نحوه مصرف فنی توئین | تزریق فنی توئین | جمشیدیان هِلث

فِنی توئین چیست؟

نحوه مصرف فنی توئین چگونه است؟ مغز انسان از میلیون ها نورون و سلول عصبی تشکیل شده است. مغز به عنوان مرکز دستگاه عصبی، اعمال ارادی و غیرارادی فرد را کنترل می کند. در صورتیکه فعالیت این سلول ها دچار اختلال شود، مشکلات عدیده ای در عملکرد صحیح مغز و اعضای بدن رخ می دهد.

صرع یکی از اختلالات عملکرد مغز می باشد که به وسیله ی داروهای ضد صرع، نظیر فِنی توئین (Phenytoin) و کاربامازپین درمان می شود. این دارو در درمان آریتمی قلب، رفع درد عصب سه قلو، مداوای حملات صرع و تسریع بهبود وضعیت زخم ها استفاده می‌شود.

 

فنی توئین چیست؟

فِنی توئین(Phenytoin) یا دلانتین دارویی شیمیایی است که به شکل آمپول، پماد، شربت، کپسول و قرص قابل استفاده می باشد. این دارو در کنترل انواع صرع، بجز حملات صرع کوچک استفاده می شود. همچنین این دارو در درمان درد عصب سه قلو، حملات مداوم صرع مانند، آریتمی قلبی و به منظور تسریع التیام زخمها کاربرد دارد. به نظر می‌رسد این دارو با کاهش ورود یون های سدیم به درون غشاء نورون ها و افزایش خروج یون سدیم از نورون ها، سبب کنترل سرعت تشنج و مداوای صرع می گردد. به منظور آشنایی با عملکرد این دارو، در ادامه به بررسی بیماری های قابل درمان به وسیله ی این دارو می پردازیم.

صرع (epilepsy): صرع شامل مجموعه اختلالات عصبی شدید یا طولانی می باشد که به صورت تشنج بروز می نماید. این بیماری با حملات تشنجی و صرعی همراه است که در اکثر مواقع، بدون دلیل روی می دهند. حملات عصبی ای که دلیل مشخصی دارند، صرع تلقی نمی‌شوند. گاهی اوقات با آسیب اعصاب مغز، تومور مغزی، مصرف مواد مخدر، دارو و الکل، زمینه ی حملات صرعی فراهم می‌شود. دلیل اصلی صرع، اختلالات ژنتیکی و ناهنجاری های ساختاری عملکرد مغز می باشد. احتمال بروز این بیماری در نوزادان، کودکان و بزرگسالان وجود دارد.

صرع بر اساس نوع تشنج و علائم جانبی دیگر قابل تشخیص می باشد. استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی و نوار مغز طولانی، به تشخیص این بیماری کمک شایانی می نماید. صرع به طور کامل درمان نمی گردد اما با استفاده از دارو، رعایت رژیم غذایی و تغییر شیوه ی زندگی، می توان حملات آن را کاملا کنترل نمود.

تست فنی توئین

آریتمی قلبی: آریتمی قلبی به معنی ضربان و ریتم نامنظم و غیر طبیعی قلب می باشد. در حالت طبیعی، پیام الکتریکی قلب از گره سینوسی واقع در دهلیز راست به گره دهلیزی بطنی هدایت می شود، سپس در تمام قلب منتشر می شود.

در ناهنجاری آریتمی قلبی، این ترتیب دچار اختلال می‌شود. بی نظمی و ناهماهنگی تحریکات قلب، موجب آریتمی قلبی می‌شود که اکثرا به صورت کندی یا تندی غیر معمول ضربان قلب بروز می کند. عوامل موثر در بروز این بیماری چاقی، ورزش های سنگین، عوامل ژنتیکی، استعمال دخانیات و مشروبات الکلی می باشند. مصرف داروهای کنترل آریتمی، تغییر روش زندگی و استفاده از داروهای ضد لخته شدن خون و جراحی قلب، از راه های درمان آریتمی قلب می باشند.

درد عصب سه قلو: محل عصب سه قلو در صورت می باشد. در هر طرف صورت، یک عصب سه قلو قرار گرفته است که پیام های عصبی را میان صورت و مغز انتقال میدهد. عامل اصلی این بیماری، قابل تشخیص نمی باشد.اما بعضی اوقات بر اثر تحریک رگ خونی یا وجود تومور در محل این عصب، درد آغاز می گردد. گاهی اوقات تحلیل غلاف میلین اطراف این اعصاب، سبب درد در این ناحیه می‌گردد. این بیماری در بیشتر موارد با استفاده از داروهای ضد صرع و داروهای شل کننده ی عضلات درمان می گردد.

تزریق فنی توئین با چه سرمی انجام شود؟

تزریق فنی توئین با چه سرمی انجام شود؟

نحوه مصرف فنی توئین به صورت قرص و آمپول قابل استعمال می باشد. افراد در منزل از قرص، کپسول و شربت این دارو استفاده می کنند. در بیمارستان ها اکثرا از آمپول فنی توئین بهره می گیرند. برای بیمارانی که سابقه ی صرع دارند و تحت عمل جراحی قرار می گیرند، به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی، از فنی توئین بهره می گیرند. این دارو بسیار غلیظ بوده و باید قبل از تزریق، رقیق گردد.

این دارو با داروهای دیگر، تداخل دارویی داشته و موجب تولید رسوب و ایجاد عوارض در بدن فرد می گردد. اغلب سرم های مورد استفاده در بیمارستان ها، دکستروز ۵%، سرم رینگر، سرم ۱/۳،۲/۳، سرم لاکتات و سرم نرمال سالین می باشند.

آموزش تزریق فنی توئین

به منظور بررسی سرم مناسب و میزان رسوب تشکیل شده در سرم های مختلف، آزمایشی طراحی شده است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

مواد مورد نیاز: سرم دکستروز ۵ %، سرم رینگر، سرم یک سوم دو سوم، سرم لاکتات و سرم نرمال سالین، آمپول فنی توئین، سرنگ، لیوان شفاف.

  1. ابتدا روی هر کدام از لیوان ها نام یکی از سرم ها درج شود. سپس در هر لیوان، مقداری سرم اختصاصی آن لیوان ریخته شود.
  2. به وسیله ی سرنگ، محتویات درون آمپول به لیوان ها منتقل شود. در هر لیوان نیم الی یک سی‌سی فنی توئین تزریق شود.
  3. نیم ساعت صبر کرده و  سپس لیوان ها بررسی می‌شوند.
  4. نتیجه ی نهایی، تعیین کننده ی سرم مناسب برای تزریق این آمپول می باشد.
  5. محلول موجود در لیوان دکستروز ۵ %، کاملا تغییر رنگ داده و به رنگ سفید تبدیل شده است. رسوب به راحتی قابل مشاهده می باشد.
  6. در لیوان حاوی محلول رینگر و آمپول، رسوب کمتر از سرم دکستروز ایجاد شده است. اما رسوب و تغییر رنگ، مشهود می باشد.
  7. محلول یک سوم دو سوم با آمپول به شدت واکنش داده و رسوب ایجاد کرده است. در سرم های قندی واکنش شدیدتر می باشد.
  8. در محلول سرم رینگر لاکتات و آمپول، رسوب بسیار کمی مشاهده می‌شود. اما این سرم هم برای تزریق مناسب نمی باشد.
  9. محلول نرمال سالین با آمپول هیچ واکنشی نداشته و محلول شفاف می باشد.
  10. مشاهده و بررسی مراحل آزمایش ذکر شده، نشان دهنده ی سرم مناسب برای تزریق آمپول فِنی توئین می باشد. نحوه مصرف فنی توئین به منظور تزریق، فقط از سرم “نرمال سالین” استفاده شود.
سخن آخر

فنی توئین، از درمان صرع تا درمان زخم! در این مقاله راجع به دارویی فنی توئین به صورت کامل توضیح دادیم و گفتیم به منظور تزریق این دارو قبل از عمل جراحی برای بیماران صرعی، فقط از سرم “نرمال سالین” استفاده شود.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

دگزامتازون چیست

دگزامتازون + فواید و عوارض | جمشیدیان هِلث

دگزامتازون یا دگزا یک داروی ضد التهاب بوده که به صورت قرص، آمپول، قطره، شربت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *