تنگی کانال نخاعی چیست؟ | درمان تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی چیست؟ | جمشیدیان هِلت

ورزش برای تنگی کانال نخاعی

به طور کلی تمرینات ورزشی برای بیماران دچار تنگی کانال نخاعی بسیار مهم و در عین حال خطرناک می باشد و افراد خودسرانه نمی توانند حرکات ورزشی را انتخاب و انجام دهند، پس ما در جمشیدیان هِلث لازم دانستیم تا چند مدل ‌از تمرین های اصلاحی را آموزش داده تا بتوانید فشار وارد شده بر روی کانال نخاعی را کم و از درد و ناراحتی های این بیماری بکاهید. این بیماری ممکن است در اثر عواملی از قبیل افزایش سن، ژنتیک، مشاغل سنگین، وراثت، بیماری های مادرزادی و بیماری های روماتیسمی به وجود بیاید و فرد هنگام راه رفتن و ایستادن درد زیادی احساس کند.

تنگی کانال نخاعی چیست و چه علائمی به همراه دارد؟

تنگی کانال نخاعی یک بیماری نه چندان رایج است که افرادی که به طور مادزادی مبتلا هستند یا در طول زمان مبتلا شده اند، از دردهای بسیار زیادی در ناحیه کمر و پاها رنج می برند. همانطور که می دانید سه ساختمان که شامل یک ساختمان در جلو یا همان دیسک و دو ساختمان در عقب یا همان فاست یا مفاصل مهره ها به هم متصل شده اند.

اتصال این ساختمان ها از طریق لیگامان هایی محکم است که باعث حرکت ما به جلو و عقب می شود، پس بین دو مهره یک سوراخ وجود دارد که از داخل آن یک ریشه عصبی خارج شده و این ریشه به اندام تحتانی می رود و عضلات را حرکت می دهد. زمانی که فاست ها رشد بیش از حدی داشته باشند ریشه عصبی تنگ می شود و فرد در اندام های تحتانی درد زیادی حس می کند، به این بیماری تنگی کانال نخاعی گفته می شود.

حال ممکن است فرد به صورت ژنتیکی و مادرزادی مبتلا به این عارضه شده باشد و یا اینکه در اثر یک بیماری دچار تنگی در کانال نخاعی شده باشد. دلایل تنگی کانال نخاعی اغلب نامعلوم است اما علائم آن با فشار و درد در کمر، باسن و پاها همراه است.

از مهمترین علائمی که بیماری خود را با آن نشان می دهد شامل درد و بی حسی پاها یا درد به تنهایی و یا بی حسی به تنهایی همراه با کمر درد می باشد. که در موقع ایستادن و راه رفتن این درد بیشتر می شود. این درد بخاطر فشار بر روی پرده های نخاعی ایجاد می شود.

 کانال نخاعی | جمشیدیان هِلت

فواید تمرینات ورزشی تنگی کانال نخاعی

ورزش یکی از مهمترین درمان ها برای بیماری تنگی کانال نخاعی می باشد. ورزش می تواند باعث تقویت عضلات اطراف ستون فقرات شود و باعث می شود فشار بر روی عضلات ستون فقرات برداشته می شود، شما با تقویت عضلات شکم و لگن و ستون فقرات تنگی روی عصب کاهش می دهید.

از طرفی دیگر انجام تمرینات ورزشی باعث ترشح اندورفین در بدن می شود و اندورفین در واقع به عنوان مورفین داخل بدن است و باعث می شود تا درد و التهاب را کاهش دهد.

از طرفی دیگر زمانیکه شما ورزش می کنید و عضلات شما فعال و درگیر می شوند اکسیژن بیشتری دریافت می کنید و خون رسانی بیشتر و بهتر می شود و مواد مغذی بیشتری به عضلات می رسد در نتیجه باعث می شود که عضلات کوچک، کوتاه و ضعیف نشوند.

ورزش و خون رسانی به بافت عضلات باعث می شود سمومی که داخل عضلات جمع شده است از اطراف عصب تخلیه شود و همین مسئله بسیار در کاهش درد و التهاب ایجاد شده موثر است. نکته مهمی که در انتخاب ورزش ها و نوع ورزش ها وجود دارد این است که اگر ورزشی باعث درد بیشتر در بدن شما شود حال فرقی نمی کند درد حین انجام تمرینات باشد یا بعد از انجام آن باشد. در این شرایط تعداد و شدت تمرینات کمتر می شود اما اگر با این کار بازهم درد ها ادامه دار شد باید این ورزش قطع شود، هر ورزشی که باعث ایجاد درد شود باید به طور کامل از تمرینات حذف شود.

ورزش کردن باعث انعطاف پذیری عضلات شما می شود و این انعطاف پذیری باعث  از بین رفتن سفتی و سختی عضلات شده همچنین باعث از بین رفتن کوتاهی عضلات نیز می شود. چون زمانی که عضله کوتاه می شود فشار روی عصب هم بیشتر می شود که تمرینات ورزش مناسب باعث رفع این مشکل خواهد شد و متعاقبا از فشار روی ستون فقرات کاسته می شود.

انواع تمرینات موثر در تنگی کانال نخاعی

مهمترین ورزش هایی که برای درمان تنگی کانال نخاعی مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر هستند.

البته قبل از بیان تمرینات باید یادآور شویم که انجام بعضی از تمرینات و ورزش ها در تنگی کانال اصلا توصیه نمی شود که شامل پریدن، دویدن، ورزش های رقابتی و … می باشد که بهتر است به طور کامل در صورت داشتن این بیماری حذف شوند  و فرد از انجام آن ها اجتناب کند.

تمرینات اصلاحی درمانی تنگی کانال نخاعی

  • یکی از این ورزش‌ها، ورزش داخل آب است که بسیار موثر می‌باشد. شما می توانید به راحتی و بدون احساس درد و فشار داخل آب پیاده روی کنید به این دلیل که زمامی که بدن داخل آب است فشار کمتری به ستون فقرات وارد می شود.
  • ورزش بعدی دوچرخه ثابت یا دوچرخه های متحرک است که در کنترل تنگی کانال مفید است.

ورزش هایی درمان تنگی کانال نخایی در منزل

شامل شش مورد زیر هستند که هر ورزش بر اساس تحمل فرد بین سه تا ده ثانیه و سه تا ده بار در هر جلسه انجام شود و هر ۲ تا ۴ ساعت تکرار کنید.

ورزش اول: به پشت دراز بکشید و پای خود را به صورت صاف تا زاویه ۳۰ درجه بالا ببرید و نگه دارید. کشش عضلات پا در این تمرین که به آن استرت لگ لیزینگ گفته می شود.

ورزش دوم: به پشت دراز بکشید پا را به داخل شکم جمع می کنید و آن را نگه دارید. اول هر پا جدا و بعد دو پا را همزمان جمع کنید و نگه دارید. به این تمرین نید تو چست گفته می شود.

ورزش سوم: به پشت دراز بکشید ابتدا شکم را منقبض کنید، پاها از با خم کردن زانو کمی جمع کنید و سعی کنید کمی پاها، شکم و باسن خود را بالا ببرید سه تا ده ثانیه باسن را با فاصله از زمین نگه دارید و حدود ده بار حرکت را انجام دهید. به این تمرین هلوکتیلت گفته می شود.

ورزش چهارم: به پشت دراز بکشید پاها را با خم کردن زانو کمی جمع کنید و با کمک عضلات شکم سینه را رو به بالا نگه دارید و دو دست را به صورت برعکس روی شانه قرار داهید. به تمرین چرخش سینه به طرف بالا، اددامینه کرلاپ گفته می شود.

نکته:از فشار آوردن به گردن در این ورزش بپرهیزید! و اگر احساس درد کردید دست را پشت گردن قرار دهید

ورزش پنجم: به پشت دراز بکشید پاها را با خم کردن زانو کمی جمع کنید و چرخش پاها به طرفین را انجام و تکرارکنید. در برخی افراد ممکن است درد ایجاد کند که در صورت داشتن درد می توانید این حرکت را انجام ندهید. اما اگر در انجام آن راحت بودید می توانید آن را انجام دهید و تمرین خوبی برای چرخش عضلات ستون فقرات است .

ورزش ششم: در حالت شبیه سجده قرار گرفته دست های خود را رو به جلو کاملا بکشید.این حرکت باعث کشش کامل عضلات و کم شدن اسپاسم آن‌ها می شود.
این تمرینات توسط دکتر فسیحی فلوشیپ فوق تخصصی درد در فیلم زیر به صورت رایگان آموزش داده شده است.

درمان تنگی کانال نخاعی | جمشیدیان هِلت

کلام آخر

تنگی کانال نخاعی کاملا درمان پذیر و قابل کنترل است. وجود این ضایعه در بدن شما باعث از کارافتادگی یا آسیب های دیگر در بدن نمی شود. اگر شما جز آن دسته از اشخاصی هستید که عمل جراحی را برای درمان انتخاب نکرده اند،به راحتی می توانید با انجام این حرکات اصلاحی و انجام ورزش های توصیه شده با کمتر کردن درد در اندام های ذکرشده به زندگی عادی و روزمره خود ادامه داده و همچنین سلامت دیگر اندام های خود را نیز تضمین کنید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

آشنایی با بیماری صرع + علائم و درمان | جمشیدیان هِلث

آیا می‌دانید بیماری صرع چیست؟ آیا به دنبال به دست آوردن اطلاعات کاملی از این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *