بیماری آپاندیسیت و جراحی آپاندیس | جمشیدیان هِلث

بیشتر افراد در هنگام درد در ناحیه شکم احتمال بیماری آپاندیس را می‌ دهند. در صورتی که افراد حتی جای درست قرار گرفتن این عضو در بدن را نمی ‌دانند. حتی گاهی اوقات تصور می‌ کنند با گرفتن آزمایش خون این مشکل مشخص یا رد می‌شود. سپس در نهایت اگر وضعیت وخیم باشد منجر به عمل خواهد شد.

آپاندیسیت

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت Apendicitis به التهاب آپاندیس اطلاق می شود. آپاندیس زایده ای کوچک و کرمی شکل با طولی حدود ۸ تا ۱۰ سانتی متر است که در زیر دریچه ایلئوسکال به سکوم چسبیده است. آپاندیسیت شایع ترین علت جراحی اورژانس شکم می ‌باشد.

آپاندیس یا روده کور زائده‌ای کوچک و اندازه بند انگشت بوده که از روده بزرگ منشعب می‌شود. طول آپاندیس بین ۲ تا ۲۰ سانتی‌ متر متغیر بوده و قطر آپاندیس بین ۶ تا ۸ سانتی‌متر تغییر می‌کند.آپاندیسیت در افراد کمتر از دو سال نادر است و پیک شیوع آن بین ۱۰ الی ۳۰ سالگی است و وقوع آن در مردان بیشتر است.

درد آپاندیس بیشتر در بچه ها دیده می شود، این درد به صورت خنجری است یعنی پخش می شود. آپاندیسیت بیشتر در جوانان کم سن و افراد مسن ظاهر شده و برای تشخیص آپاندیسیت نیاز به دقت وحساسیت زیادی است.

علل آپاندیسیت

  • پیج خوردگی آپاندیس
  • تورم دیواره روده
  • وضعیت فیبروز دیواره روده
  • انسداد خارجی روده به علت بهم چسبیدن
  • عفونت

علائم آپاندیسیت

  • درد حاد شکمی به شکل موجی: بیمار مبتلا ناحیه را از طریق آرام خوابیدن و جمع کردن پاها جهت تسکین تنش وارده به عضلات شکمی مورد حفاظت قرار می ‌دهد.
  • درد در نقطه مک بورنی
  • علامت روزینگ یا درد در ناحیه تحتانی راست شکم به دنبال فشار به ناحیه تحتانی چپ شکم
  • تب خفیف، حالت تهوع، استفراغ
  • کاهش اشتها، سنگینی زبان، تنفس بد بو

تست آپاندیس در منزل

تشخیص آپاندیسیت

تشخیص این بیماری به روش های زیر انجام می شود:

  • لکوسیتوز خفیف
  • رادیوگرافی و سونوگرافی شکم
  • لاپاراسکوپی

تست آپاندیس در منزل

انسداد مجرای آپاندیس باعث شروع التهاب و عفونت آپاندیس می شود. شایع ‌ترین علتی که باعث انسداد آپاندیس می‌ شود، تجمع و سفت شدن توده‌های مدفوعی ایجاده شده در دهانه آن است.

تست آپاندیس در منزل یکی از مزیت ‌هایی بوده که برخی از مراکز درمانی قادر به ارائه خدمات آن هستند. پس اگر شما امکان رفتن به مراکز درمانی را ندارید از این طریق تست آپاندیس در منزل می‌ توانید مشکلتان را با نظر دکتر مربوطه، تشخیص دهید.در تست آپاندیس در منزل دکتر سوالاتی در زمینه سابقه بیماری زمینه ‌ای و علائم روتین آپاندیس می ‌پرسد و شکم مریض را معاینه می ‌کند.

تست آپاندیس در منزل دارای مزایای زیادی بوده که  در زیر اشاره خواهیم کرد: شبانه روزی بودن، امکان نگهداری بیمار در منزل،کاهش میزان رفت و آمد در مراکز درمانی برای تشخیص، کاهش هزینه‌ های جانبی، انجام دادن برخی از آزمایش ‌ها و تست ‌ها، استراحت شخص بیمار، دوره درمانی کوتاه و مفید، توجه بیشتر دکتر و پرستار.

جراحی آپاندیس

با گذر زمان و پیشرفت روز به روز تکنولوژی در تصویر برداری، برای تشخیص بیماری درصد منفی بودن آپاندیس همچنان بالا بوده و در این چند دهه اخیر تفاوت نداشته است. یعنی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که بیماری آپاندیسیت تشخیص داده می ‌شود در هنگام جراحی آپاندیس متوجه شده که اصلا آپاندیسیت نبوده است.

پس حتما از آپاندیسیت مطمئن شوید و بعد شکم بیمار را بشکافید، همچنین یک سری از موارد وجود دارد که آپاندیسیت را دیر تشخیص داده و به موقع جراحی آپاندیس انجام نمی‌شود. به ‌این گونه که حساسیت زیادی برای تشخیص درست آپاندیسیت مهم بوده تا شخص با مشکل مواجه نشود.

در عمل جراحی آپاندیس به صورت باز قسمتی از شکم را برش داده که این نوع جراحی را بیشتر زمانی که آپاندیس ترکیده باشد، انجام می‌دهند. هنگامی که آپاندیس می‌ ترکد باید به سرعت ضایعات را از شکم خارج کنند تا آسیبی به شخص بیمار نرسد. زیرا بدن بیمار مستعد عفونت بوده است. در عمل جراحی آپاندیس به صورت لاپاراسکوپی چند برش کوچک در شکم ایجاد می ‌شود تا ابزار‌های جراحی بتوانند از آن عبور کنند.

عوارض جراحی آپاندیس

شایع‌ ترین علت‌ هایی که بعد از جراحی آپاندیس پیش می ‌آیند عبارتند از:

  1. آبسه: بعد از جراحی عارضه ی اصلی، تشکیل آبسه است که معمولا زمانی رخ می دهد که آپاندیس حین جراحی و برداشتن، دچار پارگی یا پرفوراسیون شود که در این صورت عفونت در محل عمل و داخل شکم منتشر شده و موجب تشکیل آبسه شود.
  2. عفونت سطحی زخم
  3. خون‌ریزی
  4. فتق، پارکی و یا التهاب صفاق: این عارضه در بعضی مواقع منجر به جراحی دوباره آپاندیس می‌شود.

جراحی آپاندیس

درد شانه بعد از عمل آپاندیس

درد شانه بعد از عمل آپاندیس به صورت لاپاراسکوپی در طی دو الی سه روز برای بیمار ایجاد می‌شود. درد شانه بعد از عمل آپاندیس در هنگام راه رفتن و نشستن کمتر بوده اما در هنگام خوابیدن درد زیادی ناحیه شانه شما را می ‌گیرد.

هر چه زمان عمل شما طولانی تر شود درد شانه بعد از عمل آپاندیس بیشتر خواهد شد؛ زیرا عظلات شکمی سفت می ‌شود. گفته می ‌شود هر چه سرعت پر شدن هوا داخل شکم هنگام عمل لاپاراسکوپی زیاد باشد درد شانه بعد از عمل آپاندیس زیاد است.

بهترین میوه ها بعد از عمل جراحی آپاندیس

به بیمار بعد از چند ساعت از بهوش آمدن، اجازه خوردن مقدار کمی آب داده می‌شود. همچنین وعده‌های غذایی شما بعد از جراحی آپاندیس باید سبک باشد تا به راحتی هضم شوند. در رژیم غذایی بیمار باید از خوردن آجیل، مرغ، ماهی، گوشت، نان، برنج، غلات که نیاز به جویدن زیاد دارد، پرهیز کنند.

بهترین میوه بعد از عمل جراحی آپاندیس که شما باید از آن استفاده کنید میوه هایی چون آناناس، انبه، زردآلو و هر نوع میوه ‌ای که در آن ویتامین C، ویتامین A و ویتامینK  دارند، هستند. بهترین میوه بعد از عمل جراحی آپاندیس آن است که باعث نفخ و ایجاد مشکلات گوارشی برای شما نشود و اذیتی برای شما به همراه نداشته باشد.

کلام آخر

آپاندیسیت یک بیماری شایع بوده که در بیشتر افراد با سن ‌های مختلف دیده شده است. توجه کنید شروع علائم آپاندیسیت، دلیل بر احتمال ترکیدن آن نیست. زمانیکه دکتر شما از آپاندیسیت مطمئن نباشد خواستار ۲۴ ساعت زمان بوده. تا اگر علائم آپاندیسیت شما زیاد شد، جراحی را انجام دهد یا اگر به مرور زمان علائم کم شد شما را مرخص می‌ کند.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۹۳۸۰۴۱۴۳۳۷ تماس حاصل فرمایید

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

آشنایی با بیماری صرع + علائم و درمان | جمشیدیان هِلث

آیا می‌دانید بیماری صرع چیست؟ آیا به دنبال به دست آوردن اطلاعات کاملی از این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *