سلامتی

استفاده از کاپ قاعدگی | قیمت کاپ قاعدگی

یک راه حلی برای مدیریت خونریزی هنگام پریودی استفاده از کاپ قاعدگی است. به جاری شدن خون از پوشش داخلی رحم قاعدگی می گویند که به طور منظم از دوران بلوغ تا یائسگی اتفاق می افتد. این ترکیب از مقداری خون، موکوس سرویکس، ترشحات واژن و بافت اندومتر رحم تشکیل شده است. مدت خون ریزی بین ۳ تا ۵ و ۷ تا ۱۵ روز متغیر است.
لازم به ذکر است علاوه بر مشکلاتی مثل خونریزی در حین قاعدگی، حدودا ۷۶٪ از زنان دارای علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMC هستند و از آن رنج می برند.

کاپ قاعدگی

 

نوار بهداشتی یا کاپ قاعدگی

براساس آمار حدود ۲۰ میلیون نفر زن در ایران بین رنج سنی ۱۰ تا ۵۰ سال هستند. هر زن در طول زندگی خود حدود ۵۰۰ بار پریود می شود و هر ماه تقریبا حدود ۲ تا ۳ بسته نوار بهداشتی نیاز دارد. استفاده از نوار بهداشتی و تامپون برای زنان در دوران پریود (عادت ماهانه) اصلی‌ترین نیاز آنها است.

قیمت هر بسته نوار بهداشتی در ایران در سال ۱۴۰۳ اگر ایرانی باشد از حدود ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان شروع می شود و اگر خارجی باشد حدود ۱۰۰ هزار تومان به بالا است . هر زن ایرانی در طول زندگی حدودا ۲۵ میلیون تومان هزینه نوار بهداشتی دارد. با توجه به بالا بودن این هزینه استفاده از کاپ قاعدگی به علت چند بار مصرف بودن،بسیار به صرفه تر از نوار بهداشتی است.

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی Menstrual cup از دو بخش قیف و ساقه انعطاف پذیر تشکیل شده است. با قرار دادن کاپ در واژن، خون قاعدگی جمع آوری و دیگر نیازی به استفاده از نوار بهداشتی یا تامپون نیست. جنس کاپ های قاعدگی از سیلیکون طبی لاستیک یا پلاستیک است. به سادگی می توان بعد از ۶ الی ۱۲ ساعت کاپ را خالی، آن را با آب و صابون شستشو داد و مجددا از آنها استفاده کرد.

مزایای کاپ قاعدگی

  1. کاپ قاعدگی به دلیل بهداشتی بودن از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و احتمال عفونت را کاهش می‌دهد.
  2. کاپ قاعدگی تا ۱۲ ساعت خون قاعدگی را جمع و نیازی به تعویض مکرر ندارند.
  3. این محصول به کاهش بوی بد حاصل از قاعدگی و تسکین درد عادت ماهیانه کمک می کند.
  4. با این محصول می توانید به فعالیت های روزانه مانند ورزش و حتی شنا کردن، ادامه دهید.
  5. کاپ قاعدگی زباله کمتری نسبت به نوار بهداشتی ایجاد می کند.

جنس کاپ

جنس کاپ های قاعدگی معمولا از سیلیکون طبی یا پرایمر قابل انعطاف است و می توان مجددا از آنها استفاده کرد. یک کاپ قاعدگی تا پنج سال یا بیشتر قابل استفاده می باشد. اگر چه هزینهٔ اولیهٔ کاپ بالا است اما در بلندمدت هزینه آن کمتر از تامپون‌ها یا نوارهای یکبار مصرف می باشد.

انواع کاپ قاعدگی

کاپ ها به دو دسته کاپ قاعدگی سفت و کاپ قاعدگی نرم تقسیم می شوند که در زیر با آن ها آشنا خواهید شد.

  1. کاپ قاعدگی سفت: کاپ‌های قاعدگی سفت، بدنه مقاوم و انعطاف کمتری دارند. اگر در روز فعالیت بالایی دارید کاپ‌های سفت انتخاب مناسبی برای شما هستند. بخصوص اگر ورزشکار هستید این محصول برای شما موثر است چون عضلات کف لگن و واژن شما قوی‌تر از افراد دیگر است. اما کاپ‌های نرم مقاومت کافی را در برابر انقباض عضلات ندارند و با معضلاتی مانند نشتی خون همراه می شوند.
  2. کاپ قاعدگی نرم: این مدل کاپ، انعطاف بیشتری دارد و برای افراد حساس مناسب است. اگر مشکلاتی در مثانه دارید (مثانه حساس) استفاده از کاپ‌های قاعدگی سفت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چون این کاپ‌ها، مثانه شما را تحریک می‌کنند و باعث آسیب به دیواره مثانه و تکرر ادرار می‌شوند. کاپ قاعدگی نرم به خوبی با مثانه حساس شما هارمونی ایجاد می‌کند و مانع از تحریک آن می‌شود.

روش استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی درون واژن قرار می‌گیرد به این صورت که ابتدا با دست فشار داده تا لبه‌های آن به هم بچسبند و سپس آن را وارد واژن بکنید. کاپ در واژن خود به خود باز شده و به دیواره می‌چسبد. اگر کاپ باز نشد آن را یک دور با دست بچرخانید تا مطمئن شوید که کاملاً باز شده و درست جای گرفته ‌است. کاپ باید در اطراف گردن رحم قرار گیرد و اگر به درستی وارد شود نباید نشت کند یا باعث احساس ناراحتی در شما شود.

تخلیه کاپ

پس از ۶ تا ۱۲ ساعت (بسته به مقدار خون قاعدگی) باید کاپ را تخلیه کنید. این کار را با کشیدن مستقیم کاپ انجام ندهید چون باعث ایجاد شدن مکش می شود. ساقه کاپ را پیدا کنید و آن را بکشید. پس از تخلیه کاپ باید دوباره آن را شستشو دهید. می‌توانید آن را با صابون بشورید و در آخر چند دقیقه در آب جوش قرار داده تا کاملاً تمیز شود.

استفاده از کاپ قاعدگی

معایب استفاده از کاپ

کاپ قاعدگی علاوه بر مزایا، دارای معایبی نیز می باشد از جمله:

  • استفاده از کاپ در دفعات اولیه هنگام قرار دادن و برداشتن، ممکن است سخت باشد.
  • بعضی افراد در ابتدای استفاده از کاپ، احساس درد و ناراحتی دارند.
  • کاپ قاعدگی ممکن است جابجا شود و به سمت دهانه واژن حرکت کند که باعث نشت خون و ایجاد بوی نامطبوع می شود.
  • شستشوی کاپ بعد از هربار استفاده در مکان های عمومی دشوار است.
  • اگر کاپ به درستی وارد واژن نشود، به دیواره واژن فشار وارد می کند و باعث زخم می شود.
  • عدم شستشوی صحیح کاپ قاعدگی می‌تواند به رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها و در نهایت عفونت واژن منجر شود.

انتخاب سایز کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی در دو سایز کوچک و بزرگ تولید می‌شود. تفاوت این کاپ‌ها، در ظرفیت جمع‌آوری و نگهداری خون قاعدگی است. بنابراین مهم‌ترین معیار برای انتخاب سایز کاپ قاعدگی، توجه به شدت خونریزی است.

بهترین مارک کاپ قاعدگی

چند معیار مهم برای خرید بهترین مارک کاپ قاعدگی وجود دارد که هنگام خرید باید حتما توجه داشته باشید. این معیار ها شامل استحکام، اندازه و شکل، ایمنی، طراحی ساقه و ظرفیت می باشند.

در اینجا بر این اساس چند برند معروف را معرفی می کنیم:

  1. لونت : در ساخت این کاپ از سیلیکون پزشکی استفاده شده و فاقد هرگونه مواد شیمیایی مضر است. کاپ پریودی مارک لونت می‌تواند بین ۶ تا ۱۲ ساعت خون را در خود نگه دارد.
  2. ملونا : ملونا بهترین کاپ قاعدگی از نظر آناتومی بدن انسان است که از پلیمر پزشکی ساخته شده و تاییدیه FDA آمریکا را کسب کرده‌ است. این کاپ ها تا ۱۰ سال قابلیت استفاده دارند.
  3. آندیا : این کاپ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را کسب کرده است. جنس آن از سیلیکون پزشکی ساخته شده و ظرفیت نگهداری خون در این کاپ تا ۸ ساعت است.
  4. لیوا فارما : استرلیزه کردن این کاپ در نوع خود بسیار جالب است. این کاپ به گونه ای ساخته شده است که برای ضد عفونی کردن داخل مایکروویو گذاشته شود.
  5. دیوا کاپ : گذاشتن این کاپ قاعدگی بسیار راحت است و قابلیت کنترل بیشتری دارد. این کاپ تا ۱۸ ساعت خون قاعدگی را نگه می دارند.

استریلایزر کاپ قاعدگی

ممکن است شما دوست نداشته باشید کاپ خود را داخل ظروف آشپزخانه بجوشانید و یا زمان کافی برای جوشاندن نداشته باشید. در این صورت می توانید با تهیه استریلایزر کاپ خود را داخل ماکروویو ضد عفونی کنید.

استریلایزر یک محفظه سیلیکونی یا پلیمری است که شکلی مانند لیوان یا استوانه دارد و شامل بدنه و درب سوراخ دار می باشد. این وسیله برای ضد عفونی راحت و مطمئن کاپ قاعدگی در مایکروویو استفاده می شود و در سال ۱۴۰۳ قیمتی حدود ۱۴۰ هزار تومن دارد.

استریلایزر کاپ قاعدگی

برای استریل کردن ابتدا کاپ قاعدگی را بصورتی که قسمت دنباله کاپ به سمت پایین باشد، درون استریلایزر قرار داد و ۴/۳ آن را با آب پر کنید. درب منفذدار را بسته و داخل مایکروویو قرار دهید. بسته به نوع و قدرت دستگاه، بین ۳ الی ۵ دقیقه ماکروویو را روشن کنید.

قیمت کاپ قاعدگی

قیمت این محصول در سال ۱۴۰۳ بین ۲۷۰ تا ۹۰۰ هزار تومن متغیر است.

کلام آخر

کاپ قاعدگی Menstrual cup دارای دو بخش قیف و ساقه بوده که از سیلیکون طبی ساخته شده و راه حلی مناسب برای جمع آوری خونریزی هنگام قاعدگی است.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره مدیریت کسب و کار، دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه زیبایی و زخم نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا