درمان تنگی نفس |تنفس لب غنچه ای چیست؟ | جمشیدیان هِلث

درمان تنگی نفس | جمشیدیان هِلث

تنفس لب غنچه ای چیست؟

الگوی صحیح تنفس با تنفس لب غنچه ای از مهمترین راه حل ها برای زمانی است که دچار تنگی نفس شده اید و تا رسیدن اورژانس ناچارید اقدامات اولیه را انجام دهید. گاها اقداماتی که قبل از رسیدن اورژانس انجام می شود می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از اتفاقات ناگوار برای فرد بیمار باشد.

با توجه به اینکه پاندمی ویروس کرونا در سطح جهانی پیشرفت کرده است و مهمترین تاثیر آن بر روی تنفس می باشد، پس لازم است تا همه ی ما با اصل الگوی تنفس بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم هم برای خودمان و هم کسانی که تنفس نرمال ندارد اقدامات لازم را انجام دهیم. هر چه کرونا جهش یافته تر می شود تاثیر آن بر روی تنفس هم بیشتر می شود. اما در این بین با تنفس لب غنچه ای می توانید به بهبود وضعیت خود کمک کنید.

تنفس لب غنچه به این معنی است که هنگام بازدم شما باید زمان خارج کردن هوا دو برابر زمان دم یا ورود هوا باشد تا جریان خارج شدن کندتر انجام شود. حالت لب ها مثل زمانی است که فرد می خواهد شمعی را فوت کند. تنفس از طریق بینی و خارج کردن آن با دهان و به شکل لب های غنچه ای شده کمک بسیاری در رفع تنگی نفس شما خواهد کرد. تمرین کردن این تکنیک نیازی به شرایط خاصی ندارد و در همه حال می توانید تمرین کنید.

اگر بخواهید الگوی تنفس خود را به طور کامل اصلاح کنید می توانید در روز چند بار این تمرین را انجام دهید تا بتوانید در یک مدت زمان کم به آن عادت  کنید.

 

الگوی صحیح تنفس و تنفس لب غنچه ای

در این مقاله سعی بر آن شده است تا یک الگوی صحیح تنفس آموزش داده شود تا باعث بهتر شدن تنفس شما و افزایش حجم بازدم شود. این تمرین به تنفس لب غنچه ای مشهور است. در واقع این تنفس نوعی درمان است. بهبود عملکرد ریه ها تاثیر زیادی در کیفیت زندگی افراد دارد. ظرفیت ریه در هر فردی متفاوت است اما این ظرفیت گاها در اثر سبک زندگی ناسالم دچار آسیب های زیادی می شود و در درجه ی اول فرد دچار تنگی نفس می شود.

 

روش های انجام تنفس لب غنچه ای

برای انجام تنفس لب غنچه ای و رفع تنگی نفس بهتر است ابتدا بدن خود را در حالت عادی قرار دهید. عضلات خود را از انقباض خارج کنید تا این تکنیک بر روی بدنتان جوابگو باشد. در ابتدا گفتیم که این روش تنفسی بیشتر برای بیمارانی کاربرد دارد که دچار بیماری انسدادی ریه هستند اما در افرادی هم که سیگار یا قلیان را به مدت طولانی کشیده اند و حالا دچار تنگی نفس شده اند نیز کاربرد دارد. البته این روش برای تمام افراد کاربرد دارد و می تواند به نوعی تنفس آن ها را بهتر کند. 

دو روش تمرین تنفس لب غنچه ای

روش اول: بر روی یک صندلی بنشینید و دست های خود را روی شکم قرار دهید. بعد از این کار حدود دو الی سه ثانیه از طریق بینی عمل دم را انجام دهید یعنی در طول این دو ثانیه نفس بکشید و در مدت سه تا هفت ثانیه بازدم را انجام می دهید یعنی هوا را خارج می کنید. البته در بازدم و خروج هوا باید لب های خود را غنچه ای کنید که طول زمان تنفس بیشتر شود ممکن است در ابتدا این کار برای شما سخت باشد اما پس از یک مدت به راحتی می توانید این کار را انجام دهید و برای شما بسیار موثر خواهد بود.

روش دوم: در روش دوم شما باید این کار را هنگام قدم زدن انجام دهید. شما طی دو قدم اول یا دو ثانیه اول نفس می کشید و در چهار قدم بعدی یا چهار ثانیه بعدی هوا را به صورت لب غنچه ای خارج می کنید. پس دو قدم اول دم چهار قدم دوم بازدم است که باعث می شود اگر چند ماه مداوم این کار را انجام دهید، نفس شما بهتر خواهد شد، البته نباید خودتان را خسته کنید.

 تنفس لب غنچه ای چیست؟ | جمشیدیان هِلث

تنفس لب غنچه ای در چه بیمارانی کاربرد دارد؟

تنفس لب غنچه ای بیشتر برای بیمارانی که دچار بیماری مزمن انسداد راه هوایی  یا COPD هست و یا آسم دارند، کاربرد دارد. در واقع بیماری سی او پی دی یکی از شایع ترین علت های مرگ و میر و معلولیت ناشی از بیماری های ریوی می باشد. این بیماری طبقه بندی وسیعی دارد که شامل گروه بیماری هایی که همراه با انسداد مزمن جریان هوا به داخل یا خارج می باشد، است.

زمانی که تنگی در کانال هوایی پیش بیاید باعث می شود که در عبور هوا مشکل ایجاد شود و فرد دچار تنگی نفس شود.

عوامل و بیماری های مختلفی باعث ایجاد این انسداد می شود که برونشيت مزمن، برونشكتازي، آمفيزم و آسم چند نمونه از آن ها هستند. از آنجا که تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن تنها راه حیات و ادامه زندگی است پس لازم است تا راهی برای رفع این تنگی نفس پیدا شود و فرد بتوانند با الگوی صحیحی نفس بکشد.

در اشخاصی که دچار بیماری آسم هستند با روش تنفس لب غنچه ای تا حدودی می توان مشکل تنگی نفس فرد را رفع کرد. در این بیماری مجاری هوایی فرد با یک سری محرک ها واکنش نشان می دهد و این واکنش اگر بیش از حد باشد به انسداد مجاری هوایی می انجامد.

این بیماری در فواصل زمانی مشخصی بروز می کند معمولا درمان های مناسب و کاربردی قادر به رفع یا کم کردن این تنگی نفس خواهند شد و بیمار پس از یک دوره مشخص بهبودی خود را به دست می آورد.
افرادی که سابقه کشیدن سیگار یا قلیان به مدت بیش از ده یا ۱۵ سال داشته اند. در این افراد هم تنگی نفس ممکن است پیش بیاید. که جهت رفع و کنترل آن می توان از تکنیک تنفس به روش لب غنچه ای بهره برد.

 

کلام آخر

سلامتی مهم ترین موهبت زندگی هر انسان است و همه ما باید در حفظ و نگهداری در آن کوشا باشیم.امروزه با شیوع ویروس کرونا و اثرمخرب و اصلی آن بر ریه و تنفس، بیش از پیش باید مراقب سلامتی خود باشید و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مبتلا شدن به این ویروس جلوگیری کنیم.امیدواریم با مطالعه این مقاله و انجام تمرینات ذکر شده اثری مفید بر کیفیت تنفس و زندگی روزمره شما گذاشته باشیم.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *