درمان اسهال در منزل | اسهال در کودکان | جمشیدیان هِلث

اسهال|سندروم روده تحریک پذیر

بیماری اسهال و درمان اسهال مانند سرما خوردگی، جزو بیماری هایی است که هر انسانی به دفعات ممکن است در زندگی اش تجربه کند. معمولا اسهال به دلیل ویروسی که وارد روده شما می شود، اتفاق می افتد. برخی از افراد آن را آنفولانزای روده یا آنفولانزای معده می نامند.

اسهال باعث دهیدراتاسیون یا کمبود آب بدن می شود. در اسهال پتاسیم و سدیم یا املاح از بدن فرد خارج می شود که باعث ایجاد اختلالات همودینامیک می شود. ایجاد این اختلال ممکن است باعث شوک و یا تشنج شود. لذا بعد از شروع علائم اسهال باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و یا درمان خانگی را شروع کنید.

دلایل ایجاد اسهال

اسهال می تواند چندین دلیل داشته باشد. در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • حساسیت غذایی: گاهی اوقات افراد محصولاتی را مصرف می کنند که بدن شان نمی پذیرد. بدن تمایل دارد تا حد امکان این محصولات خوراکی را آزاد کند و همین امر باعث ایجاد اسهال می شود.
  • نوشیدن آب آلوده: تابه حال پیش آمده است جای جدیدی بروید و با خوردن آب دچار اسهال شده باشید؟ گاهی اوقات لازم نیست آب آلوده باشد که اسهال بگیرید. کافی است که خارجی باشد تا باعث اسهال شود.
  • بیماری های روده: انواع مختلفی بیماری های روده ای وجود دارد که افراد از آن ها رنج می برند. یکی از شناخته شده ترین نوع آن ها آی بی اس یا سندروم روده ی تحریک پذیر است. بیماری آی بی اس روده اختلالی است که روی روده بزرگ تاثیر می گذارد و با درد و نفخ همراه است. علل بیماری آی بی اس روده شامل: آلرژی و حساسیت غذایی، استرس مزمن، وراثت، مسافرت، تغییرات در خواب روزمره و عدم تعادل هورمون می باشد. برای درمان طبیعی آی بی اس روده باید ازمصرف غذاهای آلرژی زا و التهابی اجتباب کرد.

دربسیاری از افراد مبتلا، مصرف غذاهای آلرژی زا مثل کربوهیدرات، لبنیات پاستوریزه، شکر و آرد تصفیه شده، کافئین و الکل ، غذاهای تند، حبوبات، سیب، آووکادو، پیاز، سیر، بروکلی باید کاهش یابد. برای درمان آی بی اس مکمل های مفید و زیادی هستند که در درمان موثر می باشند مثل پروبیوتیک که روده را با باکتری های مفید پر می کند و برای سیستم گوارش مفید است.

آب آلوئه ورا بطور طبیعی نشانه های ای بی اس مثل یبوست را کنترل می کند . روزی ۳بار نصف فنجان از آب آلوئه ورا بنوشید تا بهبود یابید.استرس سطح هورمون ها را بهم می ریزد و باعث التهاب و ناراحتی می شود در نتیجه کاهش سطح استرس بطور طبیعی آی بی اس را تسکین می دهد.ورزش کردن بطور منظم استرس را کاهش و هورمون ها را متعادل می سازد و برای درمان این بیماری روشی عالی و موثر می باشد.

اسهال کودکان |درمان اسهال در منزل

درمان اسهال در منزل

آیا میدانستید دومین علل مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در جهان بیماری اسهال است؟ شایع ترین عامل ایجاد کننده اسهال عفونت های میکروبی دستگاه گوارش هست که در کودکان بسیار خطرناک می باشد. از قدیم استفاده از آب سیب، آب عسل یا نوشابه های گازدار برای درمان اسهال رایج بوده اما امروزه توصیه نمی شود، زیرا با مصرف این نوشیدنی ها وضعیت معده وخیم تر شده و بدن کودک دفع بیشتری انجام می دهد.

برای درمان اسهال در منزل ابتدا ۱۰۰ سی سی آب به کودک بدهید. کودک از طریق مدفوع و ادرار % ۷۰ آب را دفع می کند و تنها %۳۰ آب جذب بدنش می شود. مرحله بعد استفاده از پودر ORS می باشد. پودر ORS توسط WHO  (سازمان جهانی بهداشت) تایید شده و در انواع و طعم های مختلفی در داروخانه ها وجود است.

هر بسته پودر را در ۲۵۰ میلی لیتر آب حل کنید وبه مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری کنید و در طول روز ۴ الی ۵ بار به کودک بخورانید. (طریقه مصرف و میزان آب مورد نیاز برای پودر ORS روی هر بسته نوشته شده است). در صورتیکه پس از مصرف پودر، اسهال کودک برطرف نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

روش دیگر درمان اسهال برای بزرگسالان استفاده از سرهای مانند رینگر و رینگر لایت ها می باشد که با سرم تراپی کم آبی بدن را جبران می شود.

درمان اسهال کرونا

یکی از شایع‌ترین علائم بیماری کرونا اسهال است. با توجه به گرمای هوا در تابستان و همچنین میوه هایی تابستانی سم زدایی شده، مصرف غذاهای فست فود، مسمومیت و سپس اسهال بسیار شایع می باشد. اسهال موجب دهیدراته شدن بدن، کم شدن آب بدن، از دست رفتن املاح بدن، افت فشار خون ،افزایش تعریق و خنک شدن بدن می‌شود.

اما چطور بفهمیم که بدن ما کم آب شده است؟ ابتدا باید ضربان قلب خود را چک کنید. ضربان قلب در افراد بزرگسال ۶۰ الی ۹۵ بار در دقیقه می باشد. در کودکان ۱۰۰ الی ۱۲۵ بار و در گروه زیر دو سال ۱۲۵ الی ۱۴۵ بار می باشد.

 درمان اسهال|درمان اسهال کرونا

آموزش اندازه گیری ضربان قلب

چطور می توانیم ضربان قلب خود را اندازه گیری کنیم؟ برای اندازه گیری ضربان قلب باید دو انگشت سبابه و میانی را روی ضربان دست قرار داده و در حدود ۳۰ ثانیه تعداد ضربان را شمرده و سپس در ۲ ضرب کرده. با این روش تعداد ضربان قلب در یک دقیقه به دست می آید. اگر عدد به دست آمده بالای صد باشد برای افراد بزرگسال مناسب نمی باشد و بدن فرد کم آب شده است.

تغذیه مناسب در درمان اسهال

در طول درمان اسهال از تغذیه مناسب و از پروبیوتیک‌های مثل ماست، موز استفاده کنید و به  جای استفاده از سه وعده غذایی سنگین از پنج وعده غذایی سبک استفاده کنید.
اما چه غذاهایی نباید مصرف شود؟ حبوبات، ادویه جات، چای و نسکافه (به دلیل کافئینی که دارد) موجب تشدید اسهال می شود. مشروبات الکلی، سبزیجات، غذاهای سرخ کردنی و غذاهای چرب کمتر مصرف شود زیرا موجب تشدید اسهال می شود.

سخن آخر

در این مقاله با اسهال، دلایل ایجاد اسهال، درمان اسهال، اسهال کرونا، تغذیه مناسب در اسهال و آموزش اندازه گیری ضربان قلب آشنا شدید. امیدواریم این مطالب برای شما مناسب بوده باشد. ما در تیم قدرتمند Jamshidian Healt با برگزاری دوره های آموزشی مجازی بالینی گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته ایم. نکته های طلایی دوره برای همه افراد جامعه کاربردی و ضروری خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت معتبر استاد خسرو جمشیدیان یااینستاگراممراجعه نماید.

 

حتما ببینید

نقش لیدوکائین در تسکین درد | مسمویت با لیدوکائین

لیدوکائین Lidocaine نوعی داروی بی‌حس‌کننده بوده که برای کاهش درد، خارش و سوزش در جراحی‌های کوچک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *