ویدئو لارنگوسکوپ | اینتوباسیون | جمشیدیان هِلث

ویدئو لارنگوسکوپ

لارنگوسکوپ (Laryngoscope) یا حنجره ‌بین وسیله‌ای است که برای مشاهده حنجره و چاکنای به کار می‌رود. کلمه Laryngoscope از دو جزء Larynx + Scope تشکیل شده‌است. این وسیله برای مشاهده حنجره، تارهای صوتی و مجرای بین آن‌ها استفاده می‌شود.

انواع لارنگوسکوپ

سه نوع لارنگوسکوپ وجود دارد

  1. لارنگوسکوپ میلر (miller): این وسیله میلر تیغه ی مستقیم و صافی دارد در سه شماره ۰۰,۰,۱ موجود است. در آناتومی اطفال به دلیل اینکه زبان نسبت به قسمت دیگر بزرگتر هستند، این وسیله بیشترین کاربرد دارد.
  2. لارنگوسکوپ مکینتاش(macin tosh): کاربردی ترین نوع این وسیله می باشد که ۱تا ۵ تیغه دارد و بیشتر از شماره ۳ و ۴ استفاده می شود. شماره ۳ برای خانم ها و شماره ۴ برای آقایون می باشد.
  3. لارنگوسکوپ مک کوی(mac coy): قسمت اهرم مانندی دارد و در گرید ۲ و ۳ استفاده می شود.

ویدئو لارنگوسکوپ چیست؟

ویدئو لارنگوسکوپ از جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات پزشکی است که به کنترل راه تنفس در زمان جراحی کمک می کند،این دستگاه یک وسیله پرتابل برای بالابردن دقت در لوله گذاری (اینتوباسیون) است. لازم است تا تکنسین های بهداشت درک دقیق از مشخصات، رابط کاربری و هندسه این وسیله داشته باشند و کارایی آنرا نیز درک کنند.

ویدیو لارنگوسکوپ بیشتر برای بیماران دیفیکالت اینتوبیشن Difficult Intubation  استفاده می شود. معمولا هنگام انجام این عمل بیمار بیهوش است. اینتوباسیون عملی است که با جایگذاری یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر به داخل تراشه انجام می شود که شایع ترین روش انجام آن از طریق دهان است. در این مقاله سه روش رایج اینتوباسیون با نحوه ی انجام آن آموزش داده شده است. همه ی تکنیک های و روش های لازم در مورد این دستگاه در این مقاله آورده شده است. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نحوه کار با دستگاه لارنگوسکوپ

دستگاه ویدئو لارنگوسکوپ یکی از تجهیزات پزشکی است که در برندهای مختلفی وجود دارد که بهترین برند این دستگاه اشتورز است که قیمت بسیار بالایی دارد. اما نمونه ی چینی این دستگاه با توجه به قیمت مناسبی که دارد در اغلب بیمارستان ها استفاده می شود.

مانند باقی وسایل ها، لارنگوسکوپ معمولی تیغه ها به دسته وصل می شود. تیغه های دستگاه پوشش خاصی دارند و با به کارگیری سیستم بخار، دید خوبی را به کاربر می دهند. به این ترتیب بدون کوچکترین تشکیل بخار در مقابل دوربین، امکان انجام لوله گذاری وجود دارد.این دستگاه ها شارژی هستند و با کابل های اندروید شارژ می شوند. در قسمت پشت نمایشگر دستگاه شارژ متصل می شود.

چند دکمه در قسمت کناری نمایشگر وجود دارد. دکمه power که برای روشن و خاموش کردن دستگاه، دکمه M که با زدن آن وارد بخش تنظیمات می شوید.
 با دکمه های بالا و پایین می توانید عکس هایی که از قبل گرفته اید را مشاهده کنید. دکمه در جلوی دستگاه و روی دسته تعبیه شده که برای عکس گرفتن از آن استفاده می شود

لوله گذاری داخل نایی

تفاوت ویدئو لارنگوسکوپ با لارنگوسکوپ های ساده

ورود ویدئو لارنگوسکوپ دقیقا مانند لارنگوسکوپ های ساده بوده و هیچ فرقی ندارد، تنها با این تفاوت که شما وقتی با وسیله معمولی وارد می شوید باید خم شوید تا حلق بیمار دیده شود. در نمونه های ویدیویی نیازی به خم شدن نیست. شما از سمت راست دهان وارد می شوید به طوری که زبان در سمت چپ قرار بگیرد و بعد به جای خم شدن خودتان فقط مانیتور دستگاه را مشاهده می کنید و حلق بیمار را کاملا در مانیتور دستگاه به صورت واضح دیده می شود.

انواع روش های اینتوباسیون با ویدئو لارنگوسکوپ

قبل از اینکه با دستگاه ویدئو لارنگوسکوپ بخواهید حلق بیمار را مشاهده کنید باید به نکات مهمی توجه کنید.

استفاده از لوله جنوبی در اینتوباسیون

این روش زمانی است که از لوله جنوبی استفاده می کنید (این لوله جنوبی بیشتر در جراحی های سر و گردن به کار گرفته می شود.) و کار با آن بسیار راحت است.

زمانی که شما لارنگوسکوپ را وارد حلق بیمار کردید وقتی به ناحیه گلو رسیدید کمی آن را به سمت عقب بکشید بدون اینکه نیازی به گاید داشته باشد به راحتی لوله جنوبی وارد می شود. از آنجا که لوله های جنوبی کرم خیلی خوبی دارند به راحتی وارد می شوند. اگر این وسیله به ناحیه گلو برسد و شما آن را کمی به عقب نکشید باعث می شود که تراشه بالاتر باشد و لوله جنوبی در زیر قرار بگیرید. اما زمانیکه شما این وسیله را به عقب می کشید. تراشه می خوابد و به پایین تر می آید و لوله جنوبی راحت وارد تراشه می شود و وارد مری نمی شود.

استفاده از لوله ساده در اینتوباسیون

روش دوم زمانی است که شما می خواهید از لوله ساده استفاده کنید در اینجا یک تکنیک خیلی موثر را آموزش می دهیم که بهتر است آن را حتما انجام دهید.شما باید با گاید وارد شوید. پس مقداری ژل یا اسپری لیدوکایین را بر روی گاید می زنید و گاید را وارد لوله جنوبی یا ساده می کنید. حال باید به لوله یک حالت یا فرم L مانند بدهید. انجام این کار با گاید و لوله جنوبی بسیار راحت است و شما در کمتر از ده ثانیه می توانید گاید و لوله را به شکل L در بیاورید. این روش فوق العاده نسبت به سایر روش ها آسانتر است و پیشنهاد می شود همیشه از آن استفاده شود.

نحوه کار با دستگاه لارنگوسکوپ

استفاده از بوژی در اینتوباسیون

حال اگر شما نتوانستید این دو روش را امتحان کنید و با گاید و لوله نتوانستید این کار را انجام دهید روش بعدی بوژی است. بوژی وسیله ای است که برای مواقعی است که شما می خواهید به راحتی ویدیو لارنگوسکوپی را انجام دهید.

برای کار ابتدا بوژی را وارد میکنید سپس دستگاه ویدئو لارنگوسکوپ می برید.اگر به قسمت سر بوژی نگاه کنید کمی حالت خمیده دارد باعث می شود که بعد از وارد کردن به سمت تراشه برود و به سمت مری حرکت نکند. حالا که بوژی وارد شد. مقداری ژل به سر دیگر بوژی می زنید تا چرب و لغزنده شود، حالا لوله تراشه را در از قسمت ژل زده وارد می کنید.

حالا که قسمت خمیده بوژی در تراشه مریض است و یک سر آن در بیرون قرار دارد. لوله تراشه را در سر دیگر بوژی وارد کنید. حالا باید یک نفر سر بوژی را بگیرد و یک نفر لوله را می گیرد تا لوله وارد تراشه شود و بعد بوژی را خارج می کنید.حالا نکته ای که وجود دارد این است که در برخی از ویدئو لارنگوسکوپ ها مشاهده شده که خودشان گاید های مخصوصی مانند بوژی دارند که دقیقا اندازه ی طول دستگاه هستند و فرم انعطاف پذیری دارند و باز سر جای مخصوص خود قرار می گیرند.این گایدها فرم مخصوصی دارند و شما گاید را می گذارید و مانند روش بوژی لوله را وارد می کنید.

کلام آخر

در این مقاله تمام تکنیک های ویدئو لارنگوسکوپ توضیح داده شد که موضوعی آشنا برای افراد آی سی یو ICU، اتاق عمل و یا اورژانس هایی دارای کد، است که می توانند از این روش استفاده کنند. تکنیک های گفته شده در این مقاله کاملا کاربردی هستند  و برای این دسته از افراد مهم هستند. این تکنیک ها برای مریض های دیفیکالت و یا مریض های عادی مفید است. استفاده از دستگاه راحت است و هنگام استفاده به دندان آسیب نمی زنید و تمام قسمت های حلق را به راحتی روی مانیتور مشاهده می کنید.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید.

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

 

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

یک نظر

  1. هستی نصرت زاده

    سلام. دوره مدیریت کسب و کارتون هم مثل همیشه عالی 😍🤩همیشه میشه با خیال راحت بهتون اعتماد کرد و بهترین نتیجه رو گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *