آمبولی ریه چیست؟ | عوارض انوکساپارین | جمشیدیان هِلث

آمبولی ریه چیست؟

 

حتما شما هم بارها کلمه آمبولی ریه را شنیده اید و یا در بین دوستان و اطرافیانتان یک نفر را در اثر این بیماری از دست داده اید؛ آمبولی ریه چیست و چه علائمی دارد؟ در واقع این یک بیماری خطرناک است که در اثر انسداد رگها ایجاد می شود که این انسداد در اثر لخته ی خون یا چربی به وجود می آید. در واقع ورود این لخته ها به رگ ها باعث گرفتگی و انسداد سرخرگ های ریوی و یا بافت شش ها می شود.

روش های جلوگیری از آمبولی ریه

برای جلوگیری از به وجود آمدن این بیماری چند روش رایج وجود دارد که در زیر به آن ها می پردازیم.

روش اول: افرادی که چاق بوده و وزن زیادی دارند و یا افرادی که سن بالایی دارند می توانند از یک باند کشی استفاده کنند. برای زمانیکه این اشخاص می خواهد یک عمل جراحی انجام دهد و یا برای زمانیکه اتفاقی می افتد که دست یا پا فرد دچار شکستگی می شود و مجبور هستند یک ماه در خانه بماند و هیچ گونه تحرکی ندارند. در این موارد استفاده از باند کشی توصیه می شود. این باند در تمامی داروخانه ها موجود می باشد و می توانید به راحتی تهیه کنید.

شما برای بستن باند کشی باید باند از از بالای مچ پا تا بالای زانو (اواسط ران پا) بپیچید. در هر یک ساعت می توانید ۲۰ دقیقه از باند استفاده کنید و یا اینکه می توانید صبح یا ظهر باند کشی را ببندید. هر روز برای جلوگیری از لخته شدن خود و انسداد رگ ها می توانید این عمل را انجام دهید.

روش دوم: راه حل دیگری که برای آمبولی ریه وجود دارد پمپ هایی  به نام پمپ های پروفلاکسی می باشد که برای جلوگیری از این بیماری به کار گرفته می شود. توجه داشته باشید که این پمپ ها در مدل های مختلفی وجود دارد.

داروی انوکساپارین

آموزش کار با دستگاه پروفلاکسی

این دستگاه پیچیدیی خاصی ندارد و کار با آن ساده می باشد. بر روی این پمپ ها دکمه power یا خاموش و روشن وجود دارد که با زدن دکمه پمپ دستگاه روشن یا خاموش می باشد. روی دستگاه پروفیلاکسی دو عدد رابط یا کانکتور وجود دارد که از یک طرف به دستگاه و از طرف دیگه به پمپ به وصل می شود. بستن این کانکتورها ساده بوده و به راحتی رابط ها باز و بسته می شوند.

برای بستن این پمپ ها ابتدا کانکتورها را زیر ساق پای بیمار قرار داده سپس آن را از طریق چسب هایش در بالای زانو و روی ساق پا محکم کنید. سپس دستگاه شروع به کار می کند.

بر روی دستگاه علامت خالی شدن و پر شدن باد روی پمپ نمایش داده می شود و این عملکرد بر روی پا انجام می شود. در واقع با پر شدن و خالی شدن باد روی پای بیمار نوعی ماساژ برای پای می باشد. با این عمل خون در رگ ها لخته نمی شود و آمبولی ریه اتفاق نمی افتد.

در آمریکا از این پمپ های ماساژ برای عمل های بیهوشی بالای دو ساعت استفاده می شود و کار مناسبی است.  بخصوص برای افرادی که چاق هستند و سابقه ابتلا به این بیماری را دارند تا از ایجاد آمبولی ریه و مخاطرات بعد از آن جلوگیری شود.

داروی انوکساپارین در آمبولی ریه

داروی انوکساپارین یا کلکزان که یک داروی پرکاربرد در پزشکی می باشد. این دارو ضد انعقاد خون می باشد و بیشتر برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که سابقه آمبولی ریه یا DVT (ورید های عمقی) دارند و یا کسانی که پروفیلاکسی دارند یعنی از اتفاق لخته شدن خون با تجویز این دارو پیشگیری شود.

در چند سال اخیر به دلیل همه گیری ویروسی کرونا و برای جلوگیری از لخته شدن خون این دارو تجویز می شود. این دارو برای بیمارانی که در منزل هستند و یا در بیمارستان بستری هستند تجویز می شود.

نکات مهم در تجویز داروی انوکساپارین

داروی انوکساپارین برای درمان و جلوگیری از ترومبوز وریدهای عمقی یا DVT، جلوگیری از آمبولی ریه در دوران بارداری، در موارد خاصی از جراحی و در بیماری کرونا تجویز می شود. دوزهای این دارو متفاوت است و در انواع دو دهم میلی گرم، چهار دهم میلی گرم، شش دهم میلی گرم، هشت دهم و یک میلی گرم وجود  دارد که روی دارو درج می شود. در ایران بیشتر نمونه های چهار هزارتایی و شش هزارتایی استفاده می شود.

تزریق داروی انوکساپرین به صورت زیر جلدی است و نباید عضلانی تزریق شود. بیشترین محلی که برای تزریق مناسب بوده و مورد استفاده قرار می گیرد دور ناف می باشد و یا اینکه می توانید روی عضله ی ران تزریق کنید. بهتر است محل تزریق دارو هر بار تغییر داده شود.

امکان کبود شدن محل تزریق وجود دارد و با علائمی از قبیل درد و سوزش یا خارش همراه می باشد. با دیدن این علائم هیچ کاری نباید انجام دهید چون این علائم کاملا طبیعی هستند و وجود این علائم نگران کننده نیست. برای کاهش درد و کبودی می توانید از کمپرس یخ بر روی محل تزریق استفاده کنید.

داروی انوکساپارین یک داروی کاملا ایمن می باشد و خیلی نادر است که بیمار دچار خونریزی شود؛ اما در دوز بالا ممکن است خونریزی ایجاد شود.

جلوگیری از آمبولی ریه

علائم خطرناک انوکساپارین

بعد از تزریق انوکساپارین چه علائمی نگران کننده هستند و باید با مشاهده آن ها به پزشک مراجعه کنید؟

داشتن سرگیجه، خون دماغ شدن، ادرار و مدفوع تیره جزء علائم خطر هستند و باید حتما به پزشک اطلاع دهید. چون این نشانه ها علامت خونریزی در دوز بالا می باشند. در افرادی که مشکلات کلیوی دارند و دیالیز می شوند، خانم های باردار و یا افرادی که مشکلات طناب نخاعی عصبی دارند باید این دارو با احتیاط و طبق نظر پزشک مصرف شود چون ممکن است باعث هماتوم و خونریزی شود. در این افراد باید پزشک دوز دارو را تعیین می کند و زیر نظر پزشک تزریق شود.

زمانی که شما انوکساپارین را مصرف می کنید بایستی از مصرف داروهایی از قبیل آسپرین، پلاویکس، ایبوپروفن و … خودداری کنید چون مصرف همزمان این داروها باهم خطرناک است.

کلام آخر

آمبولی ریه با لخته شدن خون یا چربی در سرخرگ های ریوی و یا بافت شش ها به وجود می آید. همانطور که گفته شد آمبولی ریه بیشتر در افرادی که دارای اضافه وزن هستند ممکن است به وجود بیاید. امید است با مطالعه این مقاله بتوانید به موقع و به راحتی از بروز آمبولی ریه جلوگیری کنید. همچنین از عوارض و اتفاقات جانبی بعد از تزریق دارو این بیماری مطلع شده باشید و در صورت ایجاد مشکل بلافاصله به پزشک خود اطلاع داده و از خطرات بعدی آن جلوگیری کنید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *