بیشتر باشد، درمان طولانی تر و گاها بدون نتیجه است پس باید تمام علائم چه خفیف و چه شدید جدی گرفته شود.

آیا آسیب های ناشی از درگیری ریه در بیماری کووید ۱۹ قابل برگشت است؟

بیشتر افرادی که علائم درگیری ریه در کرونا را تجربه کرده اند نگران عدم بهبود کامل ریه بعد از درمان هستند. به طور کلی بهبود ریه یک پروسه ی زمانبر اما نتیجه بخش است، پس به طور قطع می توانیم بگوییم که اگر سبک زندگی فرد سالم باشد می تواند بعد از ۳ ماه تا یکسال عملکرد ریه بهتر شود و به زمان قبل از کووید ۱۹ برگردد. به طور کلی مراقبت های صحیح بهداشتی و درمانی، سنجش مرتب عملکرد ریه، عدم استعمال دخانیات و … می تواند روند بهبود را تسریع ببخشد.

سخن آخر

یکی از جدی ترین عارضه بیماری کرونا درگیری ریه در کرونا می باشد. علائم درگیری ریه در کرونا شامل علائم خفیف تا شدیدی مانند داشتن درد قفسه سینه، تنگی نفس، تنفس سطحی، درد قفسه سینه، استفراغ بیش از ۴۸ ساعت، تب بالای ۷۲ ساعت، کبودی لب و نوک انگشتان و اکسیژن خون زیر ۹۰ درصد در گروه جوانان و علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری، بدن درد شدید و ضعف و بیحالی شدید در گروه سالمندان می باشد.

با مشاهد این علائم فرد بیمار باید سریعا اقدام به انجام سی تی اسکن ریه کند. این مطلب یک مطلب حیاتی است و با اشتراک گذاری با ذکر منبع می توانید جان افرد زیادی را نجات دهید.برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد واکسن کرونا، بیماران کرونایی چه بخورند؟، ویتامین و آمپول تقویتی کرونا، تاثیر مواد مخدر بر درمان کرونا و تفاوت آلرژی با کرونا می توان به سایر بخش های سایت استاد خسرو جمشیدیان مراجعه نمایید.

ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt با برگزاری دوره های آموزشی مجازی بالینی گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. نکته های طلایی دوره برای همه افراد جامعه کاربردی و ضروری خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت معتبر استاد خسرو جمشیدیان یا اینستاگرام مراجعه نماید.

حتما ببینید

هر آنچه راجع به امیکرون باید بدانید| جمشیدیان هِلث

منشاء امیکرون کرونا که شکل تغییر یافته ویروس کوید-۱۹ است، نامشخص می باشد زیرا محتوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *