عوارض تزریق اشتباه آمپول | آموزش تزریق آمپول | جمشیدیان هِلث

در خصوص شایع ترین عوارض تزریق اشتباه آمپول چه می دانید؟ داروهای طبیعی و شیمیایی، به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده اند. قرص ها، کرم ها، آمپول ها، شربت ها و امولسیون های مختلف برای درمان بیماری ها و ناراحتی های روحی و جسمی استفاده می‌شوند. بدون تجویز پزشک استفاده از داروها کاری خطرناک و مشکل ساز می باشد.

 تزریق آمپول|آموزش تزریق

گاهی اوقات حتی داروی تجویز شده توسط پزشک، خطرات و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد. آمپول ها دسته ی حساسی از داروها محسوب می‌شوند که استفاده ی نابجا از آنها بسیار خطرناک بوده و عوارض ناگواری به همراه خواهد داشت. سرانه مصرف آمپول در ایران نسبت به سایر کشورها، بسیار بالاتر است با این اوضاع لازم است بدانیم آمپول چیست؟ و روش استفاده ی صحیح آن چگونه است؟

آمپول : محفظه ای شیشه ای با حجم ۱ تا ۱۰ میلی لیتر است که حاوی داروی مایع تزریقی می باشد. جهت تزریق آمپول به سرنگ، سوزن، شریان بند، پد الکلی و بتادین نیاز است.

سرنگ: سرنگ وسیله ای مدرج و پیستون دار با جنس شیشه یا پلاستیک است. سرنگ به وسیله ی سوزن متصل شده به آن، محلول درون آمپول را به بدن فرد تزریق می‌کند.

ویال: گاهی به جای استفاده از آمپول، از داروی جامد یا مایع درون محفظه های کوچک آمپول مانند به نام ویال استفاده می‌کنند.

تزریق آمپول

تزریق آمپول به چهار روش زیرجلدی، درون جلدی، وریدی و عضلانی رایج است.

زیر جلدی: بافت زیر جلدی، بافت چربی زیر پوست بوده که مایع آمپول به آنجا تزریق می‌شود. در تزریق زیرجلدی، سوزن را با زاویه ی تند نسبت به پوست وارد نموده و تزریق به آرامی صورت می‌گیرد.

تزریق درون جلدی: تزریق درون جلدی در پوست اجرا می‌شود. این تزریق معمولا در بخش داخلی ساعد انجام می‌شود.

تزریق عضلانی: عضله بافتی پر از رگ می باشد که جذب مواد تزریق شده را تسریع می‌بخشد. هدف تزریق عضلانی معمولا بخش خارجی باسن است. تزریق عضلانی باید به آرامی انجام شود.

تزریق وریدی: تزریق وریدی، به تزریق مستقیم دارو و سرم به داخل خون گفته می شود. طی این تزریق سوزن به صورت مورب در رگ فرو رفته و دارو را به خون تزریق می‌کند. تزریق وریدی نیازمند رگ گیری می باشد.

انواع روش تزریق اشتباه آمپول:زیر جلدی،درون جلدی،عضلانی ، وریدی

نکات مهم در انتخاب سرنگ و سوز متناسب با تزریق

انتخاب سرنگ، سوزن، آمپول، ویال و محل تزریق آمپول در نتیجه بخش بودن تزریق موثر است. نکات مورد توجه در انتخاب سرنگ و سوزن متناسب با تزریق شامل موارد زیر می باشد:

  • استفاده از سرنگ های ۲ تا ۳ میلی لیتری در تزریقات عضلانی رایج است.
  • حجم سرنگ مخصوص تزریق انسولین، ۱ میلی لیتر می باشد که ۱۰۰ واحد انسولین را در خود جای می‌دهد.
  • در تزریق خون، از سوزن های درشت استفاده می‌شود.
  • سوزن مناسب درون جلدی، سوزن شماره ی ۱۶ می باشد. سوزن شماره ی ۲۰ مناسب تزریق زیر جلدی بوده و سوزن شماره ی ۲۵ تا ۳۰ مناسب تزریق عضلانی می باشد.                             

نحوه تزریق عضلانی در گروه اطفال چگونه است؟

تزریق عضلانی برای گروه زیر ۲ سال باید در عضله وستوس لترالیس یعنی عضله خارجی ران تزریق شود. زیرا چون بالک این عضله در اطفال زیر ۲ سال بیشتر است و اما انتخاب های بعدی برای تزریق عضله ونتروگلوتال و در نهایت عضله دلتوئید می باشد.

راهکار های برای تزریق عضلانی با درد کمتر

  1. اگر آمپول در یخچال قرار دارد ۱۵دقیقه قبل خارج شود.
  2.  بعد استفاده از پنبه الکل، اجازه دهید تا خشک شود.
  3.  تعویض نیدل می تواند از دردناک بودن تزریق بکاهد.
  4. به ظرفیت هر بافت برای تزریق دقت شود: (اگر بیش از حد تزریق شود احتمال آبسه وجود دارد)
  5. عضله ران: ۳ cc عضله باسن: ۵ cc  عضله بازو: ۲ cc
  6.  سرعت فرو کردن نیدل زیاد و سرعت تزریق آهسته باشد
  7.  زاویه تزریق ۹۰ درجه باشد
  8. در افراد لاغر پوست و عضله جمع شود و در افراد چاق پوست کشیده شود.

شایع ترین عوارض تزریق اشتباه آمپول

اشتباهات پزشکی، بخش جدایی ناپذیر طبابت هستند. اما افراد با سنجیدن تمام جوانب، می توانند این اشتباهات را به حداقل برسانند. عوارض تزریق اشتباه آمپول، ناشی از دقت پایین و استریل نبودن وسایل می باشند. عوارض تزریق اشتباه آمپول عضلانی شامل موارد زیر است.

  • آبسه و عفونت کردن محل تزریق
  • احساس درد زیاد در محل تزریق
  • گرفتگی عضله به صورت غیرطبیعی
  • شکستن و جا ماندن بخشی از سوزن
  • ورود اشتباه سوزن به ورید یا استخوان
  • برخورد سوزن با نورون های عصب، که بسیار خطرناک بوده و امکان فلج شدن را به همراه دارد.

عوارض تزریق اشتباه آمپول

عوارض تزریق اشتباه آمپول ها به صورت وریدی

  • سوزش و خارش رگ
  • عفونت و تغییر رنگ محل تزریق
  • خونریزی و خون مردگی در زیر پوست
  • درد زیاد در محل تزریق
  • سفت شدن محل تزریق
  • بروز علائم آلرژیک
  • اِدم خونی

علاوه بر عوارض تزریق اشتباه آمپول ذکر شده، امکان بروز عوارض دیگری نظیر درد زیاد در محل تزریق، سفت شدن محل تزریق یا بروز علائم آلرژیک نیز وجود دارد.

خطرناک ترین عوارض تزریق اشتباه آمپول

  1. سفت شدن محل تزریق: کبودی و سفتی بعد از تزریق، به مدت دو روز طبیعی می باشد. سفتی و تورم طولانی مدت، نشان گر عفونت یا آبسه است. برای رفع عفونت، مراجعه به مراکز درمانی الزامی می باشد.
  2. آبسه(تجمع چرک) : گاهی به دلیل تزریق غیر بهداشتی، محل سوزن عفونت کرده و به صورت آبسه نمایان می‌شود. آبسه حاصل تجمع چرک و عفونت در زیر پوست است که با درد همراه می باشد. درمان آبسه راحت نیست و ورود چرک به داخل خون موجب تکثیر عفونت در بدن می شود. برای مداوای آبسه، مراجعه به مراکز درمانی توصیه می‌شود.
  3. آلرژی: گاهی فرد پس از تزریق دارو، متوجه علائم آلرژیک می‌گردد. اگر علائم آلرژی شدید باشد، شوک آنافیلاکسی تشخیص داده می شود. واکنش بدن به داروی تزریق شده به صورت علائم آلرژیک بروز داده می‌شود. علائم آلرژی ابتدا خفیف بوده و به صورت آبریزش بینی، خارش پوست و سرگیجه همراه می باشد. با گذشت زمان، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، سرگیجه و سرفه نیز بروز می‌کنند. این عارضه بسیار خطرناک بوده و می‌تواند فرد را از پای درآورد.
  4. تب: تب واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به ورود میکروب یا دارو می باشد. تب طولانی و بالای ۳۸ درجه، موجب اختلال در سلامت بدن می‌گردد. رفع عوامل ایجاد کننده ی تب، در مراکز درمانی امکان پذیر است.

نکات موثر در کاهش عوارض تزریق اشتباه آمپول

با رعایت نکات و توجهات لازم در مورد تزریق و استعمال آمپول، می توان عوارض تزریق اشتباه آمپول را به حداقل رساند.

  • بهره گیری از سوزن نوک تیز، باریک و متناسب با نوع استفاده
  • استفاده از سرنگ، آمپول و سوزن استریل به همراه پد الکلی با کیفیت
  • سوزن را به حالت نرم و سریع در محل تزریق فرو نمودن
  • جلوگیری از سفت کردن عضلات توسط فرد
  • به تناسب روش تزریق، سوزن با زاویه ی صحیح در بافت های بدن وارد شود.
  • دستها به طور کامل با آب و صابون شسته شوند.

آشنایی با دوره تزریقات جمشیدیان هِلث

فراگیری دوره‌ تزریقات، بدون نیاز به تحصیلات مرتبط!ما در تیم قدرتمند جمشدیان هلث با برگزاریدوره های آموزشی مجازی بالینی گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. نکته های طلایی دوره برای همه افراد جامعه کاربردی و ضروری خواهد بود. اولین دوره آموزش مجازی به صورت بالینی شامل پکیج های تزریقات مقدماتی، تزریقات زیر جلدی، تزریقات عضلانی و سرم تراپی با تدریس استاد خسرو جمشدیان برگزار شده است.

اولین دوره آموزش مجازی به صورت بالینی تیم قدرتمند Jamshidian Health تحت عنوان دوره تزریقات و شامل پکیج های تزریقات مقدماتی، تزریقات زیر جلدی، تزریقات عضلانی  با تدریس استاد جمشیدیان برگزار شده.

این پکیج شامل ۳ فیلم آموزشی ۵۰ دقیقه ای شامل تزریقات زیر جلدی (ویژه خانم های باردار، بیماران دیابتی ها و کرونایی)، تزریقات عضلانی و تزریقات وریدی با آنژیوکت و اسکالپ وین (پروانه ای) می باشد. با دیدن دوره تزریقات شما مسلط به زدن سرم و تزریقات برای خود و دیگران خواهد شد و می توانید کمک های اولیه را قبل از رسیدن به بیماستان برای خود و دیگران انجام دهید. برای خرید و مشاهده دوره تزریقات کلیک کنید.

کارگاه آمورزش تزریقات جمشیدیان هلِث

انواع مختلفی از تزریقات وجود دارد که در همگی نیازمند آموزش های لازم هستند. تزریقات زیر جلدی را هر فرد می تواند با کمی آموزش برای خود انجام دهد؛ اما برای انواع دیگر، لازم است کادر درمان تزریقات را انجام دهند.

ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt کارگاه آموزشی تزریقات به صورت حضوری و به روش تئوری – بالینی با تدریس استاد جمشیدیان به مدت ۶ ساعت و از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ عصر برگزار می کنیم. کارگاه شامل دو ساعت آموزش تئوری و چهار ساعت آموزش بالینی به صورت تمرین عملی روی انسان و مولاژ و با نظارت استاد می باشد. ضمنا هزینه کارگاه مبلغ۱.۲۰۰.۰۰۰  تومن بدون گواهینامه و مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومن با گواهینامه می باشد. در پایان کارگاه افردی که نیاز به گواهینامه تزریقات داشتید می توانند با پرداخت هزینه مجزا و بعد از مدت یک ماه گواهینامه خود را از ما دریافت کنند.

همراهان گرامی شما در این کارگاه ۳۶۰ دقیقه ای با موارد زیر آشنا خواهید شد:

  1. انواع تزریقات عضلانی (سرینی،دلتوئید و …) و زیرجلدی
  2. سرم تراپی از طریق آنژیوکت و اسکالپ وین
  3. تکنیک های رگ گیری در گروه‌های مختلف اعم از سالمندان،اطفال و افراد درشت اندام
  4. نحوه تست آنتی بیوتیک ها
  5. بحث تداخلات داروهای پرکاربرد با انواع سرم های قابل تزریق
  6. اصول ایمنی حین کار و کنترل عفونت

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۹۳۸۰۴۱۴۳۳۷ تماس بگیرید و یا به اینستاگرام مراجعه نمایید.

کارگاه تزریقات

سخن آخر

عوارض تزریق اشتباه آمپول، از آلرژی تا کما می باشد. تزریق نادرست و استفاده ی سرخود از آمپول ها، زمینه ساز خطرات جبران ناپذیری است. قدر زندگی خود را بدانيم و با بی احتياطی و غفلت آنرا به خطر نيندازيم.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

ویال چیست؟ + کاربرد | تفاوت ویال و آمپول

ویال VIAL یک ظرف شیشه‌ای کوچک است که به منظور نگهداری داروهای مایع یا پودری …

1,337 نظر

  1. سلام اگر نوروبیون رو به بازو زده باشم . و تا ۳ دقیقه بعد درد زیادی باشه ولی دردش خوب شه بعدش و بهتر شه .. این تزریق اشتباه بوده؟؟ به باسن نمیتونستم بزنم

    • سلام و درود
      تزریق نوروبیون در بازو اشتباه هست چون ۳ سی سی است و در بازو بیشتر از ۲ سی سی نباید تزریق شود
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

    • سلام وقتتون بخیر حدود دوهفته پیش سرما خوردم دکتر امپول امپسلین ۱میلی تجویز کرد و خودم زدم حالا درد داره همچنان جاش و متورم سفته وران پام به شدت میسوزه و درد داره ایا عفونت کرده

      • سلام، آنتی بیوتیک ها حتما باید در عضله ی باسن تزریق بشن چون حجم عضله بیشتره و دارو غلظت زیادی داره.
        اگر محل تزریق التهاب و قرمزی داره و تب دارین سریع به پزشک مراجعه کنید.
        اگر فقط سفتی داره کمپرس گرم بزارین.
        موفق باشید jamshidianhealth

  2. سلام وقت بخیر. من امروز به مادرم آمپول جنتامایسن تزریق کردم همون لحظه خیلی دردش اومد و سوزن که دراوردم یکم زیاد خون اومد پد استریل کامل خونی شد میخواستم بدونم داخل ورید زدم؟ دیروز هم براش تزریق تزریق کردم اصلا این جوری نشد. الان قسمت تزریق یکم سفت شده
    میخواستم بدونم مشکل خاصی که پیش نمیاد؟!

    • سلام و درود
      نه خون زیر پوست بوده فقط آمپول جنتا باید با تکنیک تزریق شود که در دوره تزریقات کاملا توضیح داده شده.
      توصیه می شه با خرید دوره تزریقات برای همیشه تزریقات خود و عزیزانتون رو به صورت حرفه ای انجام بدین
      لینک خرید دوره تزریقات: https://jamshidianhealth.com/product/injections/
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

  3. سلام اقای دکتر ببخشید من ۹ ماه پیش امپول حساسیت تزریق کردم و به اشتباه نزدیک عصب سیاتیکم تزریق شده بعد از پنج ماه متوجه فرو رفتگی شدم ولی هیچ دردی نداشتم الان یه خورده فرو رفتگی بیشتر از قبل شده و اینکه دوروزه با پماد ماساژ دادم الان احساس گرفتگی تو اون ناحیه میکنم
    چند هفته پیش هم تو انگشت های نوک پام احساس گزگز داشتم ولی الان نه ممکنه به همین خاطر باشه؟
    ممکنه به عصب سیاتیکم اسیب وارد شده باشه ؟

    • سلام و درود
      این دردها و نشانه ها هیچ ربطی به هم ندارن اغلب خودش خوب میشن.
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

    • سلام خسته نباشی
      من در حین باز کردن پوکه سر پوکه شکست ولی من تزریقو انجام دادم احتمال داره خورد شیشه داخل عضله رفته باشه خیلی نگرانم باید چه کار کنم سپاسگذارم

      • سلام و درود. خیر نگران نباشید. از سوزن رد نمیشه
        موفق باشید jamshidianhealth

        • سلام اقای دکتر من دوهفته پیش امپول عضله زدم الان پام بی حس شده انگشتام گزگز می کنه جای امپول هم کبود شده

          • سلام و درود، کمپرس سرد بزارین اگر تا سه روز بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید.
            موفق باشید jamshidianhealth

      • سلام وقتتون بخیر من دو روز پیش برای دوستم‌ آمپول دگزا تزریق کردم ولی سرنگ را زیاد فرو نکردم یعنی دو شوم نشد خیلی کمتر بود ممکن هست بعد از دو روز مشکلی براش پیش بیاد و آبست کنه؟

  4. عرض سلام دارم خدمت تان و بعد اینکه بیشتر از یک سال میشه که در ناحیه بیرون باسن یک پیچکاری عضلانی داشتم و تا فعلا کمی پائینتر از جای سوزن درد میکند و چند بار عکس گفتم و ماساژ دادم دارو مصرف کردم خوب نشد هیچ آثاری دیگری به جایش به جز درد نیست اگر مشاوره دهید ممنون میشم

  5. با سلام چند بعد از تزریق جنتمایسین احساس درد اندکی داشتم که بعد از چند روز متوجه سوزش شدید مداوم در همون قسمت شدم وبه شدت اذیت میشم علت چی می تونه باشه؟

    • سلام و درود.
      به خاطر محتویات این دارو بوده و کاملا طبیعی است و بهتره از این به بعد تزریق با تکنیک انجام شود
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

  6. سلام و وقت بخیر
    من آمپول دیسیکلومین تزریق کردم. احساس میکنم پرستار آسپیره انجام نداد و عجله داشتو و حتی بلافاصله بعد از ضدعفونی تزریق رو انجام داد. و یه خونریزی جزئی هم داشت محل تزریق و سوزش و درد هم همراهش هست هنوز. اگر احتمالش باشه که در رگ تزریق شده، خطرناک هست؟

  7. سلام خسته نباشید من آمپول عضلانی رو هواگیری کردم و تزریق کردم به ران پام قبلا تزریق کردم ومشکلی نبود الان در ناحیه ران پا بشدت درد دارم و گرفتی وجود داره ایا مشکلی وجود داره؟

  8. سلام . من نوروبیون زدم ولی از وقتی زدم توی پای راستم تا ساق پا احساس درد دارم و شب از دردش خیلی بد خابیدم. هنوز هم درد دارم ممکنه جای اشتباه زده باشه آمپول را ؟ چکار کنم ؟

    • سلام و درود.
      اگر دردتون با مسکن قابل تحمل نیست، به متخصص درد مراجعه کنید. در غیر اینصورت طبیعی است و خوب خواهید شد.
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

  9. سلام وقتتون بخیر
    به دلیل ای وی اف و انتقال جنین روزانه باید آمپول پروژسترون بزنم، دو روزه که محل های تزریق قرمز شدید و وسیع دردناک و احساس خارش شده اند. دکترم گفت تزریق رو قطع کنم احتمالا حساسیته ولی با مصرف سیتریزین و دیفن هیدرامین مشکلم حل نشده، ممکنه راهنمایی کنید مشکل از چی میتونه باشه؟

    • سلام دوست عزیز
      اگر پزشکتون از شما خواسته تزریق رو قطع کنید حتما این کار رو انجام بدین. شما دارید تزریق را به روش غیر حرفه ای و اشتباه انجام میدین. توصیه می شه با خرید دوره تزریقات ما در این کار مهارت لازم رو به دست بیارید و برای همیشه تزریقات خود و عزیزانتون رو به صورت حرفه ای انجام بدین
      لینک خرید دوره تزریقات: https://jamshidianhealth.com/product/injections/
      موفق باشید
      تیم Jamshidian Health

  10. سلام خسته نباشید من چند وقت دوستم مریض شد آمپول زد الان دو هفته میگذره پاهاش خیلی درد میکنه میشه راهنمایی کنید
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *