درمان کبد چرب | علائم کبد چرب

یکی از مشکلات رایجی که شما امروزه در مورد کبد می‌شنوید بیماری کبد چرب است. امکان درگیر شدن با کبد چرب در تمام سنین وجود دارد. بیماری کبد چرب علائمی همچون خستگی، ضعف و خارش و بی‌حالی را با خود به همراه خواهد داشت. شما باید برای پیشگیری و درمان کبد چرب به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

کبد چرب

کبد دومین عضو مهم بدن

کبد دومین عضو مهم در بدن بوده، زیرا به فرآوری مواد غذایی کمک شایانی می‌کند. کبد مواد مصرفی که در خون وجود دارند را فیلتر می‌نماید. وجود مقداری چربی در کبد عادی بوده اما تجمع بیش از اندازه چربی در کبد باعث به‌وجود آمدن مشکل می‌شود.

وظایف کبد

  • متابولیسم گلوکز
  • تبدیل آمونیاک
  • متابولیسم پروتئین
  • متابولیسم چربی
  • ذخیره‌سازی آهن و ویتامین
  • متابولیسم دارو
  • تولید صفرا
  • ترشح بیلی روبین

کبد چرب چیست؟

کبد چرب یا استئاتوزی کبد از شایع‌ترین بیماری کبد و جزء بیماری‌های خاموش داخلی نام گرفته است. افراد زیادی از وجود این بیماری در بدن خود بی‌اطلاع هستند. دسته بیماری‌های کبد متنوع بوده‌اند و در پی هر بیماری آسیبی جدی‌ به اعضای داخلی بدن وارد می‌کنند.

این بیماری به دلیل اشباع چربی‌ها به‌وجود می‌آید. اگر ۵ تا ۱۰ درصد کبد شما را چربی در برگیرد نشان‌دهنده این بیماری بوده و شما باید به فکر راه های برای درمان کبد چرب باشید. کبد چرب دارای علائم و نشانه‌هایی است که در تشخیص بیماری به فرد کمک می کند تا درمان را زودتر آغاز کنید.

نشانه‌های کبد چرب

افرادی که درگیر کبد چرب هستند اصولاً علائم و نشانه  های خاصی نداشته تا این بیماری به آسانی قابل تشخیص نباشد؛ اما یکسری از نشانه‌ها در کبد چرب بوده که شما در هنگام مواجه با آن‌ها باید احتمال درگیر شدن را بدهید.

از نشانه‌های کبد چرب می‌توان به: درد شکم یا احساس درد در قسمت بالای سمت راست شکم، خستکی، احساس گیجی، زرد شدن پوست و سفیدی چشم و ضعف اشاره نمود. همچنین در برخی افراد ممکن است این نشانه‌ها به صورت آکنه روی صورت ایجاد شوند.

درمان کبد چرب

انواع کبد چرب

کبد چرب از گرید یک تا چهار تقسیم می‌شود و به 3 دسته چرب الکلی، غیر الکلی و بارداری تقسیم می‌شود.

کبد چرب گرید1

در این نوع که به دنبال مصرف غذاهای ناسالم ایجاد می‌شود، به علت خفیف بودن درجه بیماری آسیبی به کبد وارد نمی شود. کبد چرب گرید 1 با افزایش فعالیت‌های روزانه و استفاده از برخی داروها قابل پیشگیری و درمان است.

کبد چرب گرید2

در این گرید باید در کنار رژیم غذایی مناسب، دارو و اقدامات درمانی برای بیمار شروع شوند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایند.

کبد چرب گرید 3

در این نوع گرید به علت ایجاد فیبروز در بافت کبد تنها درمان، تغییر سبک زندگی خواهد بود.

کبد چرب گرید 4

نام این مرحله سیروز کبدی بوده و درمان آن با استفاده از پیوند کبد می باشد.

عوامل ایجاد کبد چرب

علائم کبد چرب

کبد چرب علائم و نشانه‌های مختلفی دارد که شما را در مواجه با این بیماری آگاه می‌کند. البته ممکن است شما در هنگام مواجه با این علائم متوجه بیماری کبد چرب نشوید و آن‌ها را مرتبط با دیگر بیماری‌ها بدانید.

علائم کبد چرب به شرح زیر است:

  1. ترش کردن و ریفلاکس گوارشی
  2. خون‌ریزی‌های شدید در زمان عادت ماهیانه
  3. درد در سمت راست حفره شکمی، تورم شکم
  4. عصبانیت و پرخاشگری
  5. ریزش موی شدید
  6. زردی پوست و سفیدی چشم
  7. تورم پاها
  8. گیجی، خستگی، ضعف
  9. خارش پوست
  10. کاهش وزن
  11. از دست دادن اشتها
  12. بزرگ شدن پستان در مردها

از علائم دیگر کبد چرب که ممکن است در مواجه با آن‌ها متوجه ابتلا به این بیماری شوید شامل: خستگی شدید، ضعف عضلانی، بزرگ شدن طحال، قرمزی کف دست ها و سوزش، زردی پوست و چشم‌ها، بزرگ ‌شدن رنگ‌های زیر پوست و تورم شکم، تورم دست و پاها می شود.


علائم کبد چرب در چهره

علائم کبد چرب در چهره افراد مبتلا به این بیماری در هنگامی‌که به مرحله گرید ۴ می‌رسند شامل تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم ها می باشد. این موضوع در اثر از بین رفتن گلبول‌های قرمز در کبد اتفاق می‌افتد. احتمال ایجاد آکنه روی صورت نیز در درگیری با بیماری کبد چرب وجود دارد.

از دیگر علائم کبد چرب هنگام پیشرفت بیماری، قرمزی کف دست ها و سوزش می باشد. همچنین ممکن است در هنگام ابتلا به کبد چرب دست‌ها و پاها دچار ورم شود.

علائم کبد چرب در زنان

ابتلا به بیماری کبد چرب در زنانی ‌که یائسه بوده‌اند یا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، بیشتر خواهد بود. علائم کبد چرب در زنان فراتر از علائم عادی کبد چرب نیست، اما اگر شما علائمی همچون تورم شکم، ورم دست و پاها، از دست دادن اشتها، زردی صورت و سفیدی چشم‌ها را در بدن خود متوجه شده‌اید سریعاً به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

علائم کبد چرب

درمان کبد چرب

تاکنون هیچ دارویی جهت درمان کبد چرب تولید نشده است. داروسازان همچنان در حال تحقیق و آزمایش روی برخی از دارو‌ها هستند. برای درمان کبد چرب تنها راه ممکنی که وجود دارد تغییر شیوه زندگی است.

برخی از راه‌های درمان کبد چرب به شرح زیر هستند:

  • رژیم غذایی مناسب
  • کاهش وزن و ورزش
  • مصرف ویتامین E

درمان کبد چرب گرید ۱

هیچ درمان قطعی در درمان کبد چرب گرید ۱ وجود ندارد و تنها با داشتن رژیم غذایی مناسب تحت نظر پزشک مربوطه و همچنین ورزش می‌توان این بیماری را به مرور زمان از بین برد.

درمان کبد چرب گرید ۲

ممکن است در کبد چرب گرید ۲ پزشک متخصص رژیمی مطابق با سیستم بدن شما داده و شما را از خوردن برخی مواد خوراکی منع کند.

درمان کبد چرب گرید ۳

شما در هنگام مواجه با کبد چرب گرید ۳ باید به پزشک مراجعه کنید تا علت را بیابید. برای درمان  پزشک متخصص چند راه را به شما پیشنهاد خواهد داد که شامل: رژیم غذایی، ترک مشروبات الکی، خوردن ویتامین، ورزش کردن، کاهش وزن و … می‌شود.

کلام آخر

حدودا ۲۵ درصد مردم جهان درگیر بیماری کبد چرب هستند. شیوع این بیماری در تمام نقاط جهان رو به افزایش بوده. اما نکته بسیار مهم که در درگیری کبد چرب خیال شما را راحت می‌کند برگشت‌پذیری این بیماری با تغییر در سبک زندگی است. این بیماری با علائم متفاوت و در گریدهای مختلفی در بدن افراد ظاهر خواهد شد و فرد با مراجعه به پزشک مربوطه و استفاده از داروها و رژیم غذایی مناسب به نتیجه مطلوب دست می‌یابد.

 در تیم قدرتمند جمشیدیان هلث Jamshidian Healt با برگزاری دوره های آموزش پزشکی و پرستاری به صورت مجازی و حضوری با بالاترین سطح کیفیت توسط استاد خسرو جمشیدیان گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. امیدواریم استفاده از این دوره ها و مطالب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید