بیماران کرونایی چه بخورند؟ | تغذیه در کرونا | جمشیدیان هِلث

بیماران کرونایی چه بخورند؟

آیا در مورد اینکه بیماران کرونایی چه بخورند؟ چیزی می دانید.  عوامل بیماری زا و میکروب‌ها از راه های مختلفی وارد بدن انسان شده و موجبات بیمار شدن را فراهم می‌کند. رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به درون بدن یکی از فاکتورهای مهم در مقابله با بیماری ها است. مقاومت و سلامت سیستم ایمنی بدن، از مهم ترین سپرهای دفاعی به منظور جلوگیری از بیمار شدن و کمک به بهبود بیمار می باشد. از زمان شیوع ویروس COVID_19، انواع راه حل های بهداشتی و عادات غذایی مختلف توسط کارشناسان و متخصصان به مردم و بیماران کرونایی ارائه شده است. لذا افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها، امری حیاتی می باشد.
با توجه به وضعیت جسمانی حساس و بحرانی بیماران کرونایی، علاوه بر مواد غذایی اصلی، لازم است ریز مغذی، ویتامین و آمپول تقویتی کرونا تا حدودا ۲ ماه در روتین زندگی بیماران قرار بگیرند.

غذای بیماران کرونایی

بیماران کرونایی چه بخورند؟

وعده صبحانه: استفاده از مواد غذایی کاملا سالم و بهداشتی، ترجیحا ارگانیک و بسته بندی شده از عوامل مؤثر در تهیه ی وعده ی غذایی سالم و مقوی می باشند. سرو غذاهایی نرم با بلع راحت مانند: سوپ، فرنی، شیر برنج، عدسی، شله زرد، حلیم، تخم مرغ آب پز، پوره ی سبزیجات یا سیب زمینی، در کنار شیر کم چرب، مربا، پنیر کم چرب، شیر خرما یا شیر عسل به همراه نان سبوس دار توصیه می‌شود.

به دلیل کاهش اشتها و عدم توانایی فرد در فرآیند جویدن و بلع غذا، سوپ های صاف شده مناسب تر هستند. از قرار دادن خامه ی پرچرب، پنیر خامه ای، شیر پرچرب و غذاهای چرب در وعده ی صبحانه خودداری گردد. بهره گیری از مغزهای مقوی چون مغز گردو، مغز فندق، بادام به صورت حریره ی بادام و کنجد بو داده، به تامین پروتئین و ریز مغذی های ضروری بیمار کمک می‌نماید.

ناهار و شام: وعده های غذایی بیمار کرونایی به دلیل شرایط جسمی بیمار دستخوش تغییرات و محدودیت هایی می‌شود که روند بهبود بیماری را تسریع ‌بخشد. گنجاندن سوپ های روان و مقوی مانند سوپ هویج و مرغ، سوپ ورمیشل، سوپ شیر، سوپ کدو و سوپ جو در وعده ی غذایی ناهار و شام بسیار اهمیت دارد.

سرو غذاهای کاملا پخته شده و کم چرب مانند: آبگوشت، کته، پوره ی سیب زمینی، دلمه، دم پختک های مقوی، خوراک لوبیا، خورش بامیه، خورش کدو، خورش آلو، خورش قلیه ماهی، خورش قیمه، تاس کباب، آش رشته، آش ترخینه، آش های محلی، آش شله قلمکار، ماهی و کباب کاملا پخته شده به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌نماید.گنجاندن سبزیجات، سالادها، دورچین ها و آبمیوه های مقوی و سالم در برنامه ی غذایی، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. استفاده از هویج، کلم بروکلی، کلم برگ، کاهو، چغندر، ترب و سیب زمینی به صورت آب‌پز نیز توصیه می‌شود. سرو کباب های کم چرب و کاملا پخته شده، در بهبود اشتهای فرد تاثیر مثبت دارد.

میان وعده ها: کاهش اشتهای بیمار، افزایش نیاز بدن به انرژی، افزایش نیاز بدن به مواد مغذی، افزایش نیاز سیستم گوارشی به غذاهای سالم و تأثیر مواد غذایی مقوی، از عواملی هستند که استفاده از مواد غذایی مقوی در وعده های اصلی و میان وعده ها را لازم گردانده است.خوردن روزانه ۴ واحد میوه و سبزیجات، نوشیدن چای کمرنگ به همراه عسل، خرما، کشمش و مویز، سرو آبمیوه های ترجیحا ارگانیک آب هویج، آب آناناس و آب پرتقال، فرنی و حریره ی بادام، ژله های شیرین، مکمل های غذایی و ویتامین ها توصیه می‌شود. خوردن میوه های قرمز رنگ به شدت توصیه می شود زیرا میوه های قرمز رنگ به علت داشتن آنتی اکسیدان زیاد، موجب می شوند التهاب و درگیری ریه در کرونا پیشروی نکند.

تغذیه در زمان بیماری کرونا

پرهیز غذایی بیماران کرونایی

عادات غذایی نادرست، موجب بروز مشکلات جسمی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و چاقی یا لاغری مفرط می‌گردد. رعایت رژیم غذایی صحیح در روزهای سلامت بدن و تاثیر مثبت آن در افزایش مقاومت جسم در مواقع بیماری و بحرانی، سالهاست که بر همگان آشکار شده است. ابتلا به ویروس کرونا سیستم تنفسی، سیستم گوارشی، عضلات و حتی مغز بیماران کرونایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این وضعیت، پرهیز از عادات غذایی نادرست، به بهبود اوضاع بدن کمک می‌کند.

  • پرهیز از خوردن غذاهای پر ادویه و کاهش مصرف ادویه در طبخ غذاها
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های گازدار، بسیار شیرین، نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی بی کیفیت
  • پرهیز از خوردن تنقلات مضر شامل: پفک، چیپس، اسنک ها، لواشک، شکلات ها و کیک ها
  • حذف غذاهای نیم پز و خام مانند؛ تخم مرغ عسلی، استیک، سوشی، کنسروها، جگر خام و نیم پز، کباب های کاملا پخته نشده و کباب کوبیده
  • حذف غذاهای سرخ شده و پرچرب مانند: انواع کوکوها، قیمه بادمجان سرخ شده و کله پاچه چون ممکن است.( این غذا ها باعث افزایش التهاب بیمار خواهد شد)
  • حذف غذاهای فست فود مانند: ساندویچ های خیابانی، همبرگر و سیب زمینی سرخ شده
  • حذف رنگهای خوراکی و افزودنی های صنعتی در طبخ غذا
  • پرهیز از مصرف آبمیوه ی انگور و میوه ی خربزه به دلیل تشدید مشکلات تنفسی
  • پرهیز از مصرف شیرینی و تنقلات شیرین
  • حذف سیر، ترشی ها و فلفل تند در بیماران با حساسیت تنفسی بالا

عادات غذایی بیماران کرونایی

نکات تکمیلی در مورد عادات غذایی بیماران کرونایی

  1. رفع اختلالات گوارشی و کمبود اشتهای بیماران کرونایی، نیازمند وعده های غذایی کم حجم با افزایش تعداد وعده ها می باشد.
  2. توجه به توصیه های پزشک در مورد کرونا و عادات غذایی مخصوص رفع کسالت ناشی از نوع کرونا تشخیص داده شده.
  3. استفاده از وعده های غذایی سالم و تازه
  4. خودداری از مصرف غذاهای سرد شده، فریز شده یا دوباره گرم شده
  5. مصرف ویتامین ها و داروهای مکمل، مانند ویتامین D, ویتامین C، ویتامین B12، زینک، غلات، آجیل و خشکبار، مرکبات، غذاهای دریایی و غذاهای پروتئینی

 

سخن آخر

پس از رعایت اصول بهداشتی، افزایش ایمنی بدن برای جلوگیری از ورود ویروس و مبارزه با آن در صورت ابتلا به ویروس، برترین راه مقابله باCOVID_19 می باشد. در این مقاله با بایدها و نبایدهای غذایی بیماران کرونایی که حاصل رصد و پیمایش بیش از هزار مریض و تجربیات ما در کادر درمان بود، آشنا شدید. به منظور رهایی از اپیدمی کرونا و بازگشت به زندگی عادی، تزریق واکسن کرونا برای همه الزامی می باشد. سلامتی شما مهم ترین الویت ماست. ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt با برگزاری دوره های آموزشی مجازی بالینی گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. نکته های طلایی دوره برای همه افراد جامعه کاربردی و ضروری خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت معتبر استاد خسرو جمشیدیان یااینستاگراممراجعه نماید.

حتما ببینید

هر آنچه راجع به امیکرون باید بدانید| جمشیدیان هِلث

منشاء امیکرون کرونا که شکل تغییر یافته ویروس کوید-۱۹ است، نامشخص می باشد زیرا محتوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *