تست پنی سیلین | تزریق پنی سیلین | جمشیدیان هِلث

پنی سیلین

همانطور که می دانید تمام افرادی که برای درمان بیماری های خود می خواهند پنی سیلین یا هر آنتی بیوتیک دیگری تزریق کنند حتما باید تست پنی سیلین را انجام دهند. از آنجا که بیشتر افراد ممکن است به آنتی بیوتیک ها آلرژی داشته باشند پس انجام تست قبل از تزریق اصلی، بسیار مهم است و از عوارض ناخواسته مانند شوک آنافیلاکسی جلوگیری می کند.

برای تست، مقدار بسیار کمی از داروی رقیق شده را به زیر پوست تزریق می کنند و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اگر فرد هیچ گونه علائم حساسیتی نداشته باشد داروی با مقدار واقعی تزریق می شود. اما اگر فرد در محل تزریق با علائمی از قبیل سوزش، خارش، قرمزی، درد و … همراه شد باید از تزریق خودداری شود. در ادامه با شیوه انجام این تست آشنا خواهیم شد.

طریقه انجام تست پنی سیلین

برای انجام تست پنی سیلین همانند سایر آنتی بیوتیک ها از تزریق interadermal یا زیر جلدی استفاده می شود. نحوه تزریق interadermal که برای تست های آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین، آمپی سیلین و گروه سفالوسپورین ها که شامل همه مشتقات آن می شود از جمله سفتریاکسون، کفلین و … یکسان است و فقط مقدار دارو و مقدار غلظت آن متفاوت می باشد. در اینجا ما میزان رقیق شده به صورت تقریبی برای داروی پنی سیلین را آموزش داده ایم.

حال برای تزریق چه کاری باید انجام دهید. در واقع پنی سیلین ها انواع مختلفی دارند که در این جا نمونه کلی آموزش داده می شود و اغلب برای همه ی پنی سیلین ها یکسان است. در وهله اول شما هر ویالی که دارید و یا از هر آنتی بیوتیکی که دارید، ده سی سی را رقیق کنید. بعد از این ده سی سی که رقیق شد یک سی سی را در یک سرنگ انسولین بکشید و با دو الی یک خط در آمپول های مختلف تست می کنیم. یعنی در واقع ۵ خط از سرنگ انسولین تست می کنیم که اگر بر روی نیم سی سی باشد کافی است. حالا برای تزریق نمی توانیم در هر جایی از بدن این کار را انجام دهیم.

بهترین محل برای تست پنی سیلین قسمت داخلی آرنج است. به طور کلی قسمت داخلی آرنج محل مناسبی برای تست تمامی آنتی بیوتیک ها می باشد.

قبل از تزریق بایستی به صورت دورانی محل تزریق را ضدعفونی کنید. بعد از ضدعفونی باید قسمتی که نوک سوزن به صورت مورب است را پیدا کنید،این نوک مورب سوزن حین تزریق بایستی به طرف بالا باشد. حال با دست دیگر پوست داخلی آرنج را کاملا بکشید. زاویه تزریق در تست آنتی بیوتیک ها باید بین ۱۰ تا ۱۵ درجه باشد. بعد از رعایت این نکات تزریق را انجام دهید. برای تزریق لازم نیست که کل سوزن در زیر پوست فرو رود بلکه تنها نوک سوزن زیر پوست برود کفایت می کند. در بیشتر کتب پزشکی مقدار تزریق بدون آسپیراسیون به اندازه ی یک عدس است. شما برای تزریق تست آنتی بیوتیک می توانید بین دو صدم تا پنج صدم هم تزریق کنید. سوزن را به آرامی بیرون بکشید و کار خاصی تا پایان نتیجه تست انجام ندهید.

تست پنی سیلین

نکات مهم بعد از تزریق تست پنی سیلین

بعد از تزریق تست پنی سیلین حتما باید چند نکته مورد توجه قرار بگیرد.

همانطور گفته شد مقدار تزریق دارو با توجه به نوع دارو متفاوت است و برای همه یکسان نیست.

بهتر است بعد از تزریق آمپول از ماساژ دادن محل تزریق خودداری کنید.
بعد از تزریق تنها از یک پنبه خشک استفاده کنید و آن را روی محل تزریق بگذارید.

نکته بعدی که باید انجام دهید این است که باید محل تزریق را علامت گذاری کنید. اطراف زخم را به اندازه ی دو سانت علامت گذاری و پنبه خشک را روی آن قرار دهید. سپس باید به مدت حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا نتیجه تست، خود را نشان دهد.

اگر بعد از این تایم گفته شده محل تزریق دچار علائمی از قبیل کهیر ، قرمزی و دچار خارش شد به این معنی است که فرد به این آنتی بیوتیک حساسیت دارد و نباید تزریق برای او انجام شود. گاها اگر فرد به یک آنتی بیوتیک حساسیت داشته باشد احتمال اینکه به دسته های دیگر هم حساسیت داشته باشد بسیار بالاست. در شرایط که فرد یکی از علائم یا تمام علائم حساسیت برای او ظاهر شد، انجام تست پنی سیلین حتما باید در مراکز درمانی و زیر نظر پزشک انجام شود چون همه ی داروها یکسان نیستند و اگر فرد حساسیت داشته باشد ممکن است با همین مقدار کم دچار شوک آنافیلاکسی شود که بسیار خطرناک است.

برای چه افرادی لزومی به انجام تست پنی سیلین نیست؟

زمانی که شما برای تزریق آمپول پنی سیلین مراجعه می کنید معمولا از شما سوال می شود که تا به حال این آمپول پنی سیلین را تزریق کرده اید؟ معمولا افرادی که یک بار این تست را انجام داده اند و مشکلی نداشته اند مانعی برای تزریق آنتی بیوتیک ها ندارد و در مراجعات بعدی هیچ تستی از آن ها گرفته نمی شود. معمولا برای افراد زیر ۱۲ سال بنا به تشخیص پزشک نیازی به تست نیست. اما اگر پزشک تشخیص دهد که لازمه تزریق آنتی بیوتیک، انجام تست مربوطه است حتما باید انجام داده شود.

علائم تزریق آمپول پنی سیلین

علائم و عوارض حساسیت به تست پنی سیلین

بعد از تزریق تست پنی سیلین باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کرد تا علائم خود را نشان دهد. بعد از تست اگر هیچ گونه علائمی روی محل تزریق ظاهر نشد معمولا فرد به آنتی بیوتیک تزریق شده حساسیت ندارد اما اگر فرد سابقه ی آلرژی به آنتی بیوتیک های دیگر را داشته باشد احتمال اینکه به پنی سیلین هم حساسیت داشته باشد وجود دارد. معمولا علائم حساسیت به این تست در دو نوع خفیف و شدید هستند.

اگر فرد علائم خفیف را نداشته باشد دچار عوارض و علائم شدید هم نمی شود. در علائم ضعیف حساسیت فرد دچار قرمزی، خارش، کهیر، تنگی نفس، استفراغ و … می شود. معمولا اگر فرد دچار این علائم شود باید فرد ۱۵ دقیقه تا یک ساعت در مراکز درمانی بماند، چون ممکن است شوک آنافیلاکسی بعد از ۳۰ دقیقه روی دهد. واکنش های آلرژیک بعد از تزریق بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه خود را نشان دهند و حتما باید فرد در این زمان تحت نظر پزشک باشد.

کلام آخر
همه ما تجربه تزریق پنلی سیلین و انجام تست قبل از تزریق را داشته ایم. در این مقاله با نحوه تزریق تست پنلی سیلین و خطرات آلرژیک این آنتی بیوک آشنا شدید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

دگزامتازون چیست

دگزامتازون + فواید و عوارض | جمشیدیان هِلث

دگزامتازون یا دگزا یک داروی ضد التهاب بوده که به صورت قرص، آمپول، قطره، شربت، …

26 نظر

  1. سلام چند روز قبل برای تزریق پنی سیلین به درمانگاه رفتم خواستم که اول تست بشه
    با کمال تعجب اون خانم مقداری از پودر پنی سیلین رو بدون رقیق کردن تو سرنگ بزرگی کرد و تلاش بی وقفه ای میکرد که پودر رو به زیر پوست دستم منتقل کنه اما نمیشد
    و وقتی ناراحتی و درد منو دید گفت الان یکم آب بهش میزنم بعد دوباره تزریق میکنم و خیلی کم رقیق کرد و به دست دیگرم زد
    وقتی اعتراض کردم گفت این تست پودری هست
    راستش اولین بار بود این اصطلاح رو میشنیدم😐
    هنوز درگیر کبودی وسیع روی دستم هستم

    • سلام، اصلا همچین چیزی نداریم، داروهای آنتی بیوتیک باید حتما طبق پروتکل رقیق و تزریق بشن، چنین روشی به هیچ وجه مورد تایید نیست.
      موفق باشید
      jamshidian health

    • سلام وقت بخیر بنده دیشب تست پنی سیلین انجام دادم یکم محل تزریق تست کبود شده بود بعد ۲۰-۱۵دقیقه شد آمپول رو تزریق کردم و برگشتم خونه بعد یکی دو ساعت تپش قلب شدید و تعرق شدید و کمی دست و پام احساس سوزن سوزنی میشد وقتی می خوابیدم بدتر میشد مجبور شدم چند ساعتی بشینم بعد خوابیدم امروز مشکل خاصی نبود فقط احساس رقیق شدن خون و‌ کم‌خونی دارم آیا خطرناکه یا اینکه دیگه مشکلی پیش نمیاد ممنون میشم راهنماییم کنید

      • سلام،کبودی در محل تست طبیعیه، بعد از چند روز برطرف میشه.
        شما بعد از تزریق پنی سیلین باید حداقل نیم ساعت همونجا بمونید،حالت هایی که گفتین نشان دهنده ی آلرژی هست و شما دیگه نباید پنی سیلین تزریق کنید،بهتر بود که سریعا به مرکز درمانی مراجعه میکردین.
        اگر راش پوستی و کهیر و خارش بدن و تنگی نفس دارین حتما به پزشک مراجعه کنید،در غیر این صورت تا یک هفته روزی یک عدد قرص فکسوفنادین ۱۸۰ مصرف کنید تا علائم آلرژی برطرف بشه.
        موفق باشید
        jamshidian health

  2. سلام وقت بخیر من یکبار تزریق وریدی سفتریاکسون انجام دادم ولی بعد اینکه فقط چند سی سی از دارو با سرعت خیلی کم وارد بدنم شد احساس تنگی نفس کردم و قرمزی تو سینه و گردنم بعدش فورا قطع کردم سرم رو ولی از اون موقع از تزریق سفتریاکسون شدیدا ترس دارم و هیچوقت تزریق نکردم مجددا چند روز پیش پرستاری بهم ‌گفت که امکان تست سفتریاکسون هم مثله پنی سیلین وجود داره و کاملا مشخص میشه اگر حساسیتی داشته باشین و مشکلی نداره ولی در اینترنت جستو جو کردم چیزی در این مورد پیدا نکردم واقعا همچین چیزی امکان پذیر هست چون بعضا این دارو خیلی نیاز میشه و جایگزین خوبی نداره. ممنون میشم از راهنماییتون

    • سلام، شما به این دارو حساسیت دارین قطعا،بله میشه تست کرد،تستش هم پروتوکل داره و در مراکز درمانی مثل پنی سیلین انجام میشه.
      موفق باشید
      jamshidian health

  3. سلام ببخشید کسی که به قرص آموکسی سیلین حساسیت داره، به آمپول پنی سیلین هم حتما حساسیت داره؟
    چون من قبلا به قرص آموکسی سیلین حساسیت نداشتم و بدون مشکل استفاده میکردم ولی پارسال بعد از خوردنش کارم به اورژانس کشید، خواستم بدونم ممکنه با پنی سیلینم این مشکلو داشته باشم، چون قبلا زیاد تزریق کردم و مشکلی نداشتم.

  4. سلام وقت بخیر
    ببخشید اینکه بعداز ۳۶ ساعت از تزریق پنیسیلین جای تست متورم و قرمز شده و چند جای دستم کهیر زده آیا احتیاج به ویزیت پیش دکتر داره ؟؟؟

  5. باسلام وقت بخیر
    بنده دیروز پنی سیلین ۱۲۰۰ زدم بعد از ۸ ی ۹ ساعت بدنم شروع کرد به خارش
    آیا خطرناکه ؟
    چون بعد از انجام تست هیچ علایمی نداشتم

  6. سلام سفازولین هم برای بچه ۵ساله که تا الان انتی بیوتیک نزده بایدانجام شود یانه.

  7. سلام وقتتون بخیر من حدود یک سال پیش اومدم تست پنی سیلین روی دستم انجام دادن یه خانم پرستار نا بلد .. و داخل آرنج سمت داخلی نزدن روی ساعد دستم زدن .. الان بعد یک سال یهویی همونجا ورم میکنه و قرمز میشه و خارش دارد … چیکار کنم هنوز به نظرتون زیر پوستم اون محلول مونده ؟ معمولا صبح ها وقتی از خواب بیدار میشم اینطوری هست

    • سلام، اون محل رو میتونید موقع خارش کمپرس سرد بزارین.
      ولی بعد از یکسال بعیده که این عارضه بخاطر تست باشه.
      میتونید به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید.
      موفق و پیروز باشید
      jamshidian health

  8. فاطمه بینایی

    سلام . من دوره حضوری زخم رو شرکت کردم.
    مسیری که انتخاب کردم و واردش شدم کمتر کسی حمایتم می کنه…
    یکی از افرادی که هربار بیشتر از تصمیم قبلیم سمج ترم میکنه شمایین استاد جمشیدیان بزرگوار.
    براتون بهترین اتفاقات رو آرزومندم، امیدوارم همیشه در بهترین حالت ممکنتون باشید.

  9. سلام وقتتون بخیر
    خسته نباشید
    ببخشید من دوتا سوال داشتم در مورد آمپول پنی سلین
    من برای عفونت دندان دکتر ۴ تا آمپول پنی سلین تجویز کردن
    آخرین باری که پنی سیلن زدم تقریبا ده سال پیش بوده و حساسیت نداشتم.
    میخواستم بدونم بازم باید تست بدم قبل از تزریق ؟
    و اینکه حساسیت داشتن و یا نداشتن به پنی سیلن در طول گذر زمان ممکنه تغییر کنه؟

    • سلام، بله حتما باید تست بشه و حتما هم باید تزریق در مرکز درمانی انجام بشه و بعد از تزریق هم ۲۰ دقیقه در اون مرکز بمونید
      اگر ۶ ماه از آخرین تزریق آنتی بیوتیک گذشته باشه باید تست مجدد بشه.
      موفق باشید
      jamshidian health

      • سلام
        جدیدا شنیدم پنی‌سیلین خطرناک و کشنده شده و ممکنه حتی بیشتر از گذشت یک هفته بعد از تزریق باعث مرگ بشه
        درسته یا شایعه ست؟

        • سلام،اثرات آلرژیک و خطرناک هر دارویی معمولا حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق بروز میکنه،اینکه به تازگی نوع جدید پنی سیلین این عارضه رو داره،خیر اینطور نیست
          ولی ممکنه در دوز های تکراری بروز آلرژی اتفاق بیفته.
          موفق باشید
          jamshidian health

  10. تشکر از معلومات تان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *