درمان آفت دهان | علت ایجاد برفک | جمشیدیان هِلث

آفت دهان

آیا با درمان آفت دهان آشنایی دارید؟ یکی از شایع ترین مشکلاتی که همه ما در زندگی ممکن است حداقل یک بار به آن دچار شده باشیم آفت دهان یا برفک است.گاها این بیماری هیچ دلیل مشخصی ندارد و بدون هیچ گونه دلیل شناخته شده ای بر روی مخاط دهان، زبان یا لثه ظاهر می شود و بسیار دردناک می باشد. قطعا همه ما با دیدن علائم آفت از درمان های خانگی و سنتی برای رفع این مشکل استفاده می کنیم، حال ممکن است شما با چندین درمان به نتیجه دلخواه برسید و آفت را رفع کنید و یا اینکه ممکن است با درمان های تخصصی تر این ضایعات را کنترل و درمان کنید.

از آنجا که وجود ضایعات در داخل دهان بر روی خورد و خوراک و حتی حرف زدن انسان تاثیر بدی دارد، پس نمی توان این موضوع را نادیده گرفت و انتظار درمان به خودی خود را داشت. متخصصان طب سنتی و طب شیمیایی روش های متعددی را برای مهار کردن این ضایعات دردناک معرفی کرده اند که در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

آفت دهان یا برفک

آفت دهان یا همان برفک یا سفیدی به دلیل عفونت های قارچی یا ویروسی یا به دلیل عوامل ناشناخته بروز می کند. گاها ممکن است شما با یک حساسیت غذایی یا حساسیت دارویی دچار زخم های کوچک سفید رنگی با حاشیه ایی قرمز بر روی مخاط نرم دهان شوید. گاها افراد با یک استرس ساده یا تغییر رژیم غذایی دچار آفت می شوند و ممکن است دچار آفت کوچک، آفت بزرگ و یا آفت تبخالی شوند. این زخم ها در ابتدا با سوزش و درد کمی همراه هستند و اگر درمان موثری انجام نشود ممکن است زخم بزرگتر شود و درد آن بیشتر شود.

علت ایجاد آفت دهان چیست؟

علت ایجاد برفک یا آفت دهان چیست؟

آیا تا به حال تجربه ی این را داشته اید که با خوردن مواد غذایی از قبیل بادمجان، کنسرو ماهی، ادویه جات، خربزه و … مخاط داخل دهان ملتهب و دردناک شوند، این ضایعات و التهابات در واقع همان آفت دهان است که یک بیماری نسبتا شایع است و حدود ۹۰ درصد از افراد حداقل یک بار در زندگی از پیدایش این ضایعه تجربه ناخوشایندی داشته اند.اگر بخواهیم بیماری دهان را از لحاظ درصد شیوع طبقه بندی کنیم آفت دهان در رده ی بالا قرار دارد که با ضایعات دردناک نکروتیک در هر قسمتی از دهان مانند زبان، لثه، دیواره های داخلی دهان و … همراه است.

شاید در طول زندگی چندین بار به این عارضه مبتلا شده باشید و بی توجهی و عدم درمان مناسب موجب عود دوباره علایم شده باشد. درست است که بیماری غالبا با علائم ناشناخته بروز می کند اما دلیلی وجود ندارد که افراد ایمنی خود را به خطر بیندازند و هیچ روش درمانی را به کار نگیرند.

گاها ممکن است آفت دهان به دلیل خود ایمنی پدیدار شود. به هر حال هر علتی که سبب آفت شده باشد، باید درمان شود تا طول درمان کوتاهتر شود و در بیشتر موارد از عود دوباره جلوگیری شود. ضایعات آفت بسته به روش درمان معمولا ده تا ۱۴ روز باقی می مانند و بعد از آن در صورت عدم درمان خود به خود از بین می روند.

 

 

 درمان آفت دهان

رایج ترین درمان آفت دهان 

همه افراد با کوچکترین سوزشی در قسمت های داخلی دهان به وجود آفت دهان یا برفک یا سفیدک دهان شک می کنند و اگر زخم های کوچکی مشاهده کنند، درمان آفت دهان سنتی و خانگی را شروع می کنند. معمولا درمان آفت دهان با روش های خانگی جوابگو است اما اگر فرد به صورت مداوم دچار این عارضه می شود باید حتما درمان های تخصصی را به کار بگیرد. در زیر چند نمونه از رایج ترین درمان آفت دهان را بیان می کنیم.

درمان با رب انار: معمولا قبل از شروع هر گونه درمان شیمیایی و دارویی افراد برای رفع آفت از روش های سنتی و خانگی استفاده می کنند. درمان با رب انار یک درمان رایج و در دسترس است که برای رفع این ضایعات موثر است.

طریقه مصرف این محصول به این صورت است که باید در آب حل شود و در دهان غرغره کنید و یا قورت دهید این روش را باید یک الی سه مرتبه در روز انجام دهید. به جای رب انار می توانید با رب شاه توت این کار را انجام دهید. اگر این درمان به صورت بهداشتی انجام شود می تواند، نتیجه بخش باشد. چون انار به دلیل داشتن “پلی فنول ها” و “اسید الایژیک” دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد.

آب نمک: یکی دیگر از درمان های موثر آب نمک می باشد. دلیل استفاده از آب نمک، خاصیت ضد التهابی بودن آن است. که بیشتر افراد با مشاهده ی علائم اولیه سریعا مقداری آب نمک را غرغره می کنند. شما می توانید یک الی سه بار در روز برای کاهش التهاب آفت دهان از این درمان استفاده کنید.

قطره نیستاتین: در پاره ای مواقع شدت آفت زیاد است و درمان های خانگی و سنتی جوابگو نیست. از این رو افراد به اورژانس یا پزشک عمومی مراجعه می کنند. پزشکان معمولا در این شرایط قطره نیستاتین را تجویز می کنند.

این قطره بهترین درمان برای عفونت قارچی دهان می باشد. عفونت های قارچی معمولا در اثر قارچ کاندیدا به وجود می آیند و مصرف این قطره باعث کشتن قارچ کاندیدا می شود. برای اطلاع پیدا کردن از طریقه ی مصرف حتما باید بروشور داخل جعبه را مطالعه کنید. چون در بروشور مقدار مصرف، تداخلات دارویی، طریقه ی مصرف و غیره درج شده است.

شربت دیفن هیدرامین: بعضی از پزشکان برای درمان آفت دهان شربت دیفن هیدرامین تجویز می کنند. در این روش یک آمپول دگزامتازون با یک آمپول لیدوکایین را به شربت اضافه می کنند تا بی حسی موضعی ایجاد کند و درد ضایعه را کاهش دهد. گاها کپسول تتراسایکلین به این ترکیبات اضافه می شود و در برخی موارد هم حذف می شود و جز ترکیبات ثابت نیست.

دگزامتازون و شربت دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین قوی است. دگزامتازون یک کورتون قوی است که خاصیت ضد التهابی و ضد آلرژی که ایجاد می کند خیلی سریع حتی اگر عفونت قارچی باشد رفع می شود که اگر تتراسایکلین هم اضافه کرده باشید خود این کپسول خاصیت ضد عفونت قارچی دارد و تا حد زیادی مشکل را برطرف میکند.

طریقه ی مصرف این ترکیبات به صورت غرغره کردن در دهان می باشد. توجه داشته باشید که این شربت را نباید قورت دهید.گاها ممکن است فرد تمام این روش ها را امتحان کرده باشد یا حتی در بیمارستان بستری شده باشد، اما عفونت قارچی با هیچ روش درمانی مانند دارو، قطره، ژل و … برطرف نشده و فرد مجددا آفت می زند. این  افراد باید از طریق اصلاح رژیم غذایی درمان شوند و مرتبا توسط پزشک متخصص تغذیه، متخصص گوش، حلق و بینی و پزشک طب اورژانس معاینه شوند تا بهترین درمان که همان ترکیب شربت دیفن هیدرامین با دگزامتازون و لیدوکایین است، برای آن ها به کار گرفته شود.

سخن نهایی

آفت دهان یا همان برفک یا سفیدی به دلیل عفونت های قارچی یا ویروسی یا به دلیل عوامل ناشناخته بروز می کند. برای درمان آفت دهان از درمان با رب انار ، غرغره آب نمک، قطره نیستاتین و شربت دیفن هیدرامین استفاده می شود که در این مقاله به هر کدام جداگانه پرداختیم. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که تفاوت آفت دهان با تبخال چیست؟ ؟ برای رسیدین به این پرسش مقاله درمان تبخال را مطالعه کنید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

5 نظر

  1. سلام آقای دکتر
    آیا از آمپول استامینوفن به جای لیدوکائین در ترکیب دگزا و دیفن میشه استفاده کرد؟

  2. سلام دکتر گفت دیفن با دگزا مخلوط قر قره وقورت بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *