واکسن hpv | قیمت واکسن اچ پی وی | جمشیدیان هِلث

 hpv

واکسن hpv ضامن سلامت جنسی! طبق تحقیقات انجام شده، Hpv (اچ پی وی )یکی از بیماری های شایع مقاربتی در ایران و جهان است. این بیماری از طریق مقاربت جنسی انتقال می یابد. این بیماری درمان قطعی ندارد و فقط می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. اغلب بیماری های مقاربتی از طریق رابطه ی جنسی حفاظت نشده، منتقل می‌شوند. بنابراین رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، احتمال ابتلا به بیماری را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

یکی دیگر از راه های تضمینی پیشگیری از ابتلا به بیماری مذکور، تزریق واکسن زگیل تناسلی می باشد. این واکسن با ایجاد ایمنی بالا، سبب کاهش میزان ابتلا و انتقال بیماری زگیل تناسلی می گردد. آگاهی افراد از عوارض و آسیب های جدی این بیماری، افراد بسیاری را به تزریق واکسن زگیل تناسلی یا واکسن گارداسیل سوق می دهد.

زگیل تناسلی

واکسن hpv ایمنی بدن انسان را در برابر بیماری شایع hpv(Human papilloma) یا زگیل تناسلی افزایش می دهد. عامل زگیل تناسلی، ویروسی DNA دار است که اغلب از طریق تماس پوستی یا مخاطی با دستگاه تناسلی فرد و مقاربت جنسی منتقل می‌شود. این ویروس از طریق تماس دهانی نیز قابل انتقال است. بنابراین از قدرت انتقال بالایی برخوردار است.

ویروس hpv حاوی ۱۰۰ نوع مختلف می باشد که اغلب آنان کم خطر و برخی بسیار پرخطر می باشند. مدل شماره ۶ و ۱۱ از انواع کم خطر می باشند. در اغلب موارد در صورت ابتلای فرد به سویه های کم خطر، بدن ایمنی لازم را در برابر بیماری ایجاد می‌نماید. گاهی اوقات ویروس باعث ایجاد زگیل های تناسلی در بدن فرد می‌گردد. برخی از این زگیل ها خود به خود درمان می‌شوند و درمان برخی از طریق مصرف دارو مقدور می‌گردد. در حالیکه برخی زگیل های به وجود آمده از نوع پرخطر و غیرقابل درمان می باشند.

احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سرویکس از طریق سویه های پرخطر ۱۶ و ۱۸ بسیار بالا است. برخلاف بانوان، ابتلا به سرطان در مردان، از طریق آلودگی با ویروس hpv، بسیار نادر است. بنابراین بانوان بیشتر در معرض خطر ویروس مذکور قرار دارند.

به منظور جلوگیری ابتلا به انواع گوناگون این ویروس، تزریق واکسن زگیل تناسلی توصیه می گردد. واکسن زگیل تناسلی با ایجاد ایمنی صد در صدی در برابر ابتلا به بیماری، آمار جهانی ابتلا به hpv را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

زگیل تناسلی

تزریق واکسن hpv یا درمان های دیگر؟

ویروس hpv علاوه بر واکسن راه های پیشگیری و درمان مختلفی دارد، اما هیچکدام دارای ایمنی ۱۰۰%نمی باشند. ابتلا به ویروس زگیل تناسلی، گاهی بدون علائم فیزیکی می باشد، یعنی ممکن است  فردی ناقل ویروس باشد در حالی که فاقد هرگونه علائم ظاهری می باشد.

گاهی اوقات آلودگی با این ویروس سبب ایجاد زگیل های ریز و درشت در ناحیه تناسلی، مقعد و ران نیز می گردد. پیشگیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی از طریق رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی یا تزریق واکسن می باشد. درمان زگیل های تناسلی با استفاده از داروهای مختلف طی روش های گوناگون انجام می‌شود.

تشخیص این بیماری در آقایان بسیار دشوار می باشد، در حالیکه در بانوان با انجام تست پاپ اسمیر، ابتلا به بیماری بررسی می‌شود. تست پاپ اسمیر حتی نوع و مدل ویروس را نیز مشخص می‌کند. برخی زگیل ها به راحتی درمان می‌شوند. اما برخی بدخیم و غیر قابل درمان دائم می باشند.

روش های درمانی زگیل تناسلی شامل لیزر، جراحی سرپایی یا کوتر، کرایو تراپی و استفاده از کرم ها و پمادهای مختلف می باشند. دوام روش های درمانی گفته شده کوتاه مدت است و نیاز به تکرار مداوم دارد. با توجه به این موارد، تزریق واکسن بهترین و مطمئن ترین راه پیشگیری از ابتلا به hpv و عدم نیاز به درمان های طاقت فرسا و گران قیمت می باشد.

واکسن hpv با ایجاد ایمنی ۹۰ ای ۱۰۰% احتمال ابتلا به سرطان رحم در بانوان را نیز کاهش می‌دهد. همچنین چرخه انتقال ویروس را قطع می‌نماید.

واکسن hpv در ایران

آمار ابتلا به این بیماری در ایران، حدود ۱۰ % می باشد که درصد بسیار بالایی محسوب می‌شود. با توجه به عدم وجود درمان قطعی و دائمی بیماری hpv، پیشگیری از ابتلاء به این بیماری به نسبت درمان، در اولویت قرار می گیرد. تزریق واکسن hpv با ایجاد ایمنی ۱۰۰%، میزان ابتلا افراد به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم و عفونت های دستگاه تناسلی و مقعدی را کاهش می‌دهد.

این واکسن در برابر تمام مدل‌های ویروس hpv، ایمنی کامل ایجاد می نماید. سن مناسب تزریق واکسن مذکور از ۹ الی ۲۶ سالگی است که توصیه می‌شود تا سن ۴۵ سالگی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تزریق شود. تزریق واکسن در سن نوجوانی و جوانی، آمار ابتلا و انتقال بیماری را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

 واکسن hpv

تزریق واکسن hpv، با ایجاد ایمنی بالا در برابر ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم در بانوان، امری لازم و ضروری است. برخی از نکات تکمیلی مربوط به بیماری و واکسن آن، به شرح ذیل می باشند.

  • بانوان برای اطلاع از ابتلای به ویروس، تست پاپ اسمیر انجام می‌دهند.
  • افراد با بیماری های خاص، بانوان باردار، افراد تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی و افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی، پیش از تزریق واکسن، با پزشک متخصص مشورت نمایند.
  • پیشنهاد می‌شود تمام افراد پیش از تزریق واکسن با پزشک مربوطه مشورت نمایند.
  • عوارض واکسن hpv تب و لرز، سردرد و سرگیجه موقت و گذرا می باشد.

قیمت واکسن اچ پی وی

قیمت واکسن اچ پی وی

واکسن گارداسیل رایج ترین واکسن خارجی زگیل تناسلی است که قیمت واکسن گارداسیل دولتی هر دوز واکسن گارداسیل آمریکایی ۴ ظرفیتی در سال ۱۴۰۳ دو میلیون و دویست هزار تومان است.  واکسن ایرانی زگیل تناسلی با نام پاپیلو گارد، با قیمت بسیار پایین تر از واکسن خارجی در داروخانه ها موجود می باشد. تزریق این واکسن در سه دوز و دوره های زمانی مختلف انجام می‌شود. تزریق دوز اول واکسن که انجام شد دو ماه بعد، دوز دوم تزریق می‌شود. فاصله زمانی تزریق دوز اول و سوم، باید حداقل ۶ ماه باشد. یعنی دوز سوم شش ماه بعد از دوز اول تزریق شود. محل تزریق واکسن مدنظر در عضله دلتوئید بازو می باشد.

برای پیدا کردن عضله دلتوئید، به فاصله ی چهار انگشت از سرشانه، روی بازو خطی رسم می کنیم. به کمک خط یک مثلث رسم کرده و مرکز مثلث، عضله دلتوئید است که محل مناسبی برای تزریق واکسن می باشد. ایمنی ایجاد شده توسط آمپول مذکور، بیش از ۸ سال می باشد یعنی تا ۸ سال بدن در برابر انواع ویروس hpv در امان خواهد بود.

کلام آخر

باتوجه به گسترش و شیوع این ویروس در اثر رابطه های جنسی مراقبت نشده بهتر است هرچه سریع تر برای تزریق واکسن hpv اقدام کنید. این ویروس برای بانوان خطرات بیشتری را به همراه دارد که ممکن است برخی از این خطرات غیر قابل جبران باشند. پس با تزریق واکسن و پیشگیری از ابتلا به ویروس سلامتی خود و شریک جنسی‌تان را تضمین کرده تا بتوانید از آسیب های جدی آن در آینده در امان باشید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

 

حتما ببینید

آشنایی با بیماری صرع + علائم و درمان | جمشیدیان هِلث

آیا می‌دانید بیماری صرع چیست؟ آیا به دنبال به دست آوردن اطلاعات کاملی از این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *