محاسبه BMI | شاخص توده بدنی | جمشیدیان هِلث

محاسبه BMI

 

محاسبه BMI چگونه انجام می شود؟ آشنایی با انواع شاخص توده بدنی، برای ارتقای سلامتی بیمار چندین شاخص توده بدنی وجود دارد. در این مبحث به شما آموزش می دهیم تا چگونه تنها با یک متر نواری یا متر خیاطی بفهمید چاق هستید یا لاغر و آیا لازم است به پزشک مراجعه کنید؟ در این مبحث به دو شاخص BMI و WC پرداخته می شود که برای اندازه گیری آن ها نیاز به هیچ ابزار پیچیده و غیر قابل دسترسی نیست.
به طور کلی سلامت افراد در تمام سنین یک موضوع مهم و اساسی است این ارزیابی در واقع به شما علامت اولیه سالم بودن یا در خطر بودن را می دهد.

شاخص توده بدنیbmi

شاخص توده بدنی یا شاخص کوتله یا (BMI (body mass index یک سنجش آماری است که تنها با اندازه گیری قد و وزن می تواند وضعیت وزنی شما را مشخص کند. به طور کلی سلامت افراد در تمام سنین یک موضوع مهم و اساسی است این ارزیابی در واقع به شما علامت اولیه سالم بودن یا در خطر بودن را می دهد البته این یک روش صد درصدی برای تعیین چاقی یا لاغری نیست اما تا حدودی می توان میزان بافت چربی بدن را در مقایسه با بافت های استخوان و عضله بدست بیاورد.

هم چنین عدد بدست آمده از این شاخص نمی تواند تایید قطعی برای خطرناک بودن یا سلامت شما باشد چون به هیچ عنوان این شاخص میزان چربی ها در بدن را اندازه گیری نمی کند؛ اما بالا بودن این شاخص تهدیدی برای سلامتی فرد است و حتما باید پیگیری شود .

شاخص توده بدنی BMI

محاسبه شاخص توده بدنی

برای ارزیابی سلامت بدن یک شاخص وجود دارد که به آن شاخص توده بدنی یا bmi گفته می شود. نحوه ی محاسبه BMI بسیار آسان است و فقط کافیست شما ابتدا وزن و سپس قد خود را اندازه گیری کنید سپس وزن را تقسیم بر قد به توان دو کنید. همه این پارامترها باید به واحد اصلی خودشان تقسیم شوند یعنی وزن به کیلوگرم و قد به متر تقسیم شود. این شاخص به شما نمی گوید که چاق هستید یا لاغر بلکه برای ارتقای سطح سلامتی شما کاربرد دارد. با اندازه گیری این شاخص شما می توانید متوجه شوید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

بی ام آی دارای یک رنج مشخص است. در بزرگسالان در حالت نرمال اگر در محاسبه bmiعدد بدست آمده زیر ۱۸٫۵ باشد یعنی شما لاغر و کمبود وزن دارید این افراد می توانید به پزشک مراجعه کنند تا با یک رژیم مناسب به وزن مناسب و ایده ال برسند.

  1. اگر بین ۱۸٫۵ تا ۲۵ باشد یعنی شما در محدوده ی طبیعی قرار دارید برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب می تواند به تداوم این محدوده نرمال منجر شود.
  2. اگر bmi فرد بزرگسال ۲۵ به بالا باشد یعنی شما اضافه وزن دارید. هر چه مقدار اضافه وزن شما بیشتر باشد خطر بیماری های قلب و عروق، دیابت نوع دو و … را در خود افزایش می دهید.
  3. اگر BMI شما بین ۳۰ تا ۳۵ باشد به معنی این است که شما چاقی درجه یک دارید و بهتر است هر چه زودتر برای کاهش وزن خود اقدام کنید تا خطرات جدی تری دامن گیر شما نشده است.
  4. اگر ۳۵ تا ۴۰ باشد به این معنی است که چاقی درجه دو دارید و اگر ۴۰ به بالا باشد یعنی چاقی مفرط یا چاقی گرید ۳ دارید که هر دو حالت بسیار خطرناک هستند.

آمارهای جهانی نشان می دهد که بیش از ۲۰ درصد از افراد در گروه های سنی مختلف از چاقی و اضافه وزن رنج می برند و این تهدیدی برای سلامت آن ها محسوب می شود.

شاخص توده بدنی در کودکان و نوجوان

محاسبه BMI یا مقدار شاخص توده بدنی در سنین مختلف متفاوت است در کودکان میزان نرمال شاخص به سن و جنس افراد بستگی دارد. از آنجا که کودکان در سنین رشد هستند و هر ماه عدد قد و وزن آن ها تغییر می کند پس طبیعی است که محاسبه BMI متفاوتی هم داشته باشند. پس نمی توانیم یک محدوده ی مشخص را برای این گروه از افراد تعیین کنیم؛ اما شاخص نرماال برای نوجوانان ۱۹ تا ۲۴ ساله حدود ۲۲ می باشد که هر چه سن افزایش پیدا کند این محدوده بیشتر می شود.

شاخص توده بدنی

محاسبه WC یا (west compress)

شاخص WC (west compress) برای کسانی که سریعا می خواهند متوجه چاقی شوند و به پزشک مراجعه کنند مناسب است. بیشتر افراد وسایل اندازه گیری قد و وزن در منزل را ندارند از این رو اندازه گیری شاخص توده بدنی برای آن ها دشوار است پس اگر جزء افرادی هستی که می گویید محاسبه بی ام ای دشوار است و نمی توانید در منزل آن را انجام دهید، بهتر است روش دیگری را انتخاب کنید. یکی از شاخص های تن سنجی شاخص اندازه گیری دور کمر یا WC می باشد.

برای محاسبه این شاخص تنها به اندازه ی دور کمر نیاز دارید شما به راحتی می توانید بالای ناف و زیر آخرین دنده را در نظر بگیرید و از این محل را برای اندازه گیری دور کمر استفاده کنید. شما باید برای اندازه گیری این شاخص حتما یک لباس نازک پوشیده باشید، در حالت ایستاده باشید، نفس شما کاملا تخلیه شده باشد و بعد اندازه گیری کنید. این شاخص با توجه به جنسیت و محیط زندگی متفاوت است و برای هر مکان یک محدوده مشخص دارد.

نرمال این شاخص در USAآمریکا برای زنان ۸۸ و برای آقایان ۱۰۲ می باشد و اگر از این مقدار بیشتر باشد یعنی اضافه وزن دارید و هر چقدر زودترباید به پزشک مراجعه کنید.در آسیای جنوبی که ایران هم شامل آن می شود مقدار WC برای خانم ها ۸۰  برای آقایان ۹۰ است.در اروپا این مقدار ۸۰ برای خانم ها و ۹۴ برای آقایان است. مزیت های این شاخص عدم نیاز به قد سنج و وزن سنج است و در مدت زمان کوتاهی قابل انجام و تطابق با محدوده های نرمال است.

 

کلام آخر

در این مطالب با اندازه گیری دو شاخص توده بدنی یعنی محاسبه BMI و WC که معیاری جهت ارزیابی سلامت شماست آشنا شدید. این دو شاخص معیار های کمکی هستند و چندین معیار اصلی و دقیق تر از جمله معادله دورنبرگ وجود دارد که در علم تغذیه به آنها پرداخته می شود. از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید سپاسگذاریم.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *