هر آنچه راجع به امیکرون باید بدانید| جمشیدیان هِلث

پیشگیری از امیکرون

منشاء امیکرون کرونا که شکل تغییر یافته ویروس کوید-۱۹ است، نامشخص می باشد زیرا محتوی تعداد زیادی جهش بوده که در سایر اشکال کوید-۱۹ نادر است. معروف ترین فرضیه این است که به دنبال یک عفونت ادامه دار در یک فردی که سیستم ایمنی او دچار اختلال بوده و مبتلا به HIV/Aids بوده است، ویروس امیکرون تولید شده است.

دانشمندان در آکادمی علوم چین فعلاً گزارش کرده اند که شکلی از جهش را در امیکرون پیدا کرده اند که شبیه به ویروسی است که موش آزمایشگاهی را آلوده کرده است. این دانشمندان بر این باور هستند که در سال ۲۰۲۰ کوید-۱۹ از یک انسان به یک موش رسیده، سپس در اواخر سال ۲۰۲۱ ویروس موش انسان را مبتلا کرده است.

در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۲۱ دانشمندان در آفریقای جنوبی آشکار ساختند که یک نوع جدید ویروس کوید-۱۹ تغییر شکل یافته را کشف کرده اند. آنها گزارش کردند که این نوع ویروس بسرعت در آفریقای جنوبی منتشر شده است و محتوی جهش های بسیار غیرعادی بوده که ویروس را بشدت عفونت زا تر از انواع قبلی ویروس می نماید.

شیوع گسترده کوید-۱۹ و گونه جهش یافته جدیدش بنام امیکرون نگران کننده است زیرا ممکن است به واکسن های موجود مقاوم باشد و خسارات جانی و مالی به همراه داشته باشد.

امیکرون

ویروس امیکرون که در قاره آفریقا شناخته شده است و از قدرت و بیماری زائی بیشتری نسبت به ویروس دلتا برخوردار است. با آمدن این ویروس، دوباره باید حالت آماده باش گرفت و مراقبت ها را شدت بخشید. زیرا شواهد نشان می دهد که حتی افراد واکسن زده (حتی دوز سوم) هم مبتلا شده اند. توصیه اکید بر این است که تمامی شما دوستان عزیزی که واکسیناسیون انجام نداده اید، واکسیناسیون را بتأخیر نیاندازند.

بر اساس مطالعات بالینی انجام شده در آفریقای جنوبی، جوانان ۲۰-۳۰ ساله علائم متوسط تا شدید داشته و برخی نیازمند مراقبت های ویژه هستند که درصد بالائی از این بیماران واکسینه نشده بودند. سازمان بهداشت جهانی گونه ۵۲۹/۱,۱،B کرونا ویروس را به عنوان گونه نگران کننده طبقه بندی کرد و آن را امیکرون (omicron) نامیده است.

جهش های ایجاد شده در گونه امیکرون به ۴۵ تا ۵۰ عدد می رسد. تنها ۳۰ مورد از این جهش ها در پروتئین اسپایک ویروس رخ داده اند. این پروتئین نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول های بدن میزبان دارد. ۱۰ مورد از این جهش ها نیز در بخش اتصال ویروس رخ داده که از جهش های نوع دلتا که قدرت شیوع بسیار بالائی دارد به مراتب بیشتر است. میزان سرایت و انتشار این ویروس بسیار زیاد است و علائم مشابهی به سرماخوردگی دارد و قرنطینه امیکرون باید حتما ۱۰ تا ۱۴ روز تداوم داشته باشد.

علائم امیکرون چیست؟

علائم امیکرون

علائم مشاهده شده در امیکرون

  • آب ریزش بینی
  • گلو درد
  • تب
  • سردرد
  • علائم گوارش
  • از دست رفتن حواس بویایی و چشایی

دو مورد آخر کمتر از بقیه موارد در افراد دیده شده است.

درگیری ریه در امیکرون

همانطور که گفته شد امیکرون راه هوایی فوقانی یعنی ابتدای نای تا دهان شما را درگیر می کند از این رو بیشتر افراد مبتلا به امیکرون دارای علائمی از جمله گلودرد، خلط و آبریزش بینی هستند. اما وجود این علائم به این معنی نیست که امیکرون باعث درگیری ریه نمی شود.

درگیری ریه در امیکرون برای افرادی که سابقه بیماری های زمینه ای ندارند خیلی کمتر است  و در افرادی که درصد درگیری ریه پایین بود نیاز به اقدامات خاصی نیست. اما افرادی که دارای بیماری copd یا برونشیت هستند درگیری ریه بیشتر دیده می شود.

چگونه بفهمیم درگیری ریه در امیکرون اتفاق افتاده است؟

ممکن است درگیری ریه در بیماری امیکرون ۵ درصد و یا بیشتر باشد که با توجه به وجود سابقه ی بیماری متفاوت است. البته افرادیکه واکسینه شده اند علائم کمتری خواهند داشت و ممکن است اصلا مبتلا به درگیری ریه نشوند. علائمی که نشان می دهد درگیری ریه در امیکرون اتفاق افتاده است شامل موارد زیر است:

  • احساس تنگی نفس: تنگی نفس یکی از مهمترین علامت های درگیری ریه است. زمانی که شما در حال فعالیت هستید به طور مثال در خانه یا سرکار فعالیت می کنید و یا در اثر حملات پانیک دچار تنگی نفس می شوید مربوط به درگیری ریه در کرونا نیست بلکه زمانی احساس تنگی نفس به امیکرون مربوط می شود که شما در حال استراحت هستید و نفس شما تنگ می شود. یعنی تعداد تنفس شما کم می شود.

    نحوه محاسبه تعداد تنفس به این صورت است که در افراد بزرگسال تعداد تنفس بین ۱۲ تا ۱۸ بار در دقیقه است. اما زمانیکه تعداد تنفس به بیش از ۲۰ بار در دقیقه می رسد، شما احساس خطر می کنید و هر چه این تعداد تنفس بیشتر شود خطرناک تر است و حجم تنفس هم کمتر می شود. بررسی تنفس در درگیری ریه بسیار مهم است و حتما باید به آن توجه شود تا درصد درگیری ریه کنترل و درمان شود.
  • افت اکسیژن خون شریانی: افت اکسیژن خون شریانی هم همراه تنگی نفس است. زمانی که به زیر ۹۲ می رسد اکسیژن خون افت پیدا کرده است. البته در بیماری امیکرون ما افت شدید اکسیژن را کمتر مشاهده کرده ایم ولی اگر به زیر ۹۲ افت پیدا کند باید به پزشک اطلاع داده شود.
  • تب کنترل نشده بیش از ۷۲ ساعت: زمانی که بیمار نتوانسته باشد تب را در طول سه روز با استامینوفن و داروهای تب بر کنترل کند بسیار خطرناک و مهم است. وجود تب مداوم یکی از علائمی است که نشان می دهد ریه شما حتی ده درصد هم درگیر شده است. در تب زیاد رنگ صورت قرمز می شود که باید حتما به پزشک مراجعه شود تا درصد درگیری افزایش پیدا نکند.
  • استفراغ بیش از ۴۸ ساعت: علامت بعدی در درگیری ریه در امیکرون این است که شما اگر بیش از ۴۸ ساعت استفراغ داشته باشید و کنترل نشده باشد باید به پزشک اطلاع داده شود این علامت بخصوص در سالمندان بیشتر است.

طبق تحقیقات انجام شده ریتم امکیرون سینوسی است. به این معنی که شما یک روز حالتان رو به بهبود است و روز بعد علائم شدت پیدا می کند. علائم امیکرون مانند رشته کوه ها است پس فکر نکنید که اگر تب را کنترل نکنید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد بلکه بهترین حالت این است که شما تحت نظر پزشک پایش و کنترل شوید. طبق تحقیقات کلا افرادی که واکسن زده اید به سرعت خوب می شوند و جای نگرانی نیست.

حتی افراد واکسن زده اگر درگیری ریه هم داشته باشند بسیار خفیف خواهد بود. اما بیمار حتما باید پایش شود و یا اینکه پرستار یا پزشک علائم بیماری را کنترل و بررسی کند. تمام موارد گفته شد خلاصه ای از این بود که شما بدانید اگر ریه شما در زمان  بیماری امیکرون درگیر شد چگونه متوجه شوید و وجود چه علامت هایی خطرناک است.

تست امیکرون

تست ها میزان دقت نسبتا پایینی دارند و نمی توان به طور قطع به آن ها اطمینان کرد. در بعضی موارد تست فرد مبتلا شده منفی شده است اما فرد تمام علائم بالینی را دارا بوده است. پس در هنگام مشاهده علائم ذکر شده به پزشک مراجعه کنید و در قرنطینه به تقویت سیستم ایمنی خود بپردازید.
توجه داشته باشید بیشتر افراد علائمی مثل گلو درد و گرفتگی صدا و سرفه های بیش از ۱۴ روز را داشته اند.

واکسن کرونا

افرادی که ۳ دوز واکسن کرونا را زده اند کمتر از بقیه افراد در معرض خطر هستند. افراد جوان با سیستم ایمنی بالا را خطر کمتری تهدید می کند و افراد سن بالا با بیماری های زمینه و نقص ایمنی و بیماری های قلبی عروقی در معرض خطر بیشتری هستند.

چند وقت بعد از امیکرون می توانم واکسن بزنم؟

سوالی که برای بیشتر افراد پیش می آید این است که در یک ماه اخیر کرونا یا امیکرون گرفته ام چه زمانی می توانم واکسن بزنم؟

اگر کرونای شما خفیف بوده و در بیمارستان بستری نشده اید، سه هفته پس از بهبود می توانید واکسن خود را بزنید و هر دوزی هم که باشد فرقی نمی کند.
اما زمانی که کرونای شما شدید بوده و در خانه یا بیمارستان بستری شده اید و نیاز به اکسیژن پیدا کرده اید. از نظر متخصصین عفونی باید صبر کنید و بعد از یک ماه تا ۶ هفته واکسن خود را تزریق کنید. پس اگر کرونا خفیف بوده ۳ هفته و اگر شدید بوده ۶ هفته بعد واکسن را تزریق می کنید.

ویروس امیکرون کرونا در جهان

تاکنون در ۱۱۰ کشور، ویروس امیکرون کرونا شناسائی شده است. از زمان تائید وجود و گسترش این ویروس توسط سازمان جهانی بهداشت، بررسی های علمی در سطح دنیا آغاز شده است. تأثیرگذاری واکسن های موجود یکی دیگر از نگرانی های جهانی گونه امیکرون می باشد. اکنون مطالعات زیادی برای سنجش میزان تأثیرگذاری واکسن های رایج در جریان است. قدرت سرایت امیکرون ۳ تا ۵ برابر نوع دلتا است. البته از نظر کشندگی کم خطرتر است.

احتمال شدت یافتن اثر ویروس امیکرون از فردی به فرد دیگری وجود دارد. از نظر کشندگی به عواملی از جمله جنس، نژاد و بیماریهای زمینه ای بستگی دارد. معلوم شده است که ویروس امیکرون به جای درگیری ریه ها، بیشتر بینی، گلو و نای را مورد هدف قرار می دهد. در واقع این گونه بیشتر در دستگاه تنفسی فوقانی مشاهده شده است و در ریه ها رشد کمتری داشته است.

به همین دلیل، گونه امیکرون در مقایسه با گونه های قبلی ویروس خفیف تر است. اما نتایج تحقیقات متخصصان نشان داده است که بر خلاف تصور اولیه، امیکرون نیز باعث بستری شدن بیمار و مرگ می شود. البته مرگ بیشتر برای افرادی اتفاق افتاده است که بیماری زمینه ای داشته یا واکسن نزده اند.

هر آنچه راجع به امیکرون باید بدانید

تاثیر رژیم غذایی بر مبتلا شدن به امیکرون

پروتئین بالا، مصرف آب زیاد ،مواد غذایی مغذی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار بدهید. تغذیه درست در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر بوده و باعث کاهش خطر ابتلا به امیکرون و انواع بیماری ها می شود.

پیشگیری از امیکرون

  • استفاده از ماسک کاملاً پوششی، رعایت پروتکل های بهداشتی.
  • رعایت فاصله حداقل یک متری از افراد دیگر.
  • در منزل پنجره ها را باز کنید، تهویه هوا کامل انجام شود.
  • از حضور در مکان های دربسته که تهویه هوا کم است اجتناب کنید.
  • افراد واکسینه شده حتماً دوز سوم را دریافت کنند.

قرنطینه امیکرون چند روز است؟

قرنطینه امیکرون بستگی به شرایط بیمار دارد. ما چیزی به عنوان قرنطینه ۵ روز نداریم. برای تمامی این ویروس ها مثل ویروس سرماخوردگی، ویروس آنفلوآنزا و یا ویروس کرونا باید ۷ تا ۱۰ روز قرنطینه انجام شود. حتما باید برای ویروس امیکرون ۱۰ روز قرنطینه در نظر گرفته شود.

بعد از این ده رو حدود ۷۰ درصد ریسک انتقال کاهش پیدا می کند و حال شما هم رو به بهبود خواهد رفت و ریسک بدتر شدن بیماری کاسته می یابد. پس بعد از ده روز قرنطینه امکان انتقال ۳۰ درصد خواهد بود. بعد از ده روز اگر از قرنطینه خارج شدید حتما باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید و ماسک را فراموش نکنید.
اما نکته ی بعدی این است که ما کی از قرنطینه خارج می شویم و چطور بفهمیم که زمان قرنطینه به پایان رسیده است؟

اگر شما علائم شدید همچون تب بالای ۳۸، سرفه پشت سر هم، سرفه خلط دار داشتید نباید از قرنطینه خارج شوید، وجود علائمی همچون تب شدید نشان دهنده ی این است که هنوز درمان کامل انجام نشده است. وجود این علائم حتی بعد از ۱۴ روز باز هم نیاز به ادامه قرنطینه دارد. حتما باید تمام علائم شدید بیماری فروکش کند تا بتوان از قرنطینه خارج شد و نزد دوست و فامیل و خانواده رفت.

کلام آخر

با توجه به شیوع و گسترش ویروس امیکرون با سرعت بسیار بالا توصیه می شود تزریق واکسن را به هیچ وجه به تاخیر نیندازید و تا می توانید از مواد مغذی و تاثیر گذار در تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید. بخاطر داشته باشید رعایت پروتکل های بهداشتی در کاهش و کنترل شیوع ویروس می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد و شما باید حتی با وجود دریافت واکسن همچنان در مکان های عمومی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

درمان درگیری ریه در کرونا

علائم درگیری ریه در کرونا |درمان درگیری ریه | جمشیدیان هِلث

علائم درگیری ریه در کرونا چیست؟ از زمان پاندمی ویروس کرونا و شیوع آن در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *