آشنایی با بیماری صرع + علائم و درمان | جمشیدیان هِلث

آیا می‌دانید بیماری صرع چیست؟ آیا به دنبال به دست آوردن اطلاعات کاملی از این بیماری هستید؟ صرع یکی از بیماری‌هایی است که امروزه افراد زیادی از سطح جهان را درگیر خود کرده است. این بیماری به عنوان چهارمین بیماری شایع در جهان شناخته می‌شود که افراد متفاوتی به دنبال به دست آوردن اطلاعات مختلفی از آن هستند.

بیماری صرع

epilepsy چیست؟

صرع epilepsy مجموعه ای از سندرم ها بوده که با حملات تشنجی تکرار شونده و بدون علت محرک همراه هستند. صرع یک اختلال ناگهانی در فعالیت مغز شناخته می شود.

این بیماری معمولاً به اشکال مختلفی وجود دارد. برخی از افراد دچار صرع عضلات بدنشان به مدت کوتاه می‌شکند. برخی دیگر ممکن است هم روندی از فعالیت مغزی و عصبی و هم تشنج ها را تجربه کنند. برخی از انواع این بیماری نیاز به درمان پزشکی و داروهای ضد تشنج دارد. با این حال، در موارد دیگری نیز به جراحی و مداخله بیهوشی نیاز است.

انواع بیماری صرع

epilepsy یک بیماری مغزی و به صورت تشنجی است که در انواع مختلفی دیده می‌شود. برخی از انواع رایج این بیماری عبارتند از:

صرع جزئی

در این نوع epilepsy، فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در یک بخش خاص از مغز رخ می‌دهد. در این نوع افراد ممکن است تجربه تشنج‌ های محدود به یک قسمت از بدنشان همانند تکان دادن یا تغییر توانایی صحبت کردن را داشته باشند.

صرع گسترده

در این نوع بیماری ، فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در سراسر مغز رخ می‌دهد. این موضوع باعث تشنج جرقه‌ای در تمام بدن می‌شود و فرد به طور کامل کنترل خود را از دست می دهد. تشنج‌های کلونیک (شکستگی عضلانی شدید) و تشنج‌های تونیک (خشک شدن عضلات و نشستن به شدت) می‌توانند در این نوع epilepsy رخ دهند.

صرع دستگاهی

این نوع بیماری وابسته به علل خاصی است که عمدتاً از خارج مغز منشاء می‌گیرند. این علت ها شامل: فعالیت الکتریکی ناهنجار در قسمت‌های دیگر بدن همانند قلب، روده، ریه‌ها و طبل‌های گوش می باشند.

صرع نوار مغزی عملکردی

در این نوع بیماری به علت تحریک الکتریکی ناشی از فعالیت مغزی خاص، تشنج‌ها رخ می‌دهد. این مشکل عمدتاً در نتیجه تحریک مستقیم خارجی بر روی مغز، مانند فلش‌های نوری یا سونوگرافی ایجاد می‌شود.

همچنین epilepsy می‌تواند در انواع دیگری نیز دیده شود که در هر یک، علائم و علل خاصی دارد. برای تشخیص دقیق نوع epilepsy، معمولاً نیاز به تاریخچه بیماری، ام آر آی و نوار مغزی است. در صورت تشخیص صحیح، معالجه و درمان مناسب می‌توان به کنترل این بیماری و کاهش تشنج‌ها کمک کند.

صرع در کودکان

بیماری epilepsy یک نوع اختلال مغزی در انسان است که باعث ایجاد تشنج‌های مختلف و مکرری می‌شود. این بیماری از دیگر بیماری‌هایی است که می‌تواند در کودکان نیز رخ و بروز دهد. براساس یافته‌های مختلف این بیماری در کودکان باعث بروز مشکلات مختلفی از جمله عدم یادگیری مناسب و در نتیجه عدم موفقیت تحصیلی شود. این بیماری در ۴۰ درصد کودکان به دلایل نامشخصی رخ می‌دهد.

 

علائم بیماری صرع

علائم بیماری صرع در کودکان

بیماری epilepsy در کودکان دارای علائم مختلفی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیره شدن
  • وقفه تنفسی
  • حرکات سریع و تند بازوها و پاها
  • سفت شدن بدن
  • از دست دادن هوشیاری
  • مشکلات مربوط به تنفس و یا توقف تنفسی
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه
  • افتادن ناگهانی و بدون هیچ دلیل

آیا بیماری صرع قابل درمان است؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در نزدیکی خود فردی دچار بیماری epilepsy است، قطعا با سوالات مختلف و زیادی مواجه هستید. از جمله آنکه آیا این بیماری درمان دارد؟ درمان قطعی این بیماری چیست؟

بیماری epilepsy یکی از بیماری‌هایی است که قابل درمان به صورت صد در صدی نیست. اما می‌توان با کمک داروهای مختلف حملات صرع را کنترل و تا ۷۰ درصد کاهش داد. دقت داشته باشید این بیماری بیشتر در افراد مسن بوده که این افراد می‌توانند با مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب اقدام به درمان و یا کنترل حملات آن کنند.

درمان قطعی بیماری صرع با فنی توئین

دیلانتین یا فنی توئین در كنترل تمام انواع صرع به غیر از حملات صرع کوچک، درد عصب سه قلو، حمله مداوم صرعی، آریتمی قلبی و نیز برای تسریع در التیام زخم‌ها (بصورت موضعی) به‌كار می‌رود. در واقع با ایجاد اثر بازدارندگی بر کانال‌های خاص کلسیم از گسترش حملات ممانعت به عمل می‌آورد.

فنی توئین باعث هیپرپلازی لثه (رشد بیش از حد بافت لثه) می‌شود که دو تا سه بار مسواک زدن در طول روز رشد لثه را به تعویق میاندازد. حتماً برای انفوزیون تنها در سرم نرمال سالین رقیق شود. با سایر سرم‌ها رسوب می‌دهد. جذب روده‌ای دیلانتین کم است بنابراین برای جذب بهتر دو ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف شود.

جدیدترین روش درمان صرع

جدیدترین روش درمان صرع

يكی از روشهای كنترل صرع های مقاوم به درمان، انجام عمل جراحی است. به وسیله عمل جراحی کانون صرع و قسمت هایی از مغز که مولد و نقطه شروع کننده حملات صرعی هستند را از مغز بیمار خارج می کنند. در این جراحي که جراحی لوب تمپورال نامیده می شود، قسمت قدامي لب تمپورال ،آميگدال و هيپوكامپ در مغز این بیماران برداشته مي شود.

قسمت های مختلف مغز در مدیریت سیستم روانی و شناختی ما نقش های پیچیده ای بازی می کنند. فقدان آنها در روند طبیعی مغز می تواند عامل ایجاد برخی مشکلات احتمالی در سیستم روانی انسان باشد.

علت بیماری صرع

بیماری epilepsy جزو شایع‌ترین بیماری‌های موجود در جهان است که به دلایل مختلفی در انسان اتفاق می‌افتد. براساس پژوهش‌های انجام شده توسط متخصصان و پژوهشگران این بیماری با توجه به علت‌ها و موضوعات مختلفی صورت می‌گیرد که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد.

  • ژنتیک
  • آسیب دیدگی حین زایمان
  • آسیب دیدگی سر
  • بیماری های باکتریایی – ویروسی – انگلی
  • مسمومیت با سرب و مونو اکسید کربن و…..
سخن پایانی                                                                                                        

بیماری epilepsy یکی از بیماری‌هایی است که امروزه افراد مختلفی در سطح جهان را به خود درگیر کرده است. این بیماری شایع در کودکان و بزرگسالان است که درمان اصلی و کاملی نداشته و تنها می‌توان با برخی از روش‌ها حملات این بیماری را کنترل کرد. با دانستن علائم بیماری epilepsy می‌توان تشخیص به موقعی داشت و در زمان مناسب به یک پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کرد.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۹۳۸۰۴۱۴۳۳۷ تماس حاصل فرمایید

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

آپاندیسیت

بیماری آپاندیسیت و جراحی آپاندیس | جمشیدیان هِلث

بیشتر افراد در هنگام درد در ناحیه شکم احتمال بیماری آپاندیس را می‌ دهند. در …

یک نظر

  1. سلام خدمت شما دوره رو نگاه کردم واقعا به درد بخور بود با این هزینه ناچیز توی خونه تزریق زیرجلدی،عضلانی و سرم زدن رو یاد گرفتم.ممنون از شما به نظر من باید همه این دوره رو تهیه کنن و آموزش ببینند.یادگیریش نیاز هر انسانی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *