خشکی چشم | اشک مصنوعی | جمشیدیان هِلث

خشکی چشم

زمانیکه افراد در حالت عادی هستند و وقتی شبانه به خواب می روند بخاطر انقباضاتی که اتفاق می افتد و رفلکس چشم خوب است مشکلی برایشان به وجود نمی آید و خیلی راحت می خوابند. در نتیجه چشم دچار خشکی نمی شود و قرنیه چشم سوراخ نمی شود.

عوارض خشکی چشم

عدم انجام مراقبت های پرستاری چشم در شرایط حساس، باعث بروز عوارض می شود. یکی از مهم ترین عوارض خشکی چشم، آب رفتن و سوراخ شدن قرنیه می باشد که در نهایت منجر به کوری چشم می شود. پیشگیری از این عارضه بسیار مهم است.

درمان  قطعی خشکی چشم با قطره اشک مصنوعی

در زیر به چند مورد از مراقبت های پرستاری مهم در خشکی چشم اشاره می کنیم که تا حد زیادی از خشکی چشم جلوگیری می کند. مراقبت های پرستاری چشم برای افرادی که با داروهای شل کننده عضلانی-عصبی بیهوش شده اند و در اتاق عمل یا بخش  ای سی یو (ICU)بستری هستند به این صورت است. اگر بیمار شما رفلکسی ندارد و انقباض صورت نمی گیرد

  1. باید ملتحمه چشم بیمار را چرب کنید. چرب کردن ملتحمه چشم با پماد یا اشک مصنوعی، تا حد زیادی از خشکی چشم جلوگیری می کند.
  2. در طول روز ترجیحا از اشک مصنوعی یا آب مقطر برای مرطوب کردن چشم استفاده کنید. میزان مصرف، یک یا دو قطره است که در چشمهای بیمار چکانده می شود.
  3. در طول شب برای چرب کردن چشم بیمار از پماد استفاده کنید. بهترین و مناسب ترین پماد برای چرب کردن چشم ها، پماد ویتامین آ چشمی است. دلیل استفاده از پماد در شب این است که پماد باعث تاری دید شده و بهتر است شب ها استفاده شود. توجه کنید اگه بیمار از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند، این روش اصلا توصیه نمی شود و ممکن است چشم بیمار قرمز شود.
  4. اگر بخواهید چشم بیمار را تمیز کنید نباید از دستمال های زبر و پرزدار استفاده کنید چون باعث خراش قرنیه می شود. استفاده از دستمال های نرم و مرطوب برای تمیز کردن چشم مناسب تر است.
  5. اگر شما هیچ یک از محصولات مراقبتی چشم از قبیل آب مقطر، اشک مصنوعی یا پماد ویتامین آ چشمی را نداشتید بهتر است چشم بیمار بخصوص حین بیهوشی و در عمل های جراحی بسته باشد. در این شرایط یک چسب روی پلک بیمار زده تا چشم بسته باشد و قرنیه بیمار خشک نشده و دچار آسیب نشود. این کار باعث می شود بیمار خواب راحت تری داشته باشد.

این مراقبت ها بسیار ساده و ابتدایی هستند و اگر به موقع انجام شوند از خشکی چشم و کوری بیمار جلوگیری می شود.

راههای جلوگیری از خشکی چشم: اشک مصنوعی،پمادویتامین آ

طرز استفاده از پماد ویتامین آ چشمی

بیشتر افراد با طرز صحیح زدن پماد ویتامین آ آشنایی ندارد و اشتباه این پماد را استفاده می کنند. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که برای زدن پماد نیازی به دستکش استریل ندارید و فقط باید از تمیزی دستهای خود مطمئن باشید. برای زدن پماد پلک پایین بیمار را بکشید و پماد را در سطح داخلی پلک پایین به صورت یک خط در امتداد پلک بریزید. توجه کنید نوک پماد نباید با قرنیه تماس داشته باشد چون باعث ایجاد خراش می شود.

عوامل افزایش خشکی چشم

یک سری عوامل هستند که روی خشکی چشم تاثیر می گذارند و ممکن است خشکی چشم را بیشتر کنند.

  • زمانیکه بیمار بیهوش می شود مد ippv است که یک مد فشار مثبت است و روی خشکی چشم تاثیر می گذارد و میزان خشکی را بیشتر میکند. (فشار مثبت تنفسی و ایجاد اختلال در همودینامیک)
  • اختلال همودینامیک نیز روی خشکی چشم تاثیر می گذارد.
  • اگر شما برای بیمار خود پیپ بگذارید. گذاشتن پیپ بالای ۵ سانتی متر روی خشکی چشم تاثیر می گذارد. تمام این عوامل باعث می شود تا فشار داخل چشمی یا iop بالا برود. وقتی فشار داخل چشمی بالا برود چشم به سمت خشکی پیش می رود.
  • وجود بیماری های پیش زمینه ای از قبیل رماتیسم، تیروئید و … هم در بالا بردن فشار داخل چشمی تاثیر می گذارند.

 تمام این عوامل با انجام مراقبت های پرستاری چشم قابل پیشگیری هستند و یادگیری آنها بسیار راحت است.

خطر خشکی چشم در چه افرادی بیشتر است؟

خطر خشکی چشم معمولا در افراد زیر شایع است

  • بیماری که به دلایلی بیهوش شده، به علت داروهای شل کننده عضلانی و عصبی که دریافت می کند.
  • فرد بیماری که در آی سی یو (ICU) بستری شده و در دراز مدت دارو دریافت می کند.
  • افراد بیماری که در دراز مدت خواب هستند.
  • بیمارانی که در منزل مدت طولانی به کما رفته اند و تحت نظر پزشک هستند.

اگر مراقبت پرستاری چشم در گروه های بالا انجام نشود بیمار دچار خشکی چشم می شود که با عوارض متعددی همراه است.

خطرخشکی چشم بیشتر درچه افرادی بیشتر است

کلام آخر

شما تنها با داشتن قطره اشک مصنوعی یا آب مقطر و پماد ویتامین آ چشمی به راحتی می توانید از خشکی چشم، آب رفتن و سوراخ شدن قرنیه و در وخیم ترین حالت کوری چشم جلوگیری کنید. از آنجا که مراقبت های پرستاری چشم ساده بوده و هیچ تکنیک تخصصی در آن ها وجود ندارد، پس به راحتی می توانید در خانه و یا بیمارستان آن را برای بیماران خود انجام دهید. یادگیری تمام نکات و مراقبت های پرستاری انواع بیماری چشمی بسیار سودمند است و مطمئنا هر فردی یک روز به چنین آموزش هایی نیاز پیدا می کند.

آکادمی جمشیدیان هلث با برگزاری دوره های آموزشی پزشکی و پرستاری حضوری و آنلاین از جمله دوره زخم و استومی، دوره مدیریت راه هوایی، دوره تزریقات، دوره کمک پرستاری، دوره بخیه، دوره پوست، دوره بوتاکس و … با بهره گیری از تیم قوی و با مهارت، گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت کشورمان برداشته اند.

آموزش های این موسسه به گونه ای است که مناسب تمام افراد جامعه بوده و می توانند در این دوره ها شرکت کنند و کسب مهارت کنند. این مرکز علاوه بر آموزش، می تواند در مورد تاسیس کلینیک و شروع کسب و کار در حوزه سلامت نیز به شما کمک کند تا بتوانید با بینش درست و اطمینان خاطر در این راه قدم بردارید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۹۳۸۰۴۱۴۳۳۷ تماس حاصل فرمایید

با تیم جمشیدیان هلث هیچ نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

حتما ببینید

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

مدل خوابیدن | بهترین حالت خوابیدن | جمشیدیان هلث

در سال ۲۰۲۲ تحقیق جالبی بر روی مراحل خوب انجام شد. این تحقیق نشان می …

2 نظر

  1. سلام. وقت بخیر برای پف چشم چیکار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *