عوارض تزریق اشتباه آمپول | آموزش تزریق آمپول | جمشیدیان هِلث

در خصوص شایع ترین عوارض تزریق اشتباه آمپول چه می دانید؟ داروهای طبیعی و شیمیایی، به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده اند. قرص ها، کرم ها، آمپول ها، شربت ها و امولسیون های مختلف برای درمان بیماری ها و ناراحتی های روحی و جسمی استفاده می‌شوند. بدون تجویز پزشک استفاده از داروها کاری خطرناک و مشکل ساز می باشد.

 تزریق آمپول|آموزش تزریق

گاهی اوقات حتی داروی تجویز شده توسط پزشک، خطرات و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد. آمپول ها دسته ی حساسی از داروها محسوب می‌شوند که استفاده ی نابجا از آنها بسیار خطرناک بوده و عوارض ناگواری به همراه خواهد داشت. سرانه مصرف آمپول در ایران نسبت به سایر کشورها، بسیار بالاتر است با این اوضاع لازم است بدانیم آمپول چیست؟ و روش استفاده ی صحیح آن چگونه است؟

آمپول : محفظه ای شیشه ای با حجم ۱ تا ۱۰ میلی لیتر است که حاوی داروی مایع تزریقی می باشد. جهت تزریق آمپول به سرنگ، سوزن، شریان بند، پد الکلی و بتادین نیاز است.

سرنگ: سرنگ وسیله ای مدرج و پیستون دار با جنس شیشه یا پلاستیک است. سرنگ به وسیله ی سوزن متصل شده به آن، محلول درون آمپول را به بدن فرد تزریق می‌کند.

ویال: گاهی به جای استفاده از آمپول، از داروی جامد یا مایع درون محفظه های کوچک آمپول مانند به نام ویال استفاده می‌کنند.

تزریق آمپول

تزریق آمپول به چهار روش زیرجلدی، درون جلدی، وریدی و عضلانی رایج است.

زیر جلدی: بافت زیر جلدی، بافت چربی زیر پوست بوده که مایع آمپول به آنجا تزریق می‌شود. در تزریق زیرجلدی، سوزن را با زاویه ی تند نسبت به پوست وارد نموده و تزریق به آرامی صورت می‌گیرد.

تزریق درون جلدی: تزریق درون جلدی در پوست اجرا می‌شود. این تزریق معمولا در بخش داخلی ساعد انجام می‌شود.

تزریق عضلانی: عضله بافتی پر از رگ می باشد که جذب مواد تزریق شده را تسریع می‌بخشد. هدف تزریق عضلانی معمولا بخش خارجی باسن است. تزریق عضلانی باید به آرامی انجام شود.

تزریق وریدی: تزریق وریدی، به تزریق مستقیم دارو و سرم به داخل خون گفته می شود. طی این تزریق سوزن به صورت مورب در رگ فرو رفته و دارو را به خون تزریق می‌کند. تزریق وریدی نیازمند رگ گیری می باشد.

انواع روش تزریق اشتباه آمپول:زیر جلدی،درون جلدی،عضلانی ، وریدی

نکات مهم در انتخاب سرنگ و سوز متناسب با تزریق

انتخاب سرنگ، سوزن، آمپول، ویال و محل تزریق آمپول در نتیجه بخش بودن تزریق موثر است. نکات مورد توجه در انتخاب سرنگ و سوزن متناسب با تزریق شامل موارد زیر می باشد:

  • استفاده از سرنگ های ۲ تا ۳ میلی لیتری در تزریقات عضلانی رایج است.
  • حجم سرنگ مخصوص تزریق انسولین، ۱ میلی لیتر می باشد که ۱۰۰ واحد انسولین را در خود جای می‌دهد.
  • در تزریق خون، از سوزن های درشت استفاده می‌شود.
  • سوزن مناسب درون جلدی، سوزن شماره ی ۱۶ می باشد. سوزن شماره ی ۲۰ مناسب تزریق زیر جلدی بوده و سوزن شماره ی ۲۵ تا ۳۰ مناسب تزریق عضلانی می باشد.                             

نحوه تزریق عضلانی در گروه اطفال چگونه است؟

تزریق عضلانی برای گروه زیر ۲ سال باید در عضله وستوس لترالیس یعنی عضله خارجی ران تزریق شود. زیرا چون بالک این عضله در اطفال زیر ۲ سال بیشتر است و اما انتخاب های بعدی برای تزریق عضله ونتروگلوتال و در نهایت عضله دلتوئید می باشد.

راهکار های برای تزریق عضلانی با درد کمتر

  1. اگر آمپول در یخچال قرار دارد ۱۵دقیقه قبل خارج شود.
  2.  بعد استفاده از پنبه الکل، اجازه دهید تا خشک شود.
  3.  تعویض نیدل می تواند از دردناک بودن تزریق بکاهد.
  4. به ظرفیت هر بافت برای تزریق دقت شود: (اگر بیش از حد تزریق شود احتمال آبسه وجود دارد)
  5. عضله ران: ۳ cc عضله باسن: ۵ cc  عضله بازو: ۲ cc
  6.  سرعت فرو کردن نیدل زیاد و سرعت تزریق آهسته باشد
  7.  زاویه تزریق ۹۰ درجه باشد
  8. در افراد لاغر پوست و عضله جمع شود و در افراد چاق پوست کشیده شود.

شایع ترین عوارض تزریق اشتباه آمپول

اشتباهات پزشکی، بخش جدایی ناپذیر طبابت هستند. اما افراد با سنجیدن تمام جوانب، می توانند این اشتباهات را به حداقل برسانند. عوارض تزریق اشتباه آمپول، ناشی از دقت پایین و استریل نبودن وسایل می باشند. عوارض تزریق اشتباه آمپول عضلانی شامل موارد زیر است.

  • آبسه و عفونت کردن محل تزریق
  • احساس درد زیاد در محل تزریق
  • گرفتگی عضله به صورت غیرطبیعی
  • شکستن و جا ماندن بخشی از سوزن
  • ورود اشتباه سوزن به ورید یا استخوان
  • برخورد سوزن با نورون های عصب، که بسیار خطرناک بوده و امکان فلج شدن را به همراه دارد.

عوارض تزریق اشتباه آمپول

عوارض تزریق اشتباه آمپول ها به صورت وریدی

  • سوزش و خارش رگ
  • عفونت و تغییر رنگ محل تزریق
  • خونریزی و خون مردگی در زیر پوست
  • درد زیاد در محل تزریق
  • سفت شدن محل تزریق
  • بروز علائم آلرژیک
  • اِدم خونی

علاوه بر عوارض تزریق اشتباه آمپول ذکر شده، امکان بروز عوارض دیگری نظیر درد زیاد در محل تزریق، سفت شدن محل تزریق یا بروز علائم آلرژیک نیز وجود دارد.

خطرناک ترین عوارض تزریق اشتباه آمپول

  1. سفت شدن محل تزریق: کبودی و سفتی بعد از تزریق، به مدت دو روز طبیعی می باشد. سفتی و تورم طولانی مدت، نشان گر عفونت یا آبسه است. برای رفع عفونت، مراجعه به مراکز درمانی الزامی می باشد.
  2. آبسه(تجمع چرک) : گاهی به دلیل تزریق غیر بهداشتی، محل سوزن عفونت کرده و به صورت آبسه نمایان می‌شود. آبسه حاصل تجمع چرک و عفونت در زیر پوست است که با درد همراه می باشد. درمان آبسه راحت نیست و ورود چرک به داخل خون موجب تکثیر عفونت در بدن می شود. برای مداوای آبسه، مراجعه به مراکز درمانی توصیه می‌شود.
  3. آلرژی: گاهی فرد پس از تزریق دارو، متوجه علائم آلرژیک می‌گردد. اگر علائم آلرژی شدید باشد، شوک آنافیلاکسی تشخیص داده می شود. واکنش بدن به داروی تزریق شده به صورت علائم آلرژیک بروز داده می‌شود. علائم آلرژی ابتدا خفیف بوده و به صورت آبریزش بینی، خارش پوست و سرگیجه همراه می باشد. با گذشت زمان، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، سرگیجه و سرفه نیز بروز می‌کنند. این عارضه بسیار خطرناک بوده و می‌تواند فرد را از پای درآورد.
  4. تب: تب واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به ورود میکروب یا دارو می باشد. تب طولانی و بالای ۳۸ درجه، موجب اختلال در سلامت بدن می‌گردد. رفع عوامل ایجاد کننده ی تب، در مراکز درمانی امکان پذیر است.

نکات موثر در کاهش عوارض تزریق اشتباه آمپول

با رعایت نکات و توجهات لازم در مورد تزریق و استعمال آمپول، می توان عوارض تزریق اشتباه آمپول را به حداقل رساند.

  • بهره گیری از سوزن نوک تیز، باریک و متناسب با نوع استفاده
  • استفاده از سرنگ، آمپول و سوزن استریل به همراه پد الکلی با کیفیت
  • سوزن را به حالت نرم و سریع در محل تزریق فرو نمودن
  • جلوگیری از سفت کردن عضلات توسط فرد
  • به تناسب روش تزریق، سوزن با زاویه ی صحیح در بافت های بدن وارد شود.
  • دستها به طور کامل با آب و صابون شسته شوند.

آشنایی با دوره تزریقات جمشیدیان هِلث

فراگیری دوره‌ تزریقات، بدون نیاز به تحصیلات مرتبط!ما در تیم قدرتمند جمشدیان هلث با برگزاریدوره های آموزشی مجازی بالینی گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. نکته های طلایی دوره برای همه افراد جامعه کاربردی و ضروری خواهد بود. اولین دوره آموزش مجازی به صورت بالینی شامل پکیج های تزریقات مقدماتی، تزریقات زیر جلدی، تزریقات عضلانی و سرم تراپی با تدریس استاد خسرو جمشدیان برگزار شده است.

اولین دوره آموزش مجازی به صورت بالینی تیم قدرتمند Jamshidian Health تحت عنوان دوره تزریقات و شامل پکیج های تزریقات مقدماتی، تزریقات زیر جلدی، تزریقات عضلانی  با تدریس استاد جمشیدیان برگزار شده.

این پکیج شامل ۳ فیلم آموزشی ۵۰ دقیقه ای شامل تزریقات زیر جلدی (ویژه خانم های باردار، بیماران دیابتی ها و کرونایی)، تزریقات عضلانی و تزریقات وریدی با آنژیوکت و اسکالپ وین (پروانه ای) می باشد. با دیدن دوره تزریقات شما مسلط به زدن سرم و تزریقات برای خود و دیگران خواهد شد و می توانید کمک های اولیه را قبل از رسیدن به بیماستان برای خود و دیگران انجام دهید. برای خرید و مشاهده دوره تزریقات کلیک کنید.

کارگاه آمورزش تزریقات جمشیدیان هلِث

انواع مختلفی از تزریقات وجود دارد که در همگی نیازمند آموزش های لازم هستند. تزریقات زیر جلدی را هر فرد می تواند با کمی آموزش برای خود انجام دهد؛ اما برای انواع دیگر، لازم است کادر درمان تزریقات را انجام دهند.

ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt کارگاه آموزشی تزریقات به صورت حضوری و به روش تئوری – بالینی با تدریس استاد جمشیدیان به مدت ۶ ساعت و از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ عصر برگزار می کنیم. کارگاه شامل دو ساعت آموزش تئوری و چهار ساعت آموزش بالینی به صورت تمرین عملی روی انسان و مولاژ و با نظارت استاد می باشد. ضمنا هزینه کارگاه مبلغ۱.۲۰۰.۰۰۰  تومن بدون گواهینامه و مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومن با گواهینامه می باشد. در پایان کارگاه افردی که نیاز به گواهینامه تزریقات داشتید می توانند با پرداخت هزینه مجزا و بعد از مدت یک ماه گواهینامه خود را از ما دریافت کنند.

همراهان گرامی شما در این کارگاه ۳۶۰ دقیقه ای با موارد زیر آشنا خواهید شد:

  1. انواع تزریقات عضلانی (سرینی،دلتوئید و …) و زیرجلدی
  2. سرم تراپی از طریق آنژیوکت و اسکالپ وین
  3. تکنیک های رگ گیری در گروه‌های مختلف اعم از سالمندان،اطفال و افراد درشت اندام
  4. نحوه تست آنتی بیوتیک ها
  5. بحث تداخلات داروهای پرکاربرد با انواع سرم های قابل تزریق
  6. اصول ایمنی حین کار و کنترل عفونت

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۹۳۸۰۴۱۴۳۳۷ تماس بگیرید و یا به اینستاگرام مراجعه نمایید.

کارگاه تزریقات

سخن آخر

عوارض تزریق اشتباه آمپول، از آلرژی تا کما می باشد. تزریق نادرست و استفاده ی سرخود از آمپول ها، زمینه ساز خطرات جبران ناپذیری است. قدر زندگی خود را بدانيم و با بی احتياطی و غفلت آنرا به خطر نيندازيم.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

دگزامتازون چیست

دگزامتازون + فواید و عوارض | جمشیدیان هِلث

دگزامتازون یا دگزا یک داروی ضد التهاب بوده که به صورت قرص، آمپول، قطره، شربت، …

1,337 نظر

  1. سید مسعود علوی

    سلام و درود. من حدودا ۱۲ سال پیش یه آمپول بهم زدن بعد متوجه درد شدم، احساس میکنم هوا تو باسنم هستش، نمیدونم مشکل کجاست، بعد از ۱۲ سال هر چند ماه یا سالی یکبار از درد فقط گریه میکنم و شب تا صبح بیدارم

    • سلام و درود
      اگر مطمئن هستید درد به خاطر تزریق آمپول بود و با قرص های مثل گاواپنتین و سلکسی دردتون آرام نمی شود، باید برای ویزیت به پزشک متخصص درد مراجعه کنید، ممکن است تزریق در عصب سیاتیک شما انجام شده باشد
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

      • سلام.. من مادم آمپول بدون سروم زد ولی اون آمپول ماله سروم بود حالا باید چیکار کنمممم

        • سلام، باید نوع دارو مشخص باشه ولی ممکنه محل تزریق کبود بشه یا خونرسانیش کم بشه .
          در صورت تورم و التهاب به پزشک مراجعه کنید.
          موفق باشید jamshidianhealth

      • سلام آقای جمشیدی وقتتون بخیر باشه
        عذر میخوام من واسه تزریق پنی‌سیلین واسه اینکه گچ نشه هواکیری نکردم ولی نگرانم یکم بیشتر از میزانی ک واسه قفل هوا استفاده میشه هوا تزریق شده باشه خواستم بدونم اگر اینطور باشه ممکنه خطر ناک باشه

        • سلام،خیر مشکلی نیست نگران نباشین.
          موفق باشید
          جمشیدیان هلث

          • سلام وقت بخیر
            دیروز امپول عضلانی تزریق کردم دوتا ۵۰ میل دریک سرنگ
            از دیروز محل امپول درد داره و سرخ شده طبیعیه؟
            چون امپول تقویتی زیاد میزنم تا به حال پیش نیومده بود این درد و سرخ شدن

          • سلام،کمپرس گرم بذارین تا سه روز
            موفق باشید
            جمشیدیان هلث

  2. سلام چهار ماهه واكسن آسترازنيكا زدم و دستم درد ميكنه ورم و قرمزي نداره فقط درد خيلي اذيتم ميكنه بايد چكار كنم

    • سلام و درود
      بعد از تزریق برای کاهش درد از کیسه آب گرم استفاه کنید. ممکن است بعد از تزریق قرمزی تا سه روز و کبودی ۷ الی ۱۴ روز باقی بماند .این علائم وابسته به ژنتیک بدن، نوع دارو ، نوع سوزن تزریق می باشد و طبیعی هستند. اما اگر درد شما شدید است باید توسط متخصص درد ویزیت شوید. ممکن است تزریق داخل مفصل شما زده شده باشه ولی اغلب آناتومی بازوی دست طوری نیست که این اتفاق بیفته و احتمالا درد شما هیچ ربطی به تزریق واکسن نداره.
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

  3. سلام من چند روز پیش سوزن هورمونی تستسترون در بازوی خود زده ام که می‌دونم اشتباه هست ولی همیشه دوره رو انجام میدهم و بعدش هم سوزن شستشو یعنی کلی بگم دوره ی کامل ولی این بار فکر کنم وقتی سوزن را در بازوی زدم اشتباهی به عصب زده ام و الان چند روزی میشه که دستم هی خواب می‌ره و درد عصبی حس میکنم هر چند دارو خانه رفته ام و قرص های ویتامین و B complex گرفته ام و قرصهای ویتامینی که برای عصب هست الان کلی بهتر هستم خواستم ببینم باید به دکتر مراجعه کنم یا اینکه خودش به مرور خوب میشه ممنون

  4. سلام وقت بخیر
    اگه به اشتباه آمپول lopirox که عضلانی هست داخل سرم ریخته بشه چه مشکلی برای فرد بوجود میاد؟

    • سلام و درود
      در این زمینه از هر ۱۰۰۰ مورد یک مورد حساست ایجاد خواهد شد. دقت کنید آمپول عضلانی حتما عضلانی تزریق شود، چون در صورت اشتباه در همان موقع ممکنه شوک آنافیلاکسی اتفاق بیفته. در صورتی که بعد تزریق شوک اتفاق نیفتاد حساسیتی ایجاد نشده.
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

  5. سلام سه روزه امپول پردنیزولون زدم و همون قسمت دچار گودی شده خیلی نگرانم باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    • سلام دروداز عوارض کورتون های تزریقی گودی و تحلیل رفتن بافت چربی زیر پوست هست،مشکل خاصی نیست
      فقط به صورت دوره ای محل تزریق رو تغییر بدین موفق باشید تیم jamshidianhealth

      • سلام.روی باسن من هموحشتناک بافت چربی ازبین رفته.و فرورفتگی بدی داره..چه درمانی لازمه

        • سلام،درودباید علتش مشخص باشه
          مشکل خاصی نداره و نیاز. به درمان خاصی هم نداره
          توی اون محل بهتره که تزریق عضلانی انجام نشه
          موفق باشید تیم jamshidianhealth

  6. سلام اگر امپول هپارین عضلانی تزریق شود چه مشکلی برای بیمار ایجاد می شود وبیمار ای وی اف انجام داده باشد

    • سلام و درود
      دوست عزیز آمپول هپارین اصلا به صورت عضلانی تزریق نمی شود و فقط به صورت IV و زیر جلدی تزریق می شود. در صورتیکه آمپول هپارین رو عضلانی تزریق کردید به پزشک یا جراح مربوطه اطلاع دهید
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

      • سلام وقتتون بخیر آمپول پیروکسیکام برای مادرم تزریق کردم و اظهار سوزش زیاد داشتن و بعد از یکی دو ساعت هم سفتی محل تزریق طبیعی هست ؟ کلا پیروکسیکام اینجوری هست یا نه؟!

      • سلام دکتر دیروزیه خانم باردارواسه تزریق اومدن به من گفتن آمپولی که دکترتجویزکرده بایدبه عضله شکم زده بشه آیا حرف دخترش صحت داره چون سرسوزنش زیرجلدی بودمنم تزریق کردم آیا خطری برای جنین نداره

    • سلام من پنسلین زدم بعدش خون اومد ممکنه مشکلی پیش بیاد؟

      • سلام و درود
        خون زیر پوست یا اُپیدرم بوده و مهم نیست
        موفق باشید
        تیم Jamshidian Health

        • سلام وقتتون بخیر من چند روز پیش یه آمپولی تزریق کردم و حس میکنم وقتی میشنم محل تزریق یه جوری میشه درد نمیکنه ولی حس میکنم یه چیزی هست وقتی دست میزنم سفت شده و کبودی هم داره باید چیکار کنم؟

    • درود بر شما . دکتر من امپول نروبین تزریق کردم بعد ۱ ماه جاش اندازه کف دست سفت شده و درد میکنه علت رو بگید ممنون میشم و درمان

      • سلام و درود.
        اگر سفت هست و حالت ابسه مانند داره کیسه آب گرم تا یک ماه دیگه استفاده کنید
        موفق باشید
        تیم Jamshidian Health

    • سلام امپول سیناتروپین روی بازوی پسرم زدم یه کم خون اومد این مشکل نداره؟

    • طلام وقت بخیر آقای جمشیدی.بنده ۳تا آمپول ۱۳۰۰داشتم روزی یکی.ودوتاش سمت راست زدم.اولی و دومی مشکلی نبود ولی سومی رو زدم سمت راست فردای بهد از روز تزریق پای راستم خیلی درد میکنه بیشتر در ناحیه ران و کشاله آیا خطرناک هست و به دکتر برم یا خیر؟

      • سلام درود،نباید چند آمپول رو به طور متوالی پشت سر هم داخل یک عضله تزریق کرد،تا یک هفته کمپرس گرم بعد کمپرس سرد،اگر برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید
        موفق باشیدjamshidianhealth

  7. سلام و درود من یک سوال داشتم من به یکی آمپول نوروبیون زدم بعداز دو روز تزریق میگه درد دارم ولی موقع تزریق خونی نیومد موقع راه رفتن درد داره ممکنه از آمپول باشه

    • سلام و درود
      درد تا یک هفته کاملا طبیعی هست
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

      • سلام منم امبول نوروبین زدم واسه شوهرم خیلی جاش دردگرفت ولی بعدایکه حوله گرم گذاشتم تونست راه بره الان خیلی میترسم ایاممکنه مشکلی بیش بیاد

        • سلام درود،داروی نوروبیون کلا دردناکه،نگران نباشین،به دلیل ماده ی دارو هست که درد ایجاد میکنه
          موفق باشیدjamshidianhealth

      • سلام، ببخشید من به دخترم هرشب سیناتروپین تزریق میکنم و مشکلی نداشتم اما امشب وقتی سوزن قلم را از بازو جداکردم متوجه شدم مقداری خون وارد مایع داخل قلم شده و الان بقیه ی دارو داخلش خون هست، قلم قابل استفاده هست؟

        • سلام درود،بهتره تعویض بشه چون باعث فاسد شدن دارو میشه
          موفق باشیدjamshidianhealth

        • سلام
          من الان ۲ تا آمپول تزریق شد بهم
          اولی نوروبیون
          دمی هیوسین ک جای قبلی خاست بزنهمایع قرمزی وارد سرنگ شد ک نمیدونم خون بود یا آمپول قبلی
          بعد همونو درآورد ب طرف دیگه تزریق کرد
          مشکل ساز نمیشه‌؟

      • سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
        من میخوام امپول پرومتازین رو داخل رگ تزریق کنم چون زودتر عصر کنه اما روش نوشته فقط عضلانی۰.اگه وریدی تزریق کنم چ مشکلی واسم پیش میاد

        • سلام و درود، هرگز نباید روش درست مصرف داروهارو نادیده گرفت ، به دلیل تفاوت در ساختار مولکولی داروها و pH متفاوت، داروهای عضلانی نباید به صورت وریدی استفاده بشن. چون باعث التهاب عروق و عوارض آلرژیک میشن.
          برای اثر سریع تر می تونید از اندانسترون یا گرانی سترون استفاده کنید.
          موفق باشید jamshidianhealth

    • باسلام بعد از تزریق نوربیون عوارضی که داره مثل کهیرُ چه زمانی ظاهر میشه؟ همون لحظه یا یه هفته بعد؟ با تشکر از شما.

      • سلام، اگر ایجاد آلرژی کنه همون موقع مشخص میشه که باید سریع به پزشک مراجعه کنید.
        موفق باشید jamshidianhealth

      • سلام . استاد کارگاه تزریقات عالی بود. از زحماتتون بی نهایت تشکر می کنم.

      • سلام ،تقریبا ده روز پیش به علت مسمومیت دوتا آمپول تزریق کردن بهم که قسمت سمت چپ باسنم خیلی درد داره و احساس میکنم تقریبا به فاصله ی ده سانت حالت سفت شده ولی عمقیه یه چیز سفت حس میکنم و اونم درد میکنه وقتی به پشت میخوابم چیکار باید بکنم؟?

        • سلام،تا یک هفته کمپرس گرم بزارین اگر برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید که از محل تزریق سونوگرافی انجام بشه.
          موفق باشید jamshidianhealth

  8. سلام و عرض ادب. ممنون بابت مطالب عالیتون. آمپول پیروکسیکام تزریق کردم یادم رفت بعد از وارد کردن در عضله اندکی بیرون بکشم تا مطمئن بشم خون نمیاد. چطور مطمئن بشم که تو ورید نرفته و درست تزریق شده؟؟

    • سلام دوست عزیز.
      از طریق زمان اثر دارو در هنگام تزریق متوجه این موضوع خواهید شد.
      اگه در زمان تزریق همان موقع درد مریض کاهش یافت در ورید تزریق انجام دادین و اگه بعد یک یا دو ساعت دارو اثر کرده و درد کاهش یافت داخل عضله تزریق کردید.
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

      • سلام حدود دوهفته پیش دخترم امپول ویتامین Dتزریق کرد داخل درمانگاه تا سه چهارروز ک کبود بود رد امپول الانم هنوز قرمزه و یکم باد کرده ممکنه مشکل خاصی باشه؟

        • سلام درودچون ویتامین Dیه آمپول روغنی هست ،جذبش آهسته تر صورت میگیره،روی محل تزریق کمپرس گرم بزارین اگر تا ۳ روز برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید
          موفق باشید تیم jamshidianhealth

    • سلام همسرم ام اس داره امپول سینو وکس هر هفته خودم براش تزریق میکنم امشب بد زدم خون اومد تو سرنگ ولی با این حال تزریق کردم حالش بده لرز و بدن درد شدید داره چی کار کنم؟
      عوارضش چیه؟

      • سلام درودلرز و‌ بدن درد از عوارض داروی اینترفرون هست،اگر ادامه پیدا کرد به پزشکتون مراجعه کنید
        موفق باشید تیم jamshidianhealth

    • باسلام من بخاطر عفونت لثه ناشی ازپوسیدگی دندون دکتر برام پنسیلین تجویز کردن در ناحیه تست یک کهیر کوچیک وقرمز بود وبخاطر نداشتن حالت تهوع آمپول تزریق کردن بعداز خوابیدن وصبح بیدار شدن حس میکنم راحت نمیتونم راه برم ودر ناحیه تزریق هم درد وجود داره وهم به طور کامل در هر دوطرف به صورت زیر پوستی دانه های ریز قرمز ایجاد شده الان آمپول دوم میخوام تزریق کنم آیا حساسیت یاخیر میتونه ناشی از تزریق اشتباه باشه

      • سلام درودتزریق اشتباه نبوده،پنی. سیلین دردناکه،روی محل تزریق کمپرس گرم بزارین،ولی در خصوص تزریق دوز دوم حتما با پزشکتون مشورت کنید،ممکنه دانه های پوستی حساسیت باشه
        موفق باشیدjamshidianhealth

    • تزریق نوروبیون به ورید چه مشکلی‌ پیش میاره

      • سلام،درود به دلیل وجود ب ۱۲ فقط باید به صورت عضلانی تزریق بشه،در غیر این صورت میتونه منجر به حساسیت،التهاب رگ و حتی شوک بشه
        موفق باشید تیم jamshidianhealth

  9. سلام هنگاه تزریق واکسن صدای پیس سرنگ رو شنیدم و معلوم بود هوا گیری نشده بوده ممکنه برام خطرناکباشه باید به دکتر مراجعه کنم؟؟

    • اصلا مشکلی نداره باید به خاطر جذب بیشتر دارو اون صدا وجود داشته باشه. نگران نباشید
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

    • سلام اقای دکتر ، من ۴ عدد سلفازولین و ۴ عدد جنتدیک توی ۴ روز زدم
      الان بعد دو سه هفته ی طرف باسنم خیلی بد وقتی پامو تکون میدم یا راه میرم درد میکنه اصلا هم جاش معلوم نیس ، انگار ی چیزی شبیه ریشه درد میکنه

      • سلام، درودبه دلیل تزریق مکرر عضله ملتهب شده،اگر سفتی و کبودی نداره کمپرس گرم بزارین برطرف میشه
        موفق باشید تیم jamshidianhealth

        • سلام .من خودم تسترون تزریق کردم به خودم و اصلا سابقه ای نداشتم.چون تزریقاتی ها انجام ندادن خودم مجبور شدم مشکلی که پیش نمیاد؟

      • سلام آقای دکتر..وقتتون بخیر..من برای اولین بار به خودم امپول نوروبیون زدم.بعدش سرم سیاهی رفت و بیهوش شدم بعدش عرق شدید کردم…سرم سنگینه و میگرنم بیشتر شده. اورزانس انقدر دیر رسید که حالم خودش بهتر شد.ولی گفتن فشارت ۸ شده و قند خونم ۱۰۵ هست..و باید پاتو بالا بزاری..آیا این وضعیتم نگران کنندست؟

        • سلام، خیر نگران نباشین، احتمالا به خاطر ترس و یا استرس بوده، دچار افت فشار ناگهانی شدین، مایعات استفاده کنید برطرف میشه.
          موفق باشید jamshidianhealth

      • سلام یک روز سوزن عضله زدم از درد نمتوانم راه برن

        • سلام، به دلیل تزریق مکرر عضله ملتهب شده، اگر سفتی و کبودی نداره کمپرس گرم بزارین برطرف میشه.
          موفق باشید
          jamshidian health

    • سلام آقای دکتر خسته نباشید آمپول نوروبیون عضلانی تزریق کردم کمی پایین‌تر ترزیق کردم حالا جایش کبود شده ولی درد ندارد باید به پزشک مراجعه بکنم یاخودش خوب میشه لطفاً راهنمای بفرمایدتشکر

  10. سلام و خدا قوت جناب آقای جمشیدیان
    من فقط چند روزه با شما توسط یکی از دوستانم آشنا شدم. ۳ ماهه کلاس دوره ی کمک پرستاریمو شروع کردم با اینکه حضوری و توسط استاد هست اما اصلا به کاملی و شفافی مطالب شما نیست
    خواستم تشکررررر کنم ازتون. عالی ترین هستید.تنتون سالم دلتون خوش و خدا قوت

    • دلیلش اینکه آموزش های علمی و ساده تیم Jamshidian Health با عشق قاطی شده. به زودی شاهد اتفاق های بهتری به سبک غیر حضوری و نوین خواهیم بود. به زودی ناگفته های دانشگاه را نیز خواهم گفت
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

      • سلام امپول پروژسترون تزریق کردم به خودم اونم جلو آینه بعد از انجام تزریق سوزش تومحل تزریق دارم آیا طبیعی این سوزش و درد

        • سلام درودسوزش به تنهایی مشکلی نداره،احتمالا بخاطر خشک نشدن الکل روی سطح پوست بوده
          موفق باشیدتیم jamshidianhealth

      • سلام اقای داکتر ببیخشد من دیروز امپولی ۷۵ که بخاطری ای وای تزریق میشه ره تزریق کردم ولی اون اشتباهن به رگ خورد کمی خون امد اما درد چیزی نداره پام اما جایش کبود شده سفت هم نشده ایا مشکلی جدی دارد یانه

        • سلام دروداگر موقع آسپیره خون نیومده و بعد از بیرون آوردن سوزن خون اومده،مشکلی نداره،مویرگ های زیر پوست پاره شده،بعد از یک هفته کبودی برطرف میشه
          موفق باشید تیم jamshidianhealth

          • سلام آقای دکتر یک هبته پیش تستسترون و ناندرلون زدم بدنسازی کار میکنم و فوتبال بعد از یک هفته آمپول نروبیون زدم الان بازی میکنم بعد از ده دقیفه پشت ساق پا سفت سفت میشه درد میکنه چیکار باید کنم

          • سلام، اگر محل تزریق درد و تورم نداره ،مشکل از تزریق دارو نیست،باید الکترولیت رو اصلاح کنید،منیزیم و میوه های پر پتاسیم مثل موز مصرف کنید.
            موفق باشید jamshidianhealth

          • سلام وقت بخیر عوارض اشتباه تزریق امپول ویتامین آ بعد چنددقیقه ظاهرمیشه چون همون موقع اسپیره کردم خون نیومد بعد ک سوزن کشیدم بیرون خون اومد

          • سلام، خون بعد از خارج کردن سوزن بخاطر پاره شدن مویرگهای زیر پوسته،مشکلی نیست.
            موفق باشید
            jamshidian health

      • سلام اقای دکتر من ۶ ماه پیش دوته امپول تزریق کردم همون موقع هم اینقد درد گرفت ک تو عمرم همچین دردیو ندیده بودم گریم گرفت بعدم دیگ دردش خوب نشد الان گاهی ک راه میرم دردش شروع میشه و پای سمت چپ و کمرم و کلا درد میگیره بعد ۶ ماه چکار کنم

        • سلام درود،به پزشک فوق تخصص درد مراجعه کنید
          موفق باشیدjamshidianhealth

          • سلام اقای دکترمن تقریبن یک هفته ی بیشتری امپول ارامبخش بهم زدن اونم روی کمرم الان خیلی دردمیکنه وانگشت های پاهایم سوزگرفته

          • سلام درود،به کمر که نمیزنن،احتمالا عضله ی ونتروگلوتئال بوده
            کمپرس گرم بزارین،برطرف میشه
            موفق باشیدjamshidianhealth

        • فاطمه. ترکاشوند

          سلام ببخشید من یک هفته پیش امپول د ۳ با. پیروکسیکام. روی رانم تزریق کردم که بعداز تزریق درد شدید دارم حالا بعداز گذشت یک هفته پوست اون قسمت بی حسه ودرد داره. لطفا راهنمای بفرمایید

          • سلام،کمپرس گرم بزارین تا یک هفته برطرف میشه.
            ترجیحا داروهای روغنی رو به عضله باسن تزریق کنید.
            موفق باشید jamshidianhealth

          • سلام خسته نباشید من تقریبا ۲۰ روز پیش تزریق عضلانی داشتم همون موقع بعد تزریق محل تزریق همراه خون سوزش هم داشت الان هم متورم شده قرمزه و خارش داره

          • سلام، به پزشک مراجعه کنید، احتمالا عفونت کرده، باید از محل تزریق،سونوگرافی انجام بشه.

            موفق باشید jamshidianhealth

      • سلام و وقت بخیر من۱/۳ آمپول فاموتیدین رو عضلانی به یه دختر ۸ ساله زدم حالا چی میشه؟

        • سلام و درود، باید قبل از تزریق دارو نحوه ی تزریقش رو که روی آمپول نوشته شده بخونید.
          احتمال نکروز یا کبودی وجود داره ولی چون مقدار کمی از دارو تزریق شده احتمالا خطرش کمتره
          موفق باشید jamshidianhealth

        • سلام وقت بخیر۱۰روزه امپول پنی سیلین ۱۲۰۰زدم جاش سفت شده ودردداره ولی کبودنشده چه کنم

      • سلام ببخشید پسرم ۶/۵ داره سه هفته پیش آمپول ۶۳۳ تزریق کرده حالا بعد از این چند هفته ناگهانی جای آن درد میکنه ودردش شدید هست نمی تونه خوب بلند شه وبشینه میگه سیخ میزنه تو ران وزانو ش میشه راهنماییم کنید لطفا

        • سلام، اگر محل تزریقش سفتی داره کمپرس گرم بزارین. اگر بهتر نشد برای انجام سونوگرافی به پزشک مراجعه کنید.
          موفق باشید jamshidianhealth

    • سلام امکان فلج شدن با امپول تستسرون به ناحیه باسن هست؟؟؟

      • سلام،درودربطی به نوع دارو نداره ،اگر به عصب بخوره و آسیب عصب ایجاد بشه امکان دردهای شدید و ناتوانی حرکتی هست
        موفق باشید تیم jamshidianhealth

        • سلام وقت بخیر من امپول نوروبیون زدم دو هفته جاش خیلی خیلی درد می کنه کبود شده بود که با کمپرسر گرم روغن سیاه دونه کمر رنگ شد ولی همچنان درد دارم دارم میشنم یا دست میزنم درد می گیره چی کار کنم یعنی به عصب خورده ?؟

          • سلام،در این مرحله باید کمپرس سرد بزارین تا التهابش کمتر بشه اگر تا یک هفته برطرف نشد در صورت داشتن سفتی و تورم به پزشک مراجعه کنید.
            موفق باشید jamshidianhealth

          • سلام ببخشید من مادرم آمپول زدم الان مدت زیادی گذشته و یه قسمت مثل دایره یکم ورم داره و سفت شده اما درد ندارن.پای چپ هست.مشکلی داره به نظرتون از آمپول هست؟

          • سلام،تا یک هفته کمپرس گرم بزارین اگر برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید که از محل تزریق سونوگرافی انجام بشه.
            موفق باشید jamshidianhealth

        • سلام وقت بخیر عوارض امپول اشتباه کی بروز میده چند روز بعدیا چندساعت بعدش؟

    • سلام آقای دکتر من ۳۰عدد آمپول پروژسترون عضلانی بایستی یکماه بزنم داروخانه پیشنهاد میکنه با سرنگ انسولین بزنم . نظرتان بفرمایید

      • سلام، درودتزریق پروژسترون باید به صورت عمیق عضلانی انجام بشه و حتما باید با سر سوزن آبی باشه،طول سوزن انسولین کم هست
        موفق باشیدتیمjamshidianhealth

      • افسانه چایانی

        سلام من آمپول بتامتازون رو به خودم تزریق کردم جای آمپول عادی و دردی نداره اما پام درد میکنه و مثل گرفتگی عصب میمونه الان باید چه کاری انجام بدم؟

    • سلام من یک میل افدرین در ناحیه شکم با سرنگ انسولین به خودم تزریق کردم ولی احساس میکنم هنوز زیر پوستم پخش نشده و اونجا مونده وقتی هم که دست میزنم بهش درد میکنه چیکار باید بکنم؟

      • سلام، از کمپرس گرم استفاده کنید،جذب میشه.
        موفق باشید jamshidianhealth

      • سلام
        من شنبه آمپول ناندرلون زدم الان با گذشت ۲ روز جاش خیلی درد داره و کمرم هم درد داره. کبودی و سفتی و قرمزی هم نداره.ایا طبیعیه؟

        • سلام، کمپرس سرد بزارین التهابش برطرف میشه.
          موفق باشید jamshidianhealth

          • سلام دکتر من یک هفته پیش امپول تزریق کردم براخودم.الان جاش کبودشده وداخل کبودی قرمزرنگه بهش دست میزنم دردمیکنه یکمم بادکرده.خطرناکه دکتر؟بایدچیکارکم خواهش میکنم توضیح بدین

          • سلام، کمپرس گرم بزارین اگر تا دو روز برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید.
            موفق باشید jamshidianhealth

          • سلام دکتر خسته نباشید،وینسترول تزریق کردم جاش کبود و صفت شده الان ۲۴ساعته ک میگذره ازش
            درد آنچنان ندارم اما موقع تزریق سوزش داشت. بازم تزریق دارم ادامه بدم یا که نزنم دیگه؟

          • سلام،محل تزریق رو کمپرس گرم بزارین.
            اگر باز هم تزریق دارین باید در یک عضله ی دیگه انجام بشه تا التهاب محل قبلی تزریق از بین بره.
            موفق باشید jamshidianhealth

      • سلام برای دردکمرم بهم دوتا امپول زدن یکش دردزیاد داشت الا جاش خیلی درد نمیکنه ولی پام سوزن سوزن وکزکز میکنه حالت سرمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *