اورژانسسلامتی

استایلت جهت هدایت لوله تراشه | طریقه استفاده از گاید بوژی

استایلت یا گاید و سوند بوژی، یک لوله پلاستیکی با سر کج و پرکاربرد در airway management به خصوص در بحث difficult و اورژانس می باشد. زمانیکه در ناحیه تنفسی بیمار امکان لوله گذاری وجود ندارد، با کمک بوژی لوله تراشه وارد راه هوایی بیمار می شود. در صورت عدم استفاده از گاید بوژی در بیماران با مشکلات مجرای هوایی احتمال ورود لوله تراشه به داخل مری و  عدم تهویه بیمار می باشد که بسیار خطرناک است. از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه هستید از شما سپاسگذاریم.

طریقه استفاده از گاید بوژی

انتوباسیون چیست ؟

لوله گذاری تنفسی یا انتوباسیون به فرآیندی می‌گویند که در آن لوله‌ای در درون نای بیمار قرار داده می‌شود و یک طرف لوله به دستگاه تنفسی متصل می‌گردد. این فرآیند برای مدیریت و کنترل تنفس در افرادی انجام می‌گیرد که مشکلات ریوی و نارسایی تنفسی دارند و یا عمل جراحی با بیهوشی کامل دارند و قادر به تنفس خود به خودی و کافی از طریق دهان یا بینی نیستند.  قرار دادن  لوله تراشه توسط دستگاهی به نام لارنگوسکوپ انجام می شود.

گاید بوژی یا استایلت چیست؟

گاید بوژی یا استایلت یک محصول تخصصی پزشکی برای انتوباسیون می باشد. استفاده از این محصول نقش مهمی در اینتوبیشن راحت تر بیمار دارد.

گاید بوژی برای بزرگسال و اطفال در سایز های مختلف و طول و قطر های متفاوت موجود است. سوند یا گاید بوژی معمولاً حدود ۱۵F قطر و ۷۰ سانتی متر طول دارند. یک طرف بوژی در زاویه ۳۰ درجه انهنا دارد و در برخی از مدل ها دارای سوراخ است. در حین لوله گذاری قسمت انهنا وارد حلق بیمار می شود.

انواع استایلت یا گاید بوژی

بوژی یا هدایت کننده لوله تراشه از نظر مصرف و کارایی دارای انواع مختلفی می باشد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

استایلت از نظر مصرف به ۲مدل زیر تقسیم می شود:

  1. بوژی یکبار مصرف: این بوژی برای هر بیمار جداگانه استفاده می شود و بعد از استفاده دور انداخته می شود.
  2. بوژی چندبار مصرف: می توانید از این بوژی ها مدتها استفاده کنید ولی باید أن ها رو استریل و پلاسما کنید.

استایلت از نظر کارایی به ۲مدل تقسیم می شود:

  1. استایلت یا بوژی تو خالی دارای سوراخی در انتهایش بوده که به بیمار اکسیژن می دهد. بوژی از محل سوراخ انتهایش باید وارد تراشه شود. نوع اول یعنی تو خالی خیلی بهتر هستند. اکسیژن تراپی در بیماران با مشکلات تنفسی، سطح پایین اکسیژن خونی و همچنین در کودکان استفاده می شود. این نوع از بوژی به دلیل اکسیژن تراپی بیشتر کاربرد دارد.
  2. استایلت یا بوژی تو پر هیچ سوراخی ندارد، فقط برای اینتوباسیون استفاده می شود و نمی توانید با آن اکسیژن تراپی انجام دهید.

 استایلت یا گاید بوژی چیست؟

عوارض لوله تراشه گذاری  

در زیر با عوارض لوله گذاری تنفسی آشنا خواهید شد:

  1. شکستن دندان: در لوله گذاری تنفسی در اثر برخورد لارنگوسکوپ با دندان احتمال شکستگی دندان وجود دارد
  2. تروما: خونریزی و تروما در هنگام انتوباسیون
  3. ورود لوله به مری: وارد شدن لوله تراشه به داخل مری بجای کارگذاری آن داخل نای یا تراشه که بسیار خطرناک است.
  4. آسیب به تراشه: در اثر باد کردن بیش از حد کاف لوله تراشه احتمال آسیب به لوله تراشه وجود دارد.

کاربرد بوژی یا استایلت 

  1. ICU : در آی سی یو برای اذیت نشدن بیمار و دارو نگرفتن بیمار هنگام تعویض لوله تراشه، حتما از بوژی استفاده کنید. بوژی را بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر وارد لوله تراشه می کنید. برای وارد کردن راحت تر لوله تراشه می توانید قسمت انتهایی بوژی رو با کمک اسپری لیدوکائین ۱۰٪ یا ژل لوبریکانت یا ژل زایلوکائین محلول در آب، چرب کنید.
  2. استفاده از استایلت برای وارد کردن لوله تراشه: زمانیکه مریض Difficult یعنی گرید ۳ و ۴ است و شما هیچ دیدی به حنجره ی بیمار ندارید و برای اینتوبه کردن مجبور هستید از بوژی استفاده کنید. لارنگوسکوپی را با تیغه های مکین تاش و مک کوی انجام می دهیم و بعد لوله تراشه را وارد می کنیم. برای وارد کردن راحت تر لوله تراشه می توانید قسمت انتهایی بوژی رو با کمک اسپری لیدوکائین ۱۰٪ یا ژل لوبریکانت یا ژل زایلوکائین محلول در آب، چرب کنید. سپس لوله تراشه رو با دو دست و یا با کمک یک نفر دیگه پایین بیاورید. سپس زمانیکه ۲ سانت وارد تراشه شد بوژی را خارج کنید. در انتها تست کنید تا ببینید وارد ریه شده است یا خیر؟

استایلت در کجا نیاز است؟

از استایلت در مراکز درمانی بخش های ICU، اتاق عمل، بخش اورژانس آمبولانس جهت انتوباسیون استفاده می شود.

استریل کردن استایلت

قبل از استفاده بوژی باید در محلول ضد عفونی کننده قرار گیرد و با فرمالین استریل شود. پس از استفاده از گاید بوژی، آن را در محلول صابون خنثی قرار دهید.

قیمت استایلت یا بوژی

قیمت استایلت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومن و بوژی یکبار مصرف اکسیژن دهنده یک میلیون می باشد.

 

کلام آخر

استایلت یا گاید بوژی یک لوله پلاستیکی با سر کج جهت هدایت لوله تراشه برای اینتوباسیون یا لوله گذاری تنفسی در بخش ICU، اتاق عمل، اورژانس می باشد. همان طور که گفته شد بوژی دارای دو نوع یکبار مصرف و چندبار مصرف می باشد. در این مطلب انواع بوژی، طریقه استفاده و استریل از آن آموزش داده می شود. دقت کنید در تمام مراحل استفاده از بوژی از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و کاملا استریل باشید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا