واکسن کرونا | واکسن مناسب سفر های خارجی | جمشیدیان هِلث

چه کسانی به تزریق واکسن نیاز دارند  

چه کسانی به تزریق واکسن کرونا نیاز دارند؟ میکروب ها و بیماری ها، بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها و موجودات زنده می باشند. دسته ای از بیماری ها با دارو، بعضی ها با رژیم های خاص، بعضی از آنها به وسیله ی عمل جراحی و بسیاری از بیماری های واگیر و مسری، به کمک واکسن ها قابل درمان و پیشگیری هستند. بیماری کرونا جزو بیماری های همه گیر است با سرعت و قدرت واگیر بسيار زیاد می باشد که ابتدا شیوع کرونا هیچ دارویی قدرت پیشگیری از سرایت و ابتلا به آن را دارا نبود. با تلاش های پی در پی، تحقیقات و آزمایش های گسترده، دانشمندان موفق به ساخت واکسن Covid 19 شدند. واکسن از میکروب های کشته شده، RNA ویروس ها یا عصاره ی ویروس ها تهیه شده است که با فعال نمودن سیستم ایمنی و لنفوسیت های اختصاصی، ایمنی لازم  در بدن فرد را ایجاد می نمایند.

واکسن کرونا تزریق کنیم یا نه؟

با تولید انبوه واکسن کرونا و تزریق آن توسط بیمارستان ها و مراکز درمانی به افراد جامعه، شایعات و بحث های تزریق یا خودداری از تزریق این واکسن آغاز شد. واکسن مقابله با کووید، در دوز اول ایمنی اندکی ایجاد می کند و در صورت تزریق دوز دوم و سوم، ایمنی بدن فرد به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد. در ایران به دلیل مدیریت نادرست، ابتدا واکسینه کردن از افراد سالمند و سالخورده شروع شد که اکثرا به بیماری های زمینه ای مبتلا بودند. همان طور که میدانید بیماری های زمینه ای احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهند. 

پس از تزریق دوز اول، به دلیل محدودیت های واردات واکسن، امکان تزریق دوز دوم برای افراد واکسینه شده وجود نداشت و به همین دلیل، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا همچنان زیاد بود. در این شرایط افراد اعتماد خود به واکسن را از دست داده اند و با این باور که واکسن تاثیری در پیشگیری از بیماری کووید ندارد، از واکسینه شدن خودداری کردند. با توجه به بهبود وضعیت کشورهای اروپایی و کاهش ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، تزریق واکسن پیشگیری از کووید قطعا کارساز خواهد بود.

 واکسن کروناتزریق کنیم یا نه ؟

آموزش تزریق واکسن کرونا

واکسن ها در حالت کلی به چهار صورت عضلانی، وریدی، زیر جلدی و درون جلدی به بدن بیمار تزریق میشوند. واکسن کرونا به صورت عضلانی در عضله ی دلتوئید(دلتایی) بازو انسان تزریق می‌شود. برای تزریق های عضلانی، به منظور جلوگیری از آسیب به عروق و وارد نشدن دارو به درون رگها، آسپیریشن صورت می‌گیرد. اما برای تزریق این واکسن چون عروق مهمی در عضله ی دلتوئید وجود ندارند، آسپیریشن لازم نیست.
 تزریق این واکسن به این صورت است که پرستار دو انگشت سبابه و کنار سبابه ی خود را روی بازو، دقیقا کنار شانه می‌گذارد. مثلث دلتایی را پایین تر از انگشتان خود روی بازو تعیین می کند. وسط مثلث دلتایی محل تزریق واکسن می باشد. برای افراد لاغر واکسن با زاویه ی کمتر از ۹۰ درجه و نزدیک ۷۰ درجه به عضله تزریق می‌شود. در افراد چاق، واکسن با زاویه ی ۹۰ درجه و کاملا عمود تزریق می‌شود. در صورتی که برای تزریق از سرنگ ۲ سی سی استفاده شود، دو سوم نیدل(سوزن) وارد عضله می‌شود. اگر از سرنگ انسولین یا یک سی سی استفاده شود، تمام نیدل وارد عضله می گردد. پس از تزریق و خارج نمودن سوزن، محل تزریق ماساژ داده نشود تا دارو به بیرون نشت پیدا نکند. درد و سوزش محل تزریق تا دو روز پس از تزریق، طبیعی می باشد.

برای خرید و مشاهده دوره تزریقات جمشیدیان هِلت Jamshidian Health اینجا کلیک کنید.

 

بعد از تزریق واکسن کرونا، ناقل هستیم؟

پس از تزریق واکسن کرونا ایمنی بدن در برابر ویروس Covid 19 افزایش می یابد. پس از دریافت دوز دوم و سوم، ایمنی بدن به ۶۰ الی ۱۰۰ درصد می‌رسد. میزان ایمنی بدن به نوع واکسن تزریق شده بستگی دارد، واکسن فایزر و مدرنا بیشترین ایمنی را ایجاد می کنند. برخی افراد تصور می کنند که با تزریق واکسن، ناقل ویروس کرونا می شوند. اما این تفکر به هیچ وجه، علمی نمی باشد. ناقل بودن به معنی ورود ویروس و میکروب ها به بدن و اختفای آنها در سلول های بدن می باشد. در صورتی که هیچکدام از واکسن های جهان، حاوی هیچ ویروس و میکروب زنده ای نیستند.                                                               

واکسن های مقابله با Covid, با بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته و استفاده از RNA یا ویروس کشته شده، تهیه شده اند. پس واکسن ها ژن بیماری زا ایجاد نمی کنند و فرد پس از تزریق واکسن، ناقل نخواهد بود. با توجه به این نکات، پس از تزریق واکسن نیازی به قرنطینه ی فرد واکسینه شده نمی باشد. اما پس از تزریق واکسن، رعایت پروتکل های بهداشتی تا زمان واکسینه شدن تمام افراد جامعه، الزامی می باشد. در صورتی که فرد واکسینه شده، به کرونا مبتلا شود، احتمال ریسک بستری در ICU و خطر مرگ بیمار به صفر می رسد.

 قبل تزریق  واکسن کرونا تست بدهیم؟

قبل از تزریق واکسن کرونا، تست کرونا بدهیم؟

در صورتی که فرد طی ۷ الی ۱۰ روز گذشته، با افراد مبتلا به کرونا تماس نداشته باشد، با اطمینان خاطر واکسن کرونا را تزریق نماید. اما در صورتی که اعضای خانواده یا یکی از اطرافیان فرد به کرونا مبتلا باشند، پس از درمان فرد مبتلا و سپری شدن ۱۰ روز، اگر فرد علائم کرونا نداشته باشد، نسبت به تزریق واکسن اقدام نماید. در صورت بروز علائم کرونا و ابتلا به کرونای خفیف (درگیری زیر ۳۰ درصد ریه)، ۵ الی ۶ هفته پس از درمان بیماری، واکسن تزریق شود. در صورت ابتلا به کرونای شدید، پس از سپری نمودن ۲ ماه، تزریق واکسن مجاز می باشد.

سوالات متداول قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا

به منظور رهایی از اپیدمی کرونا و بازگشت به زندگی عادی، تزریق واکسن کرونا برای همه الزامی می باشد. برای تسریع بهبود وضعیت جامعه با مراجعه به مراکز تحت نظارت وزارت بهداشت، صرف نظر از نوع واکسن، بهتر است نسبت به تزریق واکسن اقدام شود. سوالات متداول افراد قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  1. کدام واکسن کووید را تزریق کنیم؟
    واکسن فایزر و مدرنا جزء برترین واکسن ها محسوب می‌شوند و در برابر کرونای دلتا هم مقاومت نشان داده اند. پس از آنها، واکسن استرازنکا، سینو فارم، بهارات هند و کوو برکت قابل استفاده هستند. به منظور کمک به بهبود شرایط جامعه، تزریق هر کدام از واکسن های در دسترس توصیه می‌شود. 
  2. آیا آسترازنکا لخته ی خون ایجاد می کند؟
    طبق تحقیقات و نتایج جدید، واکسن استرازنکا به احتمال بسیار ناچیز، سبب تشکیل لخته ی خون می‌شود. به منظور اطمینان از لخته نشدن خون، ۳ هفته پس از تزریق واکسن، آزمایش انعقاد خون PT یا PTT انجام شود. اما در صورت ورم دست و پا پس از تزریق واکسن، فورا به پزشک مراجعه شود. 
  3. پس از تزریق واکسن، مصرف ویتامین ها بلامانع است؟
    مصرف ویتامین و آمپول تقویتی و داروهای مکمل هیچ تداخلی با واکسن نخواهد داشت. مصرف ویتامین ها مانند مصرف مواد غذایی می باشد و بدون عوارض است. 
  4. پس از واکسن، استحمام اشکال دارد؟
    خیر، استحمام پس از تزریق واکسن، هیچ مشکلی به وجود نمی آید. اما با حمام کردن امکان تشدید تب و لرز ناشی از عوارض تزریق واکسن وجود دارد. 
  5. در صورت بروز عوارض واکسن به صورت خفیف، می توان تاثیر واکسن را ناچیز دانست؟
    خیر، شدت عوارض در افراد مختلف متفاوت است و به ایمنی ایجاد شده توسط واکسن، ارتباطی ندارد.
  6. تب و لرز پس از واکسن طبیعی است؟
    درد و سوزش محل تزریق به مدت ۲ روز طبیعی می باشد. تب و لرز تا ۳ روز پس از تزریق، طبیعی است و در صورتیکه تب و لرز به مدت بیش از ۳ روز ادامه داشته باشد، سریعا به پزشک مراجعه شود.
  7. فاصله ی دو دوز واکسن، چقدر باشد؟
    اکثر مقالات پزشکی به رعایت فاصله ی دو دوز واکسن، تاکید نموده اند. اما در صورتی که فاصله ی دوز اول تا دوز دوم بیش از سه ماه به طول بیانجامد، اشکالی ندارد. نکته ی قابل توجه، تزریق واکسن می باشد.
  8. دوز اول سینو فارم تزریق شده است، دوز دوم چه واکسنی تزریق شود؟
    اگر دوز اول واکسن سینوفارم تزریق شده باشد، برای دوز بعد واکسن بهارات هند یا کووبرکت استفاده شود. چون این واکسن‌ها از یک نوع می باشند و در تولید آنها از میکروب کشته شده بهره گرفته اند. اگر در دوز اول استرازنکا تزریق شده باشد، دوز دوم آسترازنکا، مدرنا و فایزر استفاده شود.
  9. برای سفرهای خارجی، چه واکسنی معتبر است؟ استفاده از واکسن استرازنکا برای سفرهای خارجی توصیه می شود.
     واکسن کرونا
  10. معتبرترین واکسن کرونا در ایران کدام است؟
    فایزر و مدرنا که در ایران قابل دسترس نمی باشد. ابتدا استرازنکا، سپس سینو فارم، بهارات هند و کووبرکت استفاده شوند.
  11. فاصله ی بین واکسن آنفولانزا و واکسن کووید چه مدت باشد؟
    حداقل فاصله ی تزریق این دو واکسن، باید ۲ هفته باشد.
  12. پس از تزریق واکسن می‌توان عمل زیبایی یا عمل جراحی انجام داد؟
    بعد از تزریق واکسن، انجام عمل های زیبایی (فیلر لب، تزریق ژل، بوتاکس و…) مانعی ندارد. پس از تزریق واکسن، جراحی های درمانی هم منعی نخواهد داشت. توصیه می‌شود پس از رفع عوارض ناشی از تزریق واکسن، اعمال جراحی صورت بگیرد. 
  13. بیماران آمبولی ریه می توانند واکسن تزریق کنند؟
    برای بیماران با سابقه ی آمبولی ریه، تزریق واکسن مانعی نخواهد داشت. توصیه می‌شود بیماران خاص و بیماران آمبولی ریه، قبل از تزریق واکسن با پزشک متخصص خود مشورت نمایند. 
  14. تداخل دخانیات با تزریق واکسن به چه صورت است؟
    توصیه می‌شود ۲ روز قبل و بعد از تزریق واکسن، از استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و مواد مخدر خودداری گردد. البته در صورت مصرف موارد ذکر شده، مشکلی ایجاد نمی‌شود. 
  15. پس از تزریق واکسن، انجام کارهای دندانپزشکی مانعی ندارد؟
    پس از تزریق واکسن، می‌توان به دندانپزشکی مراجعه نمود. مواد بی حس کننده ی دندانپزشکی، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و استرس ناشی از واکسن هم ضربان قلب را درگیر می نماید و امکان بیهوشی وجود دارد.
    در صورتیکه باز هم سوالی در مورد تزریق واکسن کرونا دارید که اینجا مطرح نشده، از طریق فرم ارسال نظرات با ما در میان بگذارید.

 

سخن آخر

واکسن کرونا، از نان شب واجب تر! به منظور رهایی از اپیدمی کرونا و بازگشت به زندگی عادی، تزریق واکسن کرونا برای همه الزامی می باشد. . واکسن مقابله با کووید، در دوز اول ایمنی اندکی ایجاد می کند و در صورت تزریق دوز دوم و سوم، ایمنی بدن فرد به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد.  همه با هم در آغوش یک زندگی سالم. ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt با برگزاری دوره های آموزشی مجازی بالینی گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. نکته های طلایی دوره برای همه افراد جامعه کاربردی و ضروری خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت معتبر استاد خسرو جمشیدیان یا اینستاگرام مراجعه نماید.

حتما ببینید

هر آنچه راجع به امیکرون باید بدانید| جمشیدیان هِلث

منشاء امیکرون کرونا که شکل تغییر یافته ویروس کوید-۱۹ است، نامشخص می باشد زیرا محتوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *