علائم زخم معده | رفلاکس معده | گاستریت

بعید است که خود یا اطرافیانتان تا به حال درد معده را تجربه نکرده باشید! از سالیان پیش تاکنون، یک نوع بیماری گوارشی تحت عنوان زخم معده دیده شده است که سیستم گوارشی افراد را مختل می ‌کند. افراد زخم معده را به عنوان زخم باز می‌ شناسند.

بهتر است که همه افراد با علائم زخم معده آشنا باشند تا به هنگام مبتلا شدن بتوانند سریع تر نسبت به درمان زخم معده اقدام کنند.

زخم معده

زخم معده چیست؟

زخم معده Ulcers نوعی بیماری مرتبط با سیستم گوارشی است که افراد را بسیار می‌ آزارد و آن ‌ها را از لذت غذا خوردن محروم می ‌کنند. این زخم‌ ها، در سطح درونی معده یا قسمت اولیه روده باریک به چشم می‌ خورند.

رایج‌ ترین دلایلی که سبب زخم ‌های گوارشی می ‌شوند، شامل عفونت با هلیکوباکتری پیلوری و استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر کورتونی همچون پروفن،ناپروکسن،دیکلوفناک و ….. می ‌شود‌. خوب است بدانید که استرس و غذاهای پر ادویه تاثیری روی ایجاد زخم گوارشی ندارند؛ تنها روی تشدید علائم آن تاثیرگذار هستند.

علت زخم معده

بیماری و علائم زخم معده، به صورتی است که دردهای شدید و خفیف آن زمان مشخصی ندارد. این درد هر زمانی ممکن است به سراغتان بیاید و شما را بیآزارد. پزشکان زیادی جویای علت این نوع بیماری بودند و بر این باورند که موارد زیر زخم معده را برای افراد به دنبال دارند:

  1. استفاده از غذا های تند
  2. استرس
  3. سیگار کشیدن
  4. عادت ‌های بد تغذیه ‌ای
  5. استفاده از برخی داروها

زخم معده چگونه به وجود می آید؟

در سال ۱۹۸۲ دانشمندان موفق به کشف یک نوع باکتری به نام هیلکوباکتری پیلوری شدند. آن‌ ها دریافتند که این نوع باکتری، در معده اشخاص زیادی دیده می ‌شود. از هیلکوباکتری پیلوری، به عنوان یک نوع باکتری در حرکت و مارپیچ یاد می‌ شود. اکنون نیز این نوع باکتری، به عنوان پر اهمیت‌ ترین علل ایجاد زخم معده شناخته می ‌شود.

باکتری هیلکوباکتری معمولا در زمان کودکی و به همراه آب و غذا به بدن شما ورود پیدا می ‌کند و قادر است تا سال‌ ها در دستگاه گوارش شما زیست کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این نوع باکتری، در بدن نزدیک به دو سوم جمعیت جهان موجود است و گزارشی از ابتلای آن ‌ها به زخم معده مشاهده نشده است.

گاهی پیش آمده است که هیلکوباکتری پیلوری، لایه پوششی دستگاه گوارش را در مورد آسیب قرار دهد. بخش ‌هایی که آسیب دیده ‌اند، با اسید معده تماس پیدا می ‌کنند و به این صورت، در بخش لایه پوششی زخم ‌هایی پدیدار می‌ شوند.

علائم زخم معده کدام است؟

وقتی به علائم زخم معده مبتلا می ‌شوید، درد های شدیدی را تجربه خواهید کرد. این نوع دردها، گذرا هستند و در صورتی که معده خالی از غذا باشد، درد های شدید تری را احساس خواهید کرد.

به همین علت است که در میان وعده ‌های غذایی یا به هنگام شب، درد بیشتری سراغ شما می ‌آید. این نوع دردها، بین چند دقیقه تا چند ساعت می ‌تواند ادامه دار باشد. البته درد تنها علائم زخم معده نیست؛ بلکه موارد زیر نمونه ‌های دیگری از نشانه‌ های ابتلا به این نوع بیماری گوارشی است.

  • سوزش معده
  • احساس پُری
  • نفخ یا آروغ زدن
  • عدم تحمل غذا های چرب
  • سوزش سر دل
  • حالت تهوع‌

درمان زخم معده

درمان ‌های متفاوتی برای زخم وجود دارند. اما اغلب زخم ‌ها، بدون نیاز به هیچ درمان پیچیده ‌ای قابل حل هستند. شما با یک درمان ساده و ابتدایی می ‌توانید از درد زخم معده در امان باشید.

به ندرت پیش می ‌آید که شما برای تداوی زخم معده، نیازمند عمل جراحی شوید. اقدام سریع و به موقع برای درمان زخم معده، در نهایت به نفع شما خواهد بود. چرا که در صورت مواجه شدن با خون ریزی، درمان این زخم سخت تر می ‌شود.

اگر زخم معده شما ناشی از هیلکوباکتری پیلوری باشد، نیازمند دارو زخم معده هستید و باید آنتی ‌بیوتیک و دارو های مهار کننده پمپ پروتون همچون پنتوپرازول و…. مصرف کنید.

جدای از این داروها، پزشک امکان دارد به شما موارد زیر را پیشنهاد دهد:

  1. مصرف آنتی بیوتیک
  2. مسدود کننده گیرنده ‌های H2
  3. خودداری از استفاده از NASIDها
  4. آندوسکوپ و برداشت بیوپسی
  5. مصرف پروبیوتیک
  6.  بیسموت

درمان زخم معده با عسل

درمان ‌های خانگی نیز برای افراد مبتلا به علائم زخم معده در نظر گرفته شده است. درمان زخم معده با عسل، امری ممکن است. علاوه بر عسل، پروبیوتیک ‌ها و گلوتامین یعنی منابع غذایی همچون مرغ، ماهی، تخم ‌مرغ، اسفناج و کلم نیز در درمان ‌های خانگی بزخم معده به کار گرفته می‌ شوند.

ریفلاکس معده

ریفلاکس معده چیست؟

به برگشت محتویات معده به مری، ریفلاکس معده Gastric reflux گفته می ‌شود که در لیست بیماری ‌های رایج گوارشی جای دارد. در صورت برگشت محتویات معده و تکرار دو بار در هفته‌ بیماری محسوب می شود. در این نوع بیماری، عضله تنگ ‌کننده پایینی مری با مشکل مواجه می‌ شود. بیماری ریفلاکس معده، اغلب در صورت رعایت رژیم غذایی و داشتن سبک زندگی سالم قابل درمان است.

علائم بیماری ریفلاکس معده

  1. برگشت محتویات غذایی یا مایع ترش به حلق
  2. درد در ناحیه قفسه سینه
  3. سردرد
  4. سرفه های خشک و گرفتگی صدا
  5. احساس خلط در حلق

درمان بیماری ریفلاکس معده

  • بهتر است مواد غذایی که باعث ایجاد ریفلاکس در شما می شود را پیدا و محدود کنید.
  • آرام غذا بخورید و آن را خوب بجوید (خوب جویدن باعث سهولت کار معده و تخلیه سریع تر می شود)
  • پرخوری ممنوع و به جای سه وعده سنگین، پنج وعده سبک میل کنید.
  • بعد از غذا خوردن تا یک ساعت مایعات ننوشید و سعی کنید آب ولرم بنوشید.

گاستریت
گاستریت چیست؟

گاستریت Gastritis یا ورم معده به حالتی گفته می شود که در آن، معده دچار التهاب یا عفونت خفیف در لایه مخاطی می شود. شایع ترین علت گاستریت، هلیکوباکتر پیلوری می ‌باشد.

گاستریت در لیست دیگر بیماری ‌های ایجاد شده در دستگاه گوارش جای دارد. غالبا علامتی در اشخاص مبتلا به این نوع بیماری دیده نمی ‌شود. نوع گاستریت و دلیل آن، تعیین می‌ کند که پزشک چه نوع درمانی را به شما توصیه کند. اگر بیماری گاستریت را درمان کنید، نشانه ‌ها و علائم شما نیز بهبود خواهد یافت. خبر خوب این است که علاوه بر این مورد، درصد احتمال بروز عوارض نیز پایین خواهد آمد.

سخن پایانی

آیا شما هم به تازگی علائم زخم معده را در خود حس کرده ‌اید؟ حتما درد آن شما را به ستوه آورده است و هر چه سریع تر می‌ خواهید درمان شوید؛ نگران نباشید‌. چرا که بیماری زخم معده، در لیست بیماری ‌های رایج قرار دارد و همه افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده ‌اند. اطلاع پیدا کردن نسبت به علائم زخم معده، این امکان را به شما می ‌دهد که هر چه سریع تر مراحل درمان را پیش ببرید.

در تیم قدرتمند جمشیدیان هلث Jamshidian Healt با برگزاری دوره های آموزش پزشکی و پرستاری به صورت مجازی و حضوری با بالاترین سطح کیفیت توسط استاد خسرو جمشیدیان گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. امیدواریم استفاده از این دوره ها و مطالب برای شما مفید بوده باشد.