مانورجاوتراست (jaw-thrust)|مانور کشیدن چانه به بالا

مانور جاوتر چیست؟

مانورجاوتراست (jaw-thrust)چیست؟ امروزه بیشتر افراد با کمک های اولیه و مانورهایی که باید حین مشاهده مصدومین انجام دهند تا حدودی آشنایی دارند. در گذشته ناآگاهی فرد باعث می شد که تا رسیدن اورژانس صدمات بیشتری به مصدومین وارد شود و این مسئله به خودی خود یک معضل بزرگ محسوب می شد.

اقدامات درمانی کار چندان سختی نیست و شما تنها با یاد گرفتن چند مانور ساده می توانید، حیات دوباره به افراد ببخشید و درصد مصدومینی که علت فوت آن ها تنها انسداد راه هوایی بوده، کاهش پیدا می کند. شاید کمی با شنیدن اسم مانورها، کار را سخت و مشکل ببینید اما اگر اطلاعات لازم را کسب کنید به راحتی می توانید در هر اتفاقی حضوری پر رنگ و فعال داشته باشید. در بین مانور، ما به مانورجاوتراست (jaw-thrust)می پردازیم. در واقع مانورجاوتراست (jaw-thrust) با چند حرکت ساده انجام می شود و نیازی به تخصص و داشتن مهارت نیست.

مانورجاوتراست (jaw-thrust)

امروزه درصد تصادفات، بیماری ها، سقوط ها و زمین خوردن ها به قدری زیاد شده است که هر روزه افراد زیادی به دلیل این حوادث جان خود را از دست می دهند و یا اگر زنده بمانند با نواقص متعددی باید زندگی خود را ادامه دهند. گاها فرد بعد از سانحه دچار هیچ گونه آسیب جدی نشده است و تنها با مانورجاوتراست (jaw-thrust) وضعیت او بهبود پیدا می کند. شاید کمی این موضوع برای شما استرس ایجاد کند و وقتی در شرایط این چنینی قرار بگیرید نتوانید عملکرد موثری از خود نشان دهید.

در برخی از موارد هم شما هیچ گونه اطلاعاتی از وضعیت مصدوم ندارید و نمی توانید بدون هیچ گونه پیش زمینه ای مانورهای مختلفی را برای بیمار انجام دهید. چون نا آگاهی در انجام مانورها و مناسب نبودن مانور با وضعیت بیمار، می تواند به قیمت جان او تمام شود. اما همه چیز تا این حد سخت نیست و شما زمانی که هیچ اطلاعی از وضعیت شکستگی ها، آسیب دیدگی های نخاع و گردن و … ندارید، میتوانید از مانورجاوتراست (jaw-thrust) استفاده کنید.

مانور کشیدن چانه به بالا

مانورجاوتراست (jaw-thrust) یا در فارسی مانور کشیدن چانه به بالا، یکی از کاربردی ترین و بی خطر ترین مانورها برای رفع انسداد راه هوایی فوقانی می باشد. زمانیکه فرد مصدوم در حین سانحه، راه هوایی اش مسدود شده تا رسیدن نیروهای اورژانس ممکن است دچار خفگی و در نهایت فوت شود.

در بیشتر سوانح و اتفاقات، فرد هوشیاری خود را از دست می دهد و از دست دادن هوشیاری، باعث نداشتن کنترل کافی بر روی اندام های بدن می شود. حال تصور کنید که زبان فرد مصدوم به ته حلق بیفتد، از آنجا که سطح هوشیاری پایین است، فرد بیمار نمی تواند زبان خود را حرکت دهد و این مشکل را رفع کند.

این انسداد اگر بیشتر از ۳ دقیقه ادامه داشته باشد تنگی نفس و کمبود اکسیژن رسانی به مغز، فرد را به اغماء عمیق و یا مرگ نزدیک می کند. مانورجاوتراست (jaw-thrust) موثرترین مانور برای شرایط حاکم است. چون هیچ فشاری به هیچ عضوی از بدن وارد نمی شود و تا رسیدن نیروهای اورژانس، راه هوایی فرد باز می شود.

در بیماری های مختلفی مانند غش کردن، تشنج، کاهش سطح هوشیاری و … مدیریت راه هوایی فوقانی اهمیت دارد. این مدیریت با مانورجاوتراست (jaw-thrust) یا مانور کشیدن چانه به بالا از اساسی ترین روش های درمانی می باشد. پس همیشه قبل از اینکه کمک های اولیه را شروع کنید با اورژانس تماس بگیرید و شرح حالی کلی را بیان کنید.

نحوه انجام مانورجاوتراست

مانور جاوتراست برای چه بیمارانی مناسب است؟

مانورجاوتراست (jaw-thrust) مناسب مصدومینی می باشد که به پشت خوابیده اند و فرد مانور دهنده هیچ گونه تکانی به مصدوم نمی دهد تا اگر احیانا فرد، دچار آسیب نخاعی شده باشد یا ستون فقرات و سر و گردن او آسیب دیده باشد شدت این آسیب بیشتر نشود.

در واقع مانور کشیدن چانه به بالا یکی از مهم ترین و ایمن ترین مانورها برای باز کردن انسداد راه هوایی که ناشی از افتادن زبان به ته حلق است. گاها فرد ممکن است تصادف کرده باشد و یا از جایی سقوط کرده باشد و تروما وارد شده باشد. در این گونه مواقع فرد مصدوم دچار کاهش سطح هوشیاری و بیهوشی کامل می شود و اختلالاتی در تنفس او ایجاد می شود.

پس برای افرادی که دچار ترومای شدید شده اند و کاهش سطح هوشیاری باعث عدم تحرک اندام های مهم بدن شده است، نیاز است تا امدادگر یک سری اقدامات تا قبل از رسیدن اورژانس انجام دهد. این اقدامات اورژانسی بسیار حیاتی هستند و نحوه صحیح انجام دادن آن بسیار مهم است.

 

قبل از مانور جاوتراست چی کنیم؟

 این مانور برای مصدومانی است که به پشت خوابیده اند. چون هدف انجام کمک های اولیه قبل از رسیدن اورژانس، ثابت نگه داشتن حالت بدن است. پس اگر بیمار به پشت خوابیده است مانور کشیدن چانه به بالا را شروع کنید.

  1. اولین کار: ایستادن پشت سر بیمار و اندازه گیری سطح هوشیاری فرد بیمار. در این حالت فرد مصدوم را چند بار صدا بزنید اگر هیچ گونه عکس العملی به صدای شما نداشت، پس نشان دهنده ی این است که سطح هوشیاری پایین آمده و باید حتما در وهله ی اول با اورژانس تماس بگیرید.
  2. دومین کار: باز کردن راه هوایی بیمار است. باز کردن راه هوایی به منظور تنفس راحت و جلوگیری کردن از کمبود اکسیژن است. در این مرحله به قفسه سینه بیمار نگاه کنید اگر هیچ گونه حرکتی نداشت باید سریعا برای رفع انسداد راه هوایی اقدام کنید.

نحوه انجام مانور جاوتراست چیست؟

در زیر نحوه ی انجام درست مانور جاوتر را بیان می کنیم: نحوه انجام مانور جاو تراست به این شکل است که ابتدا انگشت اشاره در انحنای فک قرار گرفته و به سمت داخل و بالا فشار وارد می کنید و با استفاده از انگشت شصت چانه را به سمت پایین می بریم. با انجام این عمل دهان به راحتی باز می شود و می تواند انسداد مسیر تنفسی را رفع کند.

این روش برای مصدومانی که دچار آسیب دیدگی نخاع در قسمت گردن هستند مناسب است، چون سر هیچگونه تکان اضافه و برگشت به عقبی نخواهد داشت. پس سایر اقدامات اصلی و تخصصی باید توسط پزشک اورژانس انجام شود و شما تنها کاری که انجام خواهید داد، مانورجاوتراست (jaw-thrust) و کمک به تنفس طبیعی است.

 کلام آخر

هدف اصلی در مانورجاوتراست (jaw-thrust) انجام اقداماتی برای باز کردن راه هوایی می باشد. شما با دیدن آموزش های سایت ما می توانید در شرایط بحران جان انسان ها را نجات دهید.

ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt با برگزاری دوره های آموزشی مجازی بالینی گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. نکته های طلایی دوره برای همه افراد جامعه کاربردی و ضروری خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت معتبر استاد خسرو جمشیدیان یا اینستاگرام مراجعه نماید.

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *