حملات پانیک | علائم حملات پانیک | جمشیدیان هِلث

چقدر با حملات پانیک و علائم آن آشنایی دارید؟
آیا تا به حال در یک موقعیت استرس زا قرار گرفته اید؟
آیا هنگام مواجه با یک محرک آور علائم غیر قابل کنترلی را تجربه کرده اید؟
در این مقاله سعی کردیم تا با پانیک، حملات پانیک، درما  و علائم آن بیشتر آشنا شویم تا در صورت مشاهده علائم آن را با کووید ۱۹ اشتباه نگیریم.

درمان حملات پانیک

اشتباده گرفتن حملات پانیک با کرونا

بعد از پاندمی ویروس کرونا بسیاری از افراد دچار تنگی نفسی شدند که ربطی به ویروس کرونا نداشت. اما چون یکی از علائم اصلی درگیری ریه در کروناو تنگی نفس است از این رو افراد با دیدن علائم تنگی نفس فورا به بیمارستان برای تشخیص کرونا مراجعه می کردند. اما بعد از معاینه مشخص می شد این افراد به دلیل حملات پانیک دچار تنگی نفس شدند.

در واقع حملات وحشت زدگی به معنی هجوم ناگهانی نگرانی و ترس شدید است. افراد زمانیکه دچار این حمله می شوند احساس خفگی و مرگ دارند، سپس فرد دچار تنگی تنفس می شود و ممکن است وجود این علائم در یک فرد بر روی روابط اجتماعی او تاثیر بگذارد و فرد تمایل کمتری به حضور در اجتماعات را داشته باشد. اما خبر خوبی که وجود دارد به لطف دانش روان پزشکی این اختلال قابل درمان است و پزشکان قادر هستند تا حجم این حملات را کاهش دهد تا فرد بتواند کنترل بیشتر و بهتری بر روی زندگی خود داشته باشد.

حملات پانیک چیست؟

حملات پانیک مختص تمام افراد نیست و معمولا برخی از افرادی زمانیکه نزدیک به محرکی می شوند که نسبت به آن ترس دارند مانند نزدیک شدن به یک حیوان یا شنیدن یک خبر بد و یا فهمیدن مبتلا شدن به یک بیماری مانند کرونا دچار حملات پانیک و وحشت زدگی می شوند. این حملات ممکن است تایم بسیار کم یک تا پنج دقیقه ای و یا یک ساعت ادامه پیدا کند. تکرار پانیک  باعث آسیب های روحی و جسمی زیادی می شود.

حملات پانیک

علائم حملات پانیک

حمله پانیک به حمله ی شدید اضطراب همراه با احساس مرگ قریب ‌الوقوع گفته می باشد. بروز این حملات در هر فرد متفاوت است و ممکن است یک فرد در سال یک بار چنین حمله ای را تجربه کند و یا اینکه هر روز یا هر ماه این حمله به او دست دهد. این حمله در گروه اختلالات اضطرابی قرار گرفته شده است که نوعی وضعیت روانی به حساب می آید که با هجوم ناگهانی وحشت و ترس، شخص از وقوع مجدد آن‌ها آگاه می‌شود. همانطور که گفتیم تایم این حملات متفاوت است اما در بیشتر موارد بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشند.

علایم اختلال وحشت زدگی شامل افزایش ضربان قلب، عرق‌کردن، احساس تنگی نفس و احساس فشردگی در قفسه ی سینه، احساس از دست‌ دادن تعادل یا گیجی، سردرد، تهوع یا دل آشوبه، احساس بی حسی یا مور مور شدن، احساس سرما یا گرمای شدید، احساس غیر واقعی بودن یا جدا بودن از محیط اطراف، ترس از مرگ و خفگی می باشد. این علائم در بیشتر موارد مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند اما چون گسترده هستند افراد فکر می کنند که دچار سکته قلبی شده اند و می‌ترسند که بمیرند.

جلوگیری از حملات پانیک

اگر سابقه حملات پانیک دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید چون پزشک با معاینه مشخص می کند که آیا این حملات مربوط به پانیک بوده یا خیر؟ تشخیص درست این اختلال توسط پزشک بسیار مهم است. پزشک با ارزیابی دقیق روانشناختی فرد، شرح حال بیمار، معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی به وجود پانیک پی می برد.

بعد از اینکه تشخیص پزشک برای فرد پانیک بود این بیمار نباید بترسد چون هیچ بیماری پیش زمینه ای زمینه ساز حملات پانیک و تنگی نفس نیست و حتی این افراد از نظر متابولیسمی هیچ مشکلی ندارند، پس در اثر این حملات مشکلی برای آن ها پیش نخواهد آمد. به طور کلی برای پیشگیری از حملات پانیک و تنگی نفس بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید.

  • اگر سابقه اختلال هراس دارید بهتر است برای یک مدت طولانی در یک جای ثابت ننشینید، حرکت کردن می تواند از بروز این حملات تا حد زیادی پیشگیری کند.
  • بهتر است تنفس صحیح را یاد بگیرید، حبس کردن نفس چیزی جز تپش قلب به دنبال نخواهد داشت، پس آرام باشید و آرام نفس بکشید.
  • بهتر است محل زندگی شما به خانواده و دوستانتان نزدیک باشد.
  • در برنامه روزانه خود ورزش و تمرینات ریلکسیشن را قرار دهید.
  • بهتر است مصرف الکل، کافئین و نیکوتین را به حداقل برسانید.
  • استراحت و تغذیه شما باید دقیق باشد.

چرا در حملات پانیک افراد بیشتر دچار تنگی نفس می شوند؟

یکی از دلایل مهمی که افراد حین حملات پانیک دچار تنگی نفس و افزایش ضربان قلب می شوند این است که افراد در ذهن خود احساس می کنند که در حال مردن هستند این احساس ها هستند که باعث می شوند فرد دچار تنفس سخت و تپش قلب شود.

علائم حملات پانیک

درمان حملات پانیک

درمان حملات پانیک به چه نحوی است؟ برای درمان حملات پانیک و تنگی نفس دو روش درمانی وجود دارد.
اولین درمان مربوط به خود شخص است، بهتر است فرد بیمار خود را از محرک هایی که باعث حمله می شوند، دور کند. مثلا زمانی که فرد ترس مبتلا شدن به کرونا را دارد بهتر است پروتکل های بهداشتی را رعایت کند و تا جای ممکن وارد اماکن شلوغ نشود. پس دوری کردن از محرک و اخبار منفی مفیدترین کار برای پیشگیری از تکرار و وقوع حملات است.

درمان دوم مراجعه به روانپزشک است. مصرف خودسرانه ی دارو برای این اختلال  جوابگو نیست و ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. اگر زیر نظر روانپزشک باشید با تجویز داروهای خاص و مختص پانیک و مشاوره های پی در پی و مفید، می تواند مشکل شما را درمان کند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد بیشتر افراد حملات پانیک و دچار شدن به تنگی نفس شدید را به اشتباه کرونا تشخیص می دهند و ممکن است به پزشک متخصص بیماری های ویروسی مراجعه کنند. در واقع هیچ تستی برای تشخیص دقیق اختلال هراس وجود ندارد و تشخیص تنها با مراجعه به روانشناس یا روانپزشک امکان پذیر است. سلامتی شما مهم ترین الویت ماست. از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید سپاسگذاریم.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *