ناشتایی | چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشیم؟ | جمشیدیان هِلث

آیا تا به حال شنیده اید که یک نفر بعد از عمل جراحی دچار عفونت های تنفسی شده و در بخش آی سی یو بستری شده است؟ علت این امر چیست؟ قانون ناشتا بودن قبل از عمل جراحی برای تمامی افراد و تمامی عمل های جراحی ثابت است. بی توجهی به این ممکن است عمل را به تعویق بیندازد و یا اینکه باعث مشکلات جبران ناپذیری شود.

ناشتا بودن

آسپیراسیون ریوی چیست؟

آسپیراسیون ریوی به معنی برگشت غذا از معده به مری و ورود آن به ریه و زمینه ساز عفونت های تنفسی است. علت اعمال قانون ناشتا بودن قبل از عمل جراحی، آسپیراسیون ریوی است. اما چرا بیمار دچار آسپیراسیون ریوی یا برگشت غذا به ریه می شود؟ تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا دلیل این امر را بیشتر توضیح دهیم.

علت ناشتا بودن قبل از عمل جراحی

حین بیهوشی به دلیل داروهایی که به بیمار داده می شود عضلات کل بدن شل می شود. شل شدن عضلات در فرد باعث می شود که عملا هیچ گونه اختیاری از خود نداشته باشند. داروی شل کننده عضلات معمولا بعد از جراحی نیز تا چند ساعت در بدن باقی می ماند.

به همین دلیل خیلی مهم است که در این تایم مراقبت های روی فرد انجام شود. جلوگیری از خشکی چشم و جلوگیری از آسپیراسیون ریوی تنها چند نمونه از مراقبت های قبل و بعد جراحی هستند.

آسپیراسیون ریوی تنها زمانی اتفاق می افتد که معده بیمار پر باشد. تمام دریچه های بدن بیمار به دلیل تزریق داروی شل کننده عضلانی شل می شود، لذا محتویات معده برگشت می خورد و وارد نای می شود. با ناشتایی به راحتی می توان جلوی این مشکل را گرفت.

برای جلوگیری از آسپیراسیون ریوی چه اقداماتی لازم است؟

معمولا یک روز قبل از جراحی های مهم بیمار در بیمارستان پذیرش می شود. زمانیکه فرد برای جراحی پذیرش می شود برای پیشگیری از آسپیراسیون ریوی باید به بیمار مدت زمات ناشتایی گفته شود. حتی خوردن آب و مایعات هم در زمان ناشتایی ممنوع است. بیشتر پزشکان جراحی ها را صبح زود انجام می دهند چون در این تایم فرد بیمار ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا بوده است.

ناشتا بودن قبل از عمل جراحی

ناشتا بودن در جراحی های سرپایی

همانطور که گفته شد تاکید به ناشتا بودن بیشتر برای جراحی هایی است که نیاز به بیهوشی عمومی دارند. برخی از جراحی ها که موضعی و سرپایی هستند و بیمار در طول جراحی هوشیاری کامل دارد نیازی به ناشتایی نیست.

اما در برخی موارد ممکن است به دلیل همکاری نکردن بیمار با تیم پزشکی در حین عمل، پزشک معالج مجبور شود بیمار را به طور کامل بیهوش کند. پس توصیه می شود در چنین جراحی های که تایم جراحی زیاد است و احتمال بیدار شدن بیمار حین عمل وجود دارد بیمار ناشتا باشد.

چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشیم؟

بسته به سن بیمار، نوع جراحی و نوع ماده غذایی مصرفی زمان ناشتا بودن قبل از عمل متغیر است. برای بیهوشی های موضعی ناشتایی قبل جراحی اعمال نمی شود.

معمولا بیمار باید در عمل های جراحی که نیاز به بیهوشی عمومی است بین ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از عمل ناشتا باشد. البته برخی از اساتید بر این باورند که فرد باید حداقل ۶ ساعت قبل از عمل چیزی نخورده باشد. این زمان بستگی به محتویات معده بیمار دارد. برخی از غذاها زود هضم هستند و بعد از ۶ ساعت چیزی در معده باقی نمی ماند.

این شرایط بودن افراد در گروه های سنی مختلف و شرایط بدنی مختلف متفاوت است. مثلا زنان بارداری که نیاز به جراحی دارند یا فرد دیابتی که معده او تخلیه کندتری دارد باید حدود ۱۲ ساعت ناشتا باشند. افراد معتادبه دلیل انکه روند تخلیه معده در آن ها بسیار کندتر است، لازم است در جراحی ها حدود ۱۲ ساعت بیمار چیزی نخورده باشند.

ناشتایی مایعات قبل از عمل جراحی چقدر است؟

در مورد مصرف مایعاتی از قبیل آب، چایی، نوشابه و مایعاتی که تفاله نداشته باشد تایم ناشتا بودن این مایعات دو ساعت است. برای باقی مایعات حداقل باید ۶ ساعت ناشتایی را رعایت کرد. ولی ترجیحا به خاطر اطمینان به هضم غذاها بهتر است تایم ۸ ساعت را حتما رعایت کنید.

در جراحی های اورژانسی برای خالی کردن معده بیمار و جلوگیری از آسپیراسیون ریوی از دارو های بیهوشی خاصی استفاده می کنند تا مشکلی حین جراحی و بعد از آن به وجود نیاید.

چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشیم؟

ناشتا بودن قبل از جراحی برای گروه اطفال

در کودکان شیرخوار تایم ناشتا بودن قبل از عمل جراحی ۴ تا ۶ ساعت است. عدم توجه به این موضوع خطر آسپیراسیون ریوی را افزایش می دهد و امکان ابتلا به عفونت های تنفسی را افزایش می دهد.

آسپیراسیون ریوی زمانی اتفاق می افتد که محتویات معده به مجاری تنفسی برگشت بخورند. در زمان عمل جراحی فرد کاملا بیهوش است و هیچ اختیاری در بلع و گوارش ندارد. در نتیجه این محتویات باعث ایجاد عفونت های تنفسی و مشکلات حادتر می شود.

برای گروه اطفالی که از شیر مادر تغذیه می کنند، زمان این عمل  ۴ ساعت است. اما کودکانی که با شیر خشک، شیر گاو و یا شیر دیگری تغذیه می کنند این تایم ۶ ساعت است. برای بزرگسالان نیز در صورت مصرف شیر، زمان ناشتایی قبل از عمل جراحی ۶ ساعت است.

کلام آخر

آگاهی از زمان ناشتا بودن قبل از عمل جراحی برای تمامی افراد مهم است. حتی اگر پزشک جراح به شما نگوید شما باید این نکته را رعایت کنید. این امر برای تمام جراحی ها صدق می کند و بی توجهی به آن باعث آسپیراسیون ریوی و عفونت ریوی می شود. ناشتا بودن متغیر بین ۶ تا ۸ ساعت است و این بستگی به مواد غذایی است که مصرف می کنید. شما دوساعت قبل از عمل می توانید آب، چایی یا نوشیدنی های بدون تفاله را مصرف کنید اما شیر را باید ۶ ساعت قبل عمل مصرف کنید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۹۳۸۰۴۱۴۳۳۷ تماس حاصل فرمایید

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

 

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *