درمان تبخال| عوامل موثر فعال شدن ویروس تبخال| جمشیدیان هِلث

ویروس تبخال

آیا می دانید درمان تبخال چگونه است؟ یکی از شایع ترین بیماری های ویروسی که روزانه افراد زیادی به آن دچار می شوند، تبخال است. حتما شما بارها افرادی را دیده اید که اطراف لبشان تبخال زده اند. زخم های کوچک اطراف دهان جدای از اینکه ظاهر ناخوشایندی دارند، دردناک نیز هستند .اگر درمان نشوند ممکن است تا حدودی گسترش پیدا کنند و برای فرد آزار دهنده باشند.

عامل به وجود آورنده تبخال یک ویروس به اسم هرپس یا hsv می باشد که خود ویروس HSV به دو دسته تیپ یک و تیپ دو تقسیم بندی می شود. در مبحث زیر میخواهیم تنها با نوع تیپ یک این ویروس آشنا شویم و کاری با تیپ دو که باعث بیماری های ژنیتال می شود نداریم. ویروس HSV تیب یک به دو دسته تقسیم بندی می شود که شامل عفونت اولیه و عفونت ثانویه می باشد. در ادامه با علائم و روش های درمانی هر کدام بیشتر آشنا خواهیم شد.

درباره تبخال این مهمان ناخوانده بیشتر بدانیم

نا آگاهی افراد در خصوص این بیماری و درمان تبخال می تواند باعث به کار گرفتن روش های درمانی مختلفی شود که در بیشتر مواقع نتیجه بخش هم نیست. شما در ابتدا باید بدانید که این بیماری در اثر عفونت عود کننده ویروسی به وجود می آید. زمانی که ویروس وارد بدن می شود هیچ گونه علامت خاصی ندارد اما به محض مساعد شدن شرایط عود می کند و باعث زخم در اطراف لب می شود.

بیشتر افرادی که تجربه این بیماری دارند ابراز می کنند که، زمانی دچار تبخال شده اند که در معرض استرس و اضطراب قرار گرفته اند. مثلا فرد خواب بدی می بیند و مضطرب از خواب بیدار می شود و صبح مشاهده می کند که گوشه لب دچار تبخال شده است.

همانطور که گفته شد عامل تبخال لب ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ می باشد. ظاهر این بیماری به شکل تاول های ریز پر از آب هستند که معمولا اطراف لب ظاهر می شوند. راه های انتقال آن تماس با افراد آلوده به ویروس است و ممکن است یک فرد در کودکی مبتلا شده باشد ولی عود آن در بزرگسالی باشد.

زمانی که فرد به این ویروس مبتلا شود ویروس در اعصاب صورت به طور فعال و نهفته باقی می ماند و شاید هیچوقت شرایط عود آن فراهم نشود و تا پایان عمر همانطور نهفته و غیر فعال باشد.

عوامل موثر در فعال شدن ویروس تبخال

معمولا عفونت های اولیه در تیپ یک تبخال بدون علامت و مخفی هستند.وقتی فعال می شوند معمولا سر و صدای زیادی به پا می کنند. عوامل زیادی در فعال شدن این ویروس دخیل است.سرماخوردگی، تب، استرس، درمان‌های دندانپزشکی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند نقش زیادی در بیدار شدن ویروس داشته باشد.

علاوه بر این عوامل، انجام روش‌های زیبایی مانند تزریق ژل، فیلر، لیزر موهای زائد و سولاریوم و .. نیز می تواند باعث عود ویروس و در نتیجه بروز علائم شوند.نکته حائز اهمیت این است که ابتلا به هرپس سیمپلکس نوع ۱ فقط با تبخال لب خاتمه پیدا نمی کند.در بیشتر موارد فرد دچار تبخال در ناحیه تناسلی، چشم‌ها و پوست انگشتان دست می شود و ممکن است به شکل تبخال تناسلی یا تبخال بینی علائم خود را نشان دهد.

عوامل موثر بر فعال شدن ویروس تبخال

علائم تبخال

علائم در بیماری تبخال تیپ یک با توجه به نوع عفونت اولیه و ثانویه متفاوت می باشد.

در عفونت اولیه زمانی که علامت های بیماری ظاهر شود معمولا فرد دچار تب، لرز، بدن درد، تبخال زدن در ناحیه بوکال، تبخال زدن در ناحیه لب و لثه و دهان می شود و این علائم معمولا در بزرگسالان روی می دهد. اگر کودکان به این ویروس مبتلا شوند باعث فارنژیت، میالژی، تب، درد، بدن درد، التهاب شدید لثه یا ژنژیویت و لرز می شود.

در عفونت ثانویه در واقع علائم چیزی است که ما مشاهده می کنیم در واقع همان سوزش و خارش و زخم لب است که ما را سریعا وادار به درمان می کند.

زمان بروز نشانه ها در تبخال

همانطور که گفته شد در بیماری تبخال در ابتدای وارد شدن ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک فرد هیچ گونه علائمی ندارد.

در کودکان برای اولین بار بعد از گذشت یک هفته ممکن است دچار تب، سردرد، تهوع و استفراغ شوند. ممکن است در بلع مشکل پیدا کنند و همراه آن گلو درد داشته باشند. حتی در برخی موارد زخمهایی هم در دهان ایجاد می شود و علائم معمولا یک تا نهایتا دو هفته در بدن کودک می ماند.

اما این پایان ماجرا نیست و ویروس خفته شده ممکن است برای بار دوم، سوم و…. دوباره عود کند و زخم هایی در ناحیه اطراف لب ها ظاهر و درد و قرمزی را به همراه داشته باشد.

در ابتدای ظاهر شدن علائم معمولا فقط درد و سوزش وجود دارد و زخم های کوچک بعد از چند روز کم کم ظاهر می شوند و مایعات عفونی داخل آن ها پر از ویروس و به شدت واگیردار هستند و تا نهایتا دو هفته از بین می روند. هیچ روش قطعی برای تشخیص نحوه ورود ویروس به بدن وجود ندارد و واکسن های متعددی برای پیشگیری از ابتلا به آن وجود دارد که معمولا به درد افرادی می خورد که تاکنون به این ویروس مبتلا نشده باشند. اما داروهای ضد ویروسی می تواند ضایعات تبخال را تا حدودی کنترل و درمان کند.

 روش های درمان تبخال

روش های درمان تبخال

نکته مهمی که در تیپ یک بیماری تبخال وجود دارد این است که در برخی از افراد ضایعاتی در انگشتان دست ایجاد می شود که معروف به هرپتیک ویتلو herpetic whitlow است. افرادی که مبتلا به عفونت های چشمی، عفونت های قرنیه، مننژیت، درماتیت خود ایمنی هستند بیشتر در معرض ابتلا به این ضایعات دست هستند که برای درمان سریعا باید به متخصص مراجعه کنند چون این ضایعات بسیار دردناک و آزار دهنده هستند.

اما درمان تبخال یا هرپس هم به صورت پماد و هم قرص وجود دارد. استفاده از پماد باید بلافاصله بعد از احساس سوزش و خارش می باشد تا جلوی تبخال گرفته شود و روند درمان تبخال تسریع کند. اگر زخم های تبخال ظاهر شود، زدن پماد بی نتیجه است و تاثیری در درمان تبخال ندارد.

اما درمان دارویی برای افرادی که بیماری های خود ایمنی دارند مانند افراد مبتلا به دیابت و اطفال باید ۷ الی ۱۰ روز هر ۸ ساعت ۴۰۰ میلی گرم قرص آسیکلوویر مصرف کنند. اگر بعد از پایان ده روز درمان موثر بود و درمان تبخال اتفاق افتاده، مصرف دارو قطع شود و اگر فرد مشکلات خود ایمنی ندارد و مشکلات پیش زمینه ای هم ندارد، می تواند هر ۵ ساعت از مقدار مشخص شده ی دارو استفاده کند.

کلام آخر

یکی از شایع ترین بیماری های ویروسی، تبخال لب می باشد. عامل به وجود آورنده تبخال یک ویروس به اسم هرپس یا hsv می باشد. در عفونت اولیه  بزرگسالان زمانی که علامت های بیماری ظاهر شود معمولا فرد دچار تب، لرز، بدن درد، تبخال زدن در ناحیه بوکال، تبخال زدن در ناحیه لب و لثه و دهان می شود. درمان هرپس هم به صورت پماد و هم قرص وجود دارد که در این مقاله به آن پرداختیم. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که تفاوت تبخال با آفت چیست؟ برای رسیدین به این پرسش مقاله درمان آفت دهان را مطالعه کنید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *